Käyttöauton ylläpitojorinaa

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8244
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Lemförderin koiranluut (vai mitä ne ny oli) taakse, 25€ per pari paikalliselta.

Melkoinen osanro sotku toi on, kun ZF:n e-catissa ei ole tähän kinneriin suoralla haulla osaa mutta, kun hakee esim. Autodocista alkuperäisellä numerolla niin löytyy osa jonka referenssinumeroista löytyy mm. uudemman 9-3 nro, ja sen aasinsillan kautta osa löytyy Lemförderiltä :?
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8244
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Öljynvaihto, laatikon öljynvaihto (propun kautta tulevat) sekä vakaajien helojen että koiranluiden vaihto paikallisella pajalla reilu 270€. Osat oli omasta takaa. Jarrunesteen vaihdon unohtivat mutta ei hätää.

Joulukuun alusta asti teiden ollessa luikkaat olen ihmetellyt tuon kinnerin vaappuvaa menoa, on käyty pajalla kattoon etupään puslia, rengasliikkeessä renkaan pintaa jne. Rengaspaineiden lasku 2.2 bariin auttoi vähän joten ajattelin huonojen talvirenkaiden olevan syypäänä tähän. No eipä leipä, viime perjantainen lumisade ja kesärenkaat alla sama saatanan vaappuminen ja heti potenssiin kaksi.

Aamulla pajalla kurkattiin alle ja hanttarin puolen alatukivarren pusla aivan paskana, v€&&u käsin pystyi kääntämään rengasta, kun auto oli nosturilla. Hel€&@ti 8 kuukautta auton alla ja originaali osa, per€&@le :evil:

Ja ettei ketutus valtaa päivää niin lonksuminen edestä loppui, ja vaihdelaatikko hiljeni aika paljon ja vaihtaa pehmeämmin. Tuohon lootan hiljenemiseen en olisi uskonut, kun itse tekemän edellisen vaihdon jälkeen ajetulla 5000km ääni ei muuttunut suuntaan eikä toiseen.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8244
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Alatukivarren pusla taakse, Lemförder-valmiste (Opelin nrolla), paikalliselta 20€.

Vieläki vituttaa se orkkiksen hajoaminen. Ja Oriolta kysyttynä korvaavat osan mutta ei asennusta koska asennusta ei ole tehnyt valtuutettu huolto. Taidan säästää hermojani ja annan olla koko takuu/reklamaation. V&%&u jaksa lähteä Kokkolaan asti ruikuttaan 40€ osasta :roll:
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8244
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Olipa hyvä, että katsoin tänään mihin asti olivat täyttäneet öljyt kuten tapanani on öljynvaihdon jälkeen. Ollaan ajettu max. 30 kilometriä huollon jälkeen ja öljytikussa taso puolivälissä.

Lisäsin puoli litraa ja ajattelin et se oli sillä selvä. Samassa tuli päähän ajatus, että mihin h€&@ttiin on puoli litraa öljyä hävinny?!?? Hmm, eilen illalla annoin vähän lenkkaria autolle nopeusrajoitusten sallimissa rajoissa joten ei kai vain öljynsuodatin falskaa, kun auto ei savuta eikä käryä mistään. No äläpä huoli, kun on suodattimen ja jalan väli märkä ja pohjamuovissa melkein koko matkalla jotain märkää.

Ei muutako Halpa-hallista M-filterin purkki ja työkalu, että saa suodattimen irti. Auton keula ryömintäkorkeuteen, suojamuovi etuosasta irti ja suodatin irti. Käsin se ei lähtenyt vaikka kuinka lujaa väänsi joten verktyg käteen ja suodatin pois. Silmämääräisesti osassa ei näy mitään erikoista ja hiuksia halkoen kierreosa/kohta on 0.25mm vinossa (mittasin tönärillä) kuoreen ja tiiviste on 1mm korkeampi kuin sille oleva ura mikä kuulostaa aika vähältä.

Uusi filtteri paikoilleen, öljyt maksimiin käyttöohjekirjan mukaan ja testilenkille. Vingutin konetta pari kiihdytystä melkein rajoittajaan asti väkisinpykällys päällä 2-vaihteella ja kävin konttaamassa auton alla. Suodattimen ja jalan väli oli rutikuiva, ja öljyt oli edelleen tapissa :D

Niin, reilu 20€ oli filtteri, työkalu ja Prismasta 1-litra lisäysöljyä.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8244
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Sen hajonneen puslan vaihto, pyöräkulmien säätö ja jarrunesteiden vaihto sis. jarrunesteet, n. 200€ paikallisella pajalla.

Kulmat säädettiin niihin aika minimaalisiin aurauksiin mutta menee kieltämättä paremmin kuin aiemmin. Ei vaeltele kaistalla, urissa ja kiihdytyksissä pysyy keula linjassa, jopa silloin ku kiihdyttää loso lattiassa :mrgreen: Ja mikä parasta ei tarvitse ohjata koko ajan. Toki se viallinen pusla vaikutti paljon mutta parempi tuolla on nyt ajaa kuin viime kesänä.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8244
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Uudet polttimot lähivaloille, 20€ Halpa-Hallista. Oli toisessa valossa aika rapea se muoviliitin, itse asiassa se hajosi sormien välissä, kun siitä irroitti polttimon perästä.

Ja sit toinen. Tuli eiliseen huoltoon sanottua ne pyöräkulmat pikkasen väärin. Ei siinä, että ne on nyt sanottu ja vielä huollon toimesta prikulleen siihen säädetty mutta sanoin, että se on kokonaisauraus. Siis eteen 0.6 ja taakse tuplat 1.2, mutta toihan oli perkales per rengas :lol: Huomasin tämän, kun sain huollosta mukaan printatun propuskan ja sitä mapittaessa bongasin lukemat. Siis ne oikeat säätöalueet.

No biggie, mitään vahinkoa ei ole sattunut ja kuinkahan hyvä tuosta vielä tulee ajaa nimittäin on toi yllättävän vaivaton ajaa tällä hetkellä. Tai sit se 0-asteen kulkukulma auttaa :D Nooh, eiköhän tuon saa kesän aikana säädätettyä siihen mihin pitää, kun onhan tässä katsastus tulossa ja sinne olen ruukannut koslan toimittaa pajan kautta.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8244
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Putsasin ja rasvasin tuulasinpyyhkijöiden koneiston.

Lopputulemana hiljaisempi pyyhintä (pissapojalla testattu) mutta odotellaan sadekelejä paremman testin tekemiseen.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8244
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Perinteinen moottoritilan pesu puutarhaletkulla ja Muc-offin pinkillä litkulla. Siistiä jälkeä ja helposti :D

Ja päälle käsin pesu muuten samalla kaavalla paitsi pesuaineena Carlaken autoshampoo ja pesusienellä.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8244
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Armorall valojen käsittylyn tein ajovaloille. Nuo valothan on pari vuotta sitten hiottu ja vahattu (ei lakattu). Oli tullut "jonkin verran" hapettumaa pintaan kuten sigun kuvista näkyy.

Lopputulokseen olen ihan tyytyväinen ja uusiahan noista ei saa vaikka mitä tekis. Pääasia, että ovat suht koht vaaleat eikä keltaiset. Olen tainnut aiemminkin kirjoittaa mutta joku edellinen omistaja on pitänyt noissa normi-polttimoita tehokkaampia polttimoita joten noissa on myös sisäpuolella jälkiä.

Se sitten kauanko menee, että alkavat taas hapettua jää nähtäväksi... Että ei muutako kovaa ajoa...
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8244
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Kinneri katsastettu. Kävi ensin paikallisella mutkan päästömittauksessa ja koko hoito 74€. Niin ja läpi meni, kuinkas muuten 8)

Huvittavin noissa lapuissa lienee ajokilometrit, niitä kertyi vuoden aikana n. 9800km :lol:
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8244
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Saab sytytti läjän vikavaloja; ESP off, ”päävikavalo”, jarrun valon ja absin valon. Kävin tänään luetuttamassa koodit ja taisi olla C1540, solenoidit.

Ei syttynyt aamulla huoltoon ajaessa ja kävin vielä testaamassa soratiellä missä saa kunnolla abseja ja espiä härnättyä ja ei mitään :?

Ilmeisesti ei mistään mekaanisesta viasta ole kyse, kun netistä löytämäni perusteella nuo valot syttyy, kun sähköä ei ole. Olisko joku kontaktihäiriö, kun oli päällä mutta nyt ei.

Tutkailen asiaa...
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
MattiR
"Turbo"
Viestit: 269
Liittynyt: Pe Elo 13, 2004 11:05
Paikkakunta: Oulu

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja MattiR »

Yksi mahdollisuus on että ABS-yksikkö alkaa oirehtia. Oirekuva on juuri tuo eli aluksi satunnaisesti alkaa syttyä nuo mainitsemasi valot. Nopeusmittari lakkaa tuolloin myös toimimasta. Itselläni on yhdessä autossa ollut tuo vika, aluksi esiintyi satunnaisesti ja lopulta vika jäi päälle. Korjaantui vaihtamalla ABS-purkki ehyeen.
Matti
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8244
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Okei, pidän tuon mielessä. Mulla tosin taisi nopeusmittari toimia vaikka nuo valot paloi.

Löysin tosiaan netistä, että jos ao. juttuja esiintyy niin silloin tuo C1540-koodi tulee. Ao. listaan liittyen katson sähkökaaviot läpi ja jos on jotain releitä mitä käsien väliin katson niiden kunnon. Pajalla sanottiin, että useasti satunnaiset häiriöt liittyy siihen abs-yksikön liittimeen. Mene ja tiedä mutta katson senkin siinä samalla. Ja maadoituspisteen voisi tarkistaa.

- kolme tai enemmän venttiiliä ei saa virtaa
- jos joku sisäinen jännite rele on viallinen
- liittimen pinneihin 17 tai 18 ei tule virtaa
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8244
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Soitin Sercap-nimiseen firmaan ja kyselin tuon abs-ohjaimen huollosta. Keminmaan-konttorin avulias heppu antoi hieman neuvoja mitä kannattaa tarkistaa ensin ja ne tein tänään. Kiitokset siis näistä neuvoista.

Tarkistin siis sulakkeet, itse abs-ohjaimen liittimen ja maadoituspisteet mihin tuo purkki maadoittuu. Ne kaikki oli silminnähden ok kuntoiset mutta varuilta suihkutin liittimeen puhdistusainetta. Kokeilin myös virta- ja maadoituskaapelit yleismittarin piipparilla samalla, kun kääntelin liitintä ja ne pitäisi olla kunnossa, piippasi siis koko ajan.

Seuraavaksi annan olla ja katson tuleeko vielä tuota vikatilaa. Käyttöohjekirjan mukaan ko. vika päällä voidaan ajaa lähimpään (Saab-) huoltoon jos jarrunestettä ei kulu (=vuoda). Tuosta siis menee kaikki tuon purkin hoitamat toiminnot pois eli abs, tcs ja esp, eli siitä tulee tosimiehen :lol:

Ei vainen, jos toi vika tulee taas niin irroitan tuon ohjaimen ja lähetän sen huoltoon. Autolla, kun voi ajaa vaikka ohjain on irti mutta onko se suositeltavaa niin on sitten toinen asia...
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8244
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Perkales, eilen katkesi se vaihdekepin suoja, se ihme jalousi vai mikä se nyt on.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Vastaa Viestiin