moottorihäiriöt

Vuonna 2010 markkinoille tullut täysin uusi 9-5.
Osku9-5
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ma Heinä 08, 2019 19:16

moottorihäiriöt

Viesti Kirjoittaja Osku9-5 »

Tässä nyt reilu puolisen vuotta ollut ng9-5 vanhan og vectorin seurana, mutta murheitta ei olla selvitty tulokkaan kanssa :cry: XWD murheet oli aluksi eikä taida haldexi vieläkään olla kunnossa. Mutta nyt ilmeni moottoripuolella ongelmaa herjasi pakopuolen nokkaakselin magneettiventtiiliä. Kummatkin säätösolenoidit otettiin pois sekä imu että pakopuolelta, ja niistä paljastui metallilastua kummastakin, öljyn vaihdossa moottoriöljyt näytti kohtuu hyvältä ja suodatin ok. Pelästyttää vaan perkeleesti tollaset metallihiukkaset, käynti on kylmänä ollut oudon kuulonen mutta tasaantunut aika äkkiä. Liekö sitten tuo solenoideissa ollut töhnä syynä. 2litranen bensa, muutettu etanolikäytölle aiemmin. kilometrejä 270tkm eikä jakoketjua vaihdettu. Onko kellään antaa hyvää vinkkiä mistä lähteä jatkamaan?
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: moottorihäiriöt

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Pitääkö se jakoketju ääntä (kylmänä/lämpimänä)?

Eräässä Facebookin NG9-5 -keskusteluryhmässä oli kuvia porsineesta jakoketjusta. Taitaa vain olla suljettu ryhmä, joten kuvia ei pääse katsomaan ihan tuosta vain :roll:

Itse hommasin reilut puoli vuotta sitten tuon etuvetoisen TTiD:n, koska kuulin kauhutarinoita tuosta 2.0t:n jakoketjusta ja XWD:stä 8O
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Osku9-5
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ma Heinä 08, 2019 19:16

Re: moottorihäiriöt

Viesti Kirjoittaja Osku9-5 »

Ei sellasta jakoketjun rapinaa kuulu mitä vanhassa 9-5 ssa oli ennen jakoketjun vaihtoa. Mutta joo nyt otetaan venttiilikopan kansi ja öljypohja pois ja ajattelin että jakoketju vaihtoon jokatapauksessa, kun sitä metallihilettä löytyi nyt jo suodattimestakin kun uudelleen katsottiin muutaman pidemmän ajon jälkeen. Taitaa olla imupuolen venttiilit temppuillu jossain kohtaa kun ilmeiseti päässyt bensaa öljyn joukkoon. Ekojen ongelmien jälkeen en halunnut luopua koko pelistä kun noita aeroja automaatilla ja nelivetona on harvoin tarjolla, on se niin kiva kyyti, mutta tällä hetkellä se kyyti ei paljon lämmitä:/
veini siekkinen
"Hirsch"
Viestit: 889
Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56

Re: moottorihäiriöt

Viesti Kirjoittaja veini siekkinen »

Eikös se olekin sen ketjun vaihtoväli 150tkm.jos ketju venynyt ei automaatti ajoitus toimi nokille
jarkar
"Viggen"
Viestit: 508
Liittynyt: Su Loka 29, 2006 12:08
Paikkakunta: Härmä

Re: moottorihäiriöt

Viesti Kirjoittaja jarkar »

Luultavasti jakoketjut vaihto kunnossa 1200€ osat + työt (kiristin ,rattaat,ketjut.)mulla meni 110tkm ajettuna töitä 9 tuntia paikallinen korjaamo
Hoiti asian. Saabanti virossa tarjosi 1600€ kokovaihto.Pari vuotta sitten.
Metalli hiletta oli mulla öljynjoukossa ketju oli hinkannut pultinpäähän päähän siitä luultavasti hile tullut
Rinta-Joupissa osat 2000€ja päivä töitä .Opeliin samat osat erI hinnat pako puolen nokka ratas opel 800 saab 500
Imupuolen toisi päin. Kannattaa kysellä molempien numeroilla osat on samat.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: moottorihäiriöt

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

veini siekkinen kirjoitti:
Ti Heinä 09, 2019 17:00
Eikös se olekin sen ketjun vaihtoväli 150tkm.jos ketju venynyt ei automaatti ajoitus toimi nokille
Aika heikosti menee, jos jakoketjun joutuu vaihtamaan 150 tkm välein 8O
Sehän on sama vaihtoväli kuin NG9-5:n dieselmoottoreiden jakopään hihnassa :roll:

Entisellä NG900:lla oli ajettu 270 tkm, eikä ollut vielä mitään tarvetta vaihtaa jakoketjua.
Ostaja soitti vielä jälkikäteen ja tiedusteli, täytyisikö jakoketju vaihtaa. Sanoin hänelle, että jos ei ole alkanut hänen omistuksensa aikana rallattamaan, niin ei tarvitse vaihtaa.

Entisellä työkaverilla on ollut kaksi NG9-3:sta 2-litraisella bensakoneella, ja molempiin on joutunut vaihtamaan jakoketjut. Nyt osti sitten 2.8V6t:n, jos siinä ei olisi vastaanvanlaisia ongelmia.

NG9-5:n luotettavin bensamoottori taitaa olla se Opel -pohjainen 1.6T.
Opel näyttää käyttävän sitä edelleenkin (ehkä on kuitenkin jollain tavalla varioitu/kehitetty?) Insigniassa.

Tuo jakoketjuvaurioon liittyvä Facebook -keskustelu on joissain seuraavista suljetuista keskusteluryhmistä:

- The SAAB 9-5 NG Connection
. SAAB ng 9⁵ Sverige (2010-2012)
- Int. SAAB 9-5 NG Owners Club *** STRICTLY FOR OWNERS***

Yritin etsiä sitä keskusteluketjua, mutta en valitettavasti löytänyt sitä.
Noihin keskusteluryhmiin pääseminen vaatii administraattorin hyväksyntää, mutta se onnistuu melko helposti.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2706
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: moottorihäiriöt

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Turbo Sensonic kirjoitti:
Ke Heinä 10, 2019 08:54

Aika heikosti menee, jos jakoketjun joutuu vaihtamaan 150 tkm välein 8O
Sehän on sama vaihtoväli kuin NG9-5:n dieselmoottoreiden jakopään hihnassa :roll:

Entisellä työkaverilla on ollut kaksi NG9-3:sta 2-litraisella bensakoneella, ja molempiin on joutunut vaihtamaan jakoketjut. Nyt osti sitten 2.8V6t:n, jos siinä ei olisi vastaanvanlaisia ongelmia.
En kyllä suosittele ajamaan tuota 150tkm sillä hihnalla, sekään ei kestä sitä. Itsellä aiemmasta TTID vesipumppu oli porsinut 106tkm kohdilla ja hihna ottanut itseensä. Oli ollut kallis remppa ja edellinen omistaja alkoi sai tarpeekseen Sapeloinnista.

Ja toi 2.8T on kyllä reilusti heikompi ketjultaan kuin 2.0T, jossa se yleensä kestää edes sen 150tkm.
2.8T ketjunvaihtoväli voisi olla 100tkm, jos haluaa suuremmat ongelmat vältellä, omassä exässä oli kestänyt 120tkm, oli koko kone vaihdettu uuteen täystuhon jälkeen.

Vuosikymmenen vaihteen ketjukoneet tuntuu olevan ihan totaalisen paskoja merkkiin katsomatta, 1.2/1.4TSI, 1.8/2.0TFSI, PSA/Mini 1.6THP, BMW N47/57, Mazdan dieselit, Mersun OM642 ym. Ilmeisesti päästönvähennyshuumassa tehtiin liian heppoisia ratkaisuja, jotka uutena vaikutti hyvältä, mutta pidemmässä juoksussa ei toimi.
Kävi vähän kuin Saabille T7 kanssa, joka kyllä toimiessaan oli ominaisuuksiltaan muita merkkejä edellä, kesto vaan ei ollut kummoinen, mutta kun vertaa noihin 2010 paikkeilla tulleisiin laitteisiin, niin siihen verrattuna jopa T7 on suorastaan ikuinen.
Tomppa & Saabit myyty :(
Osku9-5
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ma Heinä 08, 2019 19:16

Re: moottorihäiriöt

Viesti Kirjoittaja Osku9-5 »

On vaan ollut harvinaisia murheita nuo ketjut, ja nyt on molemmissa 9-5 ssa mennnyt vaihtoon. Aika vähän murheita muutenkin ollut enkä sen tähden ole pahemmin näillä palstoilla pyörinyt. Eka autoni oli 900i -vm 90 myydessä (mikä oli elämäni suurin moka)oli mittarissa 490tkm ja sama ketju eikä mitään suurempaa rapinaa kuulunut. Joten olen aika sinisilmäisesti luottanut noihin jakoketjuihin. Tänään olivat ottaneet öljypohjan pois ja sieltä sitä tavaraa löytyi, kaikki muoviset ohjurit tuhannen päreinä pohjalla ja öljysihtissä, nyt on jakopään ketjusarja tilauksessa ja pitänee vaan aika pirun huolellisesti saada kaikki putsattua jottei olisi missään kanavassa tukoksia. Ihmettelen vaan että kone käynyt aika nätisti ja jollain tuurilla se ketjukin jo jonkin aikaa pyörinyt löysänä ilman ohjureita. :roll:
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1638
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: moottorihäiriöt

Viesti Kirjoittaja mike »

Kallista se on tuo remontointi kun tuliterä kone A20NFT/A20NHT engine SAAB 9-5 II 2.0T ´10-12 NEW/0MLS/0KM 2,380.00EUR
incl. tax plus shipping. Turbon kanssa sitten 820 euroa enemmän.

https://www.schwedenteile.de/a20nft-a20 ... 61958.html
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: moottorihäiriöt

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

mike kirjoitti:
To Heinä 11, 2019 20:13
Kallista se on tuo remontointi kun tuliterä kone A20NFT/A20NHT engine SAAB 9-5 II 2.0T ´10-12 NEW/0MLS/0KM 2,380.00EUR
incl. tax plus shipping. Turbon kanssa sitten 820 euroa enemmän.

https://www.schwedenteile.de/a20nft-a20 ... 61958.html
Tuota juuri etsinkin.

Eli itse ehkä mieluummin hommaisin tuolta uuden moottorin kuin alkaisin korjaamaan vanhaa. Vanhoilla on kuitenkin yleenä ajettu se 100 000 - 350 000 km, joten parempi olisi vaihtaa moottori, jos auto muuten on suht hyvässä kunnossa. Jossain näin muuten TTiD:n turboyksikköä hintaan 429 €.

Erään diesel-NG9-5:n omistajan kanssa käytiin muutama kuukausi sitten keskustelu siitä, että hänen autollaan oli ajettu yli 200 000 km, ja mietti auton vaihtoa tai nykyisen auton pitämistä. Neuvoin häntä ostamaan uuden moottorin, jos auto on muuten hyvässä kunnossa. Muistaakseni myös Orio myi jossain vaiheessa noita dieselmoottoreita 2 300 € pintaan.

Mitä kilsamääriä noilla NG9-5:n dieselmoottoreilla on muuten ajettu? Itsellä tällä hetkellä vähän alle 172 000 km lasissa.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
veini siekkinen
"Hirsch"
Viestit: 889
Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56

Re: moottorihäiriöt

Viesti Kirjoittaja veini siekkinen »

Kyllä ng mallissa on vaan parhaat kestoltaan nuo tid ja ttid moottori.minulla ei moottoreissa ollut mitään huolia öljyt vain vaihtanut kympin välein eikä gm öljyjä laiteta.pensa koneessakin huomaa sen eron jos vaihdettu kympin välein öljyt ei ketjuja ole tarvinnut niin usein vaihtaa.
nokan säätö ventiili menee jumiin/säätö ei pelaa kun sinne menee paskaa ja ketju jää silloin löysälle.
Ei nuo ruotsin pojatkaan niitä öljyjä turhan usein vaihda.
diseli koneen ääni ei vaan nelipyttysenä ole mielyttävä.kyllä se opelin peruinen on paljon hiljaisempi.
Ostin tuossa 2.3 turbo pensakoneisen vanhemman saabin niin gm öljyjä ja joutui jakopään laittamaan uusiksi kun oli niin kulunut jakopää ja kilsoja 239tkm.5-10tkm,öljynvaihtovälillä ajettu samanlainen vemma niin 465tkm eikä ketju äännä eikä ajettu mobililla niin pirukas onha siinä vaan ero ja vaihtoväli vaikuttaa taatusi.

talvella varsinkin pitäs ehottomasti käyttää sitä 0w öljyä eikä mitään muuta.se ketjun säätö ei toimi paksuilla öljyillä.
se 1.6 moottori ei kyllä käy näin raskaaseen autoon.itse jos olisin saanut valita niin tehtaalta olis pitänyt lähteä 5-syliterinen 250hv diseli ja pensa ainakin 2.3 litranen.

Tiettyjä merkkiliikeen hintoja en kyllä ymmärä joku vetää välistä paljon.(ilmastoinni kompura esim.1600e autodoc alle 400e.turbo setti 1600e tilattuna ulkomailta 400-450e) samat osat.
veini siekkinen
"Hirsch"
Viestit: 889
Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56

Re: moottorihäiriöt

Viesti Kirjoittaja veini siekkinen »

Xwd mallin suurin huoli että jääneet huoltamatta alussa.oma ostettuni sanoi ruotsin poika että oli sanottu että laatikkoon ei tarvii vaihtaa öljyjä ja oli särkynyt 150tkm.oli vaihdettu alle kympin ajettu laatikko.vanhassa oli ollut liian vähän öljyä ja kuulema tosi jäykkää kökköä koko öljy.
onneksi muut öljyt oli vaihdeltu.itse ole ne vaihtanut jo kaikki kahdesti.kerta vuoteen varmaan hyvä kun määrät niin pieniä.
sairas
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: Su Joulu 18, 2011 13:25

Re: moottorihäiriöt

Viesti Kirjoittaja sairas »

Mitä öljyjä Veini on pitänyt Saabeissaan, miten on koneet kestäneet.
Saapilla 1987.........
veini siekkinen
"Hirsch"
Viestit: 889
Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56

Re: moottorihäiriöt

Viesti Kirjoittaja veini siekkinen »

Ng mallissa 0-40w tai 0w-30w,vanhemissa saabeissa 5w/50w mobil ja vaihtoväli max 10 tuhatta.
kilpa-autot sitten erikseen.
Osku9-5
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ma Heinä 08, 2019 19:16

Re: moottorihäiriöt

Viesti Kirjoittaja Osku9-5 »

Pitäneekö paikkansa ettei esim mobilin 3000 kannata käyttää,joku tuossa sitä kertoi. Ja melkein mikä tahansa myyjä suosittelee aina gm :n öljyä, ja monelta taas kuullut ettei ole ollenkaan hyvää tavaraa noihin koneisiin. Itsellä ainakin tuossa OG ssä aika useasti castrollia tai sitten mobilin 3000. Viimeksi vaihatin NG :n öljyt huoltoliikkeesssä ajan puutteen vuoksi ja olivat ilmeisesti laittaneet GM: tavaraa.
Vastaa Viestiin