OG 9-3 Nürburgring

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6428
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: OG 9-3 Nürburgring

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, lähinnä tuo luukun kanssa vatulointi johtuu siitä, että olisi saanut irtoluukun maalarille ja ei olisi tarvinnut autoa seisottaa sen takia... Olisihan tuon voinut talviseisokin aikana hoitaa, mutta kun ei saanut aikaiseksi :evil:

Takajarrukilvet maksaa noin 70e/kpl, joten pitänee fiksata pintaruosteet entisistä...


Eski
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6428
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: OG 9-3 Nürburgring

Viesti Kirjoittaja Eski »

Kuva

Hinkkasin eilen vahaa yms kemikaaleja rykin pintoihin, joten kävin ottamassa kuvan lopputuloksesta Laukaan satamassa. Vähän tuo viime syksyn ruosteenpoiston aiheuttama maalauksen/lakkauksen sävyero erottuu kyljestä, joten pitänee maalata myös ovet jossain vaiheessa...

Tänään vein konepellin maalarille, joten homma etenee pala kerrallaan :twisted:

Kuva

Eski
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6428
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: OG 9-3 Nürburgring

Viesti Kirjoittaja Eski »

Tänään tuli könyttyä rykin alla, kun tutkin kontinpohjan läpivientien ruosteita. Sain hiottua ruosteet aika hyvin pois kontinpohjasta molemmin puolin ja vedin lopuksi massaa pohjaan. Yhteen läpivientiin on ruoste ehtinyt iskeä jo pahemmin, joten siihen täytynee tehdä paikka jossain vaiheessa... Muuten tuon vehkeen pohja on hämmästyttävän siistissä kunnossa eli ruosteeton. Vähän olen kahden vaiheilla, että mitä tuolle pitäisi tehdä? Pitäisikö siihen vetää joku ruosteenestokäsittely vai pitäisikö sen tuollaisena puhtaana jolloin ainakin näkisi jos se alkaa mätänemään omia aikojaan...

Samalla tuli huomattua, että taka-akselilla onkin selvästi vahvempi jäykkäri kuin tuossa entisöidyssä uudessa akselissa joka pitäisi vaihtaa paikalleen. Tuo nykyinen jäykkäri on nimenomaan melkoisessa ruosteessa, joten se olisi entisöitävä jos sen haluaisi uuteen akseliin. Kuinkahan suuri vaikutus tuolla jäykkärin vahvuudella on ajettavuuteen? Itse en ole koskaan testannut takajäykkärin vaihtoa, joten osaako joku kertoa miten selvä vaikutus sillä on? Myös nuo umpiruosteiset H&R-takajouset vaihdetaan samalla saabin sporttijousiin, mutta jää nähtäväksi miten korkealle perä nousee noilla vietereillä, kun nuo nykyiset madallusjouset vaikutttavat aika kuolleilta (kuva tämän ketjun edellisellä sivulla).

Eski
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6428
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: OG 9-3 Nürburgring

Viesti Kirjoittaja Eski »

Kuva

Ferritan hormista löytyi tällainen liitos joka vuoti kuin seula. Ostin mjotonetlstä korjaussarjan 14-8602 + pari kiristintä ja väänsin ne paikalleen. Pörinä poistui ja rykistä tuli huomattavasti hiljaisempi :twisted:

Kuva

Myös vahvempi ruosteinen jäykkäri näkyy hienosti myös noissa kuvissa...

Esk
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6428
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: OG 9-3 Nürburgring

Viesti Kirjoittaja Eski »

Kuva

Osaako joku sanoa miten tuon jarrukilven saa irti tuosta? Tuo koko hela napoineen on kiinni tuossa akselissa noilla 4 pultilla, mutta en keksi mikä tuota kilpeä pitelee kiinni...

Eski
Henri S
"Hölösuu"
Viestit: 1059
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 01:15
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: OG 9-3 Nürburgring

Viesti Kirjoittaja Henri S »

Se napahan sitä pitää kiinni. Eli kilpi on pyöränlaakeriasetelman ja akselin välissä.
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6428
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: OG 9-3 Nürburgring

Viesti Kirjoittaja Eski »

Kuva

Jep, sain putsattua kilven paikallaan, joten tuo saa kelvata tässä vaiheessa. Vedin sinkkimaalia pintaan ja pitää vielä vetää jotain mustaa sen päälle..

Eski
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5616
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: OG 9-3 Nürburgring

Viesti Kirjoittaja tturku »

jos haluaa hifistellä niin loput ruosteet saat pois kun näytät vähän ruosteensyöjää tai happoa sille.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6428
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: OG 9-3 Nürburgring

Viesti Kirjoittaja Eski »

Kuva

En jaksanut hifistellä, joten tuollaiset niistä tuli.
Jos nuo ruostuu kesäautossa heti puhki, niin pitää sitten tilata uudet :D

Eski
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6428
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: OG 9-3 Nürburgring

Viesti Kirjoittaja Eski »

Kuva

Rykistä puuttui käsivarrentuki, joten viritin siihen tuollaisen speden virityksen. Käsijarrun nahkapalje tulikin laitettua jo aikaisemmin...

Tuosta noita löytyy->
https://shop.speedparts.se/en/prod/saab ... a0016.html

Eski
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6428
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: OG 9-3 Nürburgring

Viesti Kirjoittaja Eski »

No niin, nyt saatiin jouset vaihdettua. Edelllisellä sivulla näkyy miltä vanhat ja ruosteiset H&R:n madallusjouset näyttivät auton alla. Minusta aika metkan näköiset, kun jouset painuvat jo tyhjän auton painosta ihan läjään... Sain kaverin purkuraadosta entisöidyt ja pulverimaalatut sporttijouset. Halusin kokeilla tekeekö niillä mitään.

Kuva
Ryki pukilla. Samalla vaihdettiin myös vaihteistoöljyt...

Kuva
Nyt takajouset ei painut läjään ja ruostettakin on vähemmän. Myös testilenkin perusteella ajettavuuteen ei ollut merkittävää vaikutusta...

Kuva
Aika paha traktorilook siitä kuitenkin tuli. Ehkä pitää tilata uudet madallusjouset. Spedellä näyttäisi olevan pelkät takajouset muutamalla kynpillä -> https://shop.speedparts.se/en/prod/saab ... 98-02.html

Eski
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10272
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: OG 9-3 Nürburgring

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Eski kirjoitti:
La Kesä 01, 2019 18:28
. Kuinkahan suuri vaikutus tuolla jäykkärin vahvuudella on ajettavuuteen? Itse en ole koskaan testannut takajäykkärin vaihtoa, joten osaako joku kertoa miten selvä vaikutus sillä on?

Eski
Omassa 9-3:ssa on kaksi vakiota päällekkäin. Aiheesta muistaakseni on foorumillakin spekuloitu. Aliohjautuvaa perusluonnetta paransi selvästi tasapainoisemmaksi ja kaarteissa kestää pito paremmin sisäkurvin etupyörällä, eli mutkassa saa kiihdytettyä kovemmin. Ainoa miinus on, että jos takapyörissä rengaspaineet heittää, niin tulee yliohjaava jo maantievauhdeissa. (Likimain tyhjä takarengas ei tietenkään ollut normaalia.)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6428
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: OG 9-3 Nürburgring

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, pitää testata tuo ohuempi jäykkäri, kunhan saadan taka-akseli vaihdettua. Sitten jos tuossa on selvä ero, niin pitää entisöida se paksumpi versio ja vaihtaa se takaisin.

Vähän on harkinnassa vielä, että tilaanko nuo pelkät takajouset spedeltä, vai pitäisikö saman tien panostaa kokonaan uusi H&R madalllussarja... PCS kun jäi lomille, niin nyt on heinäkuu aikaa harkita :twisted:

Eski
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10272
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: OG 9-3 Nürburgring

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Varmasti on ero, mutta siihen vaikuttaa jousetkin. Ero voi jäädä pienemmäksi jäykillä jousilla. Minun kolkissa on vakio jouset ja korin kallistumiseen kaarteessa tuo jäykempi takapää vaikuttaa vähentävästi. Joskus takavuosina muistan joidenkin alustan säätäjien vannoneen nimenomaan jäykempien jousien nimeen enemmän, kuin jäykkiin vakaajiin. Ainakin etuvetoisen tapauksessa menetetään vetopitoa, jos eteen ja taakse tulee jäykempää vakaajaa. Kokeilu on onneksi helppo tehdä, kun vakaaja on siinä ihan "tarjottimella". :lol:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6428
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: OG 9-3 Nürburgring

Viesti Kirjoittaja Eski »

Konepellin maalausrojekti etenee vähitellen ->
http://imgur.com/gallery/MntoWvP
Onneksi löytyi tuollainen toinen pelti, niin ei tarvinut seisottaa rykiä viikkokaupallla maalarin pihassa :twisted:

Eski
Vastaa Viestiin