Meinasin niitä kokopeittäviä, jotka yhdessä kuvassa seinällä roikkuvat.
Riston vanhojen Saabien projektit!
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Ostaessani uudet Saabit -83 ja -84, kuvan yhdistelmä oli alkuperäis varustus.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Nyt kysynkin ensimmäisessä kapselikuvassa, 4 kpl ylikiiltävät. Mihin vanteeseen ne sopivat, niissähän on ylipitkät asennus pelliklpsut. Sopivatko kantti
reikäiseen norm.99 mallin vanteeseen tai vanteeseen missä reiät reunoilla, nämähän ovat 2 yleisintä vannetyyppiä.
reikäiseen norm.99 mallin vanteeseen tai vanteeseen missä reiät reunoilla, nämähän ovat 2 yleisintä vannetyyppiä.
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
USturbo teräskapselit sopivat noille kunnostajilleni teräsvanteille. Uskoisi niiden sopivan kaikille Saabin venteille?
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
No jos niiden nimi on nyt sitten US Turbo kapselit.
Itse US Turbon vanteissa kolot ovat huomattavasti pienemmät ja määrällisesti enemmän.
Nuo kapselina olevat on kaikkein kirkkaimmat Saabin kapseleista ja muistelisin että niissä tosi pitkät kiinnytys raudat, itselläni kyllä löytyy ne.
No toiseen kysymykseen, missä Saabissa ja minkä vuotisena ne olleet.
Itse sanoisin 83- 87 mallisissa og 900 erikois ja parhaimmissa malleissa, Lux, 8i joka oli pystykeula, metallivärillä, kattoluukulla, tummenetuin ikkunoin, aikans kärkimalleja ja Turboissa yleensä tuohon aikaan, Turboissa en kuitenkaan itse olen nähnyt.
Itse US Turbon vanteissa kolot ovat huomattavasti pienemmät ja määrällisesti enemmän.
Nuo kapselina olevat on kaikkein kirkkaimmat Saabin kapseleista ja muistelisin että niissä tosi pitkät kiinnytys raudat, itselläni kyllä löytyy ne.
No toiseen kysymykseen, missä Saabissa ja minkä vuotisena ne olleet.
Itse sanoisin 83- 87 mallisissa og 900 erikois ja parhaimmissa malleissa, Lux, 8i joka oli pystykeula, metallivärillä, kattoluukulla, tummenetuin ikkunoin, aikans kärkimalleja ja Turboissa yleensä tuohon aikaan, Turboissa en kuitenkaan itse olen nähnyt.
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Nuo kunnostamani peltivanteet ovat tästä minun vuoden 1984 Saab 900i 2-ovisesta autosta ja nuo kiitävät USturbo teräskapselit ovat ihan käyttämättömät kapselit Saab-paketista. Nämä kapselit kuuluvat tähän Saabin malliin vakiokapseleina!
Viimeksi muokannut ristos, La Kesä 22, 2019 08:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: 1984 Saab 900i:n matka kohti museointia alkaa!
Henkka poika kirjoitti: ↑Ke Kesä 26, 2013 16:18Hienoa Risto, ett Saabi saapunut kotiin. Meillä on sama ajatus säästetään vaalean siniset siipisaabit ihmeteltäväksi jälkipolville.
Tässä tehtaan promovideo, että kaikille selviää millainen peli siipisaabi on:
http://www.youtube.com/watch?v=mmo34uFSPgY
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Näin juhannuksena aika tuntuu käyvän pitkäksi!
Siis kävinpä tuolla tallissa ottamassa esille Iivariin tulevan uusvanhan takakontin kannen. Vanhat Saab merkit pois ja kansi on valmiina maalaamoon saamaan oikean värin.
Minulla on ollut monta vuotta tällainen originaali osapaketti hyllyssä! Nyt avasin tuon ja sieltä löytyi uusi spoileri takakontin kanteen. Se kiinnitetään 7mm:n reikiin tulevilla ruuvitapeilla viidellä mutterilla ja spoilerissa olevalla teipillä kanteen.
Nyt alkaa pikkuhiljaa tuntua, että tämä Iivari-projekti pääsee vihdoin vauhtiin!
Siis kävinpä tuolla tallissa ottamassa esille Iivariin tulevan uusvanhan takakontin kannen. Vanhat Saab merkit pois ja kansi on valmiina maalaamoon saamaan oikean värin.
Minulla on ollut monta vuotta tällainen originaali osapaketti hyllyssä! Nyt avasin tuon ja sieltä löytyi uusi spoileri takakontin kanteen. Se kiinnitetään 7mm:n reikiin tulevilla ruuvitapeilla viidellä mutterilla ja spoilerissa olevalla teipillä kanteen.
Nyt alkaa pikkuhiljaa tuntua, että tämä Iivari-projekti pääsee vihdoin vauhtiin!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Vanne kyssäriin vastaus us turbot tai us turbo kapselit. Ai että, mitä kaikkea herkkua NOS kamaa sulla onkaan siellä jemmassa. Taitaa taas priimaa pukata!
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Lopultakin syy auton pysähtelyyn ja sammumiseen löytyi! Seuraavassa kuvassa näkyy auton polttoainejärjestelmä.
Kuvassa 2 on polttoainepumppu, 3 on paineenvaraaja ja 4 on polttoainesuodatin.
Tähän kolmikkoon tuo ongelma syntyi. Todellinen syy oli tuossa polttoainepumpussa. Sen alaosassa on kuminen osa tuossa ”siivilän” yläpuolella, minkä läpi polttoaine tankista imetään eteenpäin. Tämä polttoainepumpunosa oli 35 vuoden aikana ”murentunut ja sulanut täysin mössöksi”, näkyy kuvan 2 keskimmäisessä kuvassa.
Tämä musta mössö jatkoi matkaansa paineenvaraajaa ja edelleen polttoainesuodattimeen, nämä ovat kuvassa 3. Paineenvaraajahan on auton alla taka-akselin lähellä kuvan osoittamassa paikassa. Polttoaine suodatin konehuoneen puolella vasemmalla.
Minähän tietenkin toimin kuin ”hölmöläisen” kuuluukin! Uusin polttoainesuodattimen ensin ja nyt oletan joutuvani uusimaan sen uudelleen?
Paineentasaaja on löytynyt ja on paikallaan, mutta odottelen, että ensi tiistaiksi saataisiin uusi polttoainepumppu asentaja Antille Kajaaniin!
Kyllä se vaan on uskottava, että oikotietä onneen ei ole ja samoin että 35 vuotta vanha auto on vanha ja vaivainen vaikka se olisi Saab!
Kuvassa 2 on polttoainepumppu, 3 on paineenvaraaja ja 4 on polttoainesuodatin.
Tähän kolmikkoon tuo ongelma syntyi. Todellinen syy oli tuossa polttoainepumpussa. Sen alaosassa on kuminen osa tuossa ”siivilän” yläpuolella, minkä läpi polttoaine tankista imetään eteenpäin. Tämä polttoainepumpunosa oli 35 vuoden aikana ”murentunut ja sulanut täysin mössöksi”, näkyy kuvan 2 keskimmäisessä kuvassa.
Tämä musta mössö jatkoi matkaansa paineenvaraajaa ja edelleen polttoainesuodattimeen, nämä ovat kuvassa 3. Paineenvaraajahan on auton alla taka-akselin lähellä kuvan osoittamassa paikassa. Polttoaine suodatin konehuoneen puolella vasemmalla.
Minähän tietenkin toimin kuin ”hölmöläisen” kuuluukin! Uusin polttoainesuodattimen ensin ja nyt oletan joutuvani uusimaan sen uudelleen?
Paineentasaaja on löytynyt ja on paikallaan, mutta odottelen, että ensi tiistaiksi saataisiin uusi polttoainepumppu asentaja Antille Kajaaniin!
Kyllä se vaan on uskottava, että oikotietä onneen ei ole ja samoin että 35 vuotta vanha auto on vanha ja vaivainen vaikka se olisi Saab!
Viimeksi muokannut ristos, Pe Heinä 19, 2019 18:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Ei noita nykyautoja ole tehty kestämään. Toista se oli 50-luvulla
Ja ilo on tätäkin ketjua seurata. Voin vain haaveilla vastaavista peleistä ja osaamisesta mitä täällä monilla on.
Ja ilo on tätäkin ketjua seurata. Voin vain haaveilla vastaavista peleistä ja osaamisesta mitä täällä monilla on.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Tuo murentunut kumiosa ei nyt jostain syystä kestä nykybensaa. Möin joku vuosi sitten ehkä noin 10vuotta aiemmin puretusta autosta otetun täysin virheettömän kumiosan sulaneen tilalle varaosaksi. Mitä tuli nuita k-jetin pumppuja nosteltua silloin 2005-2009 välillä satkuja purkaessa, kaikissa oli ehjät kumiosat. Mistähän siihen saisi korvaavan kestävämmän osan? Ettei bensaan lisätty viina ole syypää tähän?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Auttaako tähän kumiongelmaan 98E?
Saako näitä tankin sisäisiä osia uustuotantona jossa noussut etanolipitoisuus olisi huomioitu?
Saako näitä tankin sisäisiä osia uustuotantona jossa noussut etanolipitoisuus olisi huomioitu?
OG 900i 16v 1989
Noppa 90 1987
OG 900i 8v 1988
Noppa 90 1987
OG 900i 8v 1988
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Tässä minun tapauksessani on varmasti kysymys siitä, että vanha on vanha! Lisänä hommassa on tämä nykyinen polttoaine! Varmasti E98 on luultavasti se toimivin polttoaine tarjolla olevista tähän ikäluokkaan!?
Nyt on vain hyväksyttävä se, kun näillä vanhoilla autoilla ”leikkii”, niin maailma on muuttunut ja liemet sen mukana. Tämän tyyppisiä ongelmia oletettavasti harrastajille tulee tulevaisuudessa lisää. Mutta, kun tämän muistaa, niin kestäähän nämä harrastukset haasteellisena.
Ei muuta kuin tuulta päin kohti uusia eteen tulevia haasteita. Harrastaja pysyy varmasti virkeänä! Kannustan muitakin jatkamaan tämän ”perinnetiedon” jakamista, harrastamalla näitä vähän vanhempia perusautoja.
Nyt on vain hyväksyttävä se, kun näillä vanhoilla autoilla ”leikkii”, niin maailma on muuttunut ja liemet sen mukana. Tämän tyyppisiä ongelmia oletettavasti harrastajille tulee tulevaisuudessa lisää. Mutta, kun tämän muistaa, niin kestäähän nämä harrastukset haasteellisena.
Ei muuta kuin tuulta päin kohti uusia eteen tulevia haasteita. Harrastaja pysyy varmasti virkeänä! Kannustan muitakin jatkamaan tämän ”perinnetiedon” jakamista, harrastamalla näitä vähän vanhempia perusautoja.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Joo-aika sujuva ruuvaus tämä imuämpärin vaihto on. Mulla itselläni kun nämä ajokit ovat käyttöharrasteita
niin mielellään seuraavan ämpärin vaihtaisin etanolia sietävään malliin.
niin mielellään seuraavan ämpärin vaihtaisin etanolia sietävään malliin.
OG 900i 16v 1989
Noppa 90 1987
OG 900i 8v 1988
Noppa 90 1987
OG 900i 8v 1988