OG900 2.0i B201 tyhjäkäyntiongelma ja puuttuva letku

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
PVK
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: To Heinä 11, 2019 19:28

OG900 2.0i B201 tyhjäkäyntiongelma ja puuttuva letku

Viesti Kirjoittaja PVK »

Terve,

tuore :saab: OG900 omistaja kyselee, että minne menevä letku tästä mahdollisesti puuttuu ja olisiko sillä vaikutus tyhjäkäyntiongelmaan?

Ja kyse siis B201 8 venttiilisestä ruiskukoneesta.

Kuva
Puuttuvan letkun paikka?

Kuva
Yleiskuva kauempaa
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23921
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: OG900 2.0i B201 tyhjäkäyntiongelma ja puuttuva letku

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Ei vaikuta eikä kuulu olla letkua ilmais nipassa
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
PVK
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: To Heinä 11, 2019 19:28

Re: OG900 2.0i B201 tyhjäkäyntiongelma ja puuttuva letku

Viesti Kirjoittaja PVK »

Noniin, kiitos vastauksesta, selvisi heti tämäkin :)
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11475
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: OG900 2.0i B201 tyhjäkäyntiongelma ja puuttuva letku

Viesti Kirjoittaja jus »

Suutinputkessa näyttää olevan jatkos. Yleensä nuo jatkokset tai mitkään muut kuin alkuperäisen kaltaiset paksuseinämäiset kovamuoviputket eivät toimi odotetusti. Suosittelen etsimään ehjät putket, varsinkin tuon korjatun tilalle, ja ehkä viereiseenkin - näyttää oudon terävästi taipuneelta.

Tarvikemallinen uusi sytytyspuola on harvoin parempi kuin alkuperäinen ehkä käytetty.
Viimeksi muokannut jus, Ti Heinä 16, 2019 09:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
PVK
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: To Heinä 11, 2019 19:28

Re: OG900 2.0i B201 tyhjäkäyntiongelma ja puuttuva letku

Viesti Kirjoittaja PVK »

Täälhätän löytyy hienosti heti apua. Lähdetään noiden laittamisesta sitten liikkeelle..
petromies
"Viggen"
Viestit: 575
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 23:02
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: OG900 2.0i B201 tyhjäkäyntiongelma ja puuttuva letku

Viesti Kirjoittaja petromies »

Jos suutinputki ei vuoja ni tuskin vaikuttaa tyhjäkäyntiin. Harmeja vaan tulee kun menee noita roplaamaan...kattele läpi kaikki muut putket myös tuo joka paksun suojaputken sisässä ja tarkista että ehyitä ja liitokset tiukkoja. Jos löysä liitos ja putkessa varaa niin pätkä vaan pois.
Tuossa et tarkemmin kertonut millasta tyhjäkäynti ongelmaa...kuumana kylmänä jne
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Uteip
Matalapaineturbo
Viestit: 199
Liittynyt: Ke Syys 19, 2018 20:53
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: OG900 2.0i B201 tyhjäkäyntiongelma ja puuttuva letku

Viesti Kirjoittaja Uteip »

jus kirjoitti:
Ti Heinä 16, 2019 09:22
Suutinputkessa näyttää olevan jatkos. Yleensä nuo jatkokset tai mitkään muut kuin alkuperäisen kaltaiset paksuseinämäiset kovamuoviputket eivät toimi odotetusti. Suosittelen etsimään ehjät putket, varsinkin tuon korjatun tilalle, ja ehkä viereiseenkin - näyttää oudon terävästi taipuneelta.

Tarvikemallinen uusi sytytyspuola on harvoin parempi kuin alkuperäinen ehkä käytetty.
Ei ole välttämättä jatkos, mulla on samassa kohtaa samanlainen letkunpätkä suutinputkessa, eikä se ole niin tiiviin oloinen että voisi mitenkään olla jatkoksena. Luulisin olevan vaan suojana lisäilmaluistin letkun hankaamista varten.

Onko tyhjäkäynti huonoa sekä kylmällä että lämpimällä koneella? Jos vain kylmällä kannattaa lisäilmaluistin toiminta tsekata. Ilmavuotoja kannattaa etsiä myös, mm. virranjakajan alipainekello ja kaikki alipaineletkut. Myös määräjakajan lautasen muoto kannattaa katsoa, jos on taipunut hörii ilmaa välistä niin ettei nouse tarpeeksi ylös ja laihentaa seosta tyhjäkäynnillä.
Ex:Saab 90i -86, (Micra -99, Punto -02)
PVK
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: To Heinä 11, 2019 19:28

Re: OG900 2.0i B201 tyhjäkäyntiongelma ja puuttuva letku

Viesti Kirjoittaja PVK »

Tyhjäkäynti on huonoimmillaan kylmänä, ei meinaa pysyä käynnissä jos ei vähän kaasuttele.

Lämpimäksi kun on ajanut, niin pysyy sentäs käynnissä, mutta ei se aivan tasaisen kuuloisesti silloinkaan käy.
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2003
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Re: OG900 2.0i B201 tyhjäkäyntiongelma ja puuttuva letku

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

Kansipahvi, vuotaa vettä sylinteriin?
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10272
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: OG900 2.0i B201 tyhjäkäyntiongelma ja puuttuva letku

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

K-jetissä kylmänä käynnissä pysymiseen auttaa yleensä kaasuläpän stopparin säätö. Tyhjäkäynnin nopeus säädetään M10 avaimilla läppäkotelon kyljessä olevasta ruuvista. Epätasainen käynti ja muut häiriöt näissä yleensä johtuu sytytysjärjestelmän vioista. Jos ruisku on saanut olla "räpeltämättä", se on melko pommin varmaa tekniikkaa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11475
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: OG900 2.0i B201 tyhjäkäyntiongelma ja puuttuva letku

Viesti Kirjoittaja jus »

Tai sitten ohjauspaineventtiili viallinen, ohjauspaineet metsässä ja seokset samoin.

Kaasuläpän stopparilla saa tyhjäkäynnin lämpimänä säädettyä. Paitsi jos läppäkotelossa on päällä ohivirtauskanava ja sen 10 mm kannalla oleva M6-säätöruuvi, säädetäänkin siitä ja läppään ei kosketa.

Kylmäkäyntikierroslukua hoitelee lisäilmaluisti.

Mitäs ohjauspaineventtiilin letkuille on tehty, miksi nippusiteet, onko siellä sisällä kuitenkin ohuet alkuperäiset kovamuoviputket?

Juuri käynnistin oman K-Jetin ensimmäistä kertaa 10 kuukauteen. Jäi ekalla käyntiin ja kaasuun en koskenut ennen kuin käynti oli tasaantunut. Ekat muutaman sekunnin ajan meinasi röpöttää ja kierrokset aika alhaalla. Sitten tasaantui ja toimi kuin ei olisi seisonnassa ollutkaan.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin