96 vm68
Re: 96 vm68
On paikoilla... Saako mistään uusia jakopään rattaita kohtuu hinnalla? Meinasin vaihtaa varmuudenvuoksi...
-
- "Viggen"
- Viestit: 526
- Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 10:49
- Paikkakunta: Kuopio
Re: 96 vm68
riippuu mikä on kohtuu hinta. motomobil.de sieltähän niiyä saa uusua. esim. toi..
https://www.motomobil.com/timing-gear-s ... 950-4.html
https://www.motomobil.com/timing-gear-s ... 950-4.html
SAAB 95 73 KA, SAAB 96 78 KE, SAAB 99 78 5D COMBI COUPE GL SUPER (AC) MR,SAAB 99 78 3D COMBI COUPE TURBO KE, KR SAAB 9-5 ttid NG vector KA,SAAB 9-5 wag 2.0 biopower KA
Re: 96 vm68
Oho... Onpa ne hinnoissa... Täytyy varmaan kokeilla tuurilla jos kestäis ensikesän reissun... Vähintään Lapista Saksaan ajetaan, jos Facebook tykkääjiä on tarpeeksi niin käydään espanjassa asti. Sponsoreita jos saa tarpeeksi niin sitte tilaan tuon jakopäänkin...
Re: 96 vm68
Tuliko tarkastaneeksi onko tasap aksilassa väljää.jos on niin nopeita sponsori hakua.
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: 96 vm68
Oo en ole vielä tarkastellut... Häätyy purkaa jakopään koppa niin näkee... Kuinka selvästi sen välyksen tuntee? Saako tasapainoakselin laakerit vaihdettua moottorin ollessa paikoilla? Luin netistä että laakeritki on heikko kohta... Laakereiden vaihto vaatii jonkun erikoistyökalun?
Viimeksi muokannut Tessu85, Ke Elo 07, 2019 19:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: 96 vm68
Irrota laturin hihna ja napakka ote siivapyörästä ja tunnustele ylös alas liikettä älä sekoita sitä hammasvälykseen mikä sekään ei saisi olla iso.yritä myös vääntää auton pituus suunnassa soivaa niin tullaan samalla tarkastaneeksi myös takimmaisen lagerin välys.mikäli välistä eli klonketta tuntuu niin sitten konetta männyn oksaan virittelemään.
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: 96 vm68
Lisäksi vielä kyselen että mitä varaosia vois hyödyntää 70 luvun loppupään superista tähän minun 68:siin? Olis tiedossa yks pihanperällä KAUAN seissyt yksilö... Jätetty sinne ajosta suoraan...
-
- "Viggen"
- Viestit: 526
- Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 10:49
- Paikkakunta: Kuopio
Re: 96 vm68
voihan niistä romupaskoistakin koneita tehdä. silleen oppii. monä ostin 2000 kesällä kolme v4 1.7 1000 markalla romikselta. sotkin niistä osat alkuoeräiseen lohkoon.
eka kone räjähti 2000 km jälkeen. männät suli. ei ollu kiertokanget jälelle. Toinen kone kun tein oikoen kesti tunnin.
kolmas kone edelleen noilla purkukoneilla taustellen kesti lähes 100 000 km. ajoin sillä 8 vuotta. Siihen sitten vaihdatin lohkoon uudet nokkaakselin ja tasapainoakselin laakerit, sekö koneistin kannet suoraksi.
männät otin romulaatikosta ja vaihdoin uudet renkaat.
kampiakselin ja kiertokangen laakerit otin neljästä käytetystä raadosta ja haeskelin kaula kerrallaan välykset sinne päin.
En voi suositella tätä toimintatapaa muussa kuin opiskelumielessä.
eka kone räjähti 2000 km jälkeen. männät suli. ei ollu kiertokanget jälelle. Toinen kone kun tein oikoen kesti tunnin.
kolmas kone edelleen noilla purkukoneilla taustellen kesti lähes 100 000 km. ajoin sillä 8 vuotta. Siihen sitten vaihdatin lohkoon uudet nokkaakselin ja tasapainoakselin laakerit, sekö koneistin kannet suoraksi.
männät otin romulaatikosta ja vaihdoin uudet renkaat.
kampiakselin ja kiertokangen laakerit otin neljästä käytetystä raadosta ja haeskelin kaula kerrallaan välykset sinne päin.
En voi suositella tätä toimintatapaa muussa kuin opiskelumielessä.
SAAB 95 73 KA, SAAB 96 78 KE, SAAB 99 78 5D COMBI COUPE GL SUPER (AC) MR,SAAB 99 78 3D COMBI COUPE TURBO KE, KR SAAB 9-5 ttid NG vector KA,SAAB 9-5 wag 2.0 biopower KA
Re: 96 vm68
Nyt vain tärkein saada auto kestämään noin 8500km roadtrippi... Mielestäni käy siististi... Tuo tasapainoakselin kestävyys näissä mietityttää... Auto nyt tosiaan purettu maalausta varten ja meinattiin pohjat tehä/maalata ja sitten tutkia tarkemmin tekniikkaa... Olen autolla ajanut vain 500m jossa kokeilin että vaihteisto yms toimii... Jopa vapaakytkin toimi. Kytkin vaihdettu huoltokuitin mukaan vuonna 97 ja noin 20th sitten...
-
- "Viggen"
- Viestit: 526
- Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 10:49
- Paikkakunta: Kuopio
Re: 96 vm68
jos se on vakiomotti, niin voihan se ihan hyvin kestää.huollat sen hyvin ja huuhot jäähyttimen ettei kuumene. minä oon ajanu nyt tuolla vuoden 73 navettalöydöllä 15 000 km ja kolme vuotta ilman ongelmia. hyvin toimii
SAAB 95 73 KA, SAAB 96 78 KE, SAAB 99 78 5D COMBI COUPE GL SUPER (AC) MR,SAAB 99 78 3D COMBI COUPE TURBO KE, KR SAAB 9-5 ttid NG vector KA,SAAB 9-5 wag 2.0 biopower KA
Re: 96 vm68
Onko nuissa v4 moottoreissa mitään isompia eroja tullu vuosienvarrella? Esim. Kestävyys eroja?
-
- "Viggen"
- Viestit: 526
- Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 10:49
- Paikkakunta: Kuopio
Re: 96 vm68
niissä ihan ekoissa on avoin vesitila lohkossa kannen alla. En nyt muista onko niitä asennettu tehtaalla saabeihin. Mulla oli joskus semmonen 75 mallissa. pellin alle oli joku semmosen veistäny. Niistä palaa kansipahvi tosi paljon herkemmin.
muutenhan peruskone on taattua ford laatua loppuunasti. taisi olla niin että saab oli viimeinen tuon kyseisen moottorityypin käyttääjä. Ihan ok kone aikalaisekseen.
muutenhan peruskone on taattua ford laatua loppuunasti. taisi olla niin että saab oli viimeinen tuon kyseisen moottorityypin käyttääjä. Ihan ok kone aikalaisekseen.
SAAB 95 73 KA, SAAB 96 78 KE, SAAB 99 78 5D COMBI COUPE GL SUPER (AC) MR,SAAB 99 78 3D COMBI COUPE TURBO KE, KR SAAB 9-5 ttid NG vector KA,SAAB 9-5 wag 2.0 biopower KA
-
- "Viggen"
- Viestit: 526
- Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 10:49
- Paikkakunta: Kuopio
Re: 96 vm68
Huoltohan menee näin.
1. huudo ja pese jäähdytysjärjestelmä hyvin.
2. vaihda jäähdytysjärjestelmän vanhat letkut uusiin.
3. kato ettei vuoda mistään.
4. vaihda uus bensapumppu. Annan takuun että jäät vanhalla tielle.
5. pese ja huolla kaasutin. Asenna uudet tiivisteet.
6. vaihda kaikki öljyt.
7. säädä venttiilit.
8. vaihda uudet tulpat, katkojankärjet, pyörijä, kansi, kondensaattori.
9. säädä sytytys
10. pese bensatankki
11. puhdista bensalinja paineilmalla konehuoneesta tankkiin päin.
12. uusi bensaletkut.
13. tarkasta myös takapenkin alla olevan letkun kunto.
14. tarkasta jarruletkut. Vaihda jos tarvii.
15. tarkista vetarin kumit. vaihda jos huonot.
16. leimaa auto.
17. tee katsurin korjauslusta ja leimaa uudestaan.
18. tarkasta tasapainoakseleiden laakereiden kunto.
19. laita uus hihna. elä kiristä liikaa ettei mee tasapainoakselin laakerit.
20. mittaa öljynpaineet mittarilla koneesta. jos on kuumalla koneella yli 1.5 bar niin välttää.
21. Aja 150 km testilenkki. Kaikki ok?
22. Aja eurooppaan ja toivo parasta
lyhyesti elvytys meneen noin. Kustannukset tuolle listalle noin 500€ kun teet kaiken itse.
1. huudo ja pese jäähdytysjärjestelmä hyvin.
2. vaihda jäähdytysjärjestelmän vanhat letkut uusiin.
3. kato ettei vuoda mistään.
4. vaihda uus bensapumppu. Annan takuun että jäät vanhalla tielle.
5. pese ja huolla kaasutin. Asenna uudet tiivisteet.
6. vaihda kaikki öljyt.
7. säädä venttiilit.
8. vaihda uudet tulpat, katkojankärjet, pyörijä, kansi, kondensaattori.
9. säädä sytytys
10. pese bensatankki
11. puhdista bensalinja paineilmalla konehuoneesta tankkiin päin.
12. uusi bensaletkut.
13. tarkasta myös takapenkin alla olevan letkun kunto.
14. tarkasta jarruletkut. Vaihda jos tarvii.
15. tarkista vetarin kumit. vaihda jos huonot.
16. leimaa auto.
17. tee katsurin korjauslusta ja leimaa uudestaan.
18. tarkasta tasapainoakseleiden laakereiden kunto.
19. laita uus hihna. elä kiristä liikaa ettei mee tasapainoakselin laakerit.
20. mittaa öljynpaineet mittarilla koneesta. jos on kuumalla koneella yli 1.5 bar niin välttää.
21. Aja 150 km testilenkki. Kaikki ok?
22. Aja eurooppaan ja toivo parasta
lyhyesti elvytys meneen noin. Kustannukset tuolle listalle noin 500€ kun teet kaiken itse.
SAAB 95 73 KA, SAAB 96 78 KE, SAAB 99 78 5D COMBI COUPE GL SUPER (AC) MR,SAAB 99 78 3D COMBI COUPE TURBO KE, KR SAAB 9-5 ttid NG vector KA,SAAB 9-5 wag 2.0 biopower KA
Re: 96 vm68
Siis nyt en ymmärrä... Miksi niitä olis veistelty jälkikäteen jos kansipahvi palaa helpommin?korpijaakko kirjoitti: ↑To Elo 08, 2019 08:18niissä ihan ekoissa on avoin vesitila lohkossa kannen alla. En nyt muista onko niitä asennettu tehtaalla saabeihin. Mulla oli joskus semmonen 75 mallissa. pellin alle oli joku semmosen veistäny. Niistä palaa kansipahvi tosi paljon herkemmin.
muutenhan peruskone on taattua ford laatua loppuunasti. taisi olla niin että saab oli viimeinen tuon kyseisen moottorityypin käyttääjä. Ihan ok kone aikalaisekseen.
-
- "Viggen"
- Viestit: 526
- Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 10:49
- Paikkakunta: Kuopio
Re: 96 vm68
joku oli vaihtanut siihen vanhan vaihtomoottorin
SAAB 95 73 KA, SAAB 96 78 KE, SAAB 99 78 5D COMBI COUPE GL SUPER (AC) MR,SAAB 99 78 3D COMBI COUPE TURBO KE, KR SAAB 9-5 ttid NG vector KA,SAAB 9-5 wag 2.0 biopower KA