Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen
-
- "Hirsch"
- Viestit: 889
- Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56
Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen
Kaverin t5 saabilla ajettu stage 4 virityksellä viimeiset 300tkm nyt mittariss 487tkm eikä laakerit vielä menneet eikä ketju mobil 5w-50w koko ajan ja vaihtoväli 10tkm.
alle 400 hv varmasti kestää ajaa 5w-50w mobililla.
alle 400 hv varmasti kestää ajaa 5w-50w mobililla.
Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen
Semmonen piti mainita, että omalla kohdalla T7 oli vakio n.55tkm asti ja merkkihuollossa huollettu säännöllisesti, öljyistä en tiedä mitä Ruotsissa käyttivät siellä. Stage3 tuli kuvioihin varmaan jossain 60tkm paikkeilla ja öljynä mainitsemani Mobil1 Rally Formula 5W-50, yhtä poikkeusta lukuunottamatta 0-W40 tms. Ei mitään pintakaasuajoa kirkkoon sunnuntaisin vaan kenkää sai ainakun mahdollista. Öljyn vaihto alkuperäisen Saab öljynsuodattimen kera n.10tkm välein ja samalla vaihtui aina ilmansuodatin. Polttoaineena käytin 98/99 oktaanista bensaa.
Jossain 80-90tkm kohdilla moottori purettiin ja laakerivaurio todettiin. Öljypohjan lieteongelmista ei puhuttu, niin ilmeisesti öljypumppu toiminut normaalisti eikä mitään siihen viittaavaa vinkunaa kuulunut. Tuon jälkeen en käyttänyt enää ns. markettiöljyjä, poislukien sisäänajo, jonka aikana oli jotain mönjää sisällä jonkin aikaa.
Jossain 80-90tkm kohdilla moottori purettiin ja laakerivaurio todettiin. Öljypohjan lieteongelmista ei puhuttu, niin ilmeisesti öljypumppu toiminut normaalisti eikä mitään siihen viittaavaa vinkunaa kuulunut. Tuon jälkeen en käyttänyt enää ns. markettiöljyjä, poislukien sisäänajo, jonka aikana oli jotain mönjää sisällä jonkin aikaa.
9-3 Aero 2001 T7 2.3, B&W EFR 7163 G, Quaife, E85 yms. Muutoskatsastettu tekniikalle. Stage: Monster. Ruosteeton kesäauto&ensimmäinen omistaja Suomessa vuodesta 2006.
Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen
Turbo tonnarin orkkis imusarja, pärjäneekö tuolla mihin asti ja missä vaiheessa kantsii siirtyä plenium tyyliseen? Ahtoputket on 3" tavaraa..
Saab 9000 Aero -96
Saab 9000 Cse -98
Saab 9-5 Aero -00
Volvo 740 2.3i Sedan
Escort mk2 440hv +500nm
Ex:Nissan Skyline R33 700hv
Saab 9000 Cse -98
Saab 9-5 Aero -00
Volvo 740 2.3i Sedan
Escort mk2 440hv +500nm
Ex:Nissan Skyline R33 700hv
Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen
En tiedä missä vaiheessa rupee hyötyä olemaan mutta on tuolla vakio imusarjalla penkitetty ~600hv tehoja. Ei taida olla ihan heti iloa noista 3" ahtoputkistakaan...Turbo tonnarin orkkis imusarja, pärjäneekö tuolla mihin asti ja missä vaiheessa kantsii siirtyä plenium tyyliseen? Ahtoputket on 3" tavaraa..
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
9-5 Aero -01 Biopower
Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen
Kiitoksia tiedosta.Ois tavotteena saada yli 600hv ja rikkoa 300km/h maililla,eipä isoista ahtoputkista haittaakaan ole ja voi olla että on vaikka iloa..j0ne kirjoitti: ↑Ti Kesä 04, 2019 08:14En tiedä missä vaiheessa rupee hyötyä olemaan mutta on tuolla vakio imusarjalla penkitetty ~600hv tehoja. Ei taida olla ihan heti iloa noista 3" ahtoputkistakaan...Turbo tonnarin orkkis imusarja, pärjäneekö tuolla mihin asti ja missä vaiheessa kantsii siirtyä plenium tyyliseen? Ahtoputket on 3" tavaraa..
Saab 9000 Aero -96
Saab 9000 Cse -98
Saab 9-5 Aero -00
Volvo 740 2.3i Sedan
Escort mk2 440hv +500nm
Ex:Nissan Skyline R33 700hv
Saab 9000 Cse -98
Saab 9-5 Aero -00
Volvo 740 2.3i Sedan
Escort mk2 440hv +500nm
Ex:Nissan Skyline R33 700hv
Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen
Kyse kai oli kuitenkin mihin panostaa että sen hv saa ulos. toki jos on yltäkyllänen budjetti niin kyllähän sinne rahaa saa uppoaman jolla ei ole tehojen kans tekemistä. kannattasko kuitenkin laitaa paukkuja siihen osaan jotka on rajottavia tekijoitä?Marakatti kirjoitti: ↑Ti Kesä 04, 2019 10:50Kiitoksia tiedosta.Ois tavotteena saada yli 600hv ja rikkoa 300km/h maililla,eipä isoista ahtoputkista haittaakaan ole ja voi olla että on vaikka iloa..j0ne kirjoitti: ↑Ti Kesä 04, 2019 08:14En tiedä missä vaiheessa rupee hyötyä olemaan mutta on tuolla vakio imusarjalla penkitetty ~600hv tehoja. Ei taida olla ihan heti iloa noista 3" ahtoputkistakaan...Turbo tonnarin orkkis imusarja, pärjäneekö tuolla mihin asti ja missä vaiheessa kantsii siirtyä plenium tyyliseen? Ahtoputket on 3" tavaraa..
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen
Jep, positiivinen tieto oli että orkkis imusarjalla, "pötkii aika pitkälle.. Ei ole yltäkylläinen budjetti, kun olisikin Kansi on mietinnän alla ja siihen tullaan panostamaan,joten tietoa ja ideoita otetaan vastaan ilomielin. Mites näissä rajummin viritetyissä Saabin koneissa onko suositeltavaa/kannattaako käyttää lohkoa tukevaa "korsettia" tai betonia? Mikä näissä on lohkon kestävyys,onko porukalla lohkoja pettänyt..
Saab 9000 Aero -96
Saab 9000 Cse -98
Saab 9-5 Aero -00
Volvo 740 2.3i Sedan
Escort mk2 440hv +500nm
Ex:Nissan Skyline R33 700hv
Saab 9000 Cse -98
Saab 9-5 Aero -00
Volvo 740 2.3i Sedan
Escort mk2 440hv +500nm
Ex:Nissan Skyline R33 700hv
-
- "Kaasari"
- Viestit: 18
- Liittynyt: La Touko 20, 2017 09:56
Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen
Kansihommat eivät ole se kaikista tutuin juttu näissä, mutta käsittääkseni pelkkien kanavien siistimisellä pääsee jo melko pitkälle. En ehkä lähtisi tehtaan nokilla (oli ne sitten b202, tms) kokeilemaan, vaan suosiolla vähän rajumpaa keppiä. Tehotavoite on kuitenkin melko korkea. Venttiilien suurentaminen ei käsittääkseni anna merkittävää hyötyä vs. kulu.Marakatti kirjoitti: ↑Ke Kesä 05, 2019 10:19Jep, positiivinen tieto oli että orkkis imusarjalla, "pötkii aika pitkälle.. Ei ole yltäkylläinen budjetti, kun olisikin Kansi on mietinnän alla ja siihen tullaan panostamaan,joten tietoa ja ideoita otetaan vastaan ilomielin. Mites näissä rajummin viritetyissä Saabin koneissa onko suositeltavaa/kannattaako käyttää lohkoa tukevaa "korsettia" tai betonia? Mikä näissä on lohkon kestävyys,onko porukalla lohkoja pettänyt..
Lohkoa ei tarvitse betonoida. Käsittääkseni näitä yli 600 hevosen B2x4 moottoreita on korsetilla ja ilman. Suurin osa joihin itse olen törmännyt ovat olleet ilman korsettia. Voitelu on se ehdoton numero 1 johon kannattaa panostaa. Tasapainoakseleiden öljykanavien tulppaus on mielestäni perusteltua ja jopa suositeltavaa. Pyörivät osat tasapainoon ja lohkon runkolinjan tarkistus/oikaisu. Näitä vinkkejä on kyllä tämä keskustelu pullollaan. Itse laittaisin kiertokangille ACL laakerit. Jos fyrkat riittää niin jotain kivaa pinnoitusta vielä kyytipojaksi. Mitään kierroskoneitahan nämä eivät rakenteeltaan ole, joka kannattaa huomioida ahdinta valittaessa.
Minusta kaikki "vakiollakin on penkitetty +600hp" -keskustelu on vähän hassua. Kyllähän vakio-osilla pystytään saamaan kivat lukemat paperille. Seuraavaksi voidaan miettiä, että kuinka rajoilla mikäkin vakio-osa toimii, kun aletaan lähestyä 2-3 kertaa tehtaan teholukemia vs. selkeästi isommille tehoille suunnitelluilla ja valmistetuilla osilla. Toki ne piirtää kenellä on liitua ja me muut sitten joudutaan tekemään kompromisseja, mutta on hyvä huomoida ettei se teho vs. kestävyys ei ole millään muotoa lineaarinen.
NG900 -97 "500whp" ikuisuusprojekti
Stage-, yms softaukset kaikkiin Saabeihin Oulun seudulla. Yhteystiedot privalla.
Stage-, yms softaukset kaikkiin Saabeihin Oulun seudulla. Yhteystiedot privalla.
Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen
Niin Marakatille tiedoksi että jos ja kun koneesta joku pettää niin se on kolmos kaulan runkolaakeri.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
9-5 Aero -01 Biopower
Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen
Kanavat muotoillaan kannesta ja nokat vaihtuu.Mutta nokkia ei ole vielä hankittu/päätetty että minkalaisiin(Ehdotuksia otetaan vastaan) ja venoja ei vaihdeta isompiin,näin oli alunperin jo suunniteltu. Kellari on ollu jo valmis jonkun aikaa ja on ajossa jo,vakio kansi kiinni ja toinen kansi odottaa tallissa nokkia ja porttausta. Kellarissa liikkuvat tasapainoitettu,tp akselin ö-kanavat tulpattu,H-profiili teräs kanget (ilmeisesti Ojennuksen) vakio männät uusilla renkailla.Kävin vain eilen pohtimaan että olisi pitänyt lohkoon teettää Kenax billetillä korsetti kun se oli vielä irrallaan pukissa....harhalaukaus kirjoitti: ↑Ke Kesä 05, 2019 19:18Kansihommat eivät ole se kaikista tutuin juttu näissä, mutta käsittääkseni pelkkien kanavien siistimisellä pääsee jo melko pitkälle. En ehkä lähtisi tehtaan nokilla (oli ne sitten b202, tms) kokeilemaan, vaan suosiolla vähän rajumpaa keppiä. Tehotavoite on kuitenkin melko korkea. Venttiilien suurentaminen ei käsittääkseni anna merkittävää hyötyä vs. kulu.Marakatti kirjoitti: ↑Ke Kesä 05, 2019 10:19Jep, positiivinen tieto oli että orkkis imusarjalla, "pötkii aika pitkälle.. Ei ole yltäkylläinen budjetti, kun olisikin Kansi on mietinnän alla ja siihen tullaan panostamaan,joten tietoa ja ideoita otetaan vastaan ilomielin. Mites näissä rajummin viritetyissä Saabin koneissa onko suositeltavaa/kannattaako käyttää lohkoa tukevaa "korsettia" tai betonia? Mikä näissä on lohkon kestävyys,onko porukalla lohkoja pettänyt..
Lohkoa ei tarvitse betonoida. Käsittääkseni näitä yli 600 hevosen B2x4 moottoreita on korsetilla ja ilman. Suurin osa joihin itse olen törmännyt ovat olleet ilman korsettia. Voitelu on se ehdoton numero 1 johon kannattaa panostaa. Tasapainoakseleiden öljykanavien tulppaus on mielestäni perusteltua ja jopa suositeltavaa. Pyörivät osat tasapainoon ja lohkon runkolinjan tarkistus/oikaisu. Näitä vinkkejä on kyllä tämä keskustelu pullollaan. Itse laittaisin kiertokangille ACL laakerit. Jos fyrkat riittää niin jotain kivaa pinnoitusta vielä kyytipojaksi. Mitään kierroskoneitahan nämä eivät rakenteeltaan ole, joka kannattaa huomioida ahdinta valittaessa.
Minusta kaikki "vakiollakin on penkitetty +600hp" -keskustelu on vähän hassua. Kyllähän vakio-osilla pystytään saamaan kivat lukemat paperille. Seuraavaksi voidaan miettiä, että kuinka rajoilla mikäkin vakio-osa toimii, kun aletaan lähestyä 2-3 kertaa tehtaan teholukemia vs. selkeästi isommille tehoille suunnitelluilla ja valmistetuilla osilla. Toki ne piirtää kenellä on liitua ja me muut sitten joudutaan tekemään kompromisseja, mutta on hyvä huomoida ettei se teho vs. kestävyys ei ole millään muotoa lineaarinen.
Ajattelin laittaa tuon toisen kannen kiinni kun se joskus valmistuu.Eli ilman lohkon dekkitason oikaisua?? Ahtimeksi tulee Valtonen motorsport modaama Hx40 super #16, Kkd pakosatsi,3,5downpipe,3"loppuputkisto, downpipen jälkeen tulee loppuputkiston ja äänenvaimentimet ohittava läppäventtiili joka aukeaa kun ahdot ylittävät kilon.
Saab 9000 Aero -96
Saab 9000 Cse -98
Saab 9-5 Aero -00
Volvo 740 2.3i Sedan
Escort mk2 440hv +500nm
Ex:Nissan Skyline R33 700hv
Saab 9000 Cse -98
Saab 9-5 Aero -00
Volvo 740 2.3i Sedan
Escort mk2 440hv +500nm
Ex:Nissan Skyline R33 700hv
Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen
Jepulista,kiitoksia.
Saab 9000 Aero -96
Saab 9000 Cse -98
Saab 9-5 Aero -00
Volvo 740 2.3i Sedan
Escort mk2 440hv +500nm
Ex:Nissan Skyline R33 700hv
Saab 9000 Cse -98
Saab 9-5 Aero -00
Volvo 740 2.3i Sedan
Escort mk2 440hv +500nm
Ex:Nissan Skyline R33 700hv
-
- "Viggen"
- Viestit: 598
- Liittynyt: Ma Touko 28, 2012 07:57
Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen
@marakatti
Tonnariin vai? Mistä tämmöisen saa? Mulle 1kpl kiitos.3,5downpipe
Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen
Tonnarii ja tiedän ahdasta ja kurvia on mut katotaan onnistuuko ammattimieheltä...jefreitteri kirjoitti: ↑To Kesä 06, 2019 13:34@marakatti
Tonnariin vai? Mistä tämmöisen saa? Mulle 1kpl kiitos.3,5downpipe
Saab 9000 Aero -96
Saab 9000 Cse -98
Saab 9-5 Aero -00
Volvo 740 2.3i Sedan
Escort mk2 440hv +500nm
Ex:Nissan Skyline R33 700hv
Saab 9000 Cse -98
Saab 9-5 Aero -00
Volvo 740 2.3i Sedan
Escort mk2 440hv +500nm
Ex:Nissan Skyline R33 700hv
Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen
Oliko öljykanavia porailtu isommaksi?
Ahdinkaan ei taida olla täysin vakiopaikalla niin eiköhän DP ole samalla mietitty?
Ahdinkaan ei taida olla täysin vakiopaikalla niin eiköhän DP ole samalla mietitty?
ex - 9-3 Aero Coupe 2.3 -01
ex - 9-3 Stage Holset 2.3 +500hp -00
ex - 9000 2.3 19T -97
ex - 9-5 Aero Wagon -00
ex - 9-3 Stage Holset 2.3 +500hp -00
ex - 9000 2.3 19T -97
ex - 9-5 Aero Wagon -00
Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen
Kyllä.Hyrrä tulee 20cm kuskinpuolen sivulle päin,niin että ahtimen kompura on siinä vaihdelaatikon kytkinkopan kanssa samassa linjassa.
Saab 9000 Aero -96
Saab 9000 Cse -98
Saab 9-5 Aero -00
Volvo 740 2.3i Sedan
Escort mk2 440hv +500nm
Ex:Nissan Skyline R33 700hv
Saab 9000 Cse -98
Saab 9-5 Aero -00
Volvo 740 2.3i Sedan
Escort mk2 440hv +500nm
Ex:Nissan Skyline R33 700hv