Käyttiksen ylläpitoa: Saab 9-3 Sc 2008 BioPower

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4070
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: Käyttiksen ylläpitoa: Saab 9-3 Sc 2008 BioPower

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Löysin tallilta viime talvena irronneen Ez-Lip kumispoilerin. Puhdisin sen huolella ja asensin sen uudella 2-puolisella teipillä. Nyt keulan ilme on sellainen kun pitääkin. Tuo kumispoileri sopii tyyliin mielestäni todella hyvin.

Kuva

Kuva

Sisustassa pesin penkkien vaaleat kangasinsertit verhoilunpesurilla, kangasosissa oli muutava pieni tahra, nyt nekin on hoidettu pois.
Otin etumatot myös ulos ja pesin ne juuriharjalla, mäntysuovalla ja painepesurilla :lol: nyt nekin on raikkaat.

Nyt Saabi saa olla rauhassa noin viikon verran, sitten olisi ajatus vesihioa nuo paikkamaalaukset ja kiilloittaa lokasuojat kunnolla.
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2497
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Käyttiksen ylläpitoa: Saab 9-3 Sc 2008 BioPower

Viesti Kirjoittaja Termos »

Kiitoksia tästä infopitoisesta paikkamaalausprojektista, meidän viirufemman takapyöränkotelot kaipaa samanlaista maalauskäsittelyä.
Osaatko suositella pohjamaalia, joka olisi vedenpitävä, eikä vaadi päälle pintamaalia/lakkaa?

Hiekkapuhallan kotelot ja mielessä on ruutata niihin Raptoria: https://www.nettimaalikauppa.fi/RAPTOR-pinnoite
Raptorilla on oma happopohjamaali https://www.nettimaalikauppa.fi/epages/ ... PTEP/AL%22, mutta juu, ehkä laittaisin sittenkin jotain enemmän käytettyä + tunnettua tavaraa puhtaalle pellille.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4070
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: Käyttiksen ylläpitoa: Saab 9-3 Sc 2008 BioPower

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Raptorin käyttö pyöeänkoteloissa on hyvä ajatus.
Mulla ei ole tiedossa onko tiivistä pohjamaalia olemassakaan. Mä ruiskin spraylaka pohjamaalin päälle kun se oli yön ulkona ennen kun pääsin toisen puolen puhaltaa...
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2497
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Käyttiksen ylläpitoa: Saab 9-3 Sc 2008 BioPower

Viesti Kirjoittaja Termos »

Tuo Raptor -projekti kun tuntuu nyt etenevän, niin tuli mieleen kysäistä, että käytätkö eri ruiskua/suutinkokoja erilaisille ruiskutettaville aineille?

Mulla tuli eteen tilanne, että tarvin uuden ruiskun. Nyt pähkäilen, että mikä suutinkoko olisi yleispätevä (eli käytännössä tasaisen huono) pohjamaalin, värimassan ja lakan ruiskuttamiseen 8)
Raptorin epoksipohjamaali vaatii perusruiskun suuttimeksi 1,6-1,9 mm, hvlp ruiskulla 1,4-1,8 mm. Mun 80 euron yläkannussa on 0,5 millin suutin :lol:

Toki liikkeestä löytyi notkeampiki epoksipohja, joka ehkä suostuisi tulemaan ulos puolenmillin suuttimesta, mutta en taida alkaa koekaniiniksi.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4070
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: Käyttiksen ylläpitoa: Saab 9-3 Sc 2008 BioPower

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Mulla on isossa ruiskussa 1.2 mm suurin ha pienemmässä 0.8. Nämä pintaväreille ja lakoille.
Pohja yms maaleille on halpa automaalit.net firman ruisku 1.3 suuttimella joka tuntuu jo ihan massaruiskulta :lol:
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2836
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Käyttiksen ylläpitoa: Saab 9-3 Sc 2008 BioPower

Viesti Kirjoittaja Cona »

Nyt kun luisuttiin jo OT:n puolelle niin mitäs primeria oot käyttänyt muoviosille? Ja sprayna vai kannusta?

Pitäis maalailla avosta puskurin pääty, jossa ollu vähän huonot pohjusteet edellisellä maalauskerralla.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
patu
"Hölösuu"
Viestit: 1331
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 10:33
Paikkakunta: Lohja

Re: Käyttiksen ylläpitoa: Saab 9-3 Sc 2008 BioPower

Viesti Kirjoittaja patu »

Näköjään alkavat nämä kolkkien ruosteisen tyyppikohdat löytymään kun ikää tulee 10vuotta. Tällä viikolla oli toisen takalokarini vuoro saada maalia ja häivytystä. Alat jo oppia paikkamaalauksen niksit.. 8) :wink:
Pelottaa jo ajatus valkoisen auton paikkamaalailusta, kun sen juuri oikean värisävy/sekoituksen löytyminen kohdilleen on hankalaa.
Cona kirjoitti:
Pe Heinä 05, 2019 16:30
Nyt kun luisuttiin jo OT:n puolelle niin mitäs primeria oot käyttänyt muoviosille? Ja sprayna vai kannusta?

Pitäis maalailla avosta puskurin pääty, jossa ollu vähän huonot pohjusteet edellisellä maalauskerralla.
https://www.automaalit.net/Troton-muovitartunta-1L

Tuossa olisi yksi vaihtoehto. PPGllä on vastaavaa myös. Sai myös sprayna jos tarvii vähän. Ja maaliin voi myös sekoittaa "joustoainetta" niin ei lohkeile niin helposti muovista irti, jos rapsahtaa..
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2836
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Käyttiksen ylläpitoa: Saab 9-3 Sc 2008 BioPower

Viesti Kirjoittaja Cona »

Kiitos vinkistä. Mietin, kun tuossa lukee, että tuon päälle vedetään pohjamaali ja siihen väri niskaan, että onko se pohjamaali nyt niin pakollinen. Mulla on Saabin omaa liuotinohenteista maalia, ja tuo musta ei siis ole mikään metskuväri..
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
patu
"Hölösuu"
Viestit: 1331
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 10:33
Paikkakunta: Lohja

Re: Käyttiksen ylläpitoa: Saab 9-3 Sc 2008 BioPower

Viesti Kirjoittaja patu »

Tuohan ei peitä yhtään.. ainoastaan tekee näkymättömän "kalvon/tartuntapinnan". Itse olen käyttänyt muoville ihan primeria tai hiontamaalia ennen värin ruiskutusta.
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4070
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: Käyttiksen ylläpitoa: Saab 9-3 Sc 2008 BioPower

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Mä olen käyttänyt myös Bilteman spray muovitartuntaa / pohjaa siinä on sellainen pienenpieni kimalle joka helpottaa ku suihkii sitä pinnoille :lol:

Sitten kans pohjamaali tai hiontaväri riippuen pinnan tasaisuudesta....
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2497
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Käyttiksen ylläpitoa: Saab 9-3 Sc 2008 BioPower

Viesti Kirjoittaja Termos »

Saab.96 kirjoitti:
Pe Heinä 05, 2019 06:11
Mulla on isossa ruiskussa 1.2 mm suurin ha pienemmässä 0.8. Nämä pintaväreille ja lakoille.
Pohja yms maaleille on halpa automaalit.net firman ruisku 1.3 suuttimella joka tuntuu jo ihan massaruiskulta :lol:
Kiitoksia.
Tuossa mun harkitsemassa ruutassa on 1.3 suutin. Pitää sitten nysvätä tarvittaessa vanhalla ruutalla pintaväri ja lakka, jos tuntuu tulevan liian kiire ranteen vatkaamisessa :lol:
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4070
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: Käyttiksen ylläpitoa: Saab 9-3 Sc 2008 BioPower

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Termos kirjoitti:
La Heinä 06, 2019 00:34
Saab.96 kirjoitti:
Pe Heinä 05, 2019 06:11
Mulla on isossa ruiskussa 1.2 mm suurin ha pienemmässä 0.8. Nämä pintaväreille ja lakoille.
Pohja yms maaleille on halpa automaalit.net firman ruisku 1.3 suuttimella joka tuntuu jo ihan massaruiskulta :lol:
Kiitoksia.
Tuossa mun harkitsemassa ruutassa on 1.3 suutin. Pitää sitten nysvätä tarvittaessa vanhalla ruutalla pintaväri ja lakka, jos tuntuu tulevan liian kiire ranteen vatkaamisessa :lol:
Kun on tottunut pienempään suuttimeen niin toi 1.3 tuntui että sieltä tulee maalia niin kuin paloletkusta :lol:
Mutta tottumuskysymys varmasti
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2497
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Käyttiksen ylläpitoa: Saab 9-3 Sc 2008 BioPower

Viesti Kirjoittaja Termos »

Jepulis, mulla homma levisi täysin suunnitellusta. Tuli hitsaamista ja muuta ongelmaa.
Lopullinen resepti oli, vanhan 2-pyttyisen valovirtakompressorin irtisanoutuessa oikean hiekkapuhalluspistoolin ilmansyötöstä:

- Lehtevää paksua ruostetta, ei vielä puhki => rälläkällä pala pois molemmista takapyöränkoteloista
- Ruosteenpoistoa erinäisillä pyörivillä hiomatyökaluilla
- Hiekkapuhalluskannulla suhuuttamista, sen, minkä kompura vielä jaksoi
- 85% fosforihappoa ruostekohtiin https://www.ikh.fi/fi/fosforihappo-85-- ... ava-uph001
- Pari purkkia Wurth Rost Stoppia https://eshop.wurth.fi/Kategoriat/Tartu ... fi/FI/EUR/
- 4 desiä DP40 - epoksipohjamaalia. Tuo ruuta, josta oli aiemmin juttua, toimi hienosti: https://www.nettivari.fi/ylakannuruisku-hvlp-gold
- 8 desiä Raptoria massaruiskulla

Kompurakin antautui lopullisesti ennen maalaushommia, onneksi isän varastosta löytyi +30 vuotta vanha omatekoinen kalvokompura isolla painesäiliöllä. Justiinsa siinä riitti tuotto massaruutalle, kun piti pikkaisen tiheämmät tupakkitauot :D

Laitoin huvikseni kaikkia käyttämiäni kemikaaleja oikeassa käyttöjärjestyksessä umpiruostuneeseen hyllynkannattimeen, ilman mekaanista ruosteenpoistoa. Se on ollut vuosia säiden armoilla, ja saa siihen jäädäkin testimielessä :mrgreen:

Edit: Jos sinua haittaa, että tulen puskista höpisemään omasta projektistani sinun projektiketjuusi, niin kerro vain :lol:
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Uteip
Matalapaineturbo
Viestit: 199
Liittynyt: Ke Syys 19, 2018 20:53
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Käyttiksen ylläpitoa: Saab 9-3 Sc 2008 BioPower

Viesti Kirjoittaja Uteip »

Aikahan sen näyttää, mutta itelle tulee tuosta Raptorista mieleen surullisenkuuluisat Saabin muovimassakokeilut siinä 70-80 lukujen taitteessa. Eli pinta näyttää hyvältä pitkään, mutta pelti katoaa tehokkaasti alta kun reunasta lähtee vesi juoksemaan. Toki epoksi alla auttaa paljon jos kerrospaksuus on riittävä.
Ex:Saab 90i -86, (Micra -99, Punto -02)
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2497
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Käyttiksen ylläpitoa: Saab 9-3 Sc 2008 BioPower

Viesti Kirjoittaja Termos »

No jatketaan vielä tovi offtopicilla, kun ei Toni ole kieltänytkään :lol:

Tuli siis hommattua Raptor ja DP40 - epoksi, ennen kuin selvisi ruostevaurioiden vakavuus. Viirufemma osasi piilottaa vauriot pirun hyvin, eikä nytkään helmamuovien, eli yleisempien ruostekohtien, alta paljastunut pientä pintaruostetta pahempaa. Takapyöränkotelot olivatkin sitten sisälokarien alta todella huonossa kunnossa.

En minä edelleenkään keksi viisaampaa korjausmetodia, ainoa järkevämpi homma olisi ollut hankkia jostain järeä hiekka/lasipuhalluskalusto pihalle. Käytännössä siis ammattilainen puhaltamaan pyöränkotelot puhtaaksi. Eipä moisia puissa kasva remonttikohteessa Pohjois-Pohjanmaalla :( Autosta iskaritornit irti (kuten puhalluksessakin olisi pitänyt olla), eli ei ajettavassa kunnossa.

Raptor ei mielestäni merkkaa tässä ongelmassa juurikaan mitään. Jos happokäsittely + Rost Stop ei purrut kunnolla puhalluskannun jäljiltä jääneisiin ruosteisiin, ja epoksi antautuu, niin hitsaushommia on tiedossa. Tietty jos lakkaa ois vaan laittanut epoksin päälle, niin korroosion eteneminen näkyisi helpommin 8) . Kalvonpaksuus kaikilla suihkituilla aineilla on vähintäänkin riittävä ja auto on edelleen kuivumassa. Tosiaan aika näyttää.

Tulipa tästä vähän hampaat-narskuen tyylinen kirjoitelma, mutta hyvällä tuulella tätä naputtelin :saab:
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Vastaa Viestiin