Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
harhalaukaus
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: La Touko 20, 2017 09:56

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja harhalaukaus »

Marakatti kirjoitti:
To Kesä 06, 2019 12:30

Kanavat muotoillaan kannesta ja nokat vaihtuu.Mutta nokkia ei ole vielä hankittu/päätetty että minkalaisiin(Ehdotuksia otetaan vastaan) ja venoja ei vaihdeta isompiin,näin oli alunperin jo suunniteltu. Kellari on ollu jo valmis jonkun aikaa ja on ajossa jo,vakio kansi kiinni ja toinen kansi odottaa tallissa nokkia ja porttausta. Kellarissa liikkuvat tasapainoitettu,tp akselin ö-kanavat tulpattu,H-profiili teräs kanget (ilmeisesti Ojennuksen) vakio männät uusilla renkailla.Kävin vain eilen pohtimaan että olisi pitänyt lohkoon teettää Kenax billetillä korsetti kun se oli vielä irrallaan pukissa....
Ajattelin laittaa tuon toisen kannen kiinni kun se joskus valmistuu.Eli ilman lohkon dekkitason oikaisua?? Ahtimeksi tulee Valtonen motorsport modaama Hx40 super #16, Kkd pakosatsi,3,5downpipe,3"loppuputkisto, downpipen jälkeen tulee loppuputkiston ja äänenvaimentimet ohittava läppäventtiili joka aukeaa kun ahdot ylittävät kilon.
Hyvältä kuulostaa, kuten myös nuo alemmaksi kirjoittamasi speksit. Toivottavasti vakiomännät kestävät. Onhan noita toki maailmalla +600hp tehoilla. Itse kyllä oikaisisin sen dekkitasonkin, mutta toisaalta kansipahvi on melko edullinen sulake. :D Nokat saa edullisesti esim länsinaapurista hblom.se
NG900 -97 "500whp" ikuisuusprojekti

Stage-, yms softaukset kaikkiin Saabeihin Oulun seudulla. Yhteystiedot privalla.
Keme
"Viggen"
Viestit: 660
Liittynyt: To Helmi 24, 2005 12:12
Paikkakunta: Rannikko

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja Keme »

harhalaukaus kirjoitti:
Pe Kesä 07, 2019 17:06
Itse kyllä oikaisisin sen dekkitasonkin, mutta toisaalta kansipahvi on melko edullinen sulake.
Ei se kansipahvi ole mikään sulake, jos dekkitaso on propeli. Se on silloin vain huonoa moottorin rakentamista. Pinnat suoriksi, niin ei tarvitse arvailla onko kansipahvilla mahdollisuuksia pitää pyttypaineita sylinterissä.
jeeeeeee!
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10272
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Samoilla linjoilla. Moottorit kun tuppaa olemaan käytettyjä, ja joku on voinut jo aiemmin tehdä jotain sille. Esim. naarmuttanut pinnan tiivistettä vaihtaessa.

Tosin huono esimerkkihän mie ite olen, kun molempien käyttöautojeni kansiremontit tein ilman kannen oikaisua (teräsviivaimella tarkastuksen kera). Silloin vaan sattui olemaan kiire saada nippuun. Esim. 9-5:llä olen sen jälkeen ajanut jo 100tkm, joten voi tiiviste pitääkin. Virityksen kannalta tämän kaltainen säästö tosiaan ei ole järkevää...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
harhalaukaus
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: La Touko 20, 2017 09:56

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja harhalaukaus »

Keme kirjoitti:
La Kesä 08, 2019 13:27
Ei se kansipahvi ole mikään sulake, jos dekkitaso on propeli. Se on silloin vain huonoa moottorin rakentamista. Pinnat suoriksi, niin ei tarvitse arvailla onko kansipahvilla mahdollisuuksia pitää pyttypaineita sylinterissä.
Yritin tuolla nauravalla hymiöllä vihjata sinun kaltaisille sisälukijoille, että huumorilla mennään. Ja mikäli jatketaan tällä hivenen autistisella linjalla, niin noilla oikaisemattomilla pinnoilla se pahvi kyllä nimenomaan olisi se sulake.
NG900 -97 "500whp" ikuisuusprojekti

Stage-, yms softaukset kaikkiin Saabeihin Oulun seudulla. Yhteystiedot privalla.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10272
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ei sitä voi tietää jos joku uskoo kaiken mitä netissä lukee?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
harhalaukaus
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: La Touko 20, 2017 09:56

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja harhalaukaus »

Mertmi kirjoitti:
Su Kesä 09, 2019 11:07
Ei sitä voi tietää jos joku uskoo kaiken mitä netissä lukee?
Varmaankin parempi olla kirjoittelematta mitään mikäli tosiaan pitäisi kaikki toisten puolesta ajatella valmiiksi.
NG900 -97 "500whp" ikuisuusprojekti

Stage-, yms softaukset kaikkiin Saabeihin Oulun seudulla. Yhteystiedot privalla.
Keme
"Viggen"
Viestit: 660
Liittynyt: To Helmi 24, 2005 12:12
Paikkakunta: Rannikko

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja Keme »

harhalaukaus kirjoitti:
Su Kesä 09, 2019 00:31
Yritin tuolla nauravalla hymiöllä vihjata sinun kaltaisille sisälukijoille, että huumorilla mennään. Ja mikäli jatketaan tällä hivenen autistisella linjalla, niin noilla oikaisemattomilla pinnoilla se pahvi kyllä nimenomaan olisi se sulake.
Ai se oli niinku läppä. Pyrin jatkossa olemaan häiritsemättä komediakeskusteluja. Sori.
jeeeeeee!
harhalaukaus
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: La Touko 20, 2017 09:56

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja harhalaukaus »

Keme kirjoitti:
Su Kesä 09, 2019 19:29
Ai se oli niinku läppä. Pyrin jatkossa olemaan häiritsemättä komediakeskusteluja. Sori.
Kyllä minä tavallaan ymmärrän sen, että joillakin yksilöillä ei ole elämässä tilaa esimerkiksi huumorille eivätkä siten kykene sitä ymmärtämään. Toki kyse voi olla ihan yksinkertaisesti heikoista sosiaalisista taidoistakin. Kinkkisissä tilanteissa se kyvyttömyys usein verhoillaan vaikkapa saivartelulla.

Aiheeseen palatakseni ajattelin kysyä, että mitkä on sun vinkit luotettavan B2x4-tekniikan rakentamiseen, jos tähtäimessä on korkea teho ja koneella ajetaan vaikkapa kiihdytysajoja?
NG900 -97 "500whp" ikuisuusprojekti

Stage-, yms softaukset kaikkiin Saabeihin Oulun seudulla. Yhteystiedot privalla.
Marakatti
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: Ti Loka 09, 2018 15:14
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja Marakatti »

Yksi on joukostamme poissa.Ilmeisesti kansipahvi keskustelu oli liikaa sietokyvylle....
Saab 9000 Aero -96
Saab 9000 Cse -98
Saab 9-5 Aero -00
Volvo 740 2.3i Sedan
Escort mk2 440hv +500nm
Ex:Nissan Skyline R33 700hv
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10272
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kansipahvi oli selvästi sulake ja se paloi. :lol: Minulla oli yksi ihan vakio vapari kone, jossa dekkitasossa oli sanomista sylinterien välistä. Säännöllisesti paloi kannentiiviste. Ei se mikään kätevä homma ole.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Marakatti
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: Ti Loka 09, 2018 15:14
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja Marakatti »

Jees.Suoristan lohkon dekkitason ku tulee uusi kansi kiinni ja sit ruvetaan kaivamaan sitä voimaa pihalle.. :saab:
Saab 9000 Aero -96
Saab 9000 Cse -98
Saab 9-5 Aero -00
Volvo 740 2.3i Sedan
Escort mk2 440hv +500nm
Ex:Nissan Skyline R33 700hv
Saba9-3
"Ruisku"
Viestit: 114
Liittynyt: To Heinä 20, 2017 18:19
Paikkakunta: Kainuu

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja Saba9-3 »

Mikähän on se perimmäinen/osa-syy noihin kampiakselin laakerointi ongelmiin koska niitä on paljon myös ihan vakio moottoreissakin, tietysti ne öljyn vanhenemisongelmat ja öljypumpun sihdin tukkeutumiset jne. Mutta mikä niitä kampiakseleita vääntelee, meneekö ensin laakerit ja sitten akseli kieroksi? Vai onko ne olleet suoria alun alkaen tehtaaltakaan? On aika iso tuo Saabin sallima 0,10mm kierous kampiakselissa, jos miettii että runkolaakereiden välys pitäisi olla 0,014-0,062mm ja kampiakseli kympin kiero niin ahdistamaanhan se alkaa tuolla pienimmällä välyksellä. Ja onko tutkittu kuinka paljon ovatko lohkon runkolaakerilinjat suorat, vai onko vain nakeltu uudet laakerit vioittuneiden tilalle? Opelillahan oli esim X16XEL moottoreiden osalla sellaista ongelmaa että tasopinnat eivät olleet suorat kun ne koneistettiin liian tuoreisiin valuihin ja lohko muutti vielä muotoaan koneistuksen jälkeen jolloin esim öljypumpun tiiviste rupesi vuotamaan lohkon ja pumpun välistä painekanavan kohdalta kun tiiviste ei pitänyt kierossa tasopinnassa. Se vaiva tosin korjattiin erilaisella peltisellä tiivisteellä. Alkuunhan niitä koneita piti purkaa atomeiksi ja kiikuttaa lohkon öljypumpuntasopinta oikaisuun. Voiko olla Saabilla samoista ongelmista kyse?
Saba9-3
"Ruisku"
Viestit: 114
Liittynyt: To Heinä 20, 2017 18:19
Paikkakunta: Kainuu

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja Saba9-3 »

https://www.youtube.com/watch?v=VuR0WqqjkFc tuolla noin 4 minuutin kohdalta puhuu laakereista ja öljyistä. Kertoo muun muassa laakerin öljyurasta ja on sitä mieltä että vain toisessa puoliskossa olisi järkevää olla ura. Saabin runkolaakereissahan on ura kummassakin puoliskossa. Olisiko tuollaisesta ratkaisusta mitään apua?
http://janicolracing.fi/kategoria/saab-628 tuolla on kuvia laakeripareista jossa vain toisessa on ura, en tiedä onko kuvat vain viitteellisiä mutta Saabin kohdalla sellaiset kuvat on.
Saba9-3
"Ruisku"
Viestit: 114
Liittynyt: To Heinä 20, 2017 18:19
Paikkakunta: Kainuu

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja Saba9-3 »

Lainaus: "Näinhän se on. Muutamalla tonnilla saanee hurreista custom kampuraa täysillä vastapoainoilla. LIsäksi pitäis korjata tuo laakeri design niin että kampurassa on 2 öljyn lähtöreikää veiville. ja laakerissa öljyura vain yläpuoliskossa."

Ja olihan tuotakin jo mietitty täällä aiemminkin.
pikkuville
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: To Loka 01, 2015 15:10

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja pikkuville »

Onkos kenelläkään antaa vinkkiä mikä mahtaa tuossa omassa ängee satkussa olla vikana.
Kerää painetta jäähdytysjärjestelmään kun vedättää isommilla ahdoilla ja räjäyttää ylävesiletkun hajalle.

Lohkon sekä kannen tasot oikaistu, pahvina Elring ja pultteina ARP:n pinnapultit 120nM.
Teki tuota samaa paineenkeräystä myös ennen koneen läpikäyntiä ja itselle ei tule enään muuta mieleen kuin, että kansi olisi jostain kohtaa halki.

Koneena siis b204 viinasoftalla, hx40 super ja ahdot max. siinä 1,8bar paikkeilla, eikös tuon kansipahvin luulisi tuon silti kestävän?
Vastaa Viestiin