Ostosuunnitelmana 9-5 Aero -06

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Saabaru
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Su Kesä 09, 2019 23:26
Paikkakunta: Kemi

Ostosuunnitelmana 9-5 Aero -06

Viesti Kirjoittaja Saabaru »

Tässä on nyt tullut nettiautoa tullut selattua aika ahkerasti ja sieltä löytyi Saab 9-5 Aero -06 automaatti ajettu vähän yli 200 000km.

Tässä olisi nyt kyseessä ensimmäinen oma Saab ja aikalailla eka oma auto myös. Ajattelin kysellä täältä että onko millainen ostos, kannatava ja näin.
Jakopää autosta on ilmoituksen mukaan vaihdettu hetki sitten.

Kyllä Saabeista jo jotain tietoa löytyy kun Papalta löytyy kokemusta jo 96:sesta ja vieläkin ajaa Saabeilla, mutta näin ulkopuolisen näkökantaa.

turbothan ja ilmamassamittarit on herkkiä ilmeisesti.
jefreitteri
"Viggen"
Viestit: 598
Liittynyt: Ma Touko 28, 2012 07:57

Re: Ostosuunnitelmana 9-5 Aero -06

Viesti Kirjoittaja jefreitteri »

Onhan noita.

viewtopic.php?f=14&t=150107

viewtopic.php?f=14&t=189487

viewtopic.php?f=14&t=189124

viewtopic.php?f=14&t=173928

Saatoin linkata vahingossa tämän ketjun tai jonkun kahteen kertaan.

Muista pitää erillisellä tilillä toimintatonnia yllättäviä juttuja varten..
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6428
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Ostosuunnitelmana 9-5 Aero -06

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jos haaveena on OG9-5, niin viirusilmä-Aero on ylivoimasesti paras valinta. Aerossa (ja 2.3T:ssa) on Mitsun TD04-ahdin, joka on kestävä ahdin. Kesymmissä versioissa on GT17, joka voi hajota jo muutaman kympin ajettuna. Kannattaa varmistaa onko jakopää oikeasti tehty uusilla osilla ja oikein. Jos automaattiin ei ole vaihdettu öljyjä tai vain kerran, niin sitten kannattaa varautua uuden lootan hankintaan. Jos öljyjä on vaihdettu tiuhemmin, niin loota voi kestää hyvinkin pitkään. Ruosteet kannattaa tutkia alustasta ja pyöränkoteloista tarkkaan. Näissä viirusilmissä (M2006-10) esiintyy selvästi enemmän ruostetta, kuin vanhemmissa versioissa...

EDIT: ilmamassamittarit oli ihan äsken webshopissa -50%, eli noin 60e. Tarjous taisi jo päättyä, joten nyt hinta on 113e. Tuohonkin hintaan risa immu kannattaa vaihtaa ajoissa ennen kuin mäntäpistiäinen iskee koneen paskaksi :twisted:

Eski
Saabaru
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Su Kesä 09, 2019 23:26
Paikkakunta: Kemi

Re: Ostosuunnitelmana 9-5 Aero -06

Viesti Kirjoittaja Saabaru »

Ja sitten löytyi hieman vanhempi -02 Aero manuaali 270 000km jossa ei mene pakki aina päälle kuin vasta jos auton sammuttaa?? Ja ei pidä ääntä kun saa päälle ja myös pysyy päällä kun saa pakin.
Mikähän taika siinä mahtaa olla, auto on muuten hyvän-näköinen ja kuntoinen.
E85 softattu ja houhotin päivitys tehty :?
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6428
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Ostosuunnitelmana 9-5 Aero -06

Viesti Kirjoittaja Eski »

270k ajettuun manuaaliin on joktap syytä tilata uusi loota-> https://webshop-fi.saabparts.com/9-5-ge ... l-5speed-1

Vika voi olla siinä kepin ja lootan välisessä nivelhässäkässä, johon on jotain korjauspalikoita saatavilla ja niistä oli juttua hyvin äskettäin foorumilla...

Huohotinpäivitys ei takaa juuri mitään. Jos/kun kone syö öljyä reilusti ja jos sitä ei ole putsattu öljypohjan kautta huolella, niin koneremonttirahat on syytä olla valmiina taskussa :twisted:

Eski
raimsshi
"Aero"
Viestit: 374
Liittynyt: La Kesä 25, 2011 12:05
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Ostosuunnitelmana 9-5 Aero -06

Viesti Kirjoittaja raimsshi »

Saabaru kirjoitti:
Ma Kesä 10, 2019 13:23
Ja sitten löytyi hieman vanhempi -02 Aero manuaali 270 000km jossa ei mene pakki aina päälle kuin vasta jos auton sammuttaa?? Ja ei pidä ääntä kun saa päälle ja myös pysyy päällä kun saa pakin.
Korjaantuu todennäköisesti vain vaihtamalla vaihdelaatikko.
juntti
"Ruisku"
Viestit: 139
Liittynyt: To Helmi 16, 2017 16:27

Re: Ostosuunnitelmana 9-5 Aero -06

Viesti Kirjoittaja juntti »

Nämä ketjunvaihtohommat on aina epäilyttäviä. Ketjun ideahan on, että se kestää auton eliniän. Jos auto on oikein pidetty ja huollettu, ei ketjua tarvitse vaihtaa. Lisäksi jos ketju on vaihdettu juuri ennen myyntiä niin todennäköisesti on tehty ns. pikafixi ja vaihdettu pelkkä ketju ilman laahaimia ym. Eli murheita tiedossa ennemmin tai myöhemmin.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ostosuunnitelmana 9-5 Aero -06

Viesti Kirjoittaja AZP »

Se "auton elinikä" vaan tuppaa autonvalmistajan näkökulmasta olemaan luokkaa 10v ja 200 tkm.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6428
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Ostosuunnitelmana 9-5 Aero -06

Viesti Kirjoittaja Eski »

Ja saapit alkaa olla jo uusimmatkin ylittäneet tuon virallisen parasta ennen päiväyksen ja koko merkki on jo haudassa. Jostain syystä jotkut silti jatkavat ajoa 20v vanhalla saapilla ennemmin kuin ostavat uuden ja upean tsi-dsg-natsipakastimen :twisted:

Eski
PaulMuadDib
"Aero"
Viestit: 377
Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 13:36
Paikkakunta: Savonlinna
Viesti:

Re: Ostosuunnitelmana 9-5 Aero -06

Viesti Kirjoittaja PaulMuadDib »

juntti kirjoitti:
Ma Kesä 10, 2019 17:17
Nämä ketjunvaihtohommat on aina epäilyttäviä. Ketjun ideahan on, että se kestää auton eliniän. Jos auto on oikein pidetty ja huollettu, ei ketjua tarvitse vaihtaa. Lisäksi jos ketju on vaihdettu juuri ennen myyntiä niin todennäköisesti on tehty ns. pikafixi ja vaihdettu pelkkä ketju ilman laahaimia ym. Eli murheita tiedossa ennemmin tai myöhemmin.
Kannattanee kysellä kuittia siitä jakopään rempasta. Sitähän tuon näkee mitä siellä on tehty. On sen verran arvokas remontti, että lieneepä tuo tallessa.
KA Mitsubishi Outlander MY16
HA Saab 9-3 Aero Wagon 2.8 TS V6 MY07
YouTube
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10272
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ostosuunnitelmana 9-5 Aero -06

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ei T7:n ketjut kestä satoja tuhansia. 165tkm oli vaihtokunnossa ja ko koneeseen oli tehty huollot ohjelman mukaan...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7437
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Ostosuunnitelmana 9-5 Aero -06

Viesti Kirjoittaja mestari »

PaulMuadDib kirjoitti:
Ma Kesä 10, 2019 18:28
juntti kirjoitti:
Ma Kesä 10, 2019 17:17
Nämä ketjunvaihtohommat on aina epäilyttäviä. Ketjun ideahan on, että se kestää auton eliniän. Jos auto on oikein pidetty ja huollettu, ei ketjua tarvitse vaihtaa. Lisäksi jos ketju on vaihdettu juuri ennen myyntiä niin todennäköisesti on tehty ns. pikafixi ja vaihdettu pelkkä ketju ilman laahaimia ym. Eli murheita tiedossa ennemmin tai myöhemmin.
Kannattanee kysellä kuittia siitä jakopään rempasta. Sitähän tuon näkee mitä siellä on tehty. On sen verran arvokas remontti, että lieneepä tuo tallessa.
entäpä jos jakopää onkin tehty erään tutun autonasentajan kanssa lauantai ehtoona, ainoa kuitti löytyy gebardikorin ostosta :D
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Henri S
"Hölösuu"
Viestit: 1059
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 01:15
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Ostosuunnitelmana 9-5 Aero -06

Viesti Kirjoittaja Henri S »

Sitten siitä on pakosti liian kauan aikaa koska gebardikoreja (jos tällä siis viitataan keskiolueen ja sen yhteen pakkausmuotoon) en ainakaan mie ole nähny myytävänä enää herran aikhoin :twisted:
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2497
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Ostosuunnitelmana 9-5 Aero -06

Viesti Kirjoittaja Termos »

Mertmi kirjoitti:
Su Kesä 30, 2019 22:44
Ei T7:n ketjut kestä satoja tuhansia. 165tkm oli vaihtokunnossa ja ko koneeseen oli tehty huollot ohjelman mukaan...
Nää on näitä ikuisuuskysymyksiä, että mikä kestää mitäkin.

Kun kyssärin esittäjä on tuore foorumilainen, niin laitetaan vastaukseksi se parempi vaihtoehto:
Meidän -06 manuaali viiruAerolla on nyt mittarissa 255 000 kilometriä. Ei rallata jakopää, ei savuta missään tilanteessa, hyvin harvoin on ollut työkalujen kanssa asiaa konepellin alle oireiden takia.

Vaihdelaatikko kyllä antautui, mutta se menee harrastuksen piikkiin. Virisoftalla + pienillä rautamuutoksilla Aero on ollut liikenteessä vähintään 150 000 kilsaa. Valtaosan etanolilla, 285Hp/450Nm 8)

Edit: En olisi huolissani manuaalilaatikon kestävyydestä +200 tkm ajomäärällä, jos autoa on ajettu järkevästi. Mutta kytkin on se peikko Aeroissa, jos vääntöä on hyödynnetty. Touhutonni menee kevyesti, jos remontin joutuu ulkoistamaan korjaamolle :roll:
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1421
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: Ostosuunnitelmana 9-5 Aero -06

Viesti Kirjoittaja HEV »

^ Sama juttu: ei rallatusta 278 tkm kohdalla, mutta kun oli venttilikoppa auki, niin näkyi ketjun kuluneisuus ja kiristinkin oli jo lähes kokonaan auki, vaihdoin jakopään kaikki osat ja vielä runkolaakeritkin. Kyseessä stage 1 aerokolkki ja T7 kone. Ei siis selvinnyt kuinka pitkään jakopää oikeasti kestää 😀.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Vastaa Viestiin