Mäntä vai venttiili

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Ab^]
Matalapaineturbo
Viestit: 188
Liittynyt: Ti Elo 30, 2011 21:21
Paikkakunta: Tornio/Oulu

Mäntä vai venttiili

Viesti Kirjoittaja Ab^] »

Huomasin autossa oudon äänen pakoputkesta tyhjäkäynnillä ja mittailin puristus paineet,muissa ok, mutta kolmosessa 5 bar. Mäntä vai venttiili vika? Ajossa ei huomaa, mifejä ei kerää, vikavalo ei pala eikä vikakoodeja. Tulpat kaikki samannäköisiä myös. Jokin tosin kilahteli tai naksahteli välillä kun puristuksia mittailtiin koneen pyöriessä. :saab: no, kesäloma alkaa parin viikon päästä niin nostellaan hattu pois.. pelotelkaa siihen asti mahdollisilla vioilla :lol:
Opel Insignia 1.6T sport sedan my15
Vaikka omaa saabia ei ole, niin rouvalla edelleen tonnari ajossa.
aero
-
Viestit: 8669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Mäntä vai venttiili

Viesti Kirjoittaja aero »

Miten olis tällänen pelottelu?

MAF väsynyt -> käy laihalla -> mäntä vienosti halki -> käy tyhjää vajailla -> huuhtoo polttoaineen syömään katalysaattorin ja vähän ohi männänrenkaista alakertaan -> bensa/etanoli öljyn seassa liottaa karstaa liikkelle -> öljysihti tukkoon -> voitelu loppuu -> klingading

Olisko tarpeeks roisi pelottelu? :twisted:
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Ab^]
Matalapaineturbo
Viestit: 188
Liittynyt: Ti Elo 30, 2011 21:21
Paikkakunta: Tornio/Oulu

Re: Mäntä vai venttiili

Viesti Kirjoittaja Ab^] »

Uus orkkis maffi on alle 6kk vanha mutta kyllähän tämä pelottelusta käy :lol:
Opel Insignia 1.6T sport sedan my15
Vaikka omaa saabia ei ole, niin rouvalla edelleen tonnari ajossa.
Marakatti
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: Ti Loka 09, 2018 15:14
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Mäntä vai venttiili

Viesti Kirjoittaja Marakatti »

Avaat sen motin ni, pahimmat pelot käy todeksi. :saab:
Saab 9000 Aero -96
Saab 9000 Cse -98
Saab 9-5 Aero -00
Volvo 740 2.3i Sedan
Escort mk2 440hv +500nm
Ex:Nissan Skyline R33 700hv
Ab^]
Matalapaineturbo
Viestit: 188
Liittynyt: Ti Elo 30, 2011 21:21
Paikkakunta: Tornio/Oulu

Re: Mäntä vai venttiili

Viesti Kirjoittaja Ab^] »

Toivon suuresti että olis vain venttiili vika mutta saa nähdä :?
Opel Insignia 1.6T sport sedan my15
Vaikka omaa saabia ei ole, niin rouvalla edelleen tonnari ajossa.
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7461
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Mäntä vai venttiili

Viesti Kirjoittaja mestari »

mites jos tarkennetaan puristuspainemittausta erotellen mäntä vaurio
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Ab^]
Matalapaineturbo
Viestit: 188
Liittynyt: Ti Elo 30, 2011 21:21
Paikkakunta: Tornio/Oulu

Re: Mäntä vai venttiili

Viesti Kirjoittaja Ab^] »

mestari kirjoitti:
La Kesä 22, 2019 20:25
mites jos tarkennetaan puristuspainemittausta erotellen mäntä vaurio
Nyt en hoksaa mitä meinaat?
Opel Insignia 1.6T sport sedan my15
Vaikka omaa saabia ei ole, niin rouvalla edelleen tonnari ajossa.
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7461
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Mäntä vai venttiili

Viesti Kirjoittaja mestari »

saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Ab^]
Matalapaineturbo
Viestit: 188
Liittynyt: Ti Elo 30, 2011 21:21
Paikkakunta: Tornio/Oulu

Re: Mäntä vai venttiili

Viesti Kirjoittaja Ab^] »

Niin meinaat että kokeilla ohivuoto mittausta? Ei oo välineitä siihen, eikä tallista löytynyt mitään millä soveltaa painetta sylinteriin. :?
Opel Insignia 1.6T sport sedan my15
Vaikka omaa saabia ei ole, niin rouvalla edelleen tonnari ajossa.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5643
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Mäntä vai venttiili

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Ab^] kirjoitti:
La Kesä 22, 2019 20:08
Toivon suuresti että olis vain venttiili vika mutta saa nähdä :?
Venttiilivika yleensä tiputtaa puristukset kokonaan nollaan... Mäntävauriota pidän todennäköisimpänä.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7461
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Mäntä vai venttiili

Viesti Kirjoittaja mestari »

Ab^] kirjoitti:
La Kesä 22, 2019 21:58
Niin meinaat että kokeilla ohivuoto mittausta? Ei oo välineitä siihen, eikä tallista löytynyt mitään millä soveltaa painetta sylinteriin. :?
ei en sitä.
puhuttiin puristupapinemittauksesta, lue ohjeet
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Ab^]
Matalapaineturbo
Viestit: 188
Liittynyt: Ti Elo 30, 2011 21:21
Paikkakunta: Tornio/Oulu

Re: Mäntä vai venttiili

Viesti Kirjoittaja Ab^] »

mestari kirjoitti:
La Kesä 22, 2019 22:01
Ab^] kirjoitti:
La Kesä 22, 2019 21:58
Niin meinaat että kokeilla ohivuoto mittausta? Ei oo välineitä siihen, eikä tallista löytynyt mitään millä soveltaa painetta sylinteriin. :?
ei en sitä.
puhuttiin puristupapinemittauksesta, lue ohjeet
Nyt en kyllä hoksaa mitä kohtaa tuolta linkin takaa tarkoitat, öljyä männänpäälle? Kaasu pohjassa? Useampaa mittausta? :o
Opel Insignia 1.6T sport sedan my15
Vaikka omaa saabia ei ole, niin rouvalla edelleen tonnari ajossa.
Ab^]
Matalapaineturbo
Viestit: 188
Liittynyt: Ti Elo 30, 2011 21:21
Paikkakunta: Tornio/Oulu

Re: Mäntä vai venttiili

Viesti Kirjoittaja Ab^] »

Pakari kirjoitti:
La Kesä 22, 2019 22:00
Ab^] kirjoitti:
La Kesä 22, 2019 20:08
Toivon suuresti että olis vain venttiili vika mutta saa nähdä :?
Venttiilivika yleensä tiputtaa puristukset kokonaan nollaan... Mäntävauriota pidän todennäköisimpänä.
Juuri tälläistä pelottelua kaipasin :lol: joo tässä valossa todennäköisempää on mäntä vika..mutta ei heitetä kirvestä kaivoon, en lähe autoa korjaamaan jos mäntä halki..
Opel Insignia 1.6T sport sedan my15
Vaikka omaa saabia ei ole, niin rouvalla edelleen tonnari ajossa.
Saappipappi
"Ruisku"
Viestit: 142
Liittynyt: Pe Syys 28, 2018 16:36

Re: Mäntä vai venttiili

Viesti Kirjoittaja Saappipappi »

Jos ajossa ei huomaa ja tulpat ok. Oma vähemmän pelottava arvio että männänrenkaat jumissa... :idea:
Saab 9-5 2.0t/stg1 BiopoweR (EXä)
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7461
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Mäntä vai venttiili

Viesti Kirjoittaja mestari »

Ab^] kirjoitti:
La Kesä 22, 2019 22:27
mestari kirjoitti:
La Kesä 22, 2019 22:01
Ab^] kirjoitti:
La Kesä 22, 2019 21:58
Niin meinaat että kokeilla ohivuoto mittausta? Ei oo välineitä siihen, eikä tallista löytynyt mitään millä soveltaa painetta sylinteriin. :?
ei en sitä.
puhuttiin puristupapinemittauksesta, lue ohjeet
Nyt en kyllä hoksaa mitä kohtaa tuolta linkin takaa tarkoitat, öljyä männänpäälle? Kaasu pohjassa? Useampaa mittausta? :o
jaa luetun ymmärtäminen vielä siis hakusessa, no luetaanpa porukalla uudestaan:


Niinkuin muutkin ovat jo kirjoittaneet mittaus tulee tehdä käyntilämpöisestä koneesta ja kaasuläpät auki. Kiinnitä mittari ja pyöritä konetta muutama kierros. Katso lukema ja laita muistiin. Nolla mittari ja toista mittaus samalle pytylle varmistusmielessä. Ja sitten mittari kiinni seuraavaan tulpanreikään.

Ja tuloksista:

1)Mikäli kaikki sylinterit näyttää suunnileen samaa ja lukema on sen suuruinen kuin olettaa sopii, niin OK.

2)Mikäli kaikista pytyistä tulee suunnileen samat lukemat, mutta lukema on alhainen, ovat männärenkaat tai venttiilit, seetit tai venttiiliohjurit kuluneet tai kansipahvi vuotaa ja paineet pääsevät karkuun. Sitten lisädiagnoosi: Ruikkaa hieman moottoriöljyä sylinteriin ja toista mittaus. Mikäli paineet nyt ovat korkeammat, vuoto on renkaiden ohi. Muussa tapauksessa vuoto on kannen kautta.

3) Jos kahdessa vierekkäisessä sylinterissä on alhainen paine, voi kansipahvissa olla sylintereiden välillä vuotoa ja puristuspaineet karkaa viereiseen sylinteriin.

ja nyt sitten tehdään oheen mukaan erotusdiagnostiikka. :D
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Vastaa Viestiin