Sähköautoilua (Kona 64kWh)

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8084
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

En jaksanut alkaa omaa topikkia turaamaan, joten laitetaan tänne kun liippaa aihetta läheltä.
Tuli tuossa eilen ja toissapäivänä oltua auton kyydissä, jonka kierroslukumittarissa oli "punaraja" 12000rpm:ssä.
Kyseessä vahvat siteet Skandinaaviaan omaavan autonvalmistajan tekele.
Juuei ollut Koenigsegg, vaan Geelyn joku electric vehicle. Kyseessä Caocao nimisen firman kyytivuokrauspalvelu ja Hangzhoussa paineltiin menemään varmaan likemmäs 100km tuommosen kyydissä. Mittariston mukaan rangea näytti olevan n.300km ja jos ulkomuotoa katselee, niin ei mikään ihme jos NEVS saa wanhalla ng9-3 sähköautokopiolla muutaman satatuhatta autoa Kiinassa myytyä. Todella perusmallinen sedan tuossa korina ja aika pitkälti kolkin kokoluokkaa.
Kyyti oli kyllä todella hiljaista, vähän wanhahtavaa kojelautaa lukuunottamatta varsin soivan oloinen peli. Ei hävinnyt yhtään takapenkkimatkustajan perspektiivistä katsottuna tänään kuljettimena toimineelle ehkä nelisen vuotta wanhalle BMW 530:lle.

Kaikki mopot/skootterit Kiinassa onkin jo sähköisiä, nyt on selvästi alkanut autotkin täällä sähköistymään vauhdilla.
Toki ongelmiakin siitä seurannee. Kollegat kertoili, että jo nyt esim.noiden varmaan likemmäs satojen miljoonien sähkömopojen akkujen kierrätys on melkosen tuskainen prosessi.

Tossa jotain läpändeerosta Lontooksi tosta Caocaosta: https://en.cifnews.com/caocao-financing ... s-dollars/
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8084
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

https://www.goauto.com.au/news/geely/am ... 69824.html

Tossa vielä sen Geelyn tarkempi malli. Eli Emgrand 7:n täyssähköversio, rangea n.300km ja tehua vähä vajaa 100kW. Kovia myös nuo Kiinan hallituksen linjanvedot sähköautojen myyntimääristä. 5v ja neljännes kaikista myydyistä on sähköautoja.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja AZP »

^ja se tavoitehan toteutuu, kun puolue niin on päättänyt.

Akkujen kierrätys muuttunee tuskattomammaksi vuosien saatossa kun isot volyymit johtaa teollisesti tehokkaaseen logistiikkaan ja prosessiin. Kyllä ihmiskunta ratkaisun keksii kun vain on pelissä riittävän isot panokset.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8084
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Joo, jäi tosiaan kirjoittamatta, mutta fakta on se, että jos täällä puolue jotain päättää, se tehdään. Piste. Muita havaintoja, jossa länsimaat voisi ottaa oppia. Pölyhaittojen torjunta. Kuivilla kausilla täällä lasketaan surutta vettä kaupunkien kaduille tankkiautoarmeijan johdolla. Ei ongelmaa asfalttipölystä.
Kaiken muun hassun lisäksi, pölyävillä purku- tai rakennustyömailla on työmaan raja-aidan päällä vesihöyrysuuttimet vajaan metrin välein toisistaan. Syy? Kostutetaan ilma, niin ei pöly leviä.

Ihan sama miten paljon Kiinalaisille yms. naureskellaan, mutta täällä käsillä olevat isonkin magnituudin ongelmat ratkaistaan, eikä jäädä jumittamaan johonkin parlamentaariseen paskaan.

Tulokset näkee ihan omin silmin. Kävin ekan kerran Pekingissä about 2005-2006 vuodenvaihteen tietämillä. Sittemmin sattumoisin n. kerran tai kaks viiden vuoden välein, kunnes 2015 lähtien tullut käytyä vähintään kerran tai kaks vuodessa mestoilla. 2010 edeltävillä reissuilla smogi oli valtava, aina. Kesät talvet. Nyt on viisi viime kertaa ollut siniset taivaat ja smogista ei tietoakaan. Mitäkö on tehty? No ei kielletty yksityisautoilua, ei äänestetty vihreitä. Sen sijaan esim minunkin leivän maksavalle firmalle tavaraa tuottanut paja on ollut likimain konkurssikypsä. Syy ei ole ollut meidän maksamat paskat tuotehinnat, vaan se, että paikallishallinto on lyönyt niin vitulliset haittaverot saastuttavalke teollisuudelle, että Pekingin ympäriltä on häviämässä mm. kaikki maali ja valuteollisuus. Kyseinen teollisuus siirtyy sitten alueille, jossa ei ole Pekingin kaltaista ympäristöherkkyyttä/ olosuhteita. Tehtaat siirtyy, työntekijät siirtyy jne. Vaikeita asioita, mutta jos mitään ei kokeilla, mitään ei myöskään voiteta.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8084
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Lisäksi kun ne tehtaat joutuu siirtämään, eli rakentamaan uusiksi, on ympäristövaatimukset myös nykyajan mukaisia. Kiinassa olisi Suomelle paljon opetettavaa, toki myös toisinpäin.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
lauriolio
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

Mulle joku taksikuski kertoili joskus Kiinaseikkailuistaan ja oli myös vaikuttunut paikallisesta sähköautomeiningistä. Mukava myös kuulla se, että osa omistakin käsityksistä mm. smogin suhteen on jo vanhentuneita.

Mitä tähän vanhaan Leafiin tulee, niin arki on rullannut. Toki toukokuu on nyt työ- ja vapaa-aikasyistä ollut todella VW-painotteista, kun on tarvinnut vetää peräkärryä ja toisaalta ajella paikasta toiseen. Tarkemmin en huomannut katsoa, mutta taitaa olla 4 tankkausta kuukauden sisällä eli kolmisen tuhatta kilometriä. Muuhun nykymenoon verrattuna se on aika paljon, onneksi ei tarvitse enää joka kuukausi istua tämmöisiä määriä autossa. Asiassa on toki se toinenkin puoli; koska Golf on ollut meillä kolmisen vuotta ja 60tkm niin orastava Kuume nostelee päätään. Tällä kertaa en tosin aio tai edes halua vaihtaa uudempaan ja kalliimpaan, vaan enintään samanhintaiseen tai mielellään halvempaan 08-> facelift 9-3/9-5 farmariin, joko biopowerina tai dieselinä. Samaan aikaan se kuuluisa Järki huutaa toisella olkapäällä, että ei kannata. Golf on ollut meille yllättävänkin nappi laitos ja täällä maalla nelivedosta ja korkeammasta maavarasta on ollut oikeaakin hyötyä.

Leafissa suurinta tyytymättömyyttä mulle aiheuttaa tuon ajoneuvodatan huono kulkeutuminen Carwingsin kautta mobiiliappikseen. Toukokuun ajoista näkyy applikaatiossa alle puolet, mikä käytännössä tarkoittaa sitä, että kulutuksen suhteen pitää luottaa vain ajotietokoneen näkymään ja kertyneisiin kilometreihin. Huomenna siihen rullaantuu vielä jokunen kilometri lisää, niin saa toukokuun numerot ylös. Pidemmät työreissut (eli Turku) on vielä Leafilla tekemättä, kun junailu on vienyt voiton. Pakko se on vielä ennne lomaa kokea, mutta kiire ei saa olla.
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
lauriolio
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

Kesäkuussa tuli melkein tonni mittariin ja isoksi lukemaksi 115645km. Kun sähköautoiluun lähtiessä mittarissa oli 111700km, niin olemme käyttäneet autoa noin 3945km verran hieman reilussa neljässä kuukaudessa. Kuukausitason kulutus on ajotietokoneen mukana vaihdellut välillä 14..17kWh/100km ja sähkö siirtoineen ja kuukausimaksuineen maksaa meillä noin 10..15c/kWh, eli tästä saa hieman haarukointia kuluista:

MIN 0,10€/kWh*0,14kWh/km*3945km = 55,23€ (1,4c/km=1,4€/100km)
MAX 0,15€/kWh*0,17kWh/km*3945km = 100,60€ (2,6c/km=2,6€/100km).

Laskelmaan voisi toki vielä lisätä auton esilämmitykseen (tai esijäähdytykseen) mennyttä sähköenergiaa, mutta en ole. Sähkönkulutuksen lisäksi huoltotiskille on maksettu tällä hetkellä vuosihuollosta ja jakovaihteiston öljynvaihdosta 270 euroa, eli kulut sadalle kilometrille tämä mukaan lukien:

MIN 8,24€/100km
MAX 9,39€/100km.

Jos haluan lisäksi lisätä pääomakulut ns. inhorealistisesti, eli oletetaan neljän vuoden Santander-kuurin päätteeksi auton jälleenmyyntiarvo on nolla ja nyt olen maksanut neljä erää (285,32€/kk, ei käsirahaa/vaihtoautoa eikä jäännöserää), niin sadalle kilometrille saadaan:

MIN 37,17€/100km
MAX 38,32€/100km.

Ja tähän voisi vielä lisätä myös verot ja vakuutukset ja pientarvikkeet ja muutakin..

Johtopäätös: ajaminen on halpaa, hauskaa ja suhteellisen ympäristöystävällistä, mutta huoltokulut ovat pienemmillä kilometreillä yliedustettuina ja jos pääomakulut huomioi "worst case"-kaavoilla laskettuna, niin tiettyjä puutteita (range) ei voi enää perustella pienillä kuluilla. Toki autolla jotain arvoa on vielä neljän vuoden jakson päätyttyä, mutta se lienee käyttöarvoa itselle ennemmin kuin jälleenmyyntiarvoa. Kunhan tässä hieman aika kuluu ja tulee esimerkiksi puoli vuotta täyteen, niin voisi tehdä samat laskelmat kuukausikohtaisesti, se lienee mielekkäämpi esitystapa kuin per kilometri. Tällä hetkellä kuukausikulut ovat suunnilleen 285,32€+22,5€(määräaikaishuolto jyvitettynä vuoden ajalle)+25€(MAX-sähköt jyvitettynä neljälle kuukaudelle)+20€(about verot jyvitettynä vuoden ajalle)+35€(about vakuutus jyvitettynä vuoden ajalle) == n. 390 euroa/kk.

Käyttöarvosta pääseekin lyhyellä aasinsillalla käyttökokemuksiin! Tehtiin Akaa-retki eli noin 70km suuntaansa Leafilla viikonloppuna ja samalla tuli kokeiltua Virta-palveluntarjoajan pikalatauspistettä Toijalan ABC:lla. Olin joskus taannoin tehnyt Virtaan tilin ja tilannut lataustunnisteet, ja tämä on vaatinut minulta 30 euron ennakkopanostuksen Virta-tilille. Jäätelötauon aikana 10,9kWh humpsahti akustoon ja tähän kului noin puoli tuntia aikaa ja 2,54 euroa (23c/kWh). Huomasin samalla, että tuo 30 euron panostus hupenee euron kuukausivauhdilla palvelun kuukausimaksuun. Ei tästä palvelusta itselleni juuri hyötyä ole, mutta toistaiseksi maksan mielelläni kannatuksen vuoksi. Akusto tosin ei ollut samaa mieltä pikalatauksen mielekkyydestä ja SOH-palkki laski tämän seurauksena 11 palkista 10 palkkiin.

Akusto siis hiipuu pikkuhiljaa ja tasaisen varmasti. Jos (ja kun) akusto täytyy jossain kohtaa uusia, niin se nostaa auton käyttöarvoa huomattavasti eli range nousisi noin 100 kilometristä kymmeniä kilometrejä, toisaalta kilometrille tulee jälleen hintaa aika hyvin. Suomessa akustojen kennotus ei ole vielä kannattavaa liiketoimintaa, mutta jotain pieniä yrityksiä ilmeisesti on, jotka näitä jo kokeilevat (esimerkiksi Vaasasta löytyy käynnistelevä firma: https://www.facebook.com/pg/DalasEVrepair/, jonka yrittäjä on eräässä ryhmässä kertonut alustavaa hinnoittelua: "Cellit ovat noin 100€/kpl, 24->24kWh acku on ~3500€, 24->30kWh on ~5500€"). Tämähän on ajankohtaista sitten, kun käytännön range alkaa olla 50km luokkaa.
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3521
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Hyvää dataa ! Ei ehkä kannata tässä vaiheessa mitään per km - kuluja laskeskella, kun olet noin pitkällä perspektiivillä liikkeellä. Siitä se kuukausikulu tasoittuu, kun aika vierii. Etenkin, kun olet noin raa'an ratkaisun tehnyt ja maksat vekottimen 100% pätkällä. Tässä tapauksessa myös inhorealistinen arvonalenema lienee aika lähellä sitä pahinta mahdollista, en minäkään usko, että tuollaisella Leafilla montaa tonnia arvoa on enää vuonna 2023... Tätä projektia on kyllä mielenkiintoista seurata, että miten Leaf ikääntyy, tuleeko outoa vaivaa, meneekö oikosulkuun koko vehje vai jatkaako hyrräämistä auringonlaskuun kuin ei mitään.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
lauriolio
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

^jep, oli hyvä rahoitustarjous alle tonnin kokonaiskuluilla niin "miksi ei". Säästöille on muutakin käyttöä, kuten säästää lisää (ja vähän hajasijoitella), ja kuukautta kohden rahoituskulu ei paljoa tee.

Vuotta 2023 iloisesti odotellessa. Porsimusta en erityisesti odota, koska tuossa ei montaa vikaantuvaa osaa ole. Pientä tekemistä neljään vuoteen mahtunee varmasti. 2020-2021 tulee markkinoille älytön määrä perinteisten autovalmistajien sähköautoja ja vuonna 2023 ne ovat käytettyjen iässä, joten markkinassa saattaa olla tungosta silloin ja se tietää 1stgen-sähköautojen arvolle mahdollisen kylmää kyytiä. Käyttöarvoa "kakkosautoina" ei niiltä saa riistettyä silloinkaan, jos ehjiä ovat. Tuskin meilläkään tuo 30-60 kilometrin päiväsuoritus kovasti muuttuu.
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3521
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Juuri näin. Seuraavan 2-4 vuoden kuluessa sähkärimarkkinoilla sattuu ja tapahtuu, tietää sitä, että pioneerit kuten tämä ensimmäisen sukupolven Leaf, tulee ihan tavallisen tassuttelijan ulottuville. Nimenomaan kakkosautona tai esim. omassa tapauksessani puhtaasti työmatka-ajoon, 191 x 37 km per vuosi. Kun pääomakulu on hallinnassa niin käyttökulut eivät päätä huimaa. Aika kauan varmaan saa tuollaisella Leafille ajella, ennen kuin akku hyytyy alle 50 km per lataus. Toisaalta taas, kuten itsekin kirjoittelit, nyrkkipajat kehittyvät ja jos tuollaiseen voi tulevaisuudessa vaihtaa vaikka muutaman kennon kerrallaan, niin en näe ongelmaa olevan edes olemassa.
Itsellä todennäköisin skenaario tällä hetkellä on, että koukkaan sähkisten maailmaan Priuksen/Ioniqin kautta, kunhan sen saa maksettua, niin pitäisi ulottuvilla olla jo kaikenlaista vähän ja vähän enemmän käytettyä vielä enemmän sähköistä. Ken elää, näkee.

Päivittelehän kuulumisia aina välillä jos suinkin viitsit !
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
lauriolio
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

IC1970 kirjoitti:
Ti Heinä 02, 2019 20:09
Päivittelehän kuulumisia aina välillä jos suinkin viitsit !
Ainahan näitä mielellään kirjoittelee, kun on kirjoiteltavaa. Arki rullaa mukavasti, niin mitään erityisiä kohokohtia ei tule. Harmaata siis :D

Toki tähän voi heittää tiistaiaamuisen minimikulutusennätyksen, hieman pienempää tietä rautatieasemalle ja 11kWh/100km noin 16km matkalla!
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
lauriolio
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

Tästä on vähemmän yllättäen ei-mitään kirjoiteltavaa. Täysin ongelmatonta menoa eikä ole tullut rajoja koeteltua (maksimietappi n. 75km -> päiväetappi 150km), joskin nyt harkitsen vakavasti ylittäväni jotain rajoja ja ottavani tämän erittäin satunnaiseen Turku-työmatkailuun. Onhan meiltä Turkuun jopa 82km. Kilometrejä on tullut mukavasti, syyskuun alussa raportoin vihkoon lukeman 117553, eli meillä tämä olisi nyt saanut pikkuisen vajaa 6000km helmikuun lopusta alkaen. Kaikki ajot pyritään aina ajamaan Leafilla, jos realiteetit sen suovat.

Kulutus on mittariston mukaan ollut 13-14kWh/100km kun käytännössä ilman lämmitystä/ilmastointia on ajeltu, syystalvella se nousee lähemmäs lukua 20. Kovimmille pakkasille tuo meidän kuivurissa makaava 900i on leimattuna ja odottelee talvirenkaita alleen (sillekin on oma thread (viewtopic.php?f=29&t=185104&start=15), jota tosin ei tullut tänä kesänä päiviteltyä vaikka kilometrejä tuli, koska mitään toimenpiteitä sille ei tehty pl. "uudet" kesäkummit sai alle).

Samaan aikaan uusi kuume nostelee päätänsä ja "oiskiva" jos nämä mainitut etapit pääsisi mennen tullen yhdellä latauksella. Opel on aloittanut e-Corsan ennakkomyynnin ja kiinnostaa enemmän kuin vähän, voisi ehkä harkita Leafin tilalle työsuhdeautoksi jossain välissä.. No, kohta on renkaanvaihtokausi ja alle menee vielä viime talvena ei-niin-hyviksi todetut Michelin-nastat, ja mitä kesärenkaita (Hakka Blue 2) vilkuilin niin ei ole ihan tasaisesti kuluneet nekään, niin saapa nähdä mennäänkö ensin autokauppaan vai rengaskauppaan :D

tl;dr: Tylsää ja huoletonta sähköautoiluarkea, ainakin niin kauan kuin pysyy lähinurkissa.
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Sen verran voisi itse lainata threadia että tuli eilen vaihdettua diesel-Volvo sähköautoon, 100tkm ajettuun Tesla Model S 85D vuodelta 2015.

Akuston kestävyyttä epäilin etukäteen vahvasti, mutta vaikuttaa siltä että nämä kestävät kilometreja erinomaisesti käytöstä riipumatta. Omassa vaikuttaisi olevan aikalailla alkuperäiset kilowattitunnit tallessa (ainakin yli 90%:sti, jos laskisi alle 80% alkuperäisestä niin 8v akkutakuun piikkiin menisi), ajelin toissapäivänä sen tukholmasta kotiin uumajaan (650km), "tankkauspisteitä" eli ilmaisia supercharger-pikalatausasemia on kätevästi matkan varrella n. 150-200km välein joten matkanteko oli huoletonta ja lataus nopeaa sekä ilmaista.

Pääsyyt vaihtoon oli että ajoa tulee paljon ja kyllästytti tunkea jatkuvasti satasia dieseliin (toki ne rahat menee nyt käytännössä arvonlaskuun suuremman lainanlyhennyksen muodossa), sekä tietysti suorituskyvyn kaipuu. Ajan n. 2tkm/kk pääosin matka-ajoa reitillä jolla on superchargereita hyvin ja siirtyminen 600hv RS6:sta 200hv diesel-Volvoon polttoainekulujen vuoksi alkoi lopulta tympäännyttämään. Sähkömoottorin suorituskyky on vain ylivoimainen verrattuna polttomoottoriin + vaihteistoon, "kaasunvaste" on välitön, vaihteisto ei koskaan arvo, hidastele ja töki ja muutenkin voimalinja on äänetön, pehmeä ja nöyrä.

Jos nyt tuohon RS6:een vertaa, niin vaikka oma S85D ei ole edes performance-malli (todellinen akuston rajoittama teho 417hv 658Nm) niin käytännön suorituskyky pienemmistä vauhdeista on sama, jopa parempi koska sähkömoottorit ovat aina hereillä kun taas polttomoottorilla pitää olla oikea vaihde silmässä maksimikiihtyvyyden saavuttamiseksi. Toki suuremmissa vauhdeissa V8 tuplaturbo vie voiton koska absoluuttista tehoa on enemmän ja sitä voidaan ulosmitata kauemmin, mutta edes Autobahnilla ei sellaista voi ylläpitää puhumattakaan pohjoismaiden normaalista tiestöstä.

Mitä kulutukseen tulee, niin yksi trippimittareista on kerännyt 86tkm edellisen omistajan ajosuoritteen ajalta 230Wh/km jolla pääsisi max 370km latauksella. Omassa työmatka-ajossa on mennyt noin 190Wh (450km latauksella) ja perus moottoritieajossa taas ollaan lähempänä tuota 230Wh. Epäilemättä pakkasilla hyvän matkavauhdin ylläpitämällä ylitetään 300 eli rangekin tippuisi selvästi alle 300km.
Alla kesäisin 21" pyörät joten sen osalta ei ihan optimaalisia olla, tosin lämmitys ja ilmanvastus on ne suurimmat kulutusta nostavat tekijät.
Tosiaan polttomoottoriautoon verrattuna kulutusprofiili on päinvastainen, kaupunkiajossa menee vähällä koska ajonopeus on matala ja jarrutusenergia otetaan talteen. Moottoritieajossa taas ilmavastus dominoi ja sehän tunnetusti kasvaa ajonopeuden kuutioon.

Mitä itse autoon tulee niin olen positiivisesti yllättynyt sisustan laadusta vaikka sitäkin epäilin vahvasti, omassa on jo ns. next gen penkit eli huhujen mukaan Recaron valmistamat. Ovat hyvät istua ja sivutukeakin löytyy, ja ovat aitoa nahkaakin toisin kuin Volvossa. Sisustan natinoita ei ole hiljaisuudesta huolimatta vielä esiintynyt, aika näyttää millaisia ongelmia tulee talvella ovenkahvojen, karmittomien ikkunoiden ja latausportin kanssa. Tunnelma autossa ylipäänsä on hyvin amerikkalainen hyvässä ja pahassa, kyyti on ilmajousitettuna mukavaa ja pehmeää, ei kuitenkaan erityisemmin kallistele, mutta auton painon ja koon jotenkin tuntee vaikkakin painopiste on hyvin matalalla ja renkaiden pito on hyvä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja AZP »

Noni, löytyihän se saappifoorumin eka teslailija sieltä. Ei muuta kun projektitopikkia pystyyn aktiivisella kirjoittelulla ja kumoon kaikki naurettavat ennakkoluulot ja todelliset ongelmat ja edut esille (tosin tulihan niitä jo tuossa mukavasti).
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
lauriolio
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

Tulipahan tänään kokeiltua työreissua Turkuun sähköautoillen. Suuntaansa noin 75km eli sen osalta ei pitänyt olla mitään erikoista. No oli silti vähän..

Aamulla uloskatsoessa terassilla oli vieno kerros kuuraa, jonka hätäisesti pystyin tulkitsemaan myös lumeksi. Tai rännäksi. Kuitenkin jotain, mitä ei kesärenkaiden alle toivo. Talouden kaikissa kulkupeleissä kesärenkaat alla, joten Leaf-suunnitelma pysyi. Auto lämpiämään mobiiliapplikaatiosta, puurot naamariin ja matkaan.

Ei ole ihan paras lämpötila tuo nollan tienoilla kokeilla, että miten matka sujuu, tai sitten on. Kabiini pysyi kylmänä, välillä laitoin hetkeksi ikkunapuhaltimen huutamaan, että huuru pysyy loitolla. Kun range oli ollut lähtiessä 116, niin se tippui ensimmäisellä viidellä kilometrillä alle sataan ja ennen puolta matkaa noin 50-60 tienoilla. Isolla tiellä pidin vakionopeudensäätimessä 90km/h. Aurassa oli ns. point of no return eli mahdollisuus pikalataukseen, siitä on kolmisenkymmentä kilometriä Kivikukkarolle. Koska rangena oli noin 40km niin päätin jatkaa, tosin laskin nopeuden 85km/h, koska ohitusmahdollisuuksiakin on enemmän.

Motarin jälkeen rangena oli ehkä 11km, ja matkaa perille noin puolet siitä. Samalla toki auto alkoi jo kertomaan akun virran vähyydestä. Kaupunkiajelussa pienemmällä nopeudella ja välijarrutuksilla tuo 11 pysyi käytännössä taulussa perille asti, yksi palkki kahdestatoista oli jäljellä kun auton ajoin parkkiin.

Kivikukkaron Q-parkissa on kaksi latauspaikkaa, joita ei tosin mitenkään ole mainittu kotisivuilla. Niihin oli myös ilmestynyt kyltti, että paikkaa saa varata vain kolme tuntia kerrallaan. Lataus sentään on ilmaista. Eipä siinä, laitoin piuhan kiinni ja soitin asiakaspalveluun, että mitäpä. Ensin eivät osanneet edes kertoa, että kenen nuo latauspaikat ovat, niissähän ei lue mitään. Seuraavaksi asiakaspalvelija totesi, että heille on tullut palautetta latauskierroista, siksi tuo kyltti on asetettu. Kertoi myös, että parkkikiekko pitää olla. No eihän mul sellasii, joten lisäilemään... Kyselin, että onko ok jättää auto paikalleen vielä kolmen tunnin jälkeen, jos toinen paikka on tyhjänä. Kuulemma on. Kävin lounasreissulla toteamassa tilanteen ja toinen paikka oli tyhjänä, joten jätin lappua ikkunalle että olen täs lataillut ja jos joku paikkaa tarvitsee niin soita ja siirrän. Kukaan ei soittanut ja lopulta sain päivän aikana akun täyteen. Pysäköinti + lataus täyteen (15kWh about) hinnalla 17,5 euroa.

Takaisin kotiin ajelin 85km/h säätimessä melkein koko matkan. Perillä rangea alle 10 ja sama yksi palkki. Kilpikonnamoodi ei toisin sanoen ollut vielä ”lähelläkään” kummallakaan reissulla, toki on tuolla kesäaikana ajeltu 90km ja sen jälkeen on vielä ollut samat noin 10 rangena. Joka tapauksessa rajoilla mentiin, mutta ahdistus pysyi melko hyvin kurissa. Nyt kannattaa myös muistaa, että tässä yksilössä akun tila on 10/12 eli ei toimi kuin uusi.

Totesin tänään kaksi asiaa:
1) Kylmällä kelillä tulee kylmä, kun maksimoi rangea yli tunnin ajomatkalla.
2) Kohteen latauspaikka pitää olla 100% varma, jos täytyy latailla työpäivän aikana. Vaikka sitten maksaisikin jotain, se ei ole tässä ongelma.

Kolmas listattava asia on se, että seuraavan kerran tätä voisi kokeilla keväällä uusiks, kun lämpötilat ovat jälleen yli 10 asteessa. Siihen asti ajellaan nurkka-ajoa ja poltetaan (my)dieseliä pidemmillä retkillä.
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
Vastaa Viestiin