1,9 TTID mikä moottoriöljy?

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
Vastaa Viestiin
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13167
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: 1,9 TTID mikä moottoriöljy?

Viesti Kirjoittaja AZP »

Täytyy muistaa, että NG-femman ja NG-kolkin TTiD:t on eri koneita. Femman kaksilitrainen pohjautuu samaan Fiatin moottoriperheeseen kuin kolkin 1.9, mutta on GM:n siitä yksin jatkojalostama versio. GM:n ja Fiatin yhteistyö oli kaksilitraisen koneen kehittämisen aikaan loppunut (allianssi purettiin alkuvuodesta 2005), ja tuo tarina Fiatin haluttomuudesta myydä 2.4-konetta GM:n käyttöön voi hyvinkin pitää paikkaansa.

Kolkin 1.9 TiD/TTiD on taas puhtaasti Fiat-konsernin JTD-kone, siitä minulla ei tosin ole tietoa kuka sen tuplaturbotuksen kehitti.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: 1,9 TTID mikä moottoriöljy?

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Teboil Diamond Plus 0w-40 öljyt vaihdettu.
Mobilin öljyt olisin niin mielelläni vaihtanut, mutta kun en nyt ole oikein selvillä mikä ... :roll:
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: 1,9 TTID mikä moottoriöljy?

Viesti Kirjoittaja petrisa »

jatkoa....

Tarkoitushan oli tosiaan vaihtaa öljyt ja suodatin itse, kuten aina ennenkin, mutta hommaa tutkittuani huomasin suodattimen vaihdon olevan tähän koneeseen sitä luokkaa, että käytin toistaiseksi öljynvaihtopalvelua lähimmän ADhuollon toimesta.

Öljynvaihtohan ei olisi ollut sen kummempi kuin B207 koneeseen ja sen tekee tallissa itse helposti, mutta suodatin on kyllä hankalassa paikassa. Auton alusta on matala, kuten näissä on, ja tallissa on joutunut aina öljynvaihdonkin takia tunkkaamaan autoa toisesta kulmasta ylös, jotta alle mahtuu ryömimään ja avaamaan öljyropun. Suodattimen vaihto on näköjään niin ahdasta, että auto olisi saatava melkein mielellään nosturille tai montulle. Ehkäpä sinne pääsee ryömimään, kun tunkkaa niin ylös kuin vain normi hallitunkki ja autopukki antaa korkeimmillaan myöten. Siltikin jää vielä kiusaksi öljyn valuminen suodattimesta minne sattuu :evil: . Sitä on öljykylvyssä auton apurunko, itse ja autotallin lattia.

Kaiken lisäksi hommaa hankaloittaa vielä suodattimen kansi, jossa ei ole normaalin GM:n tapaan 32 mm avaimelle paikkaa :( .
Laitoinkin jo tuonne toiseen viestiketjuun kyselyä että onko tämä: https://www.motorsport-tools.com/facom- ... 76-16.html
sopiva avain :?: .
Ilmeisesti kansi lähtee kyllä auki myös näillä:https://motonet.fi/fi/tuote/803096/Bahc ... i-60-160mm
tai https://motonet.fi/fi/tuote/803094/Bahc ... alli-150mm :?:

ps. en tutkinut asiaa niin pitkälle, että onko itse suodattimen vaihto tallissa helpompi operaatio, jos irroittaa oikean eturenkaan ja sisälokarin. Vaan on sekin melkoinen homma mokoman suodattimen takia.
Joten .... liekö järkevää, kun ei monttua tai nosturia ole, viedä huoltoon ja ostaa vain öljyt ja suodatin itse, kuten eilenkin tein.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: 1,9 TTID mikä moottoriöljy?

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Naftasuodattimen kanssa kannattaa melkein ulkoistaa homma valtuutetulle huollolle tai hommata tarvittavat työkalut. Voi ruveta vuotamaan, jos hommaa ei tehdä oikein.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13167
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: 1,9 TTID mikä moottoriöljy?

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tuosta dieselsuodattimen vaihdosta aina varotellaan, mutta itselläni ei ole suodattimen irrottamisen eikä kiinnittämisen kanssa ollut mitään ongelmia. Salaisuus on oikean kiristysmomentin käyttäminen ja tiivistepinnan voitelu. Ainoa ongelma tuli vesianturin kanssa, kun ei ala-arvoinen Propartsin suodatin halunnut sitä liitosta tiiviiksi, kiristin anturia lisää ja lopulta liikaa niin että anturi napsahti poikki. Marmorilta hankittujen suodattimien kanssa ei tätäkään tiiveysongelmaa ole esiintynyt.

Luulisin että ongelmia syntyy, kun suodatin on kiristetty apinamomenttiin, jolloin irrotettaessa voi mennä se suodatinjalka rikki. Huono puoli on tietenkin se, että kun on auton juuri hankkinut, ei tiedä kuka apina sen suodattimen on siihen millä momentilla kiertänyt.

Oletuksena nyt tässä että TTiD:ssä on samanlainen löpösuodatin kuin yksiturboisessa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: 1,9 TTID mikä moottoriöljy?

Viesti Kirjoittaja petrisa »

tsaarela kirjoitti:
Ti Heinä 30, 2019 09:41
Naftasuodattimen kanssa kannattaa melkein ulkoistaa homma valtuutetulle huollolle tai hommata tarvittavat työkalut. Voi ruveta vuotamaan, jos hommaa ei tehdä oikein.
AZP kirjoitti:
Ti Heinä 30, 2019 09:55
Tuosta dieselsuodattimen vaihdosta aina varotellaan, mutta itselläni ei ole suodattimen irrottamisen eikä kiinnittämisen kanssa ollut mitään ongelmia. Salaisuus on oikean kiristysmomentin käyttäminen ja tiivistepinnan voitelu. Ainoa ongelma tuli vesianturin kanssa, kun ei ala-arvoinen Propartsin suodatin halunnut sitä liitosta tiiviiksi, kiristin anturia lisää ja lopulta liikaa niin että anturi napsahti poikki. Marmorilta hankittujen suodattimien kanssa ei tätäkään tiiveysongelmaa ole esiintynyt.

Luulisin että ongelmia syntyy, kun suodatin on kiristetty apinamomenttiin, jolloin irrotettaessa voi mennä se suodatinjalka rikki. Huono puoli on tietenkin se, että kun on auton juuri hankkinut, ei tiedä kuka apina sen suodattimen on siihen millä momentilla kiertänyt.

Oletuksena nyt tässä että TTiD:ssä on samanlainen löpösuodatin kuin yksiturboisessa.
Jaa, mistähän se polttoainesuodatin tähän tupsahti :o
Minä kyllä tarkoitin öljynsuodatinta :!:
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: 1,9 TTID mikä moottoriöljy?

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

^Juu juu, mutta ajattelin ottaa esille, kun naftasuodatinkin on sellainen aika säännöllisesti vaihdettava kapistus. Itsellä vaihtuu öljynsuodattimen kanssa samaan aikaan.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: 1,9 TTID mikä moottoriöljy?

Viesti Kirjoittaja SS »

petrisa kirjoitti:
Ti Heinä 30, 2019 09:27
jatkoa....

Tarkoitushan oli tosiaan vaihtaa öljyt ja suodatin itse, kuten aina ennenkin, mutta hommaa tutkittuani huomasin suodattimen vaihdon olevan tähän koneeseen sitä luokkaa, että käytin toistaiseksi öljynvaihtopalvelua lähimmän ADhuollon toimesta.

Öljynvaihtohan ei olisi ollut sen kummempi kuin B207 koneeseen ja sen tekee tallissa itse helposti, mutta suodatin on kyllä hankalassa paikassa. Auton alusta on matala, kuten näissä on, ja tallissa on joutunut aina öljynvaihdonkin takia tunkkaamaan autoa toisesta kulmasta ylös, jotta alle mahtuu ryömimään ja avaamaan öljyropun. Suodattimen vaihto on näköjään niin ahdasta, että auto olisi saatava melkein mielellään nosturille tai montulle. Ehkäpä sinne pääsee ryömimään, kun tunkkaa niin ylös kuin vain normi hallitunkki ja autopukki antaa korkeimmillaan myöten. Siltikin jää vielä kiusaksi öljyn valuminen suodattimesta minne sattuu :evil: . Sitä on öljykylvyssä auton apurunko, itse ja autotallin lattia.

Kaiken lisäksi hommaa hankaloittaa vielä suodattimen kansi, jossa ei ole normaalin GM:n tapaan 32 mm avaimelle paikkaa :( .
Laitoinkin jo tuonne toiseen viestiketjuun kyselyä että onko tämä: https://www.motorsport-tools.com/facom- ... 76-16.html
sopiva avain :?: .
Ilmeisesti kansi lähtee kyllä auki myös näillä:https://motonet.fi/fi/tuote/803096/Bahc ... i-60-160mm
tai https://motonet.fi/fi/tuote/803094/Bahc ... alli-150mm :?:

ps. en tutkinut asiaa niin pitkälle, että onko itse suodattimen vaihto tallissa helpompi operaatio, jos irroittaa oikean eturenkaan ja sisälokarin. Vaan on sekin melkoinen homma mokoman suodattimen takia.
Joten .... liekö järkevää, kun ei monttua tai nosturia ole, viedä huoltoon ja ostaa vain öljyt ja suodatin itse, kuten eilenkin tein.
Siellä suodattimen alla on letkukara, josta suodattimen pitäisi saada valutettua tyhjäksi. Ei vaan oikein toimi käytännössä, jonkun pahvikourun olen todennut toimivimmaksi vaihtoehdoksi ja siltikin on välillä öljyä joka paikassa (vasta 5 kertaa harjoitellut). Aika vaikeaa voi olla yläkautta vaihtaa, eikä tuon kiertäminen alakauttakaan helppo ole. Tuon suodatinkotelon voisi ilmeisesti vaihtaa Opelin versioon jossa paikka avaimelle, kuppiavainta joka näihin sopii en ole löytänyt :(

Naftasuodatin on ollut 5 vuotta vaihtamatta, ajattelin ulkoistaa liikkeeseen tuon. Huonolla tuurilla jalka voi hajota.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: 1,9 TTID mikä moottoriöljy?

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Kun olet vaihtanut jo 5 kertaa miin millä avaimella väänsit kupin auki ja kiinni?

Itse ajattelin etten auton alla ryömimällä tuota tee ja sotke itseäni sekä tallin lattiaa öljyyn. Vaihtoehdoksi jää itse vaihtaen TI halli nosturipaikalla tai jonkun tutun nosturi/monttu. Ilmaista ei TI halli vuokrakaan joten taitaa samalla rahalla saada vaihdon huollossa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13167
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: 1,9 TTID mikä moottoriöljy?

Viesti Kirjoittaja AZP »

Siihen öljyyn kainalossa tottuu jo parin kerran jälkeen :mrgreen:

Nimim. myös viisi kertaa vaihtanut
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
aero
-
Viestit: 8652
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: 1,9 TTID mikä moottoriöljy?

Viesti Kirjoittaja aero »

Monenellako kertaa alkaa teippaamaan ranteesta itselleen muovikatoksen suojaksi? :D
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: 1,9 TTID mikä moottoriöljy?

Viesti Kirjoittaja SS »

Kun olet vaihtanut jo 5 kertaa miin millä avaimella väänsit kupin auki ja kiinni?
Alku hihna-avaimella ja loput käsin, jotenkin onnistuu mutta parempi avain saisi löytyä. Pyörii vaan ikävän nihkeästi pitkän matkaa :(

Kyllä tota öljyä aina välillä väärään paikkaan päätyy, montun päällä olen homman tehnyt. Tarttisi leikellä jostain kanisterin kulmasta sopiva muovikouru joka olisi aina valmiina, sen sijaan että joka kerta tekee uuden jostain nurkista löytyvästä pahvista. Viimeksi meni hyvin kunnes pahvikouru tippui :oops:
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Avatar
pjv
"Hölösuu"
Viestit: 2066
Liittynyt: To Helmi 12, 2004 11:57
Paikkakunta: Paimio

Re: 1,9 TTID mikä moottoriöljy?

Viesti Kirjoittaja pjv »

petrisa kirjoitti:
Ti Heinä 30, 2019 09:27
onko itse suodattimen vaihto tallissa helpompi operaatio, jos irroittaa oikean eturenkaan ja sisälokarin.
Siitä suunnasta olen itse aina vaihtanut, en alakautta. Melkein tekisi mieleni muistaa, että homma onnistuu ilman renkaan irrotusta kääntämällä ratti äärivasempaan, mutta nyt on edellisestä vaihdosta melkein 12 kk. Sisälokari ei ainakaan ole edessä.
Petteri #507 | Klubin puhis 2018 - 2022 | IT- ja tiedotusvastaava 2016 - 2022
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: 1,9 TTID mikä moottoriöljy?

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Tämä öljy juttu herättää mietintää.
Kun etsii tarjontaa 0W-40 ja ACEA C3 ehdoilla, niin kovin on heikosti vaihtoehtoja.

Teboililta se löytyy: Teboila Diamond Plus. Mobilin 1 ESP 0W-40 ei tunnu oikein saavan mistään :roll: tai ainakin hyvin huonosti :twisted: .
Sitävastoin Mobil 1 ESP 5W-30 löytyy kyllä vaikka mistä.

Itsekin kun katselin tuon autoni huoltokirjaa niin kovin on useasti merkintä öljystä 5W-30 ollut monessa huollossa. Olisikohan laitettu tuota "helposti" tarjolla olevaa Mobilia. Arvelin vain siksi, kun monessa öljynvaihtoa tarjoavissa autohuolloissa on Mobilin öljyjä tarjolla. Ainakin niitä kovasti markkinoivat. Harvemmin näkee heillä Teboilia.

Tätä vain pähkäilin, kun Mobilia haluaisin edelleen käyttää kuten olen bensa-Saabeissani aina tottunut. Nyt siellä TTiD:ssä on nuo Teboilit.
Mitä seuraavaksi ellei Teboil oikein "iske" :?:
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Hdjanne
Matalapaineturbo
Viestit: 189
Liittynyt: Ma Touko 03, 2010 20:13
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: 1,9 TTID mikä moottoriöljy?

Viesti Kirjoittaja Hdjanne »

Moro
petrisa kirjoitti:
Ma Elo 26, 2019 14:28
Kun etsii tarjontaa 0W-40 ja ACEA C3 ehdoilla, niin kovin on heikosti vaihtoehtoja.
Ihan uteliaisuuttani kysyn, että mistä/ miksi olet tuon C3 luokituksen ottanut myös valintakriteeriksi? Sitähän ei valmistaja vaadi.
Meillä on ollut iät ja ajat Castrolin Edge 0W-40 tuossa TT:ssä eikä sen kanssa ole ollut mitään ropleemeja. Castolissa on kuitenkin "vain" A3/B4 luokitus.
Asioilla on tapana järjestyä..
9-5 Aero wagon MY04 Eko
Ex 9-3 SS Aero MY03 Eko
Ex 9-3 1.9 TTid SC MY08
Vastaa Viestiin