kuuppa tärisee
Re: kuuppa tärisee
Moro.
No hyvä kun ratkesi.
Aikoinaan jopa uusissa kuupissa oli ongelmia ravistuksen kanssa ja silloin tehdas alkoi toimittaa autoja vähän lyhyemmillä etujousilla. Vuosilukua en muista, mutta 70 -luvun puoliväliä veikkaisin. Tarvikejousilla on usein tapana olla vähän pitkänpuoleisia.
Itse olen käyttänyt jokkis ym. harrastuspeleissä edessä 900 :n takajousia n. 1/2 kierrosta lyhennettynä ja keula on sopivasti jäykentynyt..
Hyviä tasaisia kilometrejä !
No hyvä kun ratkesi.
Aikoinaan jopa uusissa kuupissa oli ongelmia ravistuksen kanssa ja silloin tehdas alkoi toimittaa autoja vähän lyhyemmillä etujousilla. Vuosilukua en muista, mutta 70 -luvun puoliväliä veikkaisin. Tarvikejousilla on usein tapana olla vähän pitkänpuoleisia.
Itse olen käyttänyt jokkis ym. harrastuspeleissä edessä 900 :n takajousia n. 1/2 kierrosta lyhennettynä ja keula on sopivasti jäykentynyt..
Hyviä tasaisia kilometrejä !
HRalli
Re: kuuppa tärisee
Voisi kuvitella että 900:n sedan-vakiojousi nimenomaan kyseessä. Kuormajousi lyhennettynä voisi olla turhan jäykkä.
Tuosta aukeaa kuva 900-96 -vertailua varten:
2 kierrosta veenelkun vakiojousesta saattaa pudottaa liian paljon arkiajo-tarkoituksessa, kuten tuossa:
Kokemuksia tästä on vasta haaveilutasolla, 185/65 kesärengastuksella otetaan ekat tyypit. Tavoite on "juhannukseksi ajoon".
1972 esitteissä näyttää mainitun "parannettu jousitus edessä".
http://saab95.net/jt1/mallit/indexmallit.html
Tuosta aukeaa kuva 900-96 -vertailua varten:
2 kierrosta veenelkun vakiojousesta saattaa pudottaa liian paljon arkiajo-tarkoituksessa, kuten tuossa:
Kokemuksia tästä on vasta haaveilutasolla, 185/65 kesärengastuksella otetaan ekat tyypit. Tavoite on "juhannukseksi ajoon".
1972 esitteissä näyttää mainitun "parannettu jousitus edessä".
http://saab95.net/jt1/mallit/indexmallit.html
Re: kuuppa tärisee
Otin 1.5 kierrosta pois jousista ja lokarin reunaan navan keskeltä noin 64-65cm. Ennen lyhennystä 68-69cm
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
Re: kuuppa tärisee
Olisi kiinnostava muuten tietää ns.alkuperäisen mitat.
Te joilla on kuuppa ryhdikkäillä alkuperäisjousilla ja 155 rengastuksella, olisi mukava tietää mitkä ovat etu ja taka korkeudet?
Eli mitattuna navan kohdalta, maasta---->>lokarinkaaren reunaan. (tietysti tasaisella ja renkaissa ilmaa )
Netistä kuvia katselemalla tuo oma näyttäisi nyt normaalihkolta 1.5 kierrosta lyhennettynä.
Te joilla on kuuppa ryhdikkäillä alkuperäisjousilla ja 155 rengastuksella, olisi mukava tietää mitkä ovat etu ja taka korkeudet?
Eli mitattuna navan kohdalta, maasta---->>lokarinkaaren reunaan. (tietysti tasaisella ja renkaissa ilmaa )
Netistä kuvia katselemalla tuo oma näyttäisi nyt normaalihkolta 1.5 kierrosta lyhennettynä.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
Re: kuuppa tärisee
Mutta muistakaa, että jousien pituuksilla oli vuosimallieroja. Korjaamonkäsikirjan mukaan olisi vuosimallissa 1971 pisimmät, siis nimenomaan edessä. Kun vuosimallista 1976 lähtien lyhimmät (42 mm).
Saab 96 1969 & 1973
ja varaosiksi 1972 & 1975
ja varaosiksi 1972 & 1975
Re: kuuppa tärisee
Siis tarkoitan 42 mm lyhyemmät. Kok.pituus 374 mm.
Saab 96 1969 & 1973
ja varaosiksi 1972 & 1975
ja varaosiksi 1972 & 1975
Re: kuuppa tärisee
Onko kokemuksia jos vetoakselit ovat vaihtuneet puolelta toiselle alkaako tärisemään? Ennen remonttia ei muistaakseni tällä tavalla tärissyt kiihdyttäessä.
Taustatietoa:
-Vetoakselit samat yksilöt kuin ennen remonttia. Sisäpään neulalaakerit kaikki paikallaan. Rasvaa sisäpäissä ei välttämättä aivan täynnä kuten ohjeistuksessa käsketään. Luin ohjeen jälkeenpäin
-Uudet tukivarsien puslat
-Uudet/ehjät moottorin ja vaihteiston tukikumit
-Uudet iskarit
-Samat etujouset ja renkaat
Taustatietoa:
-Vetoakselit samat yksilöt kuin ennen remonttia. Sisäpään neulalaakerit kaikki paikallaan. Rasvaa sisäpäissä ei välttämättä aivan täynnä kuten ohjeistuksessa käsketään. Luin ohjeen jälkeenpäin
-Uudet tukivarsien puslat
-Uudet/ehjät moottorin ja vaihteiston tukikumit
-Uudet iskarit
-Samat etujouset ja renkaat
96 V4i -73
Re: kuuppa tärisee
oliko vetarin tumpeissa havaittavissa kulumaa kuinka paljon
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: kuuppa tärisee
Ei niissä muistaakseni juurikaan välystä ollut, kun uudet suojakumit ja rasvat laitoin paikalleen. Mutta pitääpä nostaa pyörä ylös ja kokeilla välykset nyt ekana.
96 V4i -73
Re: kuuppa tärisee
Jos se täristää vaan kiihdyttäessä, niin olisko vääntöjä tullu vaan niin paljon lisää että kytkin alkaa tärräänAnttiK kirjoitti: ↑Pe Kesä 07, 2019 07:20Onko kokemuksia jos vetoakselit ovat vaihtuneet puolelta toiselle alkaako tärisemään? Ennen remonttia ei muistaakseni tällä tavalla tärissyt kiihdyttäessä.
Taustatietoa:
-Vetoakselit samat yksilöt kuin ennen remonttia. Sisäpään neulalaakerit kaikki paikallaan. Rasvaa sisäpäissä ei välttämättä aivan täynnä kuten ohjeistuksessa käsketään. Luin ohjeen jälkeenpäin
-Uudet tukivarsien puslat
-Uudet/ehjät moottorin ja vaihteiston tukikumit
-Uudet iskarit
-Samat etujouset ja renkaat
Re: kuuppa tärisee
Lähinnä tumppien tutkimus katsomalla sisä puolelle
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: kuuppa tärisee
ja, jos kulumaa on, niin kokonaistaloudellinen korjaus on vaihtaa tumpit ristiin puolelta toiselle...pakilla ei niin häiritse
Re: kuuppa tärisee
En ole vielä tumppeja tutkinut, mutta kun tarkemmin muistelee niin nehän vaihdettiin viimeksi 80-luvun alkupuolella ja niillä vanhojen kuulilla tuli silloin leikittyä Pitänee varautua valkkaamaan varastosta parempikuntoiset tilalle. Uusiakin saisi Ruotsin klubista.
Auton etupää vemputtaa 40km/h tasanopeudessakin ja enemmän vedätettäessä. Kytkimen kun painaa pohjaan niin heiluminen häviää.
Auton etupää vemputtaa 40km/h tasanopeudessakin ja enemmän vedätettäessä. Kytkimen kun painaa pohjaan niin heiluminen häviää.
96 V4i -73
Re: kuuppa tärisee
onko otettu vetarista ns tartuntaote ja klonkkaako limpun laakeri
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,