Riston vanhojen Saabien projektit!

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Nyt on sitten 900 C saanut ehjän ratin. Auto alkaa olla aika hyvässä kunnossa! :D Seuraava projekti on tähän autoon kaikkien jarrulevyjen vaihto ja uudet jarrupalat. Nyt tämä tarvitsee vain ajelua, että pysyy notkeana.

Tuossa rattikuvan yläpuolella on Saabistin peräkärri! Eikö jokaisen Saabistin kärryssä olekin tällainen merkki!? Vinkki tähän merkkiin tuli aikoinaan klubi-kaverin lähettämästä suksiboksin kuvasta. Kiitos vaan vieläkin vinkistä! :D

Kuva
Kuva
Kuva
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Tuossa edellisellä sivulla oli -84 900 Iivarin alkutaipaleesta juttua ja kuvia! Nyt tuo hetki lähestyy, että tämä auto palaa takaisin Kajaaniin viiden vuoden retkeltään Keski-Suomesta.

Tuo matka venyi kyllä pitkäksi, koska väliin ilmaantui noita muita Saab-projekteja. :mrgreen: Piti mennä tekemään varaosiksi hankitusta 99:stä oikein innokas projekti, sen myötä innostuin näihin erilaisiin vanhojen vanteiden entisöintiin, 99:sin ja 900:ten kattoja piti opetella verhoilemaan, välillä piti innostua purkamaan ja tekemään pohjatöitä 2-tahtarin, jne.! :mrgreen: Mikä oli opetus? Saabistilla lähtee innostuksessaan välillä homma ”lapasesta”! :lol:

Tänään sitten ilmenikin, että tälle projekti-Iivarille löytyykin hallipaikka Kajaanista askarteluja varten! :D :D :D

Nyt sitten lopultakin pääsee keskittymään Iivarin viimeistelyyn täällä Kajaanissa! Tuolla Keski-Suomessa autosta korjattiin ruosteet pois, retken aikana verhoilua parannettiin, sisäkatto ja C-pilarit verhoiltiin uudelleen. Autolle ilmaantui erilaisia vannevaihtoehtoja liikaakin, takapenkille ilmaantui niskatuet jne!

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
delete instapaper account

Tässä kunnossa tämä sitten odottelee Kajaaniin paluuta! Alle laitan täysin korjatut alkuperäiset teräsvanteet, mille on laitettu jo pari talvea sitten uudet Nokían 8 nastarenkaat. Kapselivaihtoehtoja olisi kyllä monia, mutta ”lähtöjuhlan” kunniaksi taidan raaskita laittaa nuo ihkauudet malliin kuuluvat US Turbo-rosterikapselit!

Kuva

Kuva

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Ja kuinkas tässä nyt kävikään?!!! :D

”Nyt on sitten 900 C saanut ehjän ratin. Auto alkaa olla aika hyvässä kunnossa! :D Seuraava projekti on tähän autoon kaikkien jarrulevyjen vaihto ja uudet jarrupalat. Nyt tämä tarvitsee vain ajelua, että pysyy notkeana.”

Näin kirjoittelin jotakin hetkiä sitten, kun 900 C sai uuden ”vanhan” ratin! Nyt todellakin auto pääsee ajelulle Keski-Suomeen. Pojan poika sai työpaikan Jyskälän ulkopuolelta ja eihän pojalla ole kulkuneuvoa. No, ukkihan se tietysti poikaa avittaa ja niin tämä Saab pääseekin takaisin arkiliikunnan pariin! :D

Kävin tänään hankkimassa autoon uudet jarrulevyt ja jarrupalat eteen ja taakse! Tällä viikolla sitten ne paikalleen, niin on sitten auto erinomaisessa kunnossa talven ajeluun. Poika saa ainakin lämpimän ajokin. Kun auto on juuri saanut alleen uudet talvirenkaat ja se on syksyllä ruostesuojattu, niin eiköhän tuo nyt nuorella ajurilla toimi. Toivottavasti matka sujuu turvallisesti ja viattomasti.

Tämän työmatka-ajelujen jälkeen voikin auton vuoden kuluttua ”museoita” hyvin palvelleena! :D
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Tästä tämä jarruprojekti sitten etenee, auto ylös ja Antin erinomaisella asennusavulla uudet jarrulevyt ja jarrupalat paikoilleen!

Kuva

Kuva
Kuva

Sitten vielä käsijarrun säätö ja vanha palvelija on valmiina ajoon! Luulenpa pojanpoikani olevan aika hyvillään tästä vanhan ajan kalustoavusta! :D :D :D

Kuva
Kuva
Kuva

Lopuksi auto alas ja menoksi! :mrgreen:

Kuva
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Kuva

Kiitän kaikkia harrastuksieni seuraajia ja kannustajia kuluneesta vuodesta! Nyt voi rauhoittua joulun viettoon ja sitten ensi vuoden puolella jatketaan tätä kiehtovaa puuhastelua vanhojen Saabien parissa. :D

Rauhallista joulua ja hyvää uutta vuotta 2019!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Hyvää uutta vuotta kaikille projektisivujeni seuraajille!

Uusi vuosi on alkanut ja uudet haasteet projektieni parissa ovat alkamassa. Tässä vuoden alussa askartelen tuon 2-tahtarin verhoilujen purkamisen parissa ja sitten haen Keski-Suomesta -84 Iivarin tänne Kajjjaaniin! Aikomuksenani on yrittää tuota siirtokilpien kanssa! Auto tarvitsee uuden akun ja uskon sen lähtevän käyntiin uuden akun voimin kuin ”palmupuut alta”. No, tämähän on tietysti vain vahvaa uskoa ja voi olle, että todellisuus on ihan muuta.
Autoon pitää laittaa alle talvirenkaat. Minulla on valmiina alkuperäisillä ja kunnostetuilla peltivanteilla jo ajamattomat Hakkapeliitta 8 renkaat. Kelpaa niillä ajella Kajaaniin.j

Olen tässä ajankuluksi seuraillut keskustelua NG 9-5:ten ihmeellisistä seikkailuista! :D Harmillista, että niiden kanssa on ollut aika runsaasti kaikenmoisia ongelmia? Itse sain aikoinaan nauttia vain viattomista kilometreistä lähes 70000km. Tietysti sain myös aikoinaan täältä foorumilta kaikenlaista ”kannustusta”, risuja kuin positiivisiakin viestejä, milloin mistäkin! Nyt viime aikoina olen saanut kannustuksia, että hankkisin nyt tuollaisen ”harrastusautoksi”. Kun olen näitä kaikkia juttuja lueskellut, niin luulenpa harrastavani vain näiden ikämiehille sopivimpien vanhojen malllien parissa. :mrgreen:

Jos jostain löytyisi vuoden 1971 mallinen 96:nen, niin se saattaisi vielä tarttua käsiin. Tyrolinvihreä olisi se mieliväri! Tässä alla on parikuvaa. Toinen on vuodelta 1971 ja siinä on isäni 1971 mallin taksi ja sen takana minun eka 96:nen. Tästä tämä harrastus alkoi. :D

Kahdessa kuvassa ”pikkumusta” on päivä rekisteröinnin jälkeen 26.8.2010 Kajaanissa ja kuskikin hymyilee onnellisen tyytyväisenä! :D

Kuva
Kuva
Kuva
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Siitä on pitkä aika, kun tälle palstalle on tullut juttua kirjoitettua? Mutta nyt on vanhakin mies saanut sen verran aikaiseksi, että tämä 1984 Saab 900i on laitettu taas liikenteeseen. Nyt ei muuta kuin hakee siirtokilvet, että auton voi siirtää Saarijärven salomailta tänne Kainuuseen! :D

Kuva

Näillä näkymillä siirto tapahtuu ensiviikolla. Silloin taitaa ruveta tapahtumaan jotakin? Aluksi kytkin laitetaan kokonaan uusiksi, asetelma, levy ja painelaakeri sekä pääsylinteri laitetaan uusiksi. Sitten laitan autoon uudet etupyörien laakerit, uudet vetonivelet. Sitten uusin jarrukilvet, jarrulevyt, jarrusatulat, uudet jarrupalat sekä jarrupääsylinterin ja tietysti uudet jarruletkut kaikkiin pyöriin. Sen jälkeen vaihdetaan pallonivelet ja raidetangon päät uusiksi. Sitten varmasti tarkistetaan puslat ja tarvittaessa vaihdetaan.

Tämän tekniikan tarkastelun jälkeen tuo täysin ”seula” takakontin kansi spoilereineen vaihdetaan uusiksi. Jostain täytyy hankkia vielä uusi ruosteetonbensatankin korkin suojus?

Kuten huomaat olen urakalla hankkinut osia näiden hiljaiselon aikana. Minulla on myös uudet vilkut eteen ja taakse jarruvalot odottamassa asennusta ja löysin myös oikealle uuden etu-umpion! Hakusessa oli vasemman umpion uusi lasi? Jos joltain löytyy, niin kannattaa tarjota sitä minulle! Kiitos! :D

Molempien ovien alareunat pitää sitten vielä korjata. Korjauspalat ovat valmiina tai sitten on vaihdettava koko ovet? Konepeltiin meinaan vaihtaa uuden äänieristeen.

Auton sisällähän on jo uusittu sisäkatto ja C-pilareidn verhoilu. Samoin auto saanut uuden ratin. Taakse olen löytänyt ehjän hattuhyllyn auton väriin sopivan. Autossa on sekava avainjärjestelmä kahdella avaimella tällä hetkellä. Olen löytänyt uudet pesät ja virtalukon saadaksení auton yksiavaimiseksi.

Varmasti tässä rakentelun aikana löytynee vielä lisää yllätyksiä? Lopuksi autoa on tietyksi maalattava ja sen jälkeen ruostesuojautan korin. Sitten auton voinee katsastaa museoon!

Yritän välillä jotakin kirjoitella tänne!? :D
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
pullasorsa
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja pullasorsa »

Kylläpäs tuntuu touhua riittävän. Vaan mikäs sen mukavempaa ajanvietettä, kuin harrastuksen parissa ähertäminen? Tsemppiä kovasti projektiin! 8)
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Siitä se projekti taas käynnistyi! :D Eilen illalla sitten laitoin uuden akun Iivariin ja kokeilin, että lähtiskö tuo käyntiin? Tarkistin moottoriöljyn, vaihteiston öljyn kaikki OK! Tehostajaan piti lisätä pari senttiä öljyä ja jarrunestettä oli kadonnut jonnekin, lisäsin nesteen ylärajaan! Sitten vain tulille!? Edellinen Ajo autolla oli ollut 26.9.2015 ja viime syksynä käytin auton pihalla pesussa ja nyt se paukahti käyntiin kerta pyöräytyksellä, ihme vekotin? Minä vielä hiukan epäilin, mutta ei kannata epäillä?

Kuva

Sitten vain siirtokilvet ikkunaan ja kohti uusia seikkailuja ja illan hämyssä 22.30 nokka kohti Kajaania! Kyllä voi 35 vuotta vanha Saab olla mukava ajettava ja hyvin kulkeva ajokki. Olin sitten yöllä 02.30 kotipihassa mukavan yöajelun jälkeen!

No, ihan oikeasti matkan loppuvaiheissa tuli kuitenkin jo tapahtumia! Laitoin lähtiessäni tankkiin n.30l uutta bensaa vuosikausia vanhojen tilkkojen päälle! Kun matkaa Kajaaniin oli jäljellä n. 75 km, niin tuli ekan pienet nykimiset? Ajattelin, kai se tankin pohja alkaa tuottaa ongelmia? Kun pari kymppiä oli jäljellä nykiminen lisääntyi jo ”huolestuttavaksi”, mutta niin minä pääsin Kajaaniin Purolan TB:lle asti. Tankkasin 15 litraa bensaa, mutta? Sitten Iivari ei enää suostunut käynnistymään! :D :D Onneksi tankilta kotiin oli matkaa n.700 metriä ja myötämäkeä. Sitten vain startillla myötäleelle ja rullaten kotipihaan! Luulo ongelmasta kohdistunee polttoaineen saantiin, liekö bensapumpussa vai bensan suodattimen tukkeumassa syy, aika näyttää? Keula oli saanut muutaman itikan matkalla!

Kuva

Lopulta ihan kiva matka, sillä olin kyllä lähtiessäni ajatellut, että edessä voi olla pitkä yksinäinen yö, kun monen vuoden seisokin jälkeen tälläisellä 35 vuotta vanhalla ”raaskalla” lähtee yrittämään tuollaista 320 kilsan ajelua. Mutta auto on Kajaanissa ja odottaa nyt huolenpitoa! :mrgreen:

Kuva
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Taas Saab käy ja syykin oli ihan selkeä! Viisi vuotta seisonut auto sai 30 litraa uutta bensaa tankkkiin vanhojen päälle ja sitten ajoon. Niin siinä sitten kävi, että kun tankki alkoi tyhjentyä ja kaikki vanha ”moskakin” lähti liikkeelle, niin bensan suodatin ihan oikeasti tukkeutui!

Kuva

Sain tänä aamuna tilaamani uuden suodattimen ja nyt auto käy oikein nätisti! :D Nyt minä sitten odottelen kiltisti, että auton siirtokilvet muuttuvat laillisiksi keskiviikon ja torstain ajaksi ja siirrän auton korjauspaikalle.

Seuraavaksi onkin diagnoosin aika, mitä kaikkea lopulta tehdään? Lopputuloksen kyllä tiedän! :mrgreen: Paljon työtä, mutta olen myös varma, että lopputulosta kannattaa odottaa! :saab:
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Nyt on suunnitelmat valmiina! Huomenna ajan auton ystäväni Antin tallille. Siellä hommaa aloitellaan purkuhommilla ja osia uusitaan tarpeen mukaan.

Kuva

Olen tänään kerännyt takakonttiin vuosien aikana hankkimiani varaosia. Melko varmasti jotain vielä pitää täydentää.

Kun tuo tekniikkapuoli tulee kuntoon, niin sitten aloitan auton valmistelun maalaria varten. Autoon vaihdetaan uusi takakontin kansi, molemmat ovet vaihdetaan parempiin. Konepelti maalataan uudelleen, myös auton helmat puhdistetaan ja maalataan. Myös auton sisäpuolelta maalataan ainakin varapyörän kotelo. Voi olla, että en jaksa nyt tähän enää moottoria poistaa moottoritilan maalaamista varten, saas nähdä?

Sitten onkín valojen vuoro. Minulla on uusi etu-umpio oikealle ja vasenta etsin parempaa, mikä on paikoillaan. Vasen uusi umpio olisi melkein lottovoitto, jos sellaisen löytäisi? Jos löytäisin edes uuden lasin vasemmalle uuden lasin, niin kunnostettaisiin täällä Kajaanissa vanhan umpion heijastimen. Silloinkin lopputulos olisi hyvä. Etuvilkut minulla on pohjineen uudet ja taakse olen löytänyt myös uudet. Siis uskon vahvasti, että lopputulos tulee ainakin minua tyydyttämään.

Lopuksi vien auton Sotkamoon ruostesuojaukseen.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23921
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

missä kajaanissa saa heijastinpinnat kunnostettua?

voitais tehdä vaihtokauppaa... mulla on useita uusia pystärin laseja.. jos mä sellaisen sulle "lahjoitan" ni kunnostatko mulle 2kpl pohjia... :mrgreen:
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Eilen sitten siirsin Iivarin tuonne Antin pajalle Kuluntalahdelle, missä Iivari on tarkoitus huoltaa ja korjata! Täytyy tässä kohtaa nyt todeta, että tämä taitaa ollakin minulle hiukan ”haastavampi” homma. Iivari on jo nuoruutensa taakseen jättänyt, koska ikää on jo 35 vuotta! Tämä on autolle kuin autolle jo sangen kunnioitettava ikä! Ja ikä näkyy ja tuntuu! 8O Vaikka kuvassa auto näyttää niin siistiltä. Niin tästäkin voi sanoa, että ”moni kakku päältä kaunis”! On sata varma, että tämän kanssa haasteita tulee piisaamaan!

Kuva

Minulla oli ongelmia jo Saarijärveltä tulomatkan lopulla ja eilen sitten matka pysähtyi 300 metriä ennen huoltohallia ja loppumatka mentiinkin sitten liinan jatkeena! Syy, bensan siirtopumppu sanoi sopimuksen lopullisesti irti! No, tietysti ajattelin, että ei muuta kuin kauppaan. Niin teinkin, mutta vastaanotto oli ”hiukan” tyly täällä Kajaanissa ja yhtä tyly se oli Jyväskylässäkin, ei oota tarjottiin Iivarille, kuulemma ikäkysymys mutta ei ikärasismia! :D

Kuva

No iltapäivällä alkoi sitten tulla jo valoa ja kunhan saadaan tankista pumppu näkösälle ja sieltä osanumero, niin Iivarille ehkä joku tarvikeversio voisi löytyä. Näin aikakin tänä iltana haluan uskoa?! :lol:

Seuraava ongelma ilmeni sitten iltapäivällä, kun ihmettelin miksi tehostajan hihna vinkuu, niin vietävästi? Ja miksi laturin toiselle hihnapyörälle ei ole hihnaa? No, ei todellakaan voi olla kun kampiakselin päässä ei ole kolmea hihnapyörää. Minun mielestäni pitäisi olla, koska tehostaja on tässä mallissa vakiona.
Kun katsoin Lappilaisen tilannetta, niin sillä oli!?! Ja se kolmas, mikä olisi tehostajalle on halkaisijaltaan hieman pienempi kuin laturin kahdella hihnalla. Samalla huomasin tehostajan hihnan vetäneen Iivarin tehostajan ihan venttiilikoppaan kiinni? Se taas johtuu siitä, että kampiakselin päässä hihna on väärässä hihnapyörässä?

Nämä ongelmat näkyvät kahdessa seuraavassa kuvassa.

Kuva

Kuva

Mistähän tuollaisen oikean kolme-uraisen hihnapyörän löytäisi? Neuvot ja vinkit olisivat nyt tarpeen! Kiitän jo etukäteen. :D
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2003
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

Muistanko nyt ihan väärin että se kampiakselin hihnapyörän kolmas ura on irrallinen, eli pulteilla kiinni siinä hihnapyörässä...
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Kysyin tätä asiaa äsken entiseltä Saabin korjaamopäälliköltä, joka aikanaan Imatralla minunkin autojeni huoltoja junaili! Hän kertoi minulle, että kyllä nuo kampiakselin päähän kiinnitetyt kolme hihnakehää olivat ihan yksi yhtenäinen kappale.

Sitten kävi vielä niin hienosti, että kun tätä asiaa kyselin, niin sainkin Esalta tämän etsimäni hihnapyörän ja se lähtee nyt postipakettina kohti Kajaania! Etsivä näköjään löytää, hieno juttu! :D
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Vastaa Viestiin