Aurinko taloilua!

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7333
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Aurinko taloilua!

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Joo. Eihän pelkkä säästö tarvii olla syy vaihtaa.
Ja jokaine säästetty kilowatti siirtomaksuista tuottaa extra mielihyvää. Pyykit yms tarttis pestä keskel päivää.

Mainostettu takasinmaksuaika kyl kuulostaaki turhan hyvältä. On noi meilleki soitellu ja työkavereille on käyny esittelemässäki.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Aurinko taloilua!

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ei siitä varmaan tarvitse loukkaantua jos joku kyselee, miettii ja laskee takaisinmaksuaikaa. Se kun on yksi näiden järjestelmien yleisimmistä myyntiargumenteista ja varmasti yleisimpiä ostoargumentteja myös. Sähköautoon vertaaminen on silleen hankalaa, että auto on harvalle tuottava investointi vaan useimmalle pakkohankinta josta on vain kuluja, toisille enemmän ja toisille vähemmän. Ja Teslan valitseminen perustunee paljon muuhunkin kuin ekoiluun.

Ilo on kuitenkin huomata että enenevässä määrin ympäristösyyt laittaa ihmiset tekemään hankintapäätöksiä, jotka ei välttämättä tuota rahallista hyötyä. Ajellut itsekin biodieselillä jo yli kaksi vuotta, eikä itse siitä kostu kuin korkeintaan vähän puhtaamman moottorin ja kymmenisen prosenttia korkeamman diesellaskun.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Aurinko taloilua!

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

AZP kirjoitti:
Ma Touko 20, 2019 17:52
Ilo on kuitenkin huomata että enenevässä määrin ympäristösyyt laittaa ihmiset tekemään hankintapäätöksiä, jotka ei välttämättä tuota rahallista hyötyä.
No tämä! On alettu suuremmissa määrin ymmärtää, että se raha ei olekaan ihan kaikki kaikessa. Kaikkeen tottuu. Aikaisemmin tuli kaupassa kytättyä hintoja. Tietty nuorempana sitä rahaa oli vähän vähemmän. Nyt voi panostaa arvovalintaan, niin kaupassa kuin muissakin hankinnoissa eikä hinta ole enää määräävässä asemassa oleva tekijä.
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
keisari
"Aero"
Viestit: 381
Liittynyt: Ma Tammi 21, 2008 19:16

Re: Aurinko taloilua!

Viesti Kirjoittaja keisari »

AZP kirjoitti:
Ma Touko 20, 2019 17:52
Ei siitä varmaan tarvitse loukkaantua jos joku kyselee, miettii ja laskee takaisinmaksuaikaa. Se kun on yksi näiden järjestelmien yleisimmistä myyntiargumenteista ja varmasti yleisimpiä ostoargumentteja myös. Sähköautoon vertaaminen on silleen hankalaa, että auto on harvalle tuottava investointi vaan useimmalle pakkohankinta josta on vain kuluja, toisille enemmän ja toisille vähemmän. Ja Teslan valitseminen perustunee paljon muuhunkin kuin ekoiluun.

Ilo on kuitenkin huomata että enenevässä määrin ympäristösyyt laittaa ihmiset tekemään hankintapäätöksiä, jotka ei välttämättä tuota rahallista hyötyä. Ajellut itsekin biodieselillä jo yli kaksi vuotta, eikä itse siitä kostu kuin korkeintaan vähän puhtaamman moottorin ja kymmenisen prosenttia korkeamman diesellaskun.
9000 automaatilla kirjoitti:
Ma Touko 20, 2019 21:37
AZP kirjoitti:
Ma Touko 20, 2019 17:52
Ilo on kuitenkin huomata että enenevässä määrin ympäristösyyt laittaa ihmiset tekemään hankintapäätöksiä, jotka ei välttämättä tuota rahallista hyötyä.
No tämä! On alettu suuremmissa määrin ymmärtää, että se raha ei olekaan ihan kaikki kaikessa. Kaikkeen tottuu. Aikaisemmin tuli kaupassa kytättyä hintoja. Tietty nuorempana sitä rahaa oli vähän vähemmän. Nyt voi panostaa arvovalintaan, niin kaupassa kuin muissakin hankinnoissa eikä hinta ole enää määräävässä asemassa oleva tekijä.
tetammi kirjoitti:
Ma Touko 20, 2019 17:15
Joo. Eihän pelkkä säästö tarvii olla syy vaihtaa.
Ja jokaine säästetty kilowatti siirtomaksuista tuottaa extra mielihyvää. Pyykit yms tarttis pestä keskel päivää.

Mainostettu takasinmaksuaika kyl kuulostaaki turhan hyvältä. On noi meilleki soitellu ja työkavereille on käyny esittelemässäki.
Tämähän on juuri niin että monesta syystä voi päättyyä tälläiseen ratkaisuun. Itse olen sitä mieltä että sähköauto keskustelu Suomessa on Keulinut jo alusta lähtien. Halutaan vaan tuoda "UUSIA" ratkaisua eikä yhtään paranneta jo olemassa olevia. Sen takia minusta Neste MY on aivan loistava keksintö :D . Itse halusin vetää korteni kekoon tällä tavalla kunnes olemassa olevia vempaimia parannetaan,
tai ajatellaan "ulos laatikosta"!!
Mutta olen varmaan silloin jo kultaisia katuja lakaisemassa Pyhän Pietarin johdolla ja Saksassa on 50 miljoonaa sähköautoa eikä yhtään ydinvoimaa :wink: . Ja kaikki maailman muut autot toimii kuten Docin De lorean Paluutulevisuuteen leffassa.... Saabi toimi jo v. 2006 jätteellä :mrgreen: !!!!
Keisarilla uusia vaatteita....
NG 9-5 Aero Isolohko XWD aut., 9-5 Aero aut. -06(toiseksi vanhim. pojan),9-3 autm.XWD FARKKU -09, 9-3 TTID FARKKU -08 (nuorimman pojan), BMW G 310 GS sekä BMW G 310 R
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2003
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Re: Aurinko taloilua!

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

Mä sain keväällä tarjouksen 11340w , 42 panelia.10100€.
Asennus ei tuossa mukana. Tosin itse tapahtuisi asennus.
Kiinnostaisi kovin tuo ottaa. Aurinko käytännössä paistaa koko noususta laskuun katolle(etelä rinne)
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Aurinko taloilua!

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Jamppa kirjoitti:
Ke Touko 22, 2019 11:23
Mä sain keväällä tarjouksen 11340w , 42 panelia.10100€.
Asennus ei tuossa mukana. Tosin itse tapahtuisi asennus.
Kiinnostaisi kovin tuo ottaa. Aurinko käytännössä paistaa koko noususta laskuun katolle(etelä rinne)
Pitää muistaa mitä SFS 6000 kertoo aurinkosähköjärjestelmästä.

Kun kyseessä on verkkoon kytkettävä "aurinkovoimala", ei järjestelmän jännitteet kuulu enää pienjänniteen (ELV: alle 50Vac/120Vdc) piiriin, joten niitä saa tehdä vain sähköalan ammattilainen. Tämä koskee siis myös paneelien sähkötöitä, koska niiden tasajännite syötöt invertterille ovat satoja voltteja. Suuruus riippuu paneelijärjestelmän koosta ja kytkentätavasta, mutta n. 200V ylöspäin aina jopa yli 500V. Verkkojännitepuoli 400V/230V on tietenkin selvä myös. Mekaaninen asennus ja kiinnitys on eri juttu itse tehden, mutta on se sekin tehtävä kunnolla.

Näitä verkkoon kytkettäviä järjestelmiä ei voi sähkötöiden osalta täysin verrata "mökkisähköihin". Itse tekemällä sallittuja töitä, kun osaa, niin säästää varmasti paljon asennuskuluissa. Toki sähköalan henkilö vielä enemmän. Vielä jos sattuisi "saamaan" laitteet ilman alvia niin .... :D
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
keisari
"Aero"
Viestit: 381
Liittynyt: Ma Tammi 21, 2008 19:16

Re: Aurinko taloilua!

Viesti Kirjoittaja keisari »

Jamppa kirjoitti:
Ke Touko 22, 2019 11:23
Mä sain keväällä tarjouksen 11340w , 42 panelia.10100€.
Asennus ei tuossa mukana. Tosin itse tapahtuisi asennus.
Kiinnostaisi kovin tuo ottaa. Aurinko käytännössä paistaa koko noususta laskuun katolle(etelä rinne)
Pitää sanoa että ei muuta kun ostamaan jos lompakko tai pää sallii 8O . Viikkoon ei ole "Sähkö yhtiön" mittari juuri värähtänyt. Nyt pyykkikone ja kuivaus rumpu huutaa hoosianna päivällä , Ilmastointi on talossa päällä, vedenlämmitys on siirretty päiväsaikaan ja olen leiponnut pakkaseen vaikka mitä jne. Voi sanoa että tällähetkellä klo. 09 - 20 on mikäli aurinko paistaa noin 3,5 Kw käytössä ja mikäli aurinko on pilvessä tuottaa edelleen 1 kw. Hyvältä tuntuu.... ja nuoriso kotona on ihmeissään miten aurinko voima jyllää. :mrgreen:
Olihan Saab EV-1 eka ensimmäinen auto v.1985 jossa käytettiin aurinkopanelia pyörittämään "ilmastointia" . Ei paha :wink:
Keisarilla uusia vaatteita....
NG 9-5 Aero Isolohko XWD aut., 9-5 Aero aut. -06(toiseksi vanhim. pojan),9-3 autm.XWD FARKKU -09, 9-3 TTID FARKKU -08 (nuorimman pojan), BMW G 310 GS sekä BMW G 310 R
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 2035
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: Aurinko taloilua!

Viesti Kirjoittaja Julle »

Paljonkos sähköyhtiö maksaakaan ylijäämä sähköstä? Vielä dokumenttia pöytään.
9-5 Aero - 00
keisari
"Aero"
Viestit: 381
Liittynyt: Ma Tammi 21, 2008 19:16

Re: Aurinko taloilua!

Viesti Kirjoittaja keisari »

Julle kirjoitti:
To Touko 23, 2019 17:04
Paljonkos sähköyhtiö maksaakaan ylijäämä sähköstä? Vielä dokumenttia pöytään.
Laitetaan tokumenttia kun eka lasku on tullut.
Pitäisi olla 005,85 per kw meidän yhtiössä. Jos olisin ottannut Heleniltä sähkön ja paneelit he olisivat maksaneet 0,11 e kw :? . Mutta päädyin paikalliseen yhtiöön koska kaikki energia on vesivoimalla tuotettua. 8O
Mutta pienet ne on Silakat joulukaloiksi, eli yritän hyödyntää omaan käyttöön kaikki mitä saa.... :lol:
Keisarilla uusia vaatteita....
NG 9-5 Aero Isolohko XWD aut., 9-5 Aero aut. -06(toiseksi vanhim. pojan),9-3 autm.XWD FARKKU -09, 9-3 TTID FARKKU -08 (nuorimman pojan), BMW G 310 GS sekä BMW G 310 R
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 2035
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: Aurinko taloilua!

Viesti Kirjoittaja Julle »

No puoleenhan tuo tippui 8O ja siirron perusmaksuhan varmaan tulee normitapaan? Missähän kohtaa kulkee pelkästään vesivoimalla tuotettua sähköä siirtävät linjat? Huhhuh tätä hommaa.
9-5 Aero - 00
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Aurinko taloilua!

Viesti Kirjoittaja AZP »

Julle kirjoitti:
To Touko 23, 2019 18:56
Missähän kohtaa kulkee pelkästään vesivoimalla tuotettua sähköä siirtävät linjat?
Ne kulkee vesivoimalaitokselta valtakunnanverkkoon.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
keisari
"Aero"
Viestit: 381
Liittynyt: Ma Tammi 21, 2008 19:16

Re: Aurinko taloilua!

Viesti Kirjoittaja keisari »

Julle kirjoitti:
To Touko 23, 2019 18:56
No puoleenhan tuo tippui 8O ja siirron perusmaksuhan varmaan tulee normitapaan? Missähän kohtaa kulkee pelkästään vesivoimalla tuotettua sähköä siirtävät linjat? Huhhuh tätä hommaa.
Ju kuten ajemmin totesin, toinen tykkää tyttärestä ja toinen äidistä ja joku taas molemmista :D .
Eli virrestä lyhyt, tuotan itselleni mielihyvää Co päästöjä vähentämällä,
( ei aina tarvii ostaa sähköauto että maailma pelastui joka ei tuota muuta kuin laskuja) + saan vähän säästöä noin -30% vuodessa sähkölaskussa.
Joku laittaa 8000 e auton tai veneeseen, naisiin , matkailuun jne.
Minä taas ostin tälläsen laitten joka TUOTTAA selvää rahaa... :wink: .
Koulussa ainakin opin että + 005,85 e on 100% enemmän kuin 0 e :lol:
Keisarilla uusia vaatteita....
NG 9-5 Aero Isolohko XWD aut., 9-5 Aero aut. -06(toiseksi vanhim. pojan),9-3 autm.XWD FARKKU -09, 9-3 TTID FARKKU -08 (nuorimman pojan), BMW G 310 GS sekä BMW G 310 R
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Aurinko taloilua!

Viesti Kirjoittaja AZP »

^se on itse asiassa enemmän kuin 0 :wink:

Nyt kun sulla on voimalaitos ja virta omasta takaa, niin yhtälöähän olisi hyvä täydentää sillä sähköautolla, tai edes sähkömopolla. Hoituis pyykkien ja kaffenkeiton lisäksi liikkuminenkin sähköllä :D
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Aurinko taloilua!

Viesti Kirjoittaja aero »

^Mua on ruvennut sähkömopo oikeasti houkuttamaan kesäisenä käyttökulkineena. Vielä on hinnat vähän kovia ja ranget karvan liian alhaisia, mutta hitusen kun paranee niin alkaa ns. arkipotentiaali (~200km motaria) olla jopa mulle kohdallaan. Noissa kun ei tartte laskee extra-rangee talvee varten kuten käyttöautossa tarttis kun käyttöaika on oikeasti ne +15 ja lämpösemmät kelit.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2003
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Re: Aurinko taloilua!

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

petrisa kirjoitti:
To Touko 23, 2019 10:15
Jamppa kirjoitti:
Ke Touko 22, 2019 11:23
Mä sain keväällä tarjouksen 11340w , 42 panelia.10100€.
Asennus ei tuossa mukana. Tosin itse tapahtuisi asennus.
Kiinnostaisi kovin tuo ottaa. Aurinko käytännössä paistaa koko noususta laskuun katolle(etelä rinne)
Pitää muistaa mitä SFS 6000 kertoo aurinkosähköjärjestelmästä.

Kun kyseessä on verkkoon kytkettävä "aurinkovoimala", ei järjestelmän jännitteet kuulu enää pienjänniteen (ELV: alle 50Vac/120Vdc) piiriin, joten niitä saa tehdä vain sähköalan ammattilainen. Tämä koskee siis myös paneelien sähkötöitä, koska niiden tasajännite syötöt invertterille ovat satoja voltteja. Suuruus riippuu paneelijärjestelmän koosta ja kytkentätavasta, mutta n. 200V ylöspäin aina jopa yli 500V. Verkkojännitepuoli 400V/230V on tietenkin selvä myös. Mekaaninen asennus ja kiinnitys on eri juttu itse tehden, mutta on se sekin tehtävä kunnolla.

Näitä verkkoon kytkettäviä järjestelmiä ei voi sähkötöiden osalta täysin verrata "mökkisähköihin". Itse tekemällä sallittuja töitä, kun osaa, niin säästää varmasti paljon asennuskuluissa. Toki sähköalan henkilö vielä enemmän. Vielä jos sattuisi "saamaan" laitteet ilman alvia niin .... :D
Tuo ei niin iso ongelma ole. Tässä ympäri Baltiaa ja suomea tullut teollisuuslaitoksiin kaapelia vedettyä ja kytkettyä. Ehkä ensi vuonna reviiri laajenee valvojan ominaisuudessa 😅 mahdollisesti jo syksyllä
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Vastaa Viestiin