TTiD

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 5692
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, kannataa varmistaa että öljypajalla oikeaa öljyä tuohon lootaan, etteivät laita sinne jotain atf:ää tms litkua. Saabilla tuo aw1-öljy maksaa noin 20e/litra ja pesuun sitä menee noin 10l. Lootan pesua kyselin itsekin paikalliselta bg-pajalta, mutta oikeilla öljyillä tehtynä hinta oli noin 500e...

Eski

ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9158
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

^ Joo näistä lootaöljyjutuista olikin juttua aiemmin omassa ketjussaan. Ari oli vaihdattanut hiljattain kolkkinsa samanlaiseen lootaan öljypisteen AW-1 -öljyt joilla loota kuulemma toimii erinomaisesti. Taidan teettää samanlaisen vaihdon / pesun niillä öljyillään, ei tuon lootan käytös varmaan huonommaksi ainakaan voi muuttua pesulla ja uusilla liemillä, vaikkei se Saab-öljyä olekaan mitä sinne laittavat.
Saab 9-3SC TTiD -08
Ducato Maxi -98

Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 6085
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

AZP kirjoitti:
Ma Kesä 17, 2019 13:32
Mulla DPF-poistetussa yksiturboisessa antanut päästömittarilla Myllä selkeästi alhaisempia päästölukemia kuin fossiilisilla. Ei se puhtaammin palaminen pelkkää mainoslausetta ole. Pelkällä Myllä ajettu yli kaksi vuotta.
Kuinka paljon vähemmän tuo MY kuluttaa normidieseliin verrattuna?

Ihan mielenkiinnosta kysyn tuota. Eräs kaveri kun tankkaa sitä Land Roveriinsa ympäristösyistä, eikä niinkään kulutuksen vuoksi.
Minä taas olen "tarkan markan mies", enkä mielelläni maksa mistään mitään ylimääräistä. Mutta jos kulutuksessa voi kompensoida kallimman hinnan, niin sitten saattaisinkin alkaa ostaa sitä. Toistaiseksi on menty ST1:n dieselillä. Varmaan peruja siitä, että tuli NG900:een tankattua RE85:sta ST1:ltä.
#1438
NG9-5 2.0TTiD MY2011
NG9-3 1.9TiD Cabriolet MY2007

Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 5692
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Eski »

Eipä tuolle MYn käytölle ole mitään muuta perustetta, kuin tuo ympäristöystävällisyys. Jos valtiovalta olisi oikeasti kiinnostunut ilmastonpelastamisesta, niin se tukisi tuon litkun käyttämistä diesel-autoissa (ja RE85 käyttämistä bensan sijaan). Mutta kun raha kelpaa valtiolle ja etenkin polttoaineveroista kertyvät miljardit. Itse olen suosinut abc:n smarttia, koska siinä on korkea setaani ja sen on väitetty olevan hyvä asia. Myös nesteen pro on tutkitusti hyvää löpöä, mutta se on niin prkln kallista verrattuna tuohon smarttiin, josta saa vielä 5snt poonusta :twisted:

Eski

AZP
"Hanki elämä"
Viestit: 10014
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tässä mun kokemuksia Myn kulutuserosta fossiiliseen noin vuoden käytön jälkeen:
viewtopic.php?f=23&t=172965&start=70

Päivitin tuota statistiikkaa joku aika sitten, kun kokemusta on nyt yli vuosi lisää. Edelleen tuo excelin trendikäyrä on Myllä alempana kuin fossiilisella. Ei se silti kokonaisuudessaan halvemmaksi tule, kun hintaero on noin 10 % luokkaa. Joku muu syy siis täytyy olla, ja jokainen keksiköön omansa.

Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 6085
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Olen siis yleensä tankannut ST1:n dieseliä, paitsi viime viikonloppuna tuli tehtyä poikkeus: kävin kauppareissulla, ja matkan varrella olleen Nesteen kylmäaseman dieselin litrahinta oli 1.275 €. Samaan aikaan ST1:llä se oli 1.348 € / litra. Edes ST1:n käteisalennuskortilla ei saanut tuohon Nesteen hintaan verrattavissa olevaa alennusta. Nesteen MY:n hinta oli jossain 1.4 € paremmalla puolella / litra.
#1438
NG9-5 2.0TTiD MY2011
NG9-3 1.9TiD Cabriolet MY2007

Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 2862
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

AZP kirjoitti:
Ma Kesä 17, 2019 13:32
Mulla DPF-poistetussa yksiturboisessa antanut päästömittarilla Myllä selkeästi alhaisempia päästölukemia kuin fossiilisilla. Ei se puhtaammin palaminen pelkkää mainoslausetta ole. Pelkällä Myllä ajettu yli kaksi vuotta.
Oletko imusarjaan kurkannut missään vaiheessa tuohon MY:hyn siirtymisen jälkeen?
9-3 SS 1,9 TTiD Linear -11, 9-3 Cabriolet SE -00
Peugeot 206 1,4 XR -02
#621
”Niitähän saa vaikka minkä värisinä, kunhan ne ovat mustia.”

AZP
"Hanki elämä"
Viestit: 10014
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja AZP »

En ole kurkannut neljään vuoteen. Tuolloin imusarja putsattu paikoillaan puhdistusaineella ja EGR sekä DPF poistettu käytöstä. Kauheasti ei pitäisi röhnättää imusarjaa enää, oli polttoaine sitten jätteistä tai maaöljystä.

Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 5692
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Eski »

Itsekin olen olettanut, että tulpattu imari ei enää tukkeudu. Pitääkin joskus kurkata rööriin...

Tänään kävin katsastamassa ttidin ja läpihän se meni. Ei mitään huomauttamista ollut. Jarruissa eroa 0%, iskareissa edessä 5% ja takana 1%. Kävin eri konttorilla kuin aikaisemmin ja nyt tulikin savutestistä tulos 0,1. Ehkä ero oli konttorin vehkeissä tai sitten ttid on alkanut savuttamaan... Aikaisemmin tulos on aina ollut 0,00. :twisted:

Eski

Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 2862
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

^Minulla DPF käynnisti polton kesken päästömittauksien. Läpi meni silti.
9-3 SS 1,9 TTiD Linear -11, 9-3 Cabriolet SE -00
Peugeot 206 1,4 XR -02
#621
”Niitähän saa vaikka minkä värisinä, kunhan ne ovat mustia.”

AZP
"Hanki elämä"
Viestit: 10014
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kertonee siitä että poltto toimii oikein. Putkesta ei tule silloin nokihiukkasia, vaan niiden palamisjätteitä.

Mikä oli k-arvo poltto päällä mitattuna?

jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1091
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

Meidän Ttid:ssä savutestin tulos oli tasan 1,0 tuolla nesteen MY:llä. Sinällään hauska kun katsoin vanhoja katsastus lappuja niin joskus tuossa autossa savutus on ollut 0,7 vaikka silloin siinä on ollut myös DPF paikallaan. Sekä tuo meidän auto savuttaa silmin nähden vähemmän tuolla MY ja ilman DPF kun perus dieselillä ja DPF:llä varustettuna. Ennen kun DPF oli paikallaan ja vetäs vaikka 2 vaihteella täys kiihdytyksen niin nokipilvi takana oli kyllä melkoinen, mutta nyt tuota nokipilveä ei edes havaitse peileistä :)
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002

ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9158
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

jyyrä kirjoitti:
To Kesä 20, 2019 22:14
Meidän Ttid:ssä savutestin tulos oli tasan 1,0 tuolla nesteen MY:llä. Sinällään hauska kun katsoin vanhoja katsastus lappuja niin joskus tuossa autossa savutus on ollut 0,7 vaikka silloin siinä on ollut myös DPF paikallaan. Sekä tuo meidän auto savuttaa silmin nähden vähemmän tuolla MY ja ilman DPF kun perus dieselillä ja DPF:llä varustettuna. Ennen kun DPF oli paikallaan ja vetäs vaikka 2 vaihteella täys kiihdytyksen niin nokipilvi takana oli kyllä melkoinen, mutta nyt tuota nokipilveä ei edes havaitse peileistä :)
Ilmansuodattimella on todella iso vaikutus tuohon nokiarvoon. Mutta voisihan tuota MYdieseliä kokeilla, vaikka ihan moottorin puhdistusmielessä.
Saab 9-3SC TTiD -08
Ducato Maxi -98

petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 3457
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Tulipahan käytyä koeajamassa liikkeessä myytävänä olevaa TTID automaattia.

Täytyy nyt koeajon jälkeen todeta, että moottori-laatikko yhdistelmä jätti pettymyksen :( .
Toki tietenkin vertailukohtana oli oma biopoweroitu bensaturbo automaatti, joka jo nyt "paperilla" pesee tämän tehoissa selvästi. Ja se kyllä tuntui ajossa, ei siitä mihinkään pääse.

Tämän TTID automaatin toiminta oli jotenkin laiskaa täyskaasukiihdytyksessä D-asennolla ja vaihtoi ylöspäin vaihdetta aivan liian aikaisin. Manuaalipuolella joko kepistä tai rattilaipoista itse vaihtamalla auto liikkui paljon ripeämmin. Suurin syy oli minusta laatikon ohjelmassa, ei niinkään moottorissa.

Laatikon ongelma oli minusta ensinnäkin jo mainittu hidas regointi vaihtotilanteessa esim. äkillinen kaasun painallus. Vaihtaa hitaasti alaspäin, eikä välttämättä edes "oikealle" vaihteelle.
Toinen ongelma oli, ettei koneen anneta vetää riittävän isoille kierroksille, kun jo vaihdetaan isompaa. Näin ollen moottorin tehoa ei saada kunnolla hyödynnettyä. Vääntöä on, mutta teho on fysiikan lakien mukaan vääntö kertaa kulmanopeus (P = M x 2 x pii x 1/s). Ei vedetä täyskaasulla riittävän ylös vaikka kone ei hyydy ja sitten vaihteen vaihduttua kierrokset tipahtavat liian alas jolloin taas koneen antama teho tipahtaa suurseta väännöstä huolimatta. Tämä on outo ratkaisu ottaen huomioon koneen ominaisuudet ja 6-lovisen laatikon.

Jotenkin tuntuu kuin laatikon softa olisi päivitettävä erilaiseen. Kyllä laatikon softan olisi D-asennollakin tunnistettava miten kuski autoa käskee kaasupolkimen välityksellä ja toimittava sen mukaan.
Vikakoodinlukua Saab+muut merkit: Monimerkkitesteri Launch x431Master ja Op-Com

Jonestone
Matalapaineturbo
Viestit: 174
Liittynyt: To Elo 30, 2012 13:16
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Jonestone »

Mikä vuosimalli oli kyseessä? Kuulemma vanhempiin laatikoihin on tehty softapäivityksiä. Kokeilitko sport asetusta? Sillä on ainakin allekirjoittaneen autossa huomattava ero normaaliasetukseen verrattuna.
#5678
Saab 9-3 SC 1,9 TTid Vector A6, 2009, JC Stage1 + EGR Off
Dodge Coronet 2d HT 1967 383cid

Vastaa Viestiin