OG 9-3 Nürburgring

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Osaci
"Kaasari"
Viestit: 31
Liittynyt: Pe Kesä 30, 2017 02:09
Paikkakunta: Helsinki

Re: OG 9-3 Nürburgring

Viesti Kirjoittaja Osaci »

tturku kirjoitti:
Ma Kesä 10, 2019 09:22
jos haluaa hifistellä niin loput ruosteet saat pois kun näytät vähän ruosteensyöjää tai happoa sille.
Dinitrol Annitrol on ihmeaine :mrgreen:
Ei poista kaikkea mutta osan ainakin pintaruosteesta ja vielä jonkin pinnoitteenkin muodostaa. (fosfaatti pinnoite tuotekuvauksesta päätellen).
https://m.motonet.fi/fi/tuote/602124/Di ... stoaine-1l

Nykyään mulla aina pensseli ja Annitrol kourassa kun näkee jossain ruostetta. :D
#7770
SAAB 9-3 SE 2.0T -99 E85 "Talvi levolla"
SAAB 99 GL 2.0 -75 "Ei liikenteessä"
SAAB 9-5 VECTOR 2.2TID -05 "Liikenteessä"
Osaci
"Kaasari"
Viestit: 31
Liittynyt: Pe Kesä 30, 2017 02:09
Paikkakunta: Helsinki

Re: OG 9-3 Nürburgring

Viesti Kirjoittaja Osaci »

Eski kirjoitti:
Pe Touko 31, 2019 19:51


Hinkkasin eilen vahaa yms kemikaaleja rykin pintoihin, joten kävin ottamassa kuvan lopputuloksesta Laukaan satamassa. Vähän tuo viime syksyn ruosteenpoiston aiheuttama maalauksen/lakkauksen sävyero erottuu kyljestä, joten pitänee maalata myös ovet jossain vaiheessa...

Tänään vein konepellin maalarille, joten homma etenee pala kerrallaan :twisted:

Eski
Kyllä tuo väri hyvältä näyttää vahattuna ja hieno on auto muutenkin :)
#7770
SAAB 9-3 SE 2.0T -99 E85 "Talvi levolla"
SAAB 99 GL 2.0 -75 "Ei liikenteessä"
SAAB 9-5 VECTOR 2.2TID -05 "Liikenteessä"
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: OG 9-3 Nürburgring

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Täältä myös ääni Annitrolille. Fosforihappoahan se käytännössä on. Muuntaa ruosteen kyllä hyvin ja muodostaa suojaavan kalvon.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2497
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: OG 9-3 Nürburgring

Viesti Kirjoittaja Termos »

Tuossa vähän ärjympää tavaraa, saa toki laimennettua:

https://www.ikh.fi/fi/fosforihappo-85-- ... ava-uph001

Edit: Tuo on tosiaan aika ärjyä, nyt ihan itse kokeiltuna :D

Sudin tuota laimentamattomana pensselillä viiruAeron ruostepaikkoihin. Pieni roiskahdus happoa asentajankäsineen kangaspäällysteiselle selkämykselle, tsup, hanskassa reikä ja sormessa pirunmoinen kirvely.

En jäänyt asiaa sen koommin ihmettelemään, käsi hanskoineen uppeluksiin sadevesiastiaan, ja sehän toimi. Vesiliukoinen happo.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6428
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: OG 9-3 Nürburgring

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, pitääkin kokeilla jotain tuollaista happoa johonkin ruostepaikkaan, kunhan tässä ehtii... Tänään sain konepellin maalarilta ja ihan siistihän siitä tuli ->

Kuva

Eski
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2836
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: OG 9-3 Nürburgring

Viesti Kirjoittaja Cona »

Siisti konepelti logoineen ja värisävykin näkyy osuneen hyvin kohdilleen. 8)
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6428
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: OG 9-3 Nürburgring

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, tuosta tuli selvästi parempi sävyltään kuin aikaisemmin ruostekorjauksen takia maalatuista takakyljistä. Tietenkään tuossa konepellin vieressä ei ole samalla tavalla vertailukohtaa kuten kyljessä on ovi, mutta suunnitelmissa on maalata ainakin kyljet vielä kokonaan uusiksi, jos tuosta siistin haluaa...

Aeron spoikka odottaa vieläkin luukun reunan fiksausta, mutta toisena vaihtoehtona on harkinnassa ns. tuplasiipi, eli Aeron siipi orkkisspoikan selkään :twisted: Orkkis pitäisi vain ensin maalata korin väriseksi, tähän tyyliin->

Kuva

Eski
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6428
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: OG 9-3 Nürburgring

Viesti Kirjoittaja Eski »

Tuuninkia maskiin og-satkun turpomerkillä ->
Kuva

Eski
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6428
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: OG 9-3 Nürburgring

Viesti Kirjoittaja Eski »

Nyt on takajousihomma edennyt siihen pisteeseen, että tilasin uuden H&R:n madallusjousisarjan PCS:ltä ja paketti tulikin jo perille. Takajousien vaihdon yhteydessä on tarkoitus vaihtaa koko taka-akseli ja todnäk myös jarruputkia joutuu entisöimään samalla… Rykin kuittipinosta löytyikin tieto, että nykyinen alustapäivitys on toteutettu 130K huollon yhteydessä, joten onhan nuo vieterit jo noin 15v vanhat... Bilstenin sport-iskarit vaikuttavat vielä ehjiltä, joten niitä ei ole mitään syytä vaihtaa vielä. Myös Powerflexin puslat saavat jäädä paikalleen.

Etutolppien kunto on vielä arvoitus, mutta selviää kun ne puretaan irti jousien vaihtoa varten. Näköjään spedeltä löytyisi uudet tolpat, mutta samalla voisi uusia myös yläpäät yms. hilut jotka olisi näissä mukana -> https://shop.speedparts.se/en/prod/saab ... -left.html

Enpä sitten tiedä onko noissa speden tarviketolpissa mitään merkittävää eroa näihin orkkiksiin ->
https://webshop-fi.saabparts.com/900-9- ... le-house-1

Noissa speden täydellisissä tolpissa on tietysti turhat jouset ja iskarit mukana, jotka joutaisivat myyntiin, mutta ainakin orkkikset yläpäät ja kääntölaakerit maksavat jo tuon hinnanerotuksen verran erikseen… Pitänee vielä tehdä tarkempi arvio noiden tolppien yläpäiden kunnosta ja päättää sitten mitä etupäähän laitetaan :twisted:

Eski
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6428
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: OG 9-3 Nürburgring

Viesti Kirjoittaja Eski »

Kuva
Kuva

Nyt on uudet H&R-vieterit paikallaan. Samalla uusittiin takajarruputket ja letkut ja vaihdettiin siistimpi taka-akseli paikalleen... Etutolpat kelpasivat vielä uusien jousien kaveriksi.

Eski
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6428
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: OG 9-3 Nürburgring

Viesti Kirjoittaja Eski »

Ryki makaa vielä talviteloilla, mutta kevät alkaa jo kolkutella, joten nyt sattui sopivasti tarjolle Aeron korisarja, eli puskurit ja helmat. Tietysti niissä on vielä vähän rojektia, kun etupuskuri on kolarin jäljiltä halki ja värikin olisi vielä vaihdettava punaisesta hopeaksi... Sellainen epäselvä asia niissä on, että osien luovuttaja oli 5-ovinen ja ilmeisesti helmoissa on jotain eroa 3D-versioon. Saakohan nuo 5D-helmat mitenkään muokattua 3D-koriin, vai miten iso ero niissä mahtaa olla? Ilmeisesti erot on niissä helmojen kiinnitysreijissä, mutta pitänee purkaa helma irti, niin sittenhän tuo ainakin selviää...

Toisaalta eipä nuo sporttihelmatkaan kovin pahalta näytä aero-puskureiden kanssa ->
Kuva

Eski
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6428
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: OG 9-3 Nürburgring

Viesti Kirjoittaja Eski »

Tämä helmojen erohan selvisi, kun kävin avaamassa rykin oven. Takaovien kohdalla 5D helmojen kiinnitys menee oven alle, mutta 3D:ssä helman reunassa ei ole sitä takaoven ja helman väliin tulevaa pokkausta ollenkaan... Eli pitänee etsiää oikeat 3D-helmat jostain, mutta ensin aion testata miltä auto näyttää Aero-puskureilla ja sporttihelmoilla. Puskurien fiksaus pitäisi alkaa ensi viikolla, joten kohta on saatava kesäauto liikkeelle, että saadaan puskurien lisäksi myös Aeron takaspoikka viritettyä paikalleen. Spoikka löytyy jo oikean värisenä, mutta luukun reunasta pitää korjata orkkiksen vaatimat 5 reikää umpeen ja tehdä uudet 5 reikää oikeisiin kohtiin...

Tulipa samalla lyötyä ryki käyntiin muutaman kuukauden talviseisonnan jälkeen ja sehän lähti heti tulille, eikä edes venttilinnostimet nakuttaneet yhtään :D
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6428
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: OG 9-3 Nürburgring

Viesti Kirjoittaja Eski »

Nonni, nyt on ryki taas liikennekäytössä ja kävinpä myös katsasutuskonttorilla näyttämässä sitä. Olikin eilen sopivasti viimeinen katsastuspäivä, mutta ajanvarauksella voi katsastukseen ajaa leima ummessaa... Käkkäri oli hieman huonossa säädössä, mutta kelpasi. Myös päästöt oli rajalla HC99, joten sekin rajaa hipoen. Inssi ihmetteli ahdinta, kun siitä ei ole mitään merkintää muutoksissa. Sanoin, että tuollainen se on jo pitkään ollut ja ennenkin kelvannut. Auton kuntoa kehuttiin ja leima tuli :twisted:

Eski
Cruor
"Viggen"
Viestit: 564
Liittynyt: Ma Kesä 02, 2003 18:52
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: OG 9-3 Nürburgring

Viesti Kirjoittaja Cruor »

Eski kirjoitti:
La Touko 09, 2020 10:10
Inssi ihmetteli ahdinta, kun siitä ei ole mitään merkintää muutoksissa.
Mielenkiintoista. Lappuihin kyllä kirjoitin muutoskatsatuksessa muistaakseni "Mitsubishi TD04". Tämän pitäisi lukea myös penkkilapussa joka meni liitteenä muutoskatsastuksessa. Luulisi näiden tietojen jostain järjestelmästä löytyvän :lol:
Matti Penttinen #1807
9-3 2.0t Cabriolet -00
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6428
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: OG 9-3 Nürburgring

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, siitä ahtimesta ei ole mainintaa rekotteessa, joten ehkä se olisi löytynyt koneelta, josta niitä papereita on ennenkin katseltu konttorilla. Jos tuollaisen virityksen
yrittää katsastaa 154hv vakiona, niin pitäisi olla tuttu inssi :twisted:

Nythän tuli hokattua, että rykillä oli 20v synttärit. Sehän on rekisteröity 8.5.2000. Kakkua pöytään :lol:

Eski
Vastaa Viestiin