Katsastus

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2519
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Katsastus

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Katsastettu M1997 tonnari.

Käsijarrusta tuli itkua..pariin kertaan.
Ensin oli 1.2 ja 1.1.
No eihän se tietty riitä.

Vaihdoin palat ja säädöt "kohdilleen"...
Tulos: 1.3 ja 1.2...hylsy.

Vielä säätöä, ajoa ja uusintanäyttö, tulos 1.5 ja 1.5.

Tarkaksi on mennyt käsijarrun kanssa katsastus.
Saabilla jo vuodesta 1995. Suomen Saab-klubi ry:n jäsen.
90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Avatar
Soki
"Aero"
Viestit: 345
Liittynyt: Su Touko 12, 2019 12:57

Re: Katsastus

Viesti Kirjoittaja Soki »

Juu, se on merkittävä, hyvin tärkeä varuste ajoneuvossa. Miten ihmeessä vaan olen selvinnyt 30 vuotta ilman...
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2519
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Katsastus

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Joo...ja se ettei 2.5 kN riitä.
Ihmetyttää onko käsijarrusta tullut käyttöjarru?
Saabilla jo vuodesta 1995. Suomen Saab-klubi ry:n jäsen.
90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
cossucola
"Ruisku"
Viestit: 147
Liittynyt: Ke Helmi 15, 2012 08:09

Re: Katsastus

Viesti Kirjoittaja cossucola »

Tonnarin käsijarru on siitä hyvä et sitä saa olla säätämässä joka vuosi, ei pääse unohtumaan. :) Testaan omani aina läheisessä jyrkässä alamäessä, jos auto pysyy paikallaan siinä niin teho on riittävä.
Saab 9000 CDE -97 2.3TA Syssyllä 2016
Skooda Octavia 1,9tdi AHF -00
..
EX Saab 9000 CSE -96 2.3TA "anniversary" Kesällä 2018
EX - Saab 9000 CS -97 2.0t stg5 Kesällä 2014
EX - Saab 9000 CD -95 2.3T Norjassa kesällä 2012
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4204
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Katsastus

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

^Onko noin? Ettei olisi käytön puutetta. Mä en oo vuosikausiin säätänyt ja hyvin on pitänyt.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Marakatti
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: Ti Loka 09, 2018 15:14
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Katsastus

Viesti Kirjoittaja Marakatti »

Mawerick kirjoitti:
La Kesä 29, 2019 18:17
^Onko noin? Ettei olisi käytön puutetta. Mä en oo vuosikausiin säätänyt ja hyvin on pitänyt.
Käytön puutetta nimenomaan,suurin osa. Käsijarrua kun ei tunnu käyttävän ku amispojat talvenliukkailla ja siinäkin vain etuvedoilla ajavat..
Saab 9000 Aero -96
Saab 9000 Cse -98
Saab 9-5 Aero -00
Volvo 740 2.3i Sedan
Escort mk2 440hv +500nm
Ex:Nissan Skyline R33 700hv
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2519
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Katsastus

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Paljonkos teillä on ollu käsijarruvoimat?

Tuntuu että siitä ei saa irti enempää, kuin 1.5+1.5. se on siis minimi hyväksytty arvo.

1900 kg * 9,81 m/S2 * 0,16 = 2982 N
Eli 3 kN

Noinko se menis?
Saabilla jo vuodesta 1995. Suomen Saab-klubi ry:n jäsen.
90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1644
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Katsastus

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

Mäkään en ole vielä joutunut säätämään, vaikka jo kolme vuotta tuo auto ollut. Tosin käytänkin käsijarrua jatkuvasti (toisin kuin noissa uudemmissa Saabeissa, joissa se talvella käytettäessä aina jäätyi).
Kesällä: Alfa 159 2.4 JTDm '06 | Talvella: XC70 D3 A '12
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4204
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Katsastus

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

En yhtään muista mitä oli viimeksi. Autokin on porukoilla lainassa joten en pääse nyt lappua tarkistamaan. Koskaan ei kuitenkaan ole käsijarrun kanssa ollut ongelmia.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3877
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Katsastus

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Ollu edellisellä leimalla käsijarru 1.1 /1.1ja takakäyttöjarru 1.2/1.1. ja noilla hyväksytty. Seisontajarrun kokonaisjarruvoima merkitty 2kN/3kN =72%
Käsijarrua käytetään aina ellei vaijeri jumittanut tai katkennut, vaijerin uusinnan jälkeen taas käyttöön.

Nyt uusittu taakse levyt, palat ja käsijarruvaijerit (katkesi niin molemmat uusittu samalla purulla ja nostamisella) niin otaksun lukemien paranevan, ainakin perstuntumalla vetoa vasten pitää käsijarru selvästi paljon paremmin.

Jarrukilven joutuu oikealta uusimaan yläpään häviämisen takia, koettaa modata 700 Volvon kivestä yläosan siihen vielä suht kovaan alaosaan.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4204
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Katsastus

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Seisontajarrun teho pitää olla vähintään 16% ajoneuvon kokonaismassasta. Esimerkiksi mun tonnarini kohdalla tämä tarkoittaa hieman yli 1,5kN tulosta per puoli, yhteensä siis vähän yli 3kN. Tai sitten pyörien pitää lukkiutua.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3877
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Katsastus

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Taitaa tuokin olla konttorikohtaista. Mulla ei viiden katsastuksen läpikäyneenä tässä CS -93 abseilla ole käkkäristä enempää kuin 1.3 per puoli irronnut ja aina leima kuitenkin saatu.
Hiekkatiellä meni ennen konttoria testatessa kylläkin pyörät lukkoon jäljistä päätellen jopa noilla 1.1 tasoillakin.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23921
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Katsastus

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

ei voi olla konttorikohtaisia eroja koska samat säännöt niillä on .

monta kertaa on katsastusmies tai täti laskenu prosentteja riittääkö käsijarrun teho kokonaismassaan. aika usein jääny alle. vaikka lukemat ollu ok ihan tasasia.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23921
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Katsastus

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Hiukan o.t. mut kävin emännän femmal konttoril , jarrut piti tasasesti mut käsijarrukahva nousee lian ylös...4 napsua itse sain sitä vedettyä pihalla.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3877
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Katsastus

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Ok, ja ot myös pirkkavolvos nousi ennen juhannusta leimalla käyttäessä kahva 5 napsua ja hyväksytty on se käkkärinkin osalta. Siinä taas pitäs holkittaa vaijerit kahvalle sisäänmenossa että riittäs säätövara, nuo tarvikevaijerit ovat jostain syystä liian pitkät. Voima siinä leimalla 1.4kN molemmissa.

Tonnarissa nyt takajarrurempan ja vaijerien vaihdon jälkeen nousee perusvoimalla kahva 3 napsua ja hampaat irvessä yhdellä kädellä vetäen neljä.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Vastaa Viestiin