Saab-Lancia 600 GLE kuntoon

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
G00 GLE
"Tuplakaasari"
Viestit: 92
Liittynyt: To Marras 23, 2017 10:16

Re: Saab-Lancia 600 GLE kuntoon

Viesti Kirjoittaja G00 GLE »

Sopii arkkitehtuuriin.
Kuva
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab-Lancia 600 GLE kuntoon

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Eilen iltapäivällä, kun olin muista syistä ajamassa Länsiväylää, uteliaisuus voitti. Tuli poikettua Hanasaaren pihassa ja kierreltyä pitkään ja perusteellisesti Saab-Lancian ympärillä.

Hieno oli, todella hieno! Tuli ihan uusi auto-fiilikset sen hienosti kiiltelevän maalipinnan luona. Auton uutta lähentelevä kunto soi mahdollisuuden leikkiä, että olisin vuonna 1980 asiakkaana Saab-liikkeen myyntihallissa missä tämä auto olisi uusien vm80 900:n, 99:n ja Juhlamalli-96:n vieressä. Jotenkin ymmärrän, miksi Saab-asiakkaille on voinut tulla tunne, että "yksi ei kuulu joukkoon". Ja sitä kautta ymmärrän, ettei kauppa isommin käynyt, vaikka auto itsessään on todella hieno. Esim. sisätilat varsinkin takana näyttävät todella avarilta vrt. 96, ja varustelistalla on varusteita joita isommista Saabeista ei vm.80 löydy, esim. jaettava takaselkänoja, 5-v laatikko tai elektroninen sytytys (jota ei ainakaan tavallisesta kaasutin-Saabista silloin löytynyt).

Horizon, johon en voi välttyä tätä autoa vertaamasta, oli monta astetta maanläheisempi ja askeettisempi tapaus. Vaikka siinäkin oli vanhoille 96-asiakkaille paljon totuttelemista, se ei sentään ollut "liian hieno". Ja ehkä Saab-tyyliset penkit, ja samat sisustuksen ja korin värit kuin saman vuosimallin Saabissa, toivat käytännössä enemmän tuttuuden ja kotoisuuden tunnetta kuin se yksi ja ainoa Saab-badge Lancian takaluukun kannessa.

Mutta joka tapauksessa tämä auto on virallisesti Saab. Toivottavasti tämä auto on ensi keväänä näytillä myös Hyvinkään WST-tapahtumassa, koska sinnekin se ehdottomasti kuuluisi.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Kimi M
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: To Maalis 15, 2012 10:49

Re: Saab-Lancia 600 GLE kuntoon

Viesti Kirjoittaja Kimi M »

Onnittelut , oli mahtavaa seurata :saab: projektia!
argi
Matalapaineturbo
Viestit: 184
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 10:48
Paikkakunta: Espoo

Re: Saab-Lancia 600 GLE kuntoon

Viesti Kirjoittaja argi »

Respect!
#513
96 V4 '73 - 99 GLE-L Finlandia '77 - 900 Turbo 16 S Cabrio ’93
G00 GLE
"Tuplakaasari"
Viestit: 92
Liittynyt: To Marras 23, 2017 10:16

Re: Saab-Lancia 600 GLE kuntoon

Viesti Kirjoittaja G00 GLE »

Olin viikonloppuna suuresti yllättynyt, että järjestäjät halusivat Saabin - vieläpä keskeneräisen - Lancia-tapahtumassa paraatipaikalle. Otin sen ensin hyväntahtoisena kettuiluna kunnes valkeni että nyt on tosi kyseessä. Ja antoivat vielä sunnuntaina kunnian vetää letka-ajelua (tai ehkä se oli nakitus). Mutta kuussatasten osalta parasta oli, kun se maamme toinen, kerholehdestäkin tuttu kuussatanen poikkesi näennäisen sattumalta lauantaina moikkaamassa tapahtumaväkeä Kauppatorilla. Näitähän on Suomessa kuin Ruotsissa Volvoja. :lol:

Maalipinta tuntui olevan viikonloppuna auton osalta suurin puheenaihe. Puheet ovat tietenkin vain puheita, mutta niiden pohjalta vaikuttaa, että Airbag Automechanikan Hemmo tulee saamaan asiakkaita myös ulkomailta. Kaiken maalipinnan hehkutuksen keskellä on hyvä pitää mielessä, että tässä tavoiteltiin sovitusti alkuperäistä vastaavaa maalipintaa - ei mitään näyttelypintaa. Maalari on siis tarkoituksella tehnyt huonompaa kuin hän osaa, mikä sekin on merkittävä taito. Hemmo tekee myös sellaisia 600-tunnin-pohjatyöt -maalauksia.

Hälyäänien (nitinät, räminät ym.) vähäisyys autossa on mulle iso iloinen yllätys. Olen toki koettanut mutuilla millä kireydellä minkäkin muoviosan kiinnitän, mutta kyse on silti ainoastaan suuresta tuurista. Nautiskelen nyt muutaman päivän kuussatasella ajelusta ja koetan samalla ravistella esiin mahdollisia vikoja. Sitten suljen sen taas talliin ja projekti jatkuu.
387
"Hirsch"
Viestit: 914
Liittynyt: Pe Loka 21, 2005 18:00
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Saab-Lancia 600 GLE kuntoon

Viesti Kirjoittaja 387 »

Tuli käytyä Saab festareilla trollissa siellä oli yksi Saab Lancia ei kovin hyvä kuntoinen. Myynti ilmoitus oli ikkunassa. Tuonne kun viet parin vuoden päästä niin on luultavasti katselijoita.
Hese
G00 GLE
"Tuplakaasari"
Viestit: 92
Liittynyt: To Marras 23, 2017 10:16

Re: Saab-Lancia 600 GLE kuntoon

Viesti Kirjoittaja G00 GLE »

Siinä olisi hyvä seuraava tavoite. Parin vuoden päästä auto voisi hyvinkin olla valmis. :)
G00 GLE
"Tuplakaasari"
Viestit: 92
Liittynyt: To Marras 23, 2017 10:16

Re: Saab-Lancia 600 GLE kuntoon

Viesti Kirjoittaja G00 GLE »

Meni alkukesästä aika intensiiviseksi tekeminen auton kimpussa. Nyt olen vähitellen jatkanut sen tekemistä. Aiheena tällä kertaa helmalistat.
Kuva
Miksi tuollaisia edes tarvitaan? Ei niitä kukaan helmoista huomaa. Ovat kuitenkin komeaa tekoa. Rosterinen C-profiili, mihin on valettu ympärille 0-5 mm paksuudelta kumia. Kiinnikkeitä niihin tulee 12 kappaletta listaa kohden. Lopulta oivalsin, listat suojaavat ovien alareunoja etupyöristä/tienpinnasta kimpoilevalta ainekselta. Kai niihin on hyvä myös kopistella kenkiä puhtaaksi.
Listat tulivat auton mukana irrallaan. Niissä oli tallella yksi kiinnike - siinä kohtaa missä helmassa oli käden mentävä reikä. Muut kiinnikkeet olivat kai tuhoutuneet irrotuksessa. En moiti, en mäkään keksi miten noi saisi siististi irti. Onneksi löytyi uusia:
Kuva
Listat olivat kokeneet mainittavasti deformaatiota. Oli kiinnostavaa oikoa tuollaista konstruktiota.
Sitten vain Listojen putsaus ja ehostus, kiinnikkeet koriin,
Kuva
ja listat päälle.
Kuva
Kuulostaa helpolta, mutta odotin aivan eeppistä äherrystä. Odotuksiin nähden ne menivät paikoilleen kohtuullisella vaivalla.
Eipä nuo todellakaan tuolta helmoista silmiin paista. Jännä yksityiskohta on, että listat ovat kiinnikkeissään tarkoituksella selvästi irti korista.
Kuva
On ainakin helppo puhdistaa väli moskasta.
Avatar
willbst
Matalapaineturbo
Viestit: 184
Liittynyt: To Tammi 15, 2004 07:52
Paikkakunta: Turku

Re: Saab-Lancia 600 GLE kuntoon

Viesti Kirjoittaja willbst »

Jäsen #2500; Saab 9-5 STW BioPower 2000, Saab 9-5 STW 2,3t Vector 2003, Saab 9-5 Aero TS A5 sedan 2004, 9-3X 2010, ng9-5 Turbo6 2011, Dodge Challenger R/T 440 cid SE Sixpack 1970, VW Kupla 1969
G00 GLE
"Tuplakaasari"
Viestit: 92
Liittynyt: To Marras 23, 2017 10:16

Re: Saab-Lancia 600 GLE kuntoon

Viesti Kirjoittaja G00 GLE »

willbst kirjoitti:
Pe Heinä 05, 2019 13:01
EOEA: https://www.tori.fi/uusimaa/Saab_Lancia ... ?ca=18&w=3
:D Yleisesti hankin pienoismallin vasta kun mulla on täysikokoinen. Ehkä taudinkuvan vakavuudesta johtuen noita on kuitenkin tullut haalittua vuosien varrella jo useampi. :?
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2836
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Saab-Lancia 600 GLE kuntoon

Viesti Kirjoittaja Cona »

Onkos Saab-Lancialla "veljiä" Suomessa, kun tämmöinen tuli vastaan tänään Roihupellon Motonetin pihalla?!
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
G00 GLE
"Tuplakaasari"
Viestit: 92
Liittynyt: To Marras 23, 2017 10:16

Re: Saab-Lancia 600 GLE kuntoon

Viesti Kirjoittaja G00 GLE »

Cona kirjoitti:
Pe Elo 09, 2019 20:33
Onkos Saab-Lancialla "veljiä" Suomessa, kun tämmöinen tuli vastaan tänään Roihupellon Motonetin pihalla?!
Onhan näitä kaksi!

Omani edistyminen on ollut edelleen kevään rutistukseen verrattuna hyvin verkkaista. Vähän venksalleen alkukesästä jäänyt etupuskuri tuli hierottua kohdilleen niin hyvin kuin pystyin
Kuva
Kuva
Kuva
Seuraava aihe menee ehkä eniten järjettömyyksiin tässä projektissa. Sisälokasuojien puhdistamiseen kaikesta massasta, kotelosuojasta ja ties mistä tunnistamattomaksi jääneestä meni kymmeniä tunteja.
Kuva
Tuollaista tekstiä paljastui kun enimmät peittävät kerrokset oli saanut kaavittua pois.
Lokarit eivät ikävä kyllä olleet ihan ehjät. Paloja puuttui ja murtumia oli siellä sun täällä. Piti siis tutustua muovihitsaukseen. En tietenkään hankkinut mitään perehdytystä aiheeseen. Kuulemma lisättävän muovin pitäisi olla täsmälleen samaa laatua. Aistinvaraisella analyysillä erään hyllystä löytyneen ajovalon kehys oli lähinnä vastaavaa materiaalia. Sitten vain kaasukolvi kouraan ja korjaamaan. Ja tämä homma onnistui juuri niin kuin kaikki sillä TV:tä tutulla saarella! Omaan silmään siistiä jälkeä kertayrittämällä ja korjatut kohdat näyttävät myös kestävän (ei hajonneet asennettaessa). Kaasukolvi oli lämmönsäädön nopeuden ja tarkkuuden vuoksi mitä mainioimman tuntuinen laite muovihitsaukseen. Kaasua touhussa kului useampi kolvin säiliöllinen. Tämä nyt ei tietenkään kerro suureena yhtään mitään.
Sopivuus pyöränkaareen ei ollut aivan täydellinen, vaan sisälokari pyrki vähän irvistämään. Tiedä sitten onko sopinut paikalleen uutenakaan sen paremmin, mutta parin millin kiila kahden sisälokasuojan puoliskon väliin ratkaisi tilanteen ja nyt en taas osaa parempaa lopputulosta toivoa.
Kuva
Tein tässä hommassa myös jotain tahallani väärin!!!: Sisälokareiden kiinnitysruuvit ja prikat olivat keltapassivoituja ja selvinneet kaiken massan ja kotelosuojan sisässä varsin hyvin. Ne olisi kuitenkin näkyneet mielestäni liiaksi, joten fosfatoin ne tummiksi.
Kuva
Tuolta se nyt sitten näyttää - ja on niin hyvä mieli. Vielä koskemattomat pyöränripustuksen osat näyttävät nyt vieläkin kauheammilta.
G00 GLE
"Tuplakaasari"
Viestit: 92
Liittynyt: To Marras 23, 2017 10:16

Re: Saab-Lancia 600 GLE kuntoon

Viesti Kirjoittaja G00 GLE »

Tuli kirjoitettua edellinen päivitys hieman etuajassa. Kuskin puolen sisälokasuoja oli vielä asentamatta. Ei siinä muuten mitään, mutta roiskeläppä aiheutti hämmennyksen. Se jäi yli sentin päähän pyöränkaaresta, kun vänkärin puolella pyöränkaari päin vastoin on roiskeläpän tiellä. Läpät ovat käyttämätön pari OEM osaa ja juuri tällaiseen tarkoitetut. Samanlaiset siellä on ollutkin. Läpät ottavat kahdella pultilla sisälokarin alareunaan ja yläpäästä lähtee metallinen jalka, mikä ruuvataan koriin kiinni. Huolellisempi tarkastelu osoitti, että vasemman läpän kiinnitysjalka on liian pitkä ja oikean puolestaan liian lyhyt. En oikein nyt ymmärrä tätä eroavaisuutta, sillä asennuspaikka on geometrialtaan kummallekin identtinen (vain peilikuva tietenkin). Ratkaisuna sitä ylipitkää piti taivuttaa mutkalle että alkoi läpän oikea kohta löytyä ja alimittaiseen tuli klunssi alle. Nyt ne ovat kohtuullisesti ja onneksi niitä ei näe samanaikaisesti.

Kolmaskin pari läppiä pääsi auton alle. Nämä piti kunnostaa käytetyistä, samoin kiinnikkeet.

Kuva
Kuva
Nuo karkeat itseporautuvat eivät oikein näytä alkuperäiseltä ratkaisulta. Vanhan setupin jäänteiden perusteella läpät ovat olleet aiemminkin sellaisilla kiinni, joten muun tiedon puuttuessa päädyin noudattamaan tätä ratkaisua.
Näissä keskiroiskeläpissä on yksi idioottimainen piirre: ne kiinnittyvät korin nostopisteisiin tehden niistä kelvottomat alkuperäisessä tarkoituksessaan.
Avatar
vilhosyvis
"Viggen"
Viestit: 620
Liittynyt: La Maalis 17, 2018 19:17
Paikkakunta: Tapiola, Espoo
Viesti:

Re: Saab-Lancia 600 GLE kuntoon

Viesti Kirjoittaja vilhosyvis »

Tää 600 on kyllä semmonen minkä joskus haluan hommata itsellenikin. Eipä pahemmin vaan tule vastaan markkinoilla näitä edes Euroopan mittapuulla. Lancia Deltoja löytyy kuitenkin toki etelämmästä. Semmoinenkin kelpaisi, mutta kyllähän se nyt suoraan Saabi pitäis mieluiten olla. :lol:
Nykyiset:
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7333
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Saab-Lancia 600 GLE kuntoon

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Täytyy kyllä kunnioittaa asennetta et jaksaa tuollaiset täysin turhat lärpätkeetkin asentaa :D
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Vastaa Viestiin