Saab-Lancia 600 GLE kuntoon
Re: Saab-Lancia 600 GLE kuntoon
Nyt olisi tarjolla koettavaksi ehtaa vahingoniloa - ei minulle vaan teille hyvät lukijat.
Autoon menneet takaovet ovat uudempaan vuosimalliin. Erot ovat vähäsiä ja kävin kaiken läpi että ovet sopivat vanhemman mallin oviroippeisiin. Toisin päin ei onnistuisi.
Ei onnistunut sittenkään näinkään päin. Lasin taaempi liukukisko koostuu kahdesta osasta.
Ylempi istuu kuten pitää...
...mutta alemmalle ei olekaan ovessa sopivia asennuspaikkoja vaikka siltä vielä useankin vilkaisun jälkeen näyttää. Pitäisi harrastaa leikkaa ja hitsaa -tyyppisiä operaatioita uusille, uudessa maalissa oleville oville. Toinen ratkaisu, kiitos.
Nyt on kolme yksiosaista aihiota noihin oviin sopivia kiskoja joista saa(nee) yhden hyvän parin.
Tällista se on, jossain tulee näpeille kun menee käyttämään vähänkin vääränlaisia osia.
Autoon menneet takaovet ovat uudempaan vuosimalliin. Erot ovat vähäsiä ja kävin kaiken läpi että ovet sopivat vanhemman mallin oviroippeisiin. Toisin päin ei onnistuisi.
Ei onnistunut sittenkään näinkään päin. Lasin taaempi liukukisko koostuu kahdesta osasta.
Ylempi istuu kuten pitää...
...mutta alemmalle ei olekaan ovessa sopivia asennuspaikkoja vaikka siltä vielä useankin vilkaisun jälkeen näyttää. Pitäisi harrastaa leikkaa ja hitsaa -tyyppisiä operaatioita uusille, uudessa maalissa oleville oville. Toinen ratkaisu, kiitos.
Nyt on kolme yksiosaista aihiota noihin oviin sopivia kiskoja joista saa(nee) yhden hyvän parin.
Tällista se on, jossain tulee näpeille kun menee käyttämään vähänkin vääränlaisia osia.
Re: Saab-Lancia 600 GLE kuntoon
Ikkunakiskoeposodi alkaa paisua eeppiseksi. Kolmioikkunan tiiviste ei sovi uudempaan kiskoon, on nääs aivan liian kapea. Tiiviste vaihtoon. Uuden mallinen kisko tulee yläpäästään (tarkoituksella) ulommas kuin vanhemman mallinen. Voiko sivuikkunoiden kaarevuudessakin olla vuosimallikohtaisia eroja... Ei meinaan ikkuna istu enää ihan moitteetta:
Toi saa nyt kelvata. Oisko jo tämä säätö ohi? Ehei! Avautuvan ikkunan kumikisko on sekin aivan liian solakka tuohon kiskoon. Huokaus. Tässä on kehnot aihiot, mistä rakentelen kumiliimalla käyttökelpoiset:
Kuvan materiaali edustaa siis kahta objektia kokonaisuudessaan.
Toi saa nyt kelvata. Oisko jo tämä säätö ohi? Ehei! Avautuvan ikkunan kumikisko on sekin aivan liian solakka tuohon kiskoon. Huokaus. Tässä on kehnot aihiot, mistä rakentelen kumiliimalla käyttökelpoiset:
Kuvan materiaali edustaa siis kahta objektia kokonaisuudessaan.
Re: Saab-Lancia 600 GLE kuntoon
Tää ikkunanpienaepisodi pitää kai summata. Tiivisteet rakenneltu vähitellen liimailemalla noista romuista kasaan. Itse itseäni kehuen: onnistuin hyvin.
Vääränvuosimallisten osien vyöry autoon päättyi ainakin tältä osin tähän. Aiemmin kerroin aikovani laittaa autoon uudemmat, rosteriset ovenkahvat. Käänsin kelkan ja paikalleen menee orkkikset kromatut. Niitä rosterisia voi myydä Integrale-harrastajille ja rikastua.
Kiirehän tässä on tullut. Viime viikot olen miltei joka päivä tehnyt auton kimpussa jotain. Jos on tuntikin aikaa niin livistän tallille. Alle kuukausi siihen kun auton pitäisi olla leimassa.
Vääränvuosimallisten osien vyöry autoon päättyi ainakin tältä osin tähän. Aiemmin kerroin aikovani laittaa autoon uudemmat, rosteriset ovenkahvat. Käänsin kelkan ja paikalleen menee orkkikset kromatut. Niitä rosterisia voi myydä Integrale-harrastajille ja rikastua.
Kiirehän tässä on tullut. Viime viikot olen miltei joka päivä tehnyt auton kimpussa jotain. Jos on tuntikin aikaa niin livistän tallille. Alle kuukausi siihen kun auton pitäisi olla leimassa.
Re: Saab-Lancia 600 GLE kuntoon
Alkuun kuva härvelin nykytilasta. Vielä on nysväämistä jäljellä.
Olin pitkään näköalaton takapuskurin kumilistan kiinnikkeiden kanssa. Valtaosa katkesi ja osa repesi kumin sisästä irti. Uutta, tai edes käytettyä listaa en ole löytänyt, kun näissä varhaisissa tämäkin osa on omanlaisensa. Moni ehdotti listan liimaamista paikalleen mutta ei oikein antanut luonto periksi sellaiseen. Pakko korjata.
Tässä on yksi kiinnike korjattuna:
Porasin kierteen tyngän alustastaan pois, kierre reikään ja kierretankoa (pätkä pulttia) reikään. Toivottavasti nahkea kierre ja pikaliima pitävät sen pyörimättömänä.
Seuraavaksi piti veistellä kumiin sen verran isompi aukko että alusen sai takaisin sisään. Kumiliimaa alle, päälle ja ympärille sekä viimeistelyksi kuituverkko sitomaan kokonaisuutta:
Saas nähdä kestääkö.
Seuraavaksi pitää vielä päättää niiden kohtelu, mitkä ovat poikki mutta kanta kumin sisällä.
1) Poraa kierretapin sisään pienen kierteen ja liittää tällä tavoin siihen jatkon sisään tulevalla pienemmällä kierretangolla. Onnistuessaan olisi elegentti ja aika kestävä ratkaisu. En vain luota onnistumisen mahdollisuuksiini.
2) Kaivaa kannan irti ja tekee kuten nämä irronneet. Tuntuu vain hölmöltä irrottaa rikkomalla jotain mikä on hyvin paikallaan. Varsinkin kun lopputulos ei varmaankaan ole lujuudeltaan alkuperäisen veroinen.
3) Tekee uuden kierretapin kannan ollessa paikallaan. Tässä vain tulee haaste jäähdytyksen suhteen. Voimakkaasti työstössä kuumeneva metalliosa kumin sisässä. Siinä voi kumi ympärillä kärsiä.
Onko kellään näkemyksiä mihin suuntaan tästä lähtisi? Tai peräti parempia ideoita kuin keksimäni vaihtoehdot.
Olin pitkään näköalaton takapuskurin kumilistan kiinnikkeiden kanssa. Valtaosa katkesi ja osa repesi kumin sisästä irti. Uutta, tai edes käytettyä listaa en ole löytänyt, kun näissä varhaisissa tämäkin osa on omanlaisensa. Moni ehdotti listan liimaamista paikalleen mutta ei oikein antanut luonto periksi sellaiseen. Pakko korjata.
Tässä on yksi kiinnike korjattuna:
Porasin kierteen tyngän alustastaan pois, kierre reikään ja kierretankoa (pätkä pulttia) reikään. Toivottavasti nahkea kierre ja pikaliima pitävät sen pyörimättömänä.
Seuraavaksi piti veistellä kumiin sen verran isompi aukko että alusen sai takaisin sisään. Kumiliimaa alle, päälle ja ympärille sekä viimeistelyksi kuituverkko sitomaan kokonaisuutta:
Saas nähdä kestääkö.
Seuraavaksi pitää vielä päättää niiden kohtelu, mitkä ovat poikki mutta kanta kumin sisällä.
1) Poraa kierretapin sisään pienen kierteen ja liittää tällä tavoin siihen jatkon sisään tulevalla pienemmällä kierretangolla. Onnistuessaan olisi elegentti ja aika kestävä ratkaisu. En vain luota onnistumisen mahdollisuuksiini.
2) Kaivaa kannan irti ja tekee kuten nämä irronneet. Tuntuu vain hölmöltä irrottaa rikkomalla jotain mikä on hyvin paikallaan. Varsinkin kun lopputulos ei varmaankaan ole lujuudeltaan alkuperäisen veroinen.
3) Tekee uuden kierretapin kannan ollessa paikallaan. Tässä vain tulee haaste jäähdytyksen suhteen. Voimakkaasti työstössä kuumeneva metalliosa kumin sisässä. Siinä voi kumi ympärillä kärsiä.
Onko kellään näkemyksiä mihin suuntaan tästä lähtisi? Tai peräti parempia ideoita kuin keksimäni vaihtoehdot.
Re: Saab-Lancia 600 GLE kuntoon
Piristävän kapea eturengas, kun tässä nykymaailmassa on jo tottunut siihen, että 205 leveäkin on sirkkelinterä
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: Saab-Lancia 600 GLE kuntoon
Nuo alla olevat 135/80R13 tjsp pyörät ovat Autobianchi/Lancia Y10:stä. Ne lähtevät alta ennen kuin auto lähtee tallista. Mutta ei sillä, oikeakaan rengaskoko ei ole paljoa tuota leveämpi.
Re: Saab-Lancia 600 GLE kuntoon
Ite lähtisin poraan paikallaan maltillisilla kierroksilla ja kierteytys/leikkuuöljyn kera niin ei lämpene niin paljoa.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: Saab-Lancia 600 GLE kuntoon
Tuleeko valkoiset Compomotivet nykyisten vanteiden tilalle?
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: Saab-Lancia 600 GLE kuntoon
Näin se taitaa olla parasta tehdä.
Mitä vanteisiin tulee niin autohan on klooni vanhan esitteen mannekiinista:
Sitten jos alkaa kyllästyttää voi vanteita aina vaihtaa kohtuullisen helposti. Tuninkia.
Kun täällä on esiintynyt yllytystä turbon ja nelivedon suuntaan niin on se itselläkin käynyt mielessä, olisi helposti toteutettavissa oleva sleeper. Pidän silti pussihousut jalassa.
Re: Saab-Lancia 600 GLE kuntoon
Varmaan fyysisesti helpohko, kun vaan lyö Deltan palikkaa sisään. Konttorilla sen sijaan inssi saattaa ulista tehorajoista ja voimalinjamuutoksesta, kun Saab 600 -listalta ei välttämättä helposti verrokkia löydy, ellei sitten VIN-koodin avulla onnistu vääntämään Deltaa verrokiksi.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Saab-Lancia 600 GLE kuntoon
Ei se mennytkään sitten näin. Liikaa voimaa kumiin. Ensimmäisen revettyä irti kierteytysvaiheessa annoin periksi ja veistelin kaikki kiinnikkeet irti jne. Nyt ne ovat taas asettumassa paikalleen.
Takaluukun mallimerkintäpaneeli, auton kaikkein keskeisin Saab-juttu on takaisin autossa. Nyt taas autoa katselemalla on mahdollista oivaltaa sen Saab-yhteys.
Re: Saab-Lancia 600 GLE kuntoon
Takapuskurin listasta tarinointi päätökseen. Homma toimi ja lista on lopulta tukevasti paikoillaan.
Jos takapuskuri oli vähän kömpelö saada irti, asennuksessa vasta onkin tuhinaa kun pitää varoa viimeisteltyjä pintoja. En oikein hahmota miten se on saatu tuotantolinjalla nopeasti paikoilleen. Varmaan jollain erikoistyökalulla. Pari mutteria ovat niin hankalassa paikassa, ettei isommilla kourilla olisi mitään mahdollisuuksia.
Jos takapuskuri oli vähän kömpelö saada irti, asennuksessa vasta onkin tuhinaa kun pitää varoa viimeisteltyjä pintoja. En oikein hahmota miten se on saatu tuotantolinjalla nopeasti paikoilleen. Varmaan jollain erikoistyökalulla. Pari mutteria ovat niin hankalassa paikassa, ettei isommilla kourilla olisi mitään mahdollisuuksia.
- vilhosyvis
- "Viggen"
- Viestit: 620
- Liittynyt: La Maalis 17, 2018 19:17
- Paikkakunta: Tapiola, Espoo
- Viesti:
Re: Saab-Lancia 600 GLE kuntoon
Ketjua sen enempää lukematta, onko tässäkin niitä ns. saabismeja, kuten virtalukko keskikonsolissa ja pakki oltava sisässä, jotta vain lähtee virtalukosta?
Nykyiset:
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
Re: Saab-Lancia 600 GLE kuntoon
Kyllä ne on pelkkiä saapasmeja.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
- vilhosyvis
- "Viggen"
- Viestit: 620
- Liittynyt: La Maalis 17, 2018 19:17
- Paikkakunta: Tapiola, Espoo
- Viesti:
Re: Saab-Lancia 600 GLE kuntoon
Nykyiset:
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d