Vanteista...
Re: Vanteista...
Lähinnä siksi, että pösön vanteiden kehät ovat aika paljon paremmassa kuosissa noihin jemmassa oleviin kuupan vanteisiin verrattuna.
Ja ET:tä olisi tarkoitus hieman testailla, josko sisäreunaa saisi vähän sisäänpäin. Kipupisteinä lienee takalokari ulkopuolelta ja eturenkaan osuminen ääriasennoissa sisälaitaan.
Ja ET:tä olisi tarkoitus hieman testailla, josko sisäreunaa saisi vähän sisäänpäin. Kipupisteinä lienee takalokari ulkopuolelta ja eturenkaan osuminen ääriasennoissa sisälaitaan.
96 V4i -73
Re: Vanteista...
eli niihin pösön vannekehiin siis 4mm suikaleet beldiä väliin. nekin pitää mankelissa ensin käyttää että saa kaarelle.
pistäppä kuvaa työvaiheista kun homma etenee
itse kun niitä levittää niin kyllä siinä vaan päivä tuhraantuu sorvilla, ei auta mikään
pistäppä kuvaa työvaiheista kun homma etenee
itse kun niitä levittää niin kyllä siinä vaan päivä tuhraantuu sorvilla, ei auta mikään
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 23999
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Vanteista...
eipä oo kukaan tarjonnu levitettyjä vanteita.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Vanteista...
www.Vannepaja.fi ne vanteet tekisi. Jos itse tekisi niin tuli varmaan pientä heittoa, kun ei ole sorviakaan käytettävissä
Pitänee laittaa kuvia valmiista, kunhan saa kesän aikana vanteet lähetettyä verstaalle.
Pitänee laittaa kuvia valmiista, kunhan saa kesän aikana vanteet lähetettyä verstaalle.
96 V4i -73
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 23999
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Vanteista...
Pitänee teettää.
Kumpaa 4 vai 5" leveetä ja paljon levennetään? Kaaria voi kyl laikata.hi
Kumpaa 4 vai 5" leveetä ja paljon levennetään? Kaaria voi kyl laikata.hi
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Vanteista...
Huomioi takana vielä tukivarsi, voi tulla lähelle.AnttiK kirjoitti: ↑Ke Kesä 05, 2019 08:53Lähinnä siksi, että pösön vanteiden kehät ovat aika paljon paremmassa kuosissa noihin jemmassa oleviin kuupan vanteisiin verrattuna.
Ja ET:tä olisi tarkoitus hieman testailla, josko sisäreunaa saisi vähän sisäänpäin. Kipupisteinä lienee takalokari ulkopuolelta ja eturenkaan osuminen ääriasennoissa sisälaitaan.
Re: Vanteista...
asiasta llisää tietoa kun klikkaat sivulle 1
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Vanteista...
Testailin eilen 175/70 ja 185/65 renkaita paikalleen, kun sellaiset sattuivat kuupan 4.5" vanteille olemaan asennettuna.
Kokeilin eteen vasemmalle puolelle ja kummallakin oli riittävästi tilaa sisäpuolella ääriasennoissa. Tämän perusteella etupäässä leveämmällä vanteella sisäpuolta voisi tuoda sisäänpäin eikä vain pelkästään kasvattaa leveyttä ulospäin.
Taakse kokeilin vain 175/70 kumia, kun takalokari tuli jo sen verran lähelle kumia. Sisäpuolella kumin ja alatukivarren pultin väliin jäi noin 1cm rako. Tässäkin tapauksessa vanteen sisäpintaa voisi tuoda sisäänpäin leveämmällä vanteella, kun vaikuttaisi siltä että vain ulospäin levitettäessä rengas osuisi kaariin.
Varastolta tarttui mukaan myös yksi 5-tuuletusreikäinen 4" vanne ja noissa 4.5" tuumaisissakin näyttäisi olevan ainakin kahta erilaista. Pitänee käydä vaihtamassa kaikki samanlaisiin, kun keskiosan kiinnityksessä kehään näyttää olevan eroja.
Kokeilin eteen vasemmalle puolelle ja kummallakin oli riittävästi tilaa sisäpuolella ääriasennoissa. Tämän perusteella etupäässä leveämmällä vanteella sisäpuolta voisi tuoda sisäänpäin eikä vain pelkästään kasvattaa leveyttä ulospäin.
Taakse kokeilin vain 175/70 kumia, kun takalokari tuli jo sen verran lähelle kumia. Sisäpuolella kumin ja alatukivarren pultin väliin jäi noin 1cm rako. Tässäkin tapauksessa vanteen sisäpintaa voisi tuoda sisäänpäin leveämmällä vanteella, kun vaikuttaisi siltä että vain ulospäin levitettäessä rengas osuisi kaariin.
Varastolta tarttui mukaan myös yksi 5-tuuletusreikäinen 4" vanne ja noissa 4.5" tuumaisissakin näyttäisi olevan ainakin kahta erilaista. Pitänee käydä vaihtamassa kaikki samanlaisiin, kun keskiosan kiinnityksessä kehään näyttää olevan eroja.
96 V4i -73
Re: Vanteista...
185/65 ja et 15, niin Viipassa mahtuu takana just pikkurilli renkaan ja lokasuojan väliin. Edessä ei ongelmia kumpaankaan suuntaan.
Re: Vanteista...
Viipassa takalokarien takaosa lienee sen verran suorempi eikä kaarra sisäänpäin, joten tilaa on pienehkölläkin ET:llä.
Kuvassa 175/70 rengas 6" ET27 vanteella painettuna rumpua vasten ja jousen alla pölkky, jotta jousitusta saa alemmas. Rumpu tuo vannetta noin 5mm ulospäin, joten ET on tuossa 22. Tukivarren pulttiin on sisäpuolelta noin 20mm matkaa tuolla renkaalla.
Tuolla offsetilla ei selvästikään mahdu, mutta ehkäpä tuosta kärsisi viedä ainakin 12mm sisäänpäin eli ET34. Silloin voisi mennä kaavailemallani 175/65 kumilla.
Tuossa 175/65 koossa näyttäisi saavan jo melko edullisesti merkkirenkaitakin.
Kuvassa 175/70 rengas 6" ET27 vanteella painettuna rumpua vasten ja jousen alla pölkky, jotta jousitusta saa alemmas. Rumpu tuo vannetta noin 5mm ulospäin, joten ET on tuossa 22. Tukivarren pulttiin on sisäpuolelta noin 20mm matkaa tuolla renkaalla.
Tuolla offsetilla ei selvästikään mahdu, mutta ehkäpä tuosta kärsisi viedä ainakin 12mm sisäänpäin eli ET34. Silloin voisi mennä kaavailemallani 175/65 kumilla.
Tuossa 175/65 koossa näyttäisi saavan jo melko edullisesti merkkirenkaitakin.
96 V4i -73
Re: Vanteista...
Nyt on pösön 6" kehät hitsautettu 96:n keskiöihin. ET luku tuli noin 31 eli karkeasti leveni 0.5" sisäänpäin ja 1" ulos. Laitoin yhden 175/65 renkaan vanteelle ja takaa sopii juuri ja juuri. Sisäpuolella on 1cm tukivarren pulttiin matkaa ja ulkopuolella on siinä ja siinä osuuko jousituksen pohjatessa lokarin ylempään pokkaukseen eli ainakaan leveämpi rengas ei enää mahtuisi. Edessä taas jousen alalautaseen on noin 1cm matkaa ääriasennossa, kun rengasta käännettäessä lautanen tulee vannetta lähemmäs. Muuten edessä on reilusti tilaa.
96:n vanteista leikattiinkin kehät pois siten, että keskiön kohdalle jätettiin ehkä 3cm verran alkuperäistä kehää ja näin keskiosa sopi 307:n kehän sisään suoraan. Tämä oli hieman edullisempaakin kuin erillisen suikaleen teettäminen eli hintaa tuli noin 60€/vanne + rahtikulut.
Rengas-onlinesta hankittu Goodyearin 175 rengas 6" vanteella on aika paljon leveämmän näköinen kuin vanha 145 4,5" vanteella
Sitten vielä vanteiden hiominen, maalaus, kumien päälle pyöräytys ja rengasliikkeen haeskelu, joka pystyy tasapainottamaan 96:n vanteen.
96:n vanteista leikattiinkin kehät pois siten, että keskiön kohdalle jätettiin ehkä 3cm verran alkuperäistä kehää ja näin keskiosa sopi 307:n kehän sisään suoraan. Tämä oli hieman edullisempaakin kuin erillisen suikaleen teettäminen eli hintaa tuli noin 60€/vanne + rahtikulut.
Rengas-onlinesta hankittu Goodyearin 175 rengas 6" vanteella on aika paljon leveämmän näköinen kuin vanha 145 4,5" vanteella
Sitten vielä vanteiden hiominen, maalaus, kumien päälle pyöräytys ja rengasliikkeen haeskelu, joka pystyy tasapainottamaan 96:n vanteen.
96 V4i -73
Re: Vanteista...
Vanteet puhallettu, maalailtu ja pyöräytetty alle. Aika näppärästi kumit menevät paikalleen mäntysuopa-vesi seoksen avulla ja kengillä painelemalla
Ainakin tähän mennessä renkaat mahtuvat pyörimään ja menevät taaksekin paikalleen ilman erityisempää jumppaa. 20v vanhoihin kleberin 145r15 kumeihin verrattuna ajettavuudessa ei ole mitään huonompaa. Ohjaus ei ole ainakaan raskaampi, ei vetele, renkaat ovat uudempana hiljaisemmat ja meno on jotenkin pehmeämpää. Lisäksi auto on selvästi vakaampi ajaa satasen nopeutta ja ohjattavuus on tunnokkaampi.
Vannepaja teki hyvää työtä, kun pyörät ovat melko hyvin tasapainossa ilman tasapainotusta, mutta pitänee metsästää rengasliike joka tasapainottaa.
Ainakin tähän mennessä renkaat mahtuvat pyörimään ja menevät taaksekin paikalleen ilman erityisempää jumppaa. 20v vanhoihin kleberin 145r15 kumeihin verrattuna ajettavuudessa ei ole mitään huonompaa. Ohjaus ei ole ainakaan raskaampi, ei vetele, renkaat ovat uudempana hiljaisemmat ja meno on jotenkin pehmeämpää. Lisäksi auto on selvästi vakaampi ajaa satasen nopeutta ja ohjattavuus on tunnokkaampi.
Vannepaja teki hyvää työtä, kun pyörät ovat melko hyvin tasapainossa ilman tasapainotusta, mutta pitänee metsästää rengasliike joka tasapainottaa.
96 V4i -73
Re: Vanteista...
Komeet on
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68
Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Re: Vanteista...
Kiitti
Ostin nippelit.fi:stä 45 asteen rengasventtiilit, kun muuten venttiili olisi ollut pöljästi keskiötä vasten. Maalina käytin Hempelin hempathane hs 55610 teollisuusmaalia. Lopullinen ulkoasu näyttää tältä:
96 V4i -73