1975 Saab 96 -projekti

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
progress
"Tuplakaasari"
Viestit: 72
Liittynyt: Ti Loka 24, 2006 13:44

Re: 1975 Saab 96 -projekti, kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja progress »

Useampi vuosi takana Saabin omistamista. Ja nyt viimeiset kolme->neljä vuotta Saab vähän makaili odottamassa vuoroaan tuolla tallissa. Nyt on uusittu sisusta (sinisestä -> tumman ruskeaan), saatu orggis peilit, käsijarru/takajarrut fiksattu, tehty uudet vanerit takapaksiin, vaihdettu uusi pakoputkisto, maalattu auto "käsin pensselöidystä sinisestä" hionnan kautta harmaaksi, nyt vihdoin töötti/merkinanto toimii ratin painikkeesta, ainiin ja investoin ihan akkuunkin.

Ainut mysteeri on ollut ihme kolahdus etupäässä välillä ajaessa.. en alkanut mitään osia vaihtamaan ennen katsastajan tuomiota. Eilen kävin katsastuksessa ja erikseen kyselin että voisko katsoa etupäätä että mikä siellä oikein mahtaa pitää ääntä. Tutkittiin sitä hetken aikaa ja ei löydetty vikaa, vaikka yritettiin. Yhtenä mahdollisuutena katsuri piti että etupäässä iskareiden alapään kiinnityksen kumi saattaisi antaa myöden sen verran että metalli kolahtaa yhteen.

Joka tapauksessa, ilman mitään huomautuksia saatiin leima autoon. Oli aika hieno tunne ajella monien vuosien jälkeen Saabilla. Toisin kuin urheiluautoilla, saabilla kyllä kerää niitä katseita. Vaimon kun hain kyytiin niin hän kyllä ilmaisi heti häpeävänsä olla tämän auton kyydissä. :D

Seuraava to do lista vielä:
- tyhjäkäynti. Ei tykkää pysyä käynnissä ilman pientä ryyppyä, pitää säätää.
- lämmityslaitteen hana ei skulaa ja vaijerikin siitä katkesi. Ajattelin jonkun soveltuvan palloventtiilin siihen laittaa, kunhan sopiva koko löytyy ja siihen tehdä jonkinlaisen vaijerivivun jolla voi ohjata palloventtiilin asentoa kabiinista.
- Kuskin oven / apukuskin oven lukko olis kiva saada avaimella toimivaksi, jostain pitäisi siis kehittää lukko.
- kaikkea pientä fiksailua siellä ja täällä
Saab 96 (1975), Chevrolet Corvette (1973), Chevrolet Corvette (1982) Collector Edition, Alfa Romeo
http://ruosterausku.blogspot.fi/
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: 1975 Saab 96 -projekti

Viesti Kirjoittaja ristos »

Kun Sinulla on tuollainen 1975 malli siellä pohjalla ja jos auto ei ole päässyt pahasti ruosteiseen, niin sinulla on Hyvä aihio korjattavaksi! Kannattaa tehdä työ huolella ja tehdä entistäminen hyvillä varaosilla, koska niitä on saatavilla. Hankinta vaatii pientä viitseliäisyyttä, työn jälkeen tulos kyllä palkitsee! :D

Laitas joku kuva, millaisessa kunnossa Saab on? Sinulla on hyvän vuosikerran versio ja vielä paksuilla pelleillä!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7457
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: 1975 Saab 96 -projekti

Viesti Kirjoittaja mestari »

Iloisella 90 luvulla otettiin Opel Kadett lämm laitteen venttiili purkaamosta joka kävi letkujen väliin ja oma vaijeri vielä siihen niin pelasi hyvin

edit piti korjata kun oli teksti jotakin aivan muuta kuin piti.
Viimeksi muokannut mestari, To Heinä 18, 2019 18:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Avatar
Anahuj
"Ruisku"
Viestit: 109
Liittynyt: Ti Touko 30, 2017 21:43
Paikkakunta: Helsinki/Nurmo

Re: 1975 Saab 96 -projekti

Viesti Kirjoittaja Anahuj »

Johtuukohan etupään kolina jarrusatulan välyksestä, joka pääsee hakkaamaan lievästi monttuihin ajaessa? Kokeilepa ajaa möykkyihin jarru lievästi päällä, koliseeko silloin. Löystyneiden jarrusatuloiden korjauksesta oli ohjeistusta tuolla Saab 96 FAQ -osion puolella, mikäli vika löytynee sieltä.
NG9-5 -10 (KA) | 9-3 SC 2.0t -07 (KA) | 96 -73 kesäauto (MR)
Avatar
AnttiK
"Aero"
Viestit: 454
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 11:03
Paikkakunta: Oulu

Re: 1975 Saab 96 -projekti

Viesti Kirjoittaja AnttiK »

Lämppärin hanan tiivisteen vaihto oli kohtuuhintainen ja kohtuullisen näppärä homma tehdä, että en lähtisi erilaista venttiiliä sinne näpräämäämään. Kunnostuskelpoisia hanoja löytynee harrastajilta, jos oma on muuten rikki.

viewtopic.php?f=10&t=86909&start=15#p872242

Mitä tuohon 96:n kyydissä istumisen häpeämiseen tulee, niin minusta ne ajat ovat menneet :D Vaimokin istuu mielellään kyydissä, mutta motarille ei uskalla kyytiin.
Viimeksi muokannut AnttiK, La Heinä 20, 2019 10:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
96 V4i -73
korpijaakko
"Viggen"
Viestit: 525
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 10:49
Paikkakunta: Kuopio

Re: 1975 Saab 96 -projekti

Viesti Kirjoittaja korpijaakko »

alatukivarren pultit löysällä. ne jotka menee moottoritilan pohjan läpi. voi olla löystyny myös vaakassa olevat pultit.

menee herkästi katsastuksessa läpi nuo löysät pultit.
SAAB 95 73 KA, SAAB 96 78 KE, SAAB 99 78 5D COMBI COUPE GL SUPER (AC) MR,SAAB 99 78 3D COMBI COUPE TURBO KE, KR SAAB 9-5 ttid NG vector KA,SAAB 9-5 wag 2.0 biopower KA
korpijaakko
"Viggen"
Viestit: 525
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 10:49
Paikkakunta: Kuopio

Re: 1975 Saab 96 -projekti

Viesti Kirjoittaja korpijaakko »

alatukivarren pultit löysällä. ne jotka menee moottoritilan pohjan läpi. voi olla löystyny myös vaakassa olevat pultit.

menee herkästi katsastuksessa läpi nuo löysät pultit.
SAAB 95 73 KA, SAAB 96 78 KE, SAAB 99 78 5D COMBI COUPE GL SUPER (AC) MR,SAAB 99 78 3D COMBI COUPE TURBO KE, KR SAAB 9-5 ttid NG vector KA,SAAB 9-5 wag 2.0 biopower KA
Vastaa Viestiin