TTiD

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja aero »

Maailmassa on miljoonia ihmisiä, joille automaatti on automaatti ja manuaali on manuaali ja sillä hyvä. Ja sitten ollaan me muutama, jotka ovat löytäneet maailmasta A) erilaisia automaattilaatikoita, B) erilaisia manuaaliaskeja ja kytkimiä sekä jopa C) erilaisia autoja.

En voisi hetkeäkään harkita 9-3:sta, etenkään dieseliä, tuolla 6-portaisella Aisinilla, Olen ajanut niillä sen verran, että tiedän etten tykkää askista, kun se tekee liikaa idioottimaisia touhuja, on hidas ja mikä tärkeintä, ei ole yhtään synkissä meikäläisen kaasujalan kanssa. Toisaalta tunnustan sen olevan (ainakin ehjänä) tarpeeksi hyvä, etten yhtään ihmettele että on myös väkeä, joka siitä tykkää. En tunnista siitä täysin ng900aeron ongelmakuvauksia, mutta ymmärrän mistä ne kumpuavat.

Voisin ottaa 9-3:n esim. mainitulla ZF:n 8HP -askilla tai vanhemmalla 6HP -askilla, mutta silti manuaali olisi potentiaalinen vaihtoehto. Saab on mielessäni tarpeeksi herraskainen kulkine hyvälle automaatille, mutta tarpeeksi sporttinen manuaalille, eli molemmat sopii auton luonteeseen. Nykyinen käyttöauto kun on sporttinen pikkubemari (ei kuitenkaan urheiluauto), niin manuaali sopii sihien paremmin, vaikka tuohon käytetty 6HP on myös automaattina ihan kelpo - jos olisin päätynyt Jaguariin (joka oli vaihtoehtolistalla ja paria kävinkin ajamassa, mutta myymämiesten hinta-ajatukset eivät kohdanneet omiani), olisi sen ehdottomasti pitänyt olla automaatti, koska auto ei ole sportti vaan herraskainen kruiseri ja manuaaliaski on moisessa aivan turhaa multimediaa.

Mitä shift up -valoon tulee, niin sehän on päästösyistä olemassa, eikä sitä todellakaan tarvi tahi yleensä edes kannata uskoa. Etenkin pikkudieseleiden (eli 4-sylinteristen tai alle) yhteydessä nuo kehottamat ajamaan kierroksilla, joka kieltämättä kuluttaa vähän polttoainetta, mutta vastineeksi pudottaa paikat naapurinkin hampaista. Valitettavasti sama ekologiahype on ajanut myös monet automaatit samalle radalle, eli kierrokset on siellä 1500rpm tai alle. Nelipyttyisellä nelitahtokoneella 1500rpm tarkoittaa 50Hz iskutahtia, mikä on aika matala. Jos seuraavalla kertaa tuolla kierrosluvulla ajaessa tulee mieleen kotisubbarin läpi tunkeva ns. verkkohurina, niin se johtuu sitiä, että taajuus on sama (ja nyt kun tämän paljastan, alkaa joku muukin huomaamaan sen, hähää!).

Tl;dr - onneksi nykyään saa vielä valita, eikä tarvi hävetä sen enempää manuaalilla kuin automaatillakaan ajamista. Autoja ja kuskeja on erilaisia ja meillä on valinnan vapaus, mikä on aivan mahtavaa. Valitettavasti tämä ei oikein auta Trooper_75:sta, tsemppia varamyllyn löytämiseen hälle.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Trooper_75
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:14

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Trooper_75 »

aero kirjoitti:
La Kesä 15, 2019 19:57
Valitettavasti tämä ei oikein auta Trooper_75:sta, tsemppia varamyllyn löytämiseen hälle.
Eipä kyllä mutta kiitos tsempistä, sitä tarvitaan 🙂
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9380
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Lainaan mainiota kirjoitusta vain osittain: " En voisi hetkeäkään harkita 9-3:sta, etenkään dieseliä, tuolla 6-portaisella Aisinilla, Olen ajanut niillä sen verran, että tiedän etten tykkää askista, kun se tekee liikaa idioottimaisia touhuja, on hidas ja mikä tärkeintä, ei ole yhtään synkissä meikäläisen kaasujalan kanssa. Toisaalta tunnustan sen olevan (ainakin ehjänä) tarpeeksi hyvä, etten yhtään ihmettele että on myös väkeä, joka siitä tykkää. En tunnista siitä täysin ng900aeron ongelmakuvauksia, mutta ymmärrän mistä ne kumpuavat."

Kiitokset tästä kannustavasta mielipiteestäsi, en nyt koe olevani ainoa joka tuota Aisinia inhoaa (Tosin olihan jo Turbosensonic sitä aiemmin haukkunut myöskin). Pakko avautua vielä sen verran että toi Aisin ei todellakaan ole synkassa meikäläisenkään kaasujalan kanssa, ja se on HIDAS! Ehkä se voi olla ns. "tarpeeksi hyvä " johonkin maalaiskuntiin joissa ei ole juurikaan vaihtotarvetta, mutta kaupunkiajoon ehdoton ei-ei tuolle disuli + automaattiyhdistelmälle!!!!

"Bensa vai dieseli? - dieseli, siinä on hieno ääni! :D mää haluan automaatin!
https://www.youtube.com/watch?v=ZmD_wxBfo74
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6428
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Eski »

Itse en tuota aisinin a6-lootan hitautta oikein ymmärrä, koska se on kuitenkin selvästi parempi kuin vanhempi aisinin a5-loota. Itse olen omistanut aiemmin 9-5Aeron, jossa oli museotekniikkaa edustava A4-loota ja M2007 9-5:n A5-lootalla. Ainakin nämä vanhemmat lootat häviävät A6:lle joka suhteessa toiminnassaan ja etenkin nopeudessaan... Itselläni ei ole kokemusta penarin nykyisistä huippulaatikoista, koska itse en suostu penarilla ajamaan liikenteesä. Voisin kokeilla jossain suljetulla radalla, jossa kukaan ei olisi näkemässä kun nousen autosta ulos (vertaus penarista ja kortsusta on valitettavan usein totta) :twisted:

VAG:n loistavasta DSG-lootasta on muutama testikokemus ja onhan se toimiessaan hieno keksintö ja vaihtamista ei todellakaan huomaa muuten kuin kierroslukumittarista. En kuitenkaan ole valmis maksamaan VAG:lle 8000e lootaremonttia muutaman vuoden välein, joten olen varsin tyytyväinen tähän hitaaseen Aisinin museolootaan.

Jos TTID menee normaalikäytössä toistuvasti DPF:n takia vikatilaan, on jossain vika. Meidän TTIDin DPF ei ole tukkeutunut kertaakaan ainakaan noin 200K matkalla, joka itse on autolla ajettu. Jos autolla ajetaan vain lyhyttä pätkäajoa, se on DPF-dieselin väärinkäyttöä ja se aiheuttaa ongelmia puhdistuspolton kanssa. Jos DPF menee tukkoon normaalissa rauhallisessa matka-ajossa, on autossa jotain vikaa ja ehkä DPF kannattaisi elimoinoida kokonaan. Itse olen odottanut, että kun vehje alkaa reistaamaan, niin voin amputoida sen, mutta se haluaa ihan kiusallaan toimia vuodesta toiseen :twisted:

Eski
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Itse voin ajaa ihan kummalla tahansa (manuaali vs. automaatti), mutta esimerkiksi tuossa aiemmin minulla olleessa VM2019 Volvo V60:ssä oli juuri 6-lovinen automaattilaatikko, jossa oli nimenomaan nuo ng900aeron kuvailemat "ominaisuudet".

Vaimo pelästyi ihan huolella sitä, että jos jostain paikasta piti päästä äkkiä pois (risteys, liikenneympyrä tms.), niin automaatti mietti muutaman sekunnin, ennen kuin laittoi pykälää sisälle. Aivan kelvoton laatikko. Eräs samanlaisella autolla ajava henkilö kertoi minulle, että hänellä oli aiemmin ollut Audi, jossa oli ollut ilmeisesti sama laatikko. Se oli kuulemma vaihtanut huomattavasti paremmin kuin Volvo. Ilmeisesti noissa softissakin on eroja. Volvo voisi vielä vaikuttaa tuohon V60/V90n 6-lovisen automaattilaatikon softaan, mutta Saabilta on turha enää sellaista odottaa :roll:

Muuten: kun aiemmin oli täällä foorumilla keskustelua TiD/TTiD:n moottorien äänistä, niin vaikka tuo TTiD on kovaääninen verrattuna BMW:n dieseliin, niin eipä se paljoa häpeä nykyaikaisten VW -konsernin dieselien äänille. Eilen oli NG9-5:n vieressä parkkipaikalla uudenkarhea Tiguan, ja omistaja starttasi sen ja ajoi pois. Oli kyllä sen verran paha ääni moottorissa, että itse harkitsisin kaksi kertaa, ennen kuin ostaisin moisen tai ottaisin edes työsuhdeautoksi :roll:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Viittaan edelliseen @Eskin kirjoitukseen Aisinin laatikoista.
Minulla ei ole liiemmälti kokemukisia ja siten muistikuvia 4- ja 6-pykäläissitä laatikoista. Sitä vastoin 5-vaihteisesta on. Ja paljon.

Minusta se on ihan hyvä laatikko perinteiseski momentinmuunnin laatikoksi. Mielestäni tämän laatikon inhoaja ei ylipäätänsä pidä automaateista tai sitten sen on oltava jokin kaksoiskytkinlaatikko esim. DSG. Mikäli tämä 6-pykäläinen on @Eskin mukaan parempi kuin 5-pykäläinen, jota en yhtään epäile, niin silloin sen kannattaakin pysyä manuaaleissa mikäli nämä eivät tyydytä. Tai sitten laatikoiden softassa on ongelmaa, joka voisi selittää jotain.

Itse en tuota automaattia vaihtaisi manuaalin missään nimessä. Tosin minulla on bensa/etanoli, joten sillä on jotain vaikutusta laatikon softaan. Autolla on ajettu yli 300tkm ja laatikon öljytkin on vaihdettu jo 3 kertaa, joten se on myös kunnossa pidetty. Ainoa puute siinä on, että etenkin näin vähän piristettynä vaihteiston kahdella alimmaisella vaihteella on tehon/väännön rajoitus moottorin softassa. Siksipä tämä yhdistelmä ei sovellu mihinkään "katukiihdyttelykisaan", joita jotkut vähän tuntuvat kaipailevan, kirjoituksista päätellen. Ikinä sillä ei ole kuitenkaan tien tukkona kaupungissakaan ollut ja edes "täysiä" tarvitse kiihdytellä. Varsinkin juuri kaupunkiajossa automaatti on verraton. Siellä maantiellä sitä ei niinkään kaipaa.

Käsin vaihtamista en kovin paljoa tällä ole harrastanut, mutta siihen voin yhtyä, että se on hidas. Vaihteet vaihtuvat melkoisella viiveellä käskyihin nähden. Automaattipuolella vaihteet vaihtuu ok, ja on syytä muistaa, että laatikon softa on oppiva. Se siis oppii ajotyyliin ja äkillinen ajotyylin muutos ei tuota heti "tulosta".

ps. Näistä kommenteista päätellen voisi hyvinkin olla mahdollsita, että dieselien kanssa on laatikon softissa on eroja. Sehän kannattasi selvittää. Näitä Aisinin laatikoita on Saabeissa paljonkin bensa autoissa eikä mielestäni tälläistä "haukkumista" ole niistä kuulunut. Dieseleissä on eri softaa ja niitä saattaa olla useita eri versioita.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

petrisa kirjoitti:
Su Kesä 16, 2019 09:08
Siksipä tämä yhdistelmä ei sovellu mihinkään "katukiihdyttelykisaan", joita jotkut vähän tuntuvat kaipailevan, kirjoituksista päätellen. Ikinä sillä ei ole kuitenkaan tien tukkona kaupungissakaan ollut ja edes "täysiä" tarvitse kiihdytellä. Varsinkin juuri kaupunkiajossa automaatti on verraton. Siellä maantiellä sitä ei niinkään kaipaa.
Minä en ainakaan tarkoittanut tuolla "päästä nopeasti pois kiperistä tilanteista" mitään "katukiihdytyskisaa", vaan sitä, että täytyy ennakoida risteyksissä tms. vastaavissa tienkohdissa se mihin väliin sitä ehtii, jos täytyy ensin hidastaa ja sitten kickdownilla päästä mukaan liikenteeseen, kun vaihdelaatikko empii kickdownin jälkeen muutaman sekunnin. Ja tämä siis tuossa 6-lovisessa automaattilaatikossa. Manuaalilla tai tuolla allekirjoituksessa mainitulla BMW:n 8-lovisella automaattilaatikolla ei tarvitse sellaista tehdä.

DSG:tä en uskaltaisi ottaa, sillä niistä ei ole kavereilta (itsellä ei ole koskaan ollut käytössä) hyviä kokemuksia. Eräällä kaverilla oli työsuhdeautona DSG:llä varustettu farkku-Golf. Joutuivat vaihtamaan koko vaihdelaatikon takuuseen 90 000 km:ssä, kun ensin laatikko vaihtoi miten sattui, ja rupesi sen jälkeen hukkaamaan "pykäliä".

Toinen vanhempi työkaveri oli ostanut tyttärelleen DSG:llä varustetun Golfin vaihtoautona. DSG porsi, ja sitten riideltiin siitä kuka maksaa viulut, kun auton takuu oli jo päättynyt.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja AZP »

Omat mielipiteet Aisinin 6-lovisesta yhdistettynä yksiturboiseen dieseliin Saabissa:
- paikaltaan lähtiessä voima tulee sekunnin viiveellä, joka on ärsyttävää, tai jopa pelottavaa kun pitäisi ampaista rekan eteen ahtaaseen väliin
- auton pysyessä juoksuvauhtia nopeammassa liikkeessä ja hakiessa kiihdytystä ei viivettä niinkään huomaa ja kaasuun vastaavuus on mielestäni ihan kunnossa, esim maantiellä ohituksiin lähdössä toimii a-ok
- liikkeelle lähtiessä vaihteisto vetää ykkösellä mielestäni liian pitkään, eli huudattaa konetta turhaan ennen kakkoselle vaihtamista, myös maltillisella kaasulla (=kuminauhamaisuus)
- manuaalitilaa en käytä kuin ajoittain moottorijarrutuksissa, koska ylöspäin vaihdoissa on mielestäni napautuksen jälkeen liikaa viivettä, varsinkin alimmilla vaihteilla
- muuten ajossa vaihteisto vaihtaa asiallisesti, huomaamattomasti eikä minulla ole toiminnasta valittamista

OG-kolkin luolamiesaikainen A4 yhdistettynä 2.0t-koneeseen oli liikkeellelähdöissä ja ekassa vaihdossa nopeampi ja kovemman askin oloinen, mistä tykkäsin. Sen puolesta tuo kombo on edelleen itseäni kaupunkiajossa eniten miellyttänyt moottori+automaattivaihteistoyhdistelmä.

Henkilönä itse olen enemmän manuaalimiehiä, eli diggaan siitä että yhteys kaasupolkimen ja vetävien pyörien välillä on mahdollisimman ”kova” ja vaihdot tapahtuvat napakasti. En siis hae automaatilta välttämättä sitä pehmeintä mukavuutta, jos vastapainona saa kuminauhamaisuutta.

Aeroon yhdyn siinä että ymmärrän täysin mieltymysten eron ja siitä syntyvän debatin siitä onko A6-laatikko hyvä/huono/rikki/ehjä jnpp.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9380
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Ehkä on sitten vikaa meidän TTiD:ssämme, joko moottoripuolella tai sitten automattilootassa, speksien mukaanhan tuon koneen pitäisi tuottaa 350Nm@1250rpm (ja olikohan 400Nm@4000rpm), mutta ei se siltä tunnu. Jollain lailla fiksusti suunniteltu momentinmuunnin osaisi hyödyntää noin matalilta kierroksilta aikaansaadun valtavan väännön, mutta meidän kolkkime Aisin ei.
Auto kun ostettiin (puolitoista vuotta sitten, ei me sitä Mimmin kanssa jaksettu edes koeajaa siinä lumimyräkässä, ja olihan meillä Tech2 mukana). Myyjä kertoi että autoon oli vaihdettu hiljattain uusi DPF/katalysaattori (alkuperäinen Saab-osa josta löytyy merkintäkin huoltokirjasta), syytä vaihtoon ei tullut selvitettyä.
Tosiaan DPF-herja tulee muutaman viikon välein, nyt ei muutamiin viikkoihin sitä ole tullut koska olen "kiusannut" moottoria ajamalla manuaalipuolella (sportilla) kovilla kierroksilla, ja auto on lemunnut palaneelle karstalle aina pysäköidessä.
Voisikohan olla vikaa pienemmässä ahtimessa, silloin luulisi sen vuotavan öljyä "männänrenkaidensa" välistä, jos pikkuahdin ei pyöri? Mitään outoja ääniä koneesta ei kuulu, se käy niin nätisti kuin nelipyttyinen Fiatin dieseli voi käydä. Imusarjan puhdistin vuosi sitten (spaylla, ja teräspunoskiepillä imusarjaan sujuttaen ja "rassia" pyörittäen.
Öljyä tuo keksintö ei tunnu kuluttavan lainkaan, tosin pisin öljynvaihtoväli näytti meidän käytössä olleen vain 6850km, mutta muutaman millin se öljypinta oli noussut jo sinäkin aikana.
Automaattia vastaan minulla ei ole mitään, mutta tuo oikeasti vaarallinen ominaisuus, eli suunnaton viive hidastamisen jälkeisessä kiihdytyksessä on kyllä sitä luokkaa että autolla on vaarallista ajaa, välttämättä ei ennakointikaan aina tule kiperissä tilanteissa riittämään, tai sitten täytyisi ruveta ajamaan mummotyyliin liikennevirtaa hidastaen.
Viimeksi muokannut ng900aero, Su Kesä 16, 2019 14:05. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3082
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

Mulla xwd ja 6 vaihteinen automaatti Enkä minäkään pidä tuon laatikon toiminnasta! Häiritsevän pitkät viiveet.
Jotenkin tuntuu, että jotka kehuu tuota laatikkoa eivät vaan voi myöntää, että paskan möivät :)
9-3 SC 1,9 Tids
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9380
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

kalle37 kirjoitti:
Su Kesä 16, 2019 13:10
Mulla xwd ja 6 vaihteinen automaatti Enkä minäkään pidä tuon laatikon toiminnasta! Häiritsevän pitkät viiveet.
Jotenkin tuntuu, että jotka kehuu tuota laatikkoa eivät vaan voi myöntää, että paskan möivät :)
Aika samoin itsekin ajattelen, en vaan moista kehdannut kirjoittaa tänne :) Sinun tapauksessasi asia on kyllä oikeasti ikävä, muuten kokoluokkaansa (ja ikäänsä) nähden hyvin käyttäytyvä alusta, kohtuullinen ulkonäkö (no ei toi farkku tai sedani mitään kauniita ole, mutta cabbe on kyllä hieno, etenkin faceliftinä), täydellinen moottori ja vielä neliveto, ja sitten kokonaisuus on pilattu tuollaisella kamalalla automaattilaatikolla 8O

Saako noihin laatikoihin mitään älykkäämpiä softia, osaako esim. Jcarlson koodata sellaisen? Onko muuten nykyään edes mahdollista muuttaa automaattia manuaaliksi, siis päästörajojen vuoksi tms?
Itse pidetään farkkukolkistamme todella paljon (poislukien automaatti), ja siihen on tullut nyt reilun vuoden sisään uusittua eberi, jakopää, laturi, moniurahihnakokonaisuus, akku, iskarit, jouset, koiranluut ja mitälie kaikkea muutakin. Automaattilaatikko ei kamalasti kustantaisi, ja purkuosia saattaisi löytyä jostain manuaalikonversioon, mutta tuleeko sitten vastaan pykäläviidakko josta ei selviä helposti?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Jos minulla olisi "noin huono" automaatti kuin edellä on kerrottu, minä vaihtaisin auton. Vaikka sitten merkkiä, joka täyttää vaatimukset: automaatti, riittävästi tehoa/vääntöä, bensa/diesel.
En ymmärrä miksi moisella laitoksella pitäisi ajaa, kun se ei kerta kaikkiaan miellytä 8O .

Minun puolesta tämä saa olla tältä erää tässä, kun en edes kyseistä dieseliä omista. Kumpahan vain osallistuin keskusteluun lähinnä automaatin "puolestapuhujana". Tilanne ei siitä muutu, kun minulle ei manuaalia tule. Ellei seuraavaa autoa, Saabia, saa minulle tyydyttävällä automaatilla niin sitten vaihtuu merkki. Automaatti on minulle tärkeämpi kriteeri kuin merkkiuskollisuus.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3082
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

Koko ajan olen etsinyt :) diudi on pois suljettu samoin bmw. Focus rs kiinnostaa, mutta senkin nelikko ei ilmeisesti ole kovin kestävä. Ehkä mersu. Ompas vaikeaa :)
Mutta saabbi kyllä varmaan jää joskin kakkos auton rooliin.
9-3 SC 1,9 Tids
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja aero »

Eski kirjoitti:
Su Kesä 16, 2019 07:43
Itse en tuota aisinin a6-lootan hitautta oikein ymmärrä, koska se on kuitenkin selvästi parempi kuin vanhempi aisinin a5-loota. Itse olen omistanut aiemmin 9-5Aeron, jossa oli museotekniikkaa edustava A4-loota ja M2007 9-5:n A5-lootalla.
Se, että joku on parempi kuin sitä huonompi, ei tee siitä jostakin hyvää saatika täydellistä. Ei se A6 mikään umpipaska aski ole, mutta ei kestä vertailua esim. itseään vanhemman ZF:n 6HP:n kanssa. Toki jos ei paremmasta tiedä, niin on helpompi olla tyytyväinen ja kuten todettu, saa siitä Aisininkin käytöksestä tykätä. Aisinin luistelu ja miettiminen tekee menosta väkisin vähän rauhallisempaa ja se voi sopia jonkun makuun.

Hitaus ko. purkissa tulee esiin paitsi liikkellelähtiessä, myös mm. kickdowniin ja dieselissä kierrosrajoittimeen reagoinnissa. Dieselissä myös kickdownilla aski osaa työntää sisään liian pienen vaihteen ja saavuttaa sen rajoittimen käytännössä välittömästi vaihdon jälkeen. Softapäivitykset ovat helpottaneet molempia ominaisuuksia, mutta sellaista versiota, jossa noita ei tapahdu, en ole kohdannut. Silloin 2008 kun TTiD tuli ja sellaista kävin koeajamassa, softa oli aivan kauhea.

Liikkeellelähdössä en muista kokeneeni ongelmia tuon askimallin kanssa. En tosin muista sillä muita "race"-lähtöjä ottaneeni kuin yhden kokeilun TurboX:llä, joka (kesällä) meinasi heti lähteä tarjoamaan taka-akselille sivuttaisliikettä ja kaasupoljin nousi reaktiomaisen nopeasti.
Eski kirjoitti:
Su Kesä 16, 2019 07:43
Ainakin nämä vanhemmat lootat häviävät A6:lle joka suhteessa toiminnassaan ja etenkin nopeudessaan... Itselläni ei ole kokemusta penarin nykyisistä huippulaatikoista, koska itse en suostu penarilla ajamaan liikenteesä.
Käy kokeilemassa vaikka Jaguar XE tai Alfa Romeo Giulia, niin pääset tutustumaan siihen 8-pykäläiseen, jota penareissa kehutaan.

Eski kirjoitti:
Su Kesä 16, 2019 07:43
VAG:n loistavasta DSG-lootasta on muutama testikokemus ja onhan se toimiessaan hieno keksintö ja vaihtamista ei todellakaan huomaa muuten kuin kierroslukumittarista.
Tämä bensakoneella, kun aski vaihtaa niin pienillä kierroksilla ettei kone jaksa vetää kummallakaan pykälällä. Olen kuullut huhuja pehmeästi vaihtavasta DSG:stä, mutta mainittua lukuunottamatta en ole itse päässyt kokemaan. Näissä on myös vahvasti mukana se, että ajetaan niin pienillä kierroksilla että koko auto tärisee. Joistain kulkineista (koettuna ainakin Passat ja Q3 tämän saralta) VAG on naamioinut tämän moottorituennalla ja käytöksellä, jonka ansiosta auto tärisee jatkuvasti korkeammillakin kierroksilla.

Mulle koska tahansa tuoreen softan A6-Aisin mieluummin kuin yksikään kokemani DSG.
AZP kirjoitti:
Su Kesä 16, 2019 10:08
Omat mielipiteet Aisinin 6-lovisesta yhdistettynä yksiturboiseen dieseliin Saabissa:
- paikaltaan lähtiessä voima tulee sekunnin viiveellä, joka on ärsyttävää, tai jopa pelottavaa kun pitäisi ampaista rekan eteen ahtaaseen väliin
Tuohon kehtaisin yleisellä tasolla todeta, että silloin on arvottu liian pieni väli. Auton toistuva käytös on kuitenkin helpompi ennakoida kuin pieni köhäisy tai TCS:n aktivoiva ja tehot nopeassa lähdössä syövä irtosora.
ng900aero kirjoitti:
Su Kesä 16, 2019 12:46
Ehkä on sitten vikaa meidän TTiD:ssämme, joko moottoripuolella tai sitten automattilootassa, speksien mukaanhan tuon koneen pitäisi tuottaa 350Nm@1250rpm (ja olikohan 400Nm@4000rpm), mutta ei se siltä tunnu. Jollain lailla fiksusti suunniteltu momentinmuunnin osaisi hyödyntää noin matalilta kierroksilta aikaansaadun valtavan väännön, mutta meidän kolkkime Aisin ei.
Pitää muistaa että kyseessä on turbokone ja vieläpä DPF-diesel, niin se kova vääntö ei todellakaan ole instant vaan tulee vasta, kun ahdin on hereillä. Vakiosofta todennäköisesti pyrkii vähän säästelemään DPF:ää eikä herätä ahdinta ns. voimasavulla, niin se viivästyttää heräämistä.
ng900aero kirjoitti:
Su Kesä 16, 2019 12:46
Auto kun ostettiin (puolitoista vuotta sitten, ei me sitä Mimmin kanssa jaksettu edes koeajaa siinä lumimyräkässä, ja olihan meillä Tech2 mukana). Myyjä kertoi että autoon oli vaihdettu hiljattain uusi DPF/katalysaattori (alkuperäinen Saab-osa josta löytyy merkintäkin huoltokirjasta), syytä vaihtoon ei tullut selvitettyä.
Tosiaan DPF-herja tulee muutaman viikon välein, nyt ei muutamiin viikkoihin sitä ole tullut koska olen "kiusannut" moottoria ajamalla manuaalipuolella (sportilla) kovilla kierroksilla, ja auto on lemunnut palaneelle karstalle aina pysäköidessä.
Ettei vaan olisi korjattu oire eikä vikaa. Noinkohan siellä joku ahtovuoto tms vetää seokset syrjälleen ja pöntön tukkoon. Voi myös vaikuttaa muutenkin auton käytökseen...
ng900aero kirjoitti:
Su Kesä 16, 2019 14:05
Saako noihin laatikoihin mitään älykkäämpiä softia, osaako esim. Jcarlson koodata sellaisen? Onko muuten nykyään edes mahdollista muuttaa automaattia manuaaliksi, siis päästörajojen vuoksi tms?
Virisoftia ei välttämättä löydy, mutta kannattaa (vaikka sitten marmorilla) varmistaa/varmistuttaa, että askin softa on tuoreemmasta päästä, niissä tosiaan on kehitystä tapahtunut.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9380
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

petrisa kirjoitti:
Su Kesä 16, 2019 14:19
Jos minulla olisi "noin huono" automaatti kuin edellä on kerrottu, minä vaihtaisin auton. Vaikka sitten merkkiä, joka täyttää vaatimukset: automaatti, riittävästi tehoa/vääntöä, bensa/diesel.
En ymmärrä miksi moisella laitoksella pitäisi ajaa, kun se ei kerta kaikkiaan miellytä 8O .

Minun puolesta tämä saa olla tältä erää tässä, kun en edes kyseistä dieseliä omista. Kumpahan vain osallistuin keskusteluun lähinnä automaatin "puolestapuhujana". Tilanne ei siitä muutu, kun minulle ei manuaalia tule. Ellei seuraavaa autoa, Saabia, saa minulle tyydyttävällä automaatilla niin sitten vaihtuu merkki. Automaatti on minulle tärkeämpi kriteeri kuin merkkiuskollisuus.
Ei kannata suhtautua henkilökohtaisesti näihin asioihin, autoistahan tässä vaan keskustellaan :) Itse olen ollut klubin jäsen jo ties kuinka kauan (välillä tosin epäaktiivisessa tilassa, ts. jättänyt jäsenmaksun suorittamatta), ja meillä oli vaimon ajossa 8 vuoden ajan (itsehän ajan ajoni pääsääntäöisesti Ducatolla) Alfa 156 2.4JTD (ja sen aikana oli pari tonnaria myöskin, aika pitkään Alfa kun oli telakalla vikojensa vuoksi), ja siitä kun aika jätti niin luonnollinen siirtymä olisi ollut kohti Alfa 159:ää tai Giuliettaa, mutta minä ylipuhuin vaimoni kokeilemaan vielä kerran Saabia, siis vielä kun oli/on hyviä yksilöitä myynnissä.
Aivan pirun hyvä auto tuollainen 9-3SC 1.9TTiD on, siis kaikin puolin, ja omaan makuumme ihan modernikin kaikkine kääntymisen mukaan säätyvine xsenoneineen, nopeuden mukaan adaptoituvine voluumisäätöineen, raintroniceineen, jnejne. Tykätään kyllä autosta todella paljon, ajettavuus, ohjattavuus, ym. on ihan huippuluokkaa ikäisekseen halpikseksi. Mutta se automaattilaatikko mokoma pilaa ihan kaiken ilon mitä tuolla ajamisesta saa irti, itse ajan mykyään mieluumin Ducatolla kuin Saanilla, koska se on äkkitilanteissa helpommin hallittava (jopa kuorma päällä). Ja käytännön suorituskyky on sillä ihan samaa luokkaa (tai parempi) kuin TTiD:llä, siis kun puhutaan Helsingissä ajamisesta, ja parkkipaikkoja (ilmaisia) löytyy sille melkein mistä vaan, kuorkki kun on.

Niin ihan vertailun vuoksi todettakoon, että itselläni on ollut tonnareita useita, muistaakseni 8kpl, siitä autosta pidin kyllä paljon, vaikkakin peltilaatikko-Lancia se oikeasti on, mutta sen ajettavuus oli ihan hyvällä tasolla, etenkin maantieajossa, ja huolimatta sontakärryn taka-akselistaan sen ohjattavuus äkkitilanteissa oli ihan ok (jos vaan iskarit ja puslat olivat kunnossa).
Toin Italiasta joskus 2005 9-5 2.0t:n, se oli kamalan huono ajettava, siis pääpiirteittäin samanlainen kuin tonnari, mutta Vectran alustan huonon toimivuuden huomasi, jos käänsi suoraan ajettaessa ruoria jyrkästi (väistäessään jotain tms. ) niin perä vetkuili viiveellä perässä, samoin kun suoraan ajaessa rattia käänteli niin perä tuli mukana sitten kun ehti, kamalan veltto laitos. Renkaita vaihtaessa huomasi sen korin / alustan velttouden. NG-kolkissa kun renkaita vaihtaa niin nousee yhtä kohtaa tunkatessa 1 tai jopa 2 rengasta ilmaan, riippuen miten auto on asetettu suhteessa nostokohtaan. Ng-ysisatasesta minulla ei ole mitään hyvää sanottavaa ajettavuuden suhteen, etenkään avomallista, vetelä kuin banaaninkuori.

Edit: toki siis og9-5 oli jämäkämpi alustaltaan kuin umpiveltto 9000, mutta velttoudestaan huolimatta tonnarin alusta oli saatu tehtaalla viritettyä sellaiseksi että sillä oli kiva ajaa, eikä sen kanssa tullut koskaan ongelmia edes läheltä piti -tapauksissa.

Mulla oli myös kajakkeja eli 96:sia aika monta, ja väittäisin että se on ng-kolkin jälkeen ajettavuudeltaan paras Saab. Ysifemma eli oikea 95 oli paljon huonompi kuin oikea kuuppa. Jos pitäisi miettiä kummastako rakentaisi ralliin sopivan auon, kajakista vaiko ng9-3:sta, niin en äkkiseltään osaisi päättää, kolkin konehuoneessa on enemmän tilaa niin se mahdollistaa tehokkaaman voimalinjan asentamisen. Ajettavuudeltaan molemmat ovat todella hyviä (enkä nyt puhu mistään Suomi-iskelmiä kuunnellen, hitaita taipaleita ajaen suoritetuista naattimis-ajoista).
Viimeksi muokannut ng900aero, Su Kesä 16, 2019 15:51. Yhteensä muokattu 5 kertaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Vastaa Viestiin