Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7537
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Toissapäivänä ford a-model.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13167
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2

Viesti Kirjoittaja AZP »

Näinpä muuten minäkin A-Fordin viikolla Turussa. Oli vieläpä myytävänä-lappu akkunassa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Henri S
"Hölösuu"
Viestit: 1059
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 01:15
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2

Viesti Kirjoittaja Henri S »

Posottelin nelostietä keskustasta Joulupukin Pajakylää kohti ja saavutin Ässä-Mersun Citymarketin kohalla. Koska rajotus on 100km/h ja Ässä meni vajaata yheksääkymppiä otin vasemman kaistan tarkotuksena mennä ohi tulpasta. En päässyt koska Ässästä löytyki kaasupoljin :roll:. Minkälainen hyppyritukkanen bensalenkkari Ässää ohjasti kysytte? Arviolta 70 vee harmaahapsinen herrasmies. No en sitten alkanut kilpaileen koska oli asiakkaitaki kyytissä jne mutta taas tuli mieleen kuin Askolla konsanaan että mitä aktuaalista v****a liikkuu tuomosilla päässä? Jos toinen menee nopeemmin antaa mennä, kuoppa sielä lopunviimein on eessä kaikila. En ymmärrä.
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6428
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2

Viesti Kirjoittaja Eski »

Tällainen tapaus osui kohdalle tänään ->
https://www.ksml.fi/kotimaa/Pyöräkuorma ... 7#cxrecs_s

Eski
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Terkut Varnasta. Mahtavan oloinen kaupunki, voin suositella helposti matkakohteeksi jo tän parin päivän kokemuksella.

Sitten asiaan. Olen nähnyt huikean määrän todella kauheassa kuosissa olevia Berlingoja ja Partnereita, ensimmäistä sukupolvea tietysti, sekä takseina että siviilikäytössä.

Olemme selvästikin valinneet kylän parhaan hotellin, tai ainakin hyvin lähelle sitä. Hotlan alakerran kahvilassa vaikuttaa nimittäin asioivan myös paikallinen kerma. Tänään ensin pölähti sporttisen oloinen nelikymppinen varsin uuden karhealla 7-sarjan penarilla, jolle portieeri järjesti parkkiruudun. Sitten saapui vähintään yhtä uudenkarhealla rolssilla dekaadin vanhempi herrasmies, jolle ruutua ei enää löytynytkään. Siihen se jäi portieerin hyväksynnällä keskelle (suomalaisten kriteerien mukaista) risteysaluetta.

Kontrasti autokannassa on valtava, kuten yleensäkin etelä-euroopassa.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Toyota Yaris 1.5 Hybrid Active -23, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13167
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ohitin pari mopoa moottoritiellä iltahämärässä :roll:

Edessä ajoi V60 Volvo perä pimeänä. Ennenkin päivitellyt että miten voi ruotsalsisessa autossa olla niin dorka valojärjestelmä että se on mahdollista. Oli kuitenkin jo oikeasti hämärää, tässä klo 23 jälkeen tämä havainto.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
aero
-
Viestit: 8652
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2

Viesti Kirjoittaja aero »

Melekeen pakkohan sen on olla mahdollista, kun valokatkaisijoissa on - ja pitää olla - se 0-asento. Vissiin ne päivätuikut vaan monessa autossa kuitenkin sen verran valasee, että joku kynttilöihin tottunut onnistuu kuvittelemaan niitä ajovaloiksi.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13167
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2

Viesti Kirjoittaja AZP »

Melekeen melekeen, mutta onhan monissa autoissa kytketty takavalot toimimaan aina kun päiväajovalot on päällä. Se ei ole direktiivin mukaista, mutta silti näin kytketään, ja luulisi esim. Volvon olevan tässä asiassa hököllä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
aero
-
Viestit: 8652
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2

Viesti Kirjoittaja aero »

Juu, monessa autossa se on mahdollista ja joidenkin merkkien maahantuojat tekevät kyseisen ohjelmoinnin oletuksena suomiautoille. Tuo pimeän perän konffi vaan on pakollinen olla olemassa ja valoperän konffi on vapaaehtoinen, joten ei sitä pimeää perää voi koodista pois jättää ja jos auto on tuotu käytettynä tai jälkikäteen ohjelmoitu syystä tai toisesta toisin, ei maahantuojan valppauskaan saa sinne perään valoa.

Ei siis voi syyttää Volvoa siitä, että tarjolla on konffi, jonka tarjollaolo on pakollinen. Eikä täydellä varmuudella maahantuojaakaan siitä, että konffi on tuollainen. Volvoa voi syyttää siitä, jos tarjolla ei ole valoperäkonffia, minkä tosiaan odottaisi kyllä ruotsalaisesta löytyvän.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13167
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ymmärtääkseni nykysäädösten mukaan valmistaja voi konffata auton niin että perä ei ole koskaan pimeä kun auto on ajossa. Vastuu valojen käytöstä on ensisijaisesti tietenkin auton käyttäjällä, mutta nämä on niitä asioita joissa autonvalmistajat voivat auttaa tavan uunoja olemaan olematta ihan niin uunoja. Ja juuri Volvolta odottaisin tällaisten asioiden huomioimista.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3092
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2

Viesti Kirjoittaja viggen »

Ajoin Malmössä mutkan pyhän aikaan ja vettä tuli taivaalta mennen tullen. Valottomia autoja ja näitä pimeitä takapäitä näkyi aivan liikaa, kun vesi muuttuu vielä kuin sumuksi moottoritie ajossa. Lakia pitäis muuttaa, että takavalot olisi aina päällä, jos jotain valoa on päällä keulassa. Avo Bentley kuskilla oli niin hoppu, että piti ohittaa motarilla oikealta puolelta, kun edessä ajava ei pitänyt hänen mielestään tarpeeksi vauhtia. Mennessä kolme kolaria, luultavasti johtuen vettä tiellä ja liian lyhyet välimatkat. Aero on aivan ok matka peli motari ajossakin. :)
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
aero
-
Viestit: 8652
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2

Viesti Kirjoittaja aero »

^^Minun ymmärtääkseni se mainitsemasi EU-direktiivi vaatii tarjolle konfiguraation, jossa perä on pimeä ja sallii tarjolle myös konfiguraation, jossa perä ei ole pimeä. Ja vaikka sallisi sen, että ei ole konfiguraatiota jossa perä on pimeä, niin Suomi-Ruotsia isompi Keski-Eurooppa mälkättäisi moisen pois jättävälle valmistajalle siinä määrin, että se konfiguraatio tarjolle hyvin nopeasti tulisi.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13167
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2

Viesti Kirjoittaja AZP »

Alkuperäinen EU-direktiivi käsittääkseni määritteli että takavalot eivät saa palaa huomiovaloilla, pääperusteena energiansäästö. Sitä sääntöäkään eivät kaikkien autojen maahantuojat järkisyistä noudattaneet, vaan konffasivat takavalot päälle. Sittemmin direktiiviä muutettiin siten että takavalot saa olla päällä, mutta ei ole edelleenkään pakko. Autonvalmistajat ja maahantuojat päättävät sitten itse palaako ne takavalot vai ei, ja millä markkina-alueella toimitaan mitenkin. Luonnollisesti tämä voisi olla myös osa ostajan speksiä, eli luovutuksen yhteydessä asetetaan valot päälle tai ei, ja tätä voi sitten muuttaa huollossa niin halutessaan. Samaan tapasn kuin Saabeissa sai valita palaako valot nolla-asennossa vai ei.

Sitten on erikseen vielä kansainväliset standardit joilla pyritään yhdenmukaistamaan ajoneuvojen vaatimuksia globaalisti, jotta vältyttäisiin viennin esteiltä. Niissä voidaan taas määritellä takavalojen toiminnasta jotain, mutta ellei standarditekstiä ole otettu sellaisenaan lainsäädäntöön, niin standardilla ei ole juridista merkitystä. Ainakin Mersu on teutoonisen joustavaan tyyliinsä perustellut pimeitä takapäitä ja sitä etteivät suostu takavaloja päälle kytkemään sillä, että standardissa sanotaan että takavalot ei huomiovaloilla pala.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
aero
-
Viestit: 8652
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2

Viesti Kirjoittaja aero »

Kutakuinkin noin. Saatan toki muistaa väärin, mutta muistaakseni se takavalojen salliminen kirjailtiin jotenkin niin, että kansallisella päätöksellä (tjsp, kuitenkin valtiokohtaisesti) sen saa hyväksyä - kuitenkin muotoiltu tietääkseni niin, että käytännössä valmistajan pitää se pimeäperä-toiminto tarjolle toteuttaa ja myös valoperän toteutus on sallittu.

Vielä kansainvälisemmät standardit ja markkina-alueet voi tosiaan tuoda vielä lisää hauskuuksia. Mullahan on tuo jenkkimallin ökybemari (eli 2009-vuosimallin ykkössarjalainen) käyttöautona - jos siihen aktivoi USA-mallin päiväajovalot ja konffaa samalla perävalot päälle, ei ne takavalot kuitenkaan pala. Autoon on pakko konfiguroida EU-mallin päiväajovalot, että takavalot voi saada päälle. Tutkiessani sain siihen jo jossain välissä konfiguraation, jossa päiväajovaloilla ajaessa paloi takana jopa kahdet takavalot (joo - siellä on takavalot ja "ulommat takavalot" joista nuo ulommat ei pala valot päällä, en tiedä miksi), mutta keulalla ei mitään :D
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Savukoneeksi muuttuneen femman. Yritin viittoa kuskille että älä aja, mutta jatkoi vielä matkaa valoista. Toivottavasti ei tullut pahempaa vauriota :(
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Vastaa Viestiin