Kysymyksiä aero kolkista

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4567
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Kysymyksiä aero kolkista

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

4.5 bar säädin vakiopumpulle on aika sankarisuoritus.
Kannattais ehkä harkita perusjutuista aloittamista eli vakiopaineet vakiosuuttimille ja vakiosofta tai sitten päättä mihin teholuokkaan tähtää ja vaihtaa hyvät sopivan kokoiset suuttimet niille kuuluvan softan kera paikalleen.
Toki lopputulokseen voi vaikuttaa immun, lambdan, bensapumpun ja bsuodattimen kunto sekä imu- ja ahtoputkiston vuodot ja imuvuodot imusarjaan. Järjestelmällisesti ne pitä läpi käydä ja testailla jos ei pelkkää hakuammuntaa halua käyttää.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Makwe
"Aero"
Viestit: 359
Liittynyt: La Kesä 26, 2010 21:17
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Kysymyksiä aero kolkista

Viesti Kirjoittaja Makwe »

Joo puhuin potaskaa, en muistanut ihan oikein.
Nyt tarkistin papereista eli kokoonpano on seuraava:

t5 alakerta
3" db
3.8bar bensapaineensäädin
softattu kangasalalla 8O

Evappi ja takaiskut tsekattu->ei valskaa. Huohotus vaihdettu kaikkine rojuineen uuteen pari vuotta sitten.
Immu -13 ja tosiaan kasetti vanha, vm-06 ja antaa koodia. Auto saanut joskus kolhun keulaan, joten välijäähyn pitävyydestä ei ole varmuutta. Tämä pitäisi minun toimesta vielä painestaa vuotojen varalta.
9-5 -07 2.3T aut & BP
9-3 -01 t5 aero man & BP
#6226#
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4567
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Kysymyksiä aero kolkista

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Kenen entinen auto tuo on ja onko tietoa koska softattu, voin tarkistaa omat tiedostoni. 3.8 bar regulle en muista kuin muutaman kolkin eikä niistä yksikään ollut t5 alakerralla väittäisin.
Edelleen nuo samat tarkistettavat ja testattavat perusasiat pätee.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4567
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Kysymyksiä aero kolkista

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Sain omistajajatiedot yv:llä. 2013 softattu 3.8 bar regulle ja ihan oikeilla suutinarvoilla, sama softa kuin muissakin vastaavissa.
Mitä sen jälkeen on tehty niin enpä osaa arvata.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10272
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Kysymyksiä aero kolkista

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Makwe kirjoitti:
Ke Touko 29, 2019 14:59
Originaali suuttimet ja polttoainepumppu vielä paikoillaan. Ei ole minun käyttöaikana toiminut oikein, itse kiinnitin huomiota vasta kun tankkasin etanolia.
Omissa T7-koneissa nuo vikaan menneet adaptaatiot on korjautuneet lambda-anturia vaihtamalla. Anturin vika jopa tuossa talvella sai aikaan sen, ettei kolkki enää lähtenyt käyntiin ilman lohkolämmitintä. Nyt käytetty anturi taas brakaa, eli vaihdan hyllystä uuden varmaan huomenna. Se tuli Latviasta ja ostin Ebayn kautta. Originaali Bosch tietenkin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Makwe
"Aero"
Viestit: 359
Liittynyt: La Kesä 26, 2010 21:17
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Kysymyksiä aero kolkista

Viesti Kirjoittaja Makwe »

Minun omistusaikana ei ole autossa kiinni olevaan rautaan koskettu, ainoastaan tilattu suuttimet ja polttoainepumppu joka sekin on ämpäriin valmiiksi upotettu ja hyllyyn nostettu odottelemaan suuttimien kera asennusta. Mutta vika todennäköisesti on jossain muualla, lambda miinuksella pyörii noin - 1000 koko ajan.
Etanolilla joutui joskus muutaman ylimääräisen startin tekemään, sekin tosin oli noissa nolla keleissä. Sehän on se vaikein startti etanolille.
9-5 -07 2.3T aut & BP
9-3 -01 t5 aero man & BP
#6226#
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10272
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Kysymyksiä aero kolkista

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ilmamassamittarikin osaa sotkea sen sopeutuksen. Mutta mitäpä näitä tässä jauhamaan.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Makwe
"Aero"
Viestit: 359
Liittynyt: La Kesä 26, 2010 21:17
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Kysymyksiä aero kolkista

Viesti Kirjoittaja Makwe »

Nyt on lambda ja ilmamassamittari vaihdettu. Lambdan jälkeen ei arvot muuttuneet miksikään mutta kun tuon ilmamassamittarin laitoin uuteen niin amuli alko näyttämään yli -1000 arvoja jos ne aikaisemmin näytti noin -800. Mitä tähän nyt osais seuraavaksi tehdä :roll: :roll:
9-5 -07 2.3T aut & BP
9-3 -01 t5 aero man & BP
#6226#
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10272
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Kysymyksiä aero kolkista

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Nyt kokeile pakkoadaptaatiota (esim. akunkenkää irti vähäksi aikaa) ja kerro sitten kaikki nuo olennaiset arvot, eli mitä tankissa, mihin adaptaatio meni ja mikä on amul.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4567
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Kysymyksiä aero kolkista

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Nopeammin saa potkaistua adaptaation käyntiin kun tekee näin:
- virrat päälle ja pois eli trionic hereille
- sulake 28 kolkissa kuskin a-pilarin sulaketaulusta irti pariksi sekunniksi ja takas
- auto käyntiin ja ajamaan normaalisti ja seuraa em. muuttujat mihin asettuu
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Makwe
"Aero"
Viestit: 359
Liittynyt: La Kesä 26, 2010 21:17
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Kysymyksiä aero kolkista

Viesti Kirjoittaja Makwe »

Ecu nollattu, ei vaikutusta. Amul menee pahimmillaan -1700 maantiellä, kaupungissa -800.

Huomioita: Tyhjäkäynnilla lambda menee plussalle noin 200-700, liikkeellä pyörii miinuksella miltein koko ajan. Kiihdtyttäessä sille rajalle missä lambda tippuu pois, menee se plussalle.

Polttoaineena 98 bensa.

Muuten auto toimii loistavasti, ilman tuota open sidiä ei huomaa mitään normaalista poikkeavaa.
9-5 -07 2.3T aut & BP
9-3 -01 t5 aero man & BP
#6226#
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10272
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Kysymyksiä aero kolkista

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Mitäs se ad85 sanoo?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Makwe
"Aero"
Viestit: 359
Liittynyt: La Kesä 26, 2010 21:17
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Kysymyksiä aero kolkista

Viesti Kirjoittaja Makwe »

Se on 0.
Yritän saada tehtyä painetestin lähiviikkojen aikana.
9-5 -07 2.3T aut & BP
9-3 -01 t5 aero man & BP
#6226#
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10272
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Kysymyksiä aero kolkista

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Eli tuo viittaa nyt siihen, että kone saa reilummin polttoainetta, kuin tarvitsee. Jos se nyt pelaa kohtuudella, niin seurailisin tilannetta. Ilmavuodot kannattaa tutkia. Hae Jcarlsonin kirjoituksia foorumilta, monikin juttu selviää hänen selittämänään. Tässä oljenkortta asiaa ja haulla lisää. viewtopic.php?f=14&t=139663&hilit=Ilmavuoto
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Makwe
"Aero"
Viestit: 359
Liittynyt: La Kesä 26, 2010 21:17
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Kysymyksiä aero kolkista

Viesti Kirjoittaja Makwe »

Kolkki menee pajalle takaiskareiden yläpäiden hitsuu hommiin. Samalla sinne menis uudet iskarin ja jouset ja on nyt taas noiden osien valinta vaikeus :lol: :lol: . Laittaako bilstein b4 b8 vai sachs vai ihan halpis monroet?. Alustakin sais laskea ihan sievästi, ei mikään tonttiin menevä vain 1-2 ois hieno. Onko yhdistelmälle suosituksia? Mutta ihan vakio aeron alustakin korkeus käy jos menee vaikeaksi.

esim
https://www.autonvaraosat24.fi/sachs/785306
https://www.autonvaraosat24.fi/eibach/283871
9-5 -07 2.3T aut & BP
9-3 -01 t5 aero man & BP
#6226#
Vastaa Viestiin