TTiD

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Avatar
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9003
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja ng900aero » Ma Kesä 17, 2019 12:29

Eski kirjoitti:
Ma Kesä 17, 2019 08:54
Jep, meidän ttidin k-arvo on aina ollut katsastuksessa 0,0, joten kyllä siinä selvästi on jotain vikaa :twisted:

Tänä aamuna oikein testasin ja tunnustelin tuota jarrutuksen jälkeen kiihdyttämistä, niin ehkä siinä sekunnin viive on, kun A6 vetää kickdownin. Jos tuo häiritsee, niin voihan sinne jarruttaessaan veivata kepistä tai rattinapista pienemmän vaihteen valmiiksi ja veto alkaa välittömästi, kun painaa kaasun pohjaan... Manuaalilootalla en itse pystyisi nopeammin vaihtamaan kuin tuo a6 tekee sentronicilla. Erityisesti saapin vamhemmat manulootat on olleet melko järkyttäviä, jos vauhdissa haluaisi ykkösen pesään... Itse en kaupunkiajossa viitsi ihan joka pysähdyksestä tai liikennevaloista edes yrittää mitään maksimivetoja, mutta silti täällä maaseudulla useimmat jäävät valoihin seisomaan, kun itse lähden normaalisti tuolla ns. paskalla arpalaatikolla liikkeelle kun valot vaihtuu :twisted:

Eski

Jos viive on sekunnin luokkaa niin sehän on ihan ok, miedän omassamme viive on luokkaa 2 - 2,5s. ja se on jo liikaa. Täytyy varmaan käyttää auto lähiaikoina Öljypisteellä lootaöljyn vaihdossa, saavat samalla pestä lootan, jos siellä jotain likaa olisi venttiilikoneistossa tms.
Täytyy myös tutkia kunnolla ahtoletkut, ei ne nopeasti katsottuna ainakaan öljyisiltä näytä, revenneestä letkusta / putkesta luulisi tulevan jonkin verran öljyä läpi?

Onko kokemuksia My dieselistä, sopiiko se TTiD:een, ja palaako se oikeasti puhtaammin? Kalliimpi hinta ei kovin paljoa haittaa koska kilsoja tulee sen verran vähän joka tapauksessa.
Viimeksi muokannut ng900aero, Ma Kesä 17, 2019 14:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3SC TTiD -08
Ducato Maxi -98

Avatar
AZP
"Hölösuu"
Viestit: 8918
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja AZP » Ma Kesä 17, 2019 13:32

Mulla DPF-poistetussa yksiturboisessa antanut päästömittarilla Myllä selkeästi alhaisempia päästölukemia kuin fossiilisilla. Ei se puhtaammin palaminen pelkkää mainoslausetta ole. Pelkällä Myllä ajettu yli kaksi vuotta.

Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 5512
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Eski » Ma Kesä 17, 2019 14:04

Jep, kannataa varmistaa että öljypajalla oikeaa öljyä tuohon lootaan, etteivät laita sinne jotain atf:ää tms litkua. Saabilla tuo aw1-öljy maksaa noin 20e/litra ja pesuun sitä menee noin 10l. Lootan pesua kyselin itsekin paikalliselta bg-pajalta, mutta oikeilla öljyillä tehtynä hinta oli noin 500e...

Eski

Avatar
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9003
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja ng900aero » Ma Kesä 17, 2019 15:30

^ Joo näistä lootaöljyjutuista olikin juttua aiemmin omassa ketjussaan. Ari oli vaihdattanut hiljattain kolkkinsa samanlaiseen lootaan öljypisteen AW-1 -öljyt joilla loota kuulemma toimii erinomaisesti. Taidan teettää samanlaisen vaihdon / pesun niillä öljyillään, ei tuon lootan käytös varmaan huonommaksi ainakaan voi muuttua pesulla ja uusilla liemillä, vaikkei se Saab-öljyä olekaan mitä sinne laittavat.
Saab 9-3SC TTiD -08
Ducato Maxi -98

Avatar
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 5610
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic » Ti Kesä 18, 2019 05:49

AZP kirjoitti:
Ma Kesä 17, 2019 13:32
Mulla DPF-poistetussa yksiturboisessa antanut päästömittarilla Myllä selkeästi alhaisempia päästölukemia kuin fossiilisilla. Ei se puhtaammin palaminen pelkkää mainoslausetta ole. Pelkällä Myllä ajettu yli kaksi vuotta.
Kuinka paljon vähemmän tuo MY kuluttaa normidieseliin verrattuna?

Ihan mielenkiinnosta kysyn tuota. Eräs kaveri kun tankkaa sitä Land Roveriinsa ympäristösyistä, eikä niinkään kulutuksen vuoksi.
Minä taas olen "tarkan markan mies", enkä mielelläni maksa mistään mitään ylimääräistä. Mutta jos kulutuksessa voi kompensoida kallimman hinnan, niin sitten saattaisinkin alkaa ostaa sitä. Toistaiseksi on menty ST1:n dieselillä. Varmaan peruja siitä, että tuli NG900:een tankattua RE85:sta ST1:ltä.
#1438
NG9-5 2.0TTiD MY2011
NG9-3 1.9TiD Cabriolet MY2007

Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 5512
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Eski » Ti Kesä 18, 2019 07:00

Eipä tuolle MYn käytölle ole mitään muuta perustetta, kuin tuo ympäristöystävällisyys. Jos valtiovalta olisi oikeasti kiinnostunut ilmastonpelastamisesta, niin se tukisi tuon litkun käyttämistä diesel-autoissa (ja RE85 käyttämistä bensan sijaan). Mutta kun raha kelpaa valtiolle ja etenkin polttoaineveroista kertyvät miljardit. Itse olen suosinut abc:n smarttia, koska siinä on korkea setaani ja sen on väitetty olevan hyvä asia. Myös nesteen pro on tutkitusti hyvää löpöä, mutta se on niin prkln kallista verrattuna tuohon smarttiin, josta saa vielä 5snt poonusta :twisted:

Eski

Avatar
AZP
"Hölösuu"
Viestit: 8918
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja AZP » Ti Kesä 18, 2019 09:49

Tässä mun kokemuksia Myn kulutuserosta fossiiliseen noin vuoden käytön jälkeen:
viewtopic.php?f=23&t=172965&start=70

Päivitin tuota statistiikkaa joku aika sitten, kun kokemusta on nyt yli vuosi lisää. Edelleen tuo excelin trendikäyrä on Myllä alempana kuin fossiilisella. Ei se silti kokonaisuudessaan halvemmaksi tule, kun hintaero on noin 10 % luokkaa. Joku muu syy siis täytyy olla, ja jokainen keksiköön omansa.

Avatar
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 5610
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic » Ti Kesä 18, 2019 11:04

Olen siis yleensä tankannut ST1:n dieseliä, paitsi viime viikonloppuna tuli tehtyä poikkeus: kävin kauppareissulla, ja matkan varrella olleen Nesteen kylmäaseman dieselin litrahinta oli 1.275 €. Samaan aikaan ST1:llä se oli 1.348 € / litra. Edes ST1:n käteisalennuskortilla ei saanut tuohon Nesteen hintaan verrattavissa olevaa alennusta. Nesteen MY:n hinta oli jossain 1.4 € paremmalla puolella / litra.
#1438
NG9-5 2.0TTiD MY2011
NG9-3 1.9TiD Cabriolet MY2007

Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 2470
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja tsaarela » Ti Kesä 18, 2019 15:21

AZP kirjoitti:
Ma Kesä 17, 2019 13:32
Mulla DPF-poistetussa yksiturboisessa antanut päästömittarilla Myllä selkeästi alhaisempia päästölukemia kuin fossiilisilla. Ei se puhtaammin palaminen pelkkää mainoslausetta ole. Pelkällä Myllä ajettu yli kaksi vuotta.
Oletko imusarjaan kurkannut missään vaiheessa tuohon MY:hyn siirtymisen jälkeen?
9-3 SS 1,9 TTiD Linear -11, 9-3 Cabriolet SE -00
Peugeot 206 1,4 XR -02
#621

Avatar
AZP
"Hölösuu"
Viestit: 8918
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja AZP » Ti Kesä 18, 2019 17:16

En ole kurkannut neljään vuoteen. Tuolloin imusarja putsattu paikoillaan puhdistusaineella ja EGR sekä DPF poistettu käytöstä. Kauheasti ei pitäisi röhnättää imusarjaa enää, oli polttoaine sitten jätteistä tai maaöljystä.

Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 5512
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Eski » Ti Kesä 18, 2019 18:07

Itsekin olen olettanut, että tulpattu imari ei enää tukkeudu. Pitääkin joskus kurkata rööriin...

Tänään kävin katsastamassa ttidin ja läpihän se meni. Ei mitään huomauttamista ollut. Jarruissa eroa 0%, iskareissa edessä 5% ja takana 1%. Kävin eri konttorilla kuin aikaisemmin ja nyt tulikin savutestistä tulos 0,1. Ehkä ero oli konttorin vehkeissä tai sitten ttid on alkanut savuttamaan... Aikaisemmin tulos on aina ollut 0,00. :twisted:

Eski

Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 2470
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja tsaarela » Ke Kesä 19, 2019 09:59

^Minulla DPF käynnisti polton kesken päästömittauksien. Läpi meni silti.
9-3 SS 1,9 TTiD Linear -11, 9-3 Cabriolet SE -00
Peugeot 206 1,4 XR -02
#621

Avatar
AZP
"Hölösuu"
Viestit: 8918
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja AZP » Ke Kesä 19, 2019 10:35

Kertonee siitä että poltto toimii oikein. Putkesta ei tule silloin nokihiukkasia, vaan niiden palamisjätteitä.

Mikä oli k-arvo poltto päällä mitattuna?

Avatar
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1038
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja jyyrä » To Kesä 20, 2019 22:14

Meidän Ttid:ssä savutestin tulos oli tasan 1,0 tuolla nesteen MY:llä. Sinällään hauska kun katsoin vanhoja katsastus lappuja niin joskus tuossa autossa savutus on ollut 0,7 vaikka silloin siinä on ollut myös DPF paikallaan. Sekä tuo meidän auto savuttaa silmin nähden vähemmän tuolla MY ja ilman DPF kun perus dieselillä ja DPF:llä varustettuna. Ennen kun DPF oli paikallaan ja vetäs vaikka 2 vaihteella täys kiihdytyksen niin nokipilvi takana oli kyllä melkoinen, mutta nyt tuota nokipilveä ei edes havaitse peileistä :)
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002

Avatar
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9003
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja ng900aero » To Kesä 20, 2019 22:28

jyyrä kirjoitti:
To Kesä 20, 2019 22:14
Meidän Ttid:ssä savutestin tulos oli tasan 1,0 tuolla nesteen MY:llä. Sinällään hauska kun katsoin vanhoja katsastus lappuja niin joskus tuossa autossa savutus on ollut 0,7 vaikka silloin siinä on ollut myös DPF paikallaan. Sekä tuo meidän auto savuttaa silmin nähden vähemmän tuolla MY ja ilman DPF kun perus dieselillä ja DPF:llä varustettuna. Ennen kun DPF oli paikallaan ja vetäs vaikka 2 vaihteella täys kiihdytyksen niin nokipilvi takana oli kyllä melkoinen, mutta nyt tuota nokipilveä ei edes havaitse peileistä :)
Ilmansuodattimella on todella iso vaikutus tuohon nokiarvoon. Mutta voisihan tuota MYdieseliä kokeilla, vaikka ihan moottorin puhdistusmielessä.
Saab 9-3SC TTiD -08
Ducato Maxi -98

Vastaa Viestiin