Eberin toiminta

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Eberin toiminta

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Minulle on uusi tuttavuus tämä Saabin diesel ja etenkin polttoainelisälämmitin, jollaista minulla ei ole koskaan ollut missään autossa. Nyt tässä uusimmassani TTiD:ssä sellainen on ja siihen liittyy seuraava juttu.

Viime viikolla oli yhtenä aamuna niin kylmää, että kun auto oli yön ulkona, niin aamulla liikkeelle lähtiessä eberi meni ainakin merkkivalon mukaan päälle. Lähtöpaikassa lämpötila oli 6 astetta ja koko työmatkan se pysyi sen alle käyden välillä jopa 3 asteessa. Sitä en tietenkään ihmettele, että eberi meni päälle, mutta merkkivalo ainakin sen päälläolosta paloi koko 70 km matkan 8O .
En yrittänyt sammuttaa sitä mistään valikosta manuaalisesti, eikä se enää muina aamuina mennyt päälle. Ei tosin ollut niin kylmääkään.

Nyt herää muutama kysymys....
- mitä tuo merkkivalo todellisuudessa kertoo?
- kuuluko sen jäädä palamaan vaikka eberi olisi jo sammunut merkiksi siitä että se on ollut päällä?
- oliko tämä ehkä vain jokin mittariston sekoilu että jäi päälle tuo merkkivalo?

Noin lyhyellä ajomatkalla ei voinut polttoainemittarin mukaan arvoida oliko se eberi oikeasti päällä koko matkan. Mittariston mukaan lämmöt nousi hyvin normaaliksi ja sitä ne ovatkin ja jo aiemmin olen OpCommilla autoa tutkinut niin myös se näyttää lämmöt oikein.

Että tällaista ihmetystä... :?:
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Eberin toiminta

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ihan normaalisti toimii. Merkkivalo palaa aina kun ulkolämpötila kahdeksan astetta tai alle, jolloin käynninaikainen lämmitystoiminto on aktivoituna, mutta itse lämmitys ei välttämättö päällä. Kun koneen lämpö saavuttaa 75 astetta, Eberi lopettaa lämmittämisen mutta merkkivalo jää päälle. Jos ulkolämpö nousee yli 8 asteen sammuu merkkivalo ja Eberi.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Eberin toiminta

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Kiitoksia tiedosta@AZP, tämä selvitti asian.
Harmi vain kun ei sitten tiedä onko se oikeasti päällä vai ei :(

Kävin kotona autotallissa kokeilemassa laittaa manuaalisesti päälle pysäköintilämmityksen (parking heater -> on), mutta ei lähde päälle. Merkkivalo syttyy ja kuuluu "jokin humina", mutta sammuvat hetken päästä (ehkä 10 sekuntia). Lämmintä tietenkin on "ulkona" 20 astetta, joten kuuluuko tuon edes mennä päälle :roll: .
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Eberin toiminta

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kyllä sen helteilläkin kuuluu puoli tuntia posottaa, jos manuaalisesti käynnistää SIDistä. Techillä kannattanee koodit lukea, jos ei muutamalla yrityksellä suostu käynnistymään ja jäämään käyntiin.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Eberin toiminta

Viesti Kirjoittaja SS »

Manuaalikäynnistyksessä tosiaan ensin käynnistyy puhallin, hehkutus ja hetken päästä pitäisi alkaa tankin suunnalta kuulumaan pumpun tikitys. En oikein ymmärrä, miksi tuo valo ei voisi kertoa lämmittimen käymisestä. Tuon 8 asteen lämpötilan voi tarkistaa myös lämpömittarista, ei siihen valoa tarvita. Ainoa ilo valosta on vikatilanteessa, jos valo on pimeänä alle 8 asteen on jossain vikaa.

Lämmittimen käynnin kyllä kuulee ainakin tyhjäkäynnillä kabiiniin, ajossa tuota ei kuule.

Tosiaan lämpimällä käynnistäessä polttimen pitäisi käydä kunnes nesteiden lämpötila saavuttaa 70 astetta, sen jälkeen sisäilmapuhallin jää pyörimään ja poltin käynnistyy uudestaan lämpöjen tippuessa alle 70 asteen.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Eberin toiminta

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Kävin tuossa vikakoodia lukemassa omilla testereillä.

OpCom:lla en löytänyt lisälämmittimen valintaa mistään ja sitten kokeilin Launchin testeriä. Sieltä löytyy lisälämmitin :D .
Vikakoodikin löytyi ja näyttäsi olevan 0449 00. WIS:n mukaan "paloilmapuhallin tukossa". Liekö sitten oikea, että osaako tuo kiinan ihme tulkita tätä oikein :roll:

Realiaikaista dataakin voi lukea ja sieltä olisi löytynyt jos jonkinlaista, mutta enpä sitä kokeillut ja ei siitä taitaisi olla apujakaan, kun tuo ei montaa sekuntia pysy päällä.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Eberin toiminta

Viesti Kirjoittaja SS »

Kuulostaa valitettavan tutulta... samasta tilanteesta lähdettiin omaa eberiongelmaa selvittämään. Lopulta vika oli ohjainkortin juotoksissa, osaava korjaaja sai tuon kuntoon ja nyt on 2 talvea pelannut ongelmitta. Paloilmapuhallin ja hehkun sukka tuli vaihdettua eka, mutta onpahan nuokin nyt ainakin kunnossa.

Toiminta tosin oli epämääräisempää aluksi, välillä valmiusvalo paloi, välillä ei. Pakkaskelillä saattoi hetken toimiakin.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Eberin toiminta

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Ei taida ohjainkorttia erikseen saada irti vaan otettava koko laitos irti?

Nuo juotosvikojen korjaukset onnistuisi itseltäkin. Minkähänlainen operaatio on ottaa eberi pois tilapäisesti korjausta varten ja mitä ranetuksia tehtävä tätä varten, että auto on kuitenkin ajossa tuona aikana :roll:
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Eberin toiminta

Viesti Kirjoittaja AZP »

En muista missä ketjussa ja kenen toimesta, mutta foorumilta löytyy kyllä haulla hyvät ohjeet eberin irrottamiseen.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Eberin toiminta

Viesti Kirjoittaja SS »

Todennäköisesti jostain täältä: viewtopic.php?f=48&t=88865

Lyhyesti: Eberin saa yläkautta irti, mutta ainakin itse jouduin löysäämään auton alta eberin pakoputken kiinnityspulttia. Polttoainetetku kannattaa irrottaa myös pömpelin yläkulmasta eikä sieltä alhaalta avata oikeaa liitosta mikä kumminkin hajoaa.

Ohjainkortti on eberin yläosassa, piirilevy valettu kumimaiseen aineeseen mistä syystä päädyin ammattilaisen puoleen, satasen otti hommasta. Puhaltimen johtojen juotokset noista useimmiten happanee, mutta muitakin vikoja voi olla. Toki voihan se vika nyt puhaltimessakin oikeasti olla, mutta kyllä eniten tuntuu olevan juurikin ohjainlorttivikoja.

Jos autolla ajelee eberi irti, voi eberille menevät vesiletkut tilapäisesti yhdistää. Irrottelussa kun käyttää letkupihtejä tukkimaan eberin letkut niin nestettäkään ei tyle paljoa ulos.

Irrotus sinänsä on simppelin kuuloinen homma, mutta paikka on aika ahdas. Eberin edessä olevan moottorin korvakkeen kun irrottaa niin saa hieman lisää tilaa.

Parempia ohjeita tosiaan jostain löytyy, ylläolevasta osa on noista ohjeista ja osa omasta kokemuksesta.

Edittiä: Ehkä myyjältäkin kannattaa vastinetta kysäistä jos eberin piti olla toimiva.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Eberin toiminta

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Eipä tuolla mulle sinällään kovin suurta merkitystä ole, kun autossa on toimivat moottorin ja sisähaarat ja mulla aina ulkosalla löytyy lämmitysmahdollisuus.

Myyjä ei tiennyt autossa tätä lämmitintä olevankaan, joten ei sitä maininnut ja erikseen kysyessä sanoi. ettei ole. Siten sovittiin kauppaan sähköiset lämmittimet, jotka nekin oli, mutta pistoke vain vähän huonossa hapessa. Se vaihdettiin uuteen. Itselleni olikin yllätys, kun löysin rintapellistä pömpelin, joka eberiksi osoittautui.

Eiköhän tuossa talvella tarkene ilman eberiäkin ja tarpeen tullen pistää roikan nokkaan.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6428
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Eberin toiminta

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, hyvin todnäk ohjainkorttivialta tuo vaikuttaa. Techillä saa eberin vikakoodit ulos, mutta tästä älyviasta ne eivät aina ole ihan selviä... Omien kokemusten mukaan TTIDissä on hyvä olla eberi kunnossa. Esilämmityksessä se on tietenkin omaa luokkaansa, kun normaalisti auto on lämmin noin vartissa ja kovemallakin pakkasella noin puolessa tunnissa. Tietääkseni näihin alulohkonakuihin on viritetty sähkölämppäriksi säteilylämmitin, jonka lämmitysteho on surkea... Ehkä koko yön öljypohjan käristyksellä saattaa saada auton käyntiin :twisted:

Myös ajossa tuo eberi on tarpeellinen, koska kone ei lämpiä pakkaskelillä normaalilämpöihin varsinkaan kaupunkiajossa ikinä ilman eberin apua. Maantieajossa 20km alkaa olla lähellä, jos kone on esilämmitetty. Kovalla pakkasella eberi kuitenkin käy ajossa vähän väliä, vaikka keula olisi tukittu umpeen...

Eski
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Eberin toiminta

Viesti Kirjoittaja SS »

Samaa mieltä, tuo nopeuttaa auton lämpenemistä niin paljon etten eberistä luopuisi. Tarve riippuu pitkälti omasta mukavuudenhalusta ja siitä millaista ajoa ajaa. Motarilla lämpenee melko mukavasti, hitaassa ajossa ei. Kesken ajon tuo ei enää termarin vaihdon jälkeen ole käynnistynyt, mutta lämpömittarin neula kyllä notkahtaa vaikkapa liikennevaloihin tultaessa. Kovemmilla pakkasilla tilanne voi olla toinen.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Eberin toiminta

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Eski kirjoitti:
Su Elo 11, 2019 07:45
Techillä saa eberin vikakoodit ulos, mutta tästä älyviasta ne eivät aina ole ihan selviä...
Eski
Näyttihän tuo Launchikin saavan vikakoodin ulos.
Eski kirjoitti:
Su Elo 11, 2019 07:45
Tietääkseni näihin alulohkonakuihin on viritetty sähkölämppäriksi säteilylämmitin, jonka lämmitysteho on surkea...
Eski
Joo, ei saa muuta kuin öljypohjan säteilylämmittimen.
Kaverilla oli muistaakseni 8 vuotta Octavia 1.9TDI vm -05 eikä siinä ollut muuta lämmitintä kuin säteily- ja sisätilanlämmitin. Koskaan ei valittanut, että olisi ollut ongelmia käynnistyvyyden tai lämpöjen kanssa. Kun kerran säteilylämmitin meni rikki, niin oli huomannut heti nihkeämmästä startin pyörityksestä. Silti oli käynnistynyt, joten kyllä sillä jokin virka on.
SS kirjoitti:
Su Elo 11, 2019 08:59
Tarve riippuu pitkälti omasta mukavuudenhalusta ja siitä millaista ajoa ajaa.
Meillä ei autoa käytetä jatkuvasti kaupunkiajoon, vaan hyvin satunnaisesti. Oli kesä tai talvi. Meillä täällä Oulussa on tapana sellaiset ajot ajaa polkupyörällä, myös talvella. Ja mikäli sitten lähdetään autolla "kaupungille", niin omasta lämpimästä tallista lähdetään, jossa +15 astetta lämmintä.
Auto on siis lähinnä matka-ajoa varten.

Oli minullakin ennen tuota edellistä Saabia Passatin 1.9TDI (PD) vm -00 eikä siinä ollut kuin sähköiset lämmittimet. Tosin siinä oli ihka oikea lohkolämmitin. Hyvin sillä tarkeni kovillakin pakkasilla, jopa yllätti minut siinä suhteessa. Ainoa mikä ehdottomasti vaikuttaa tuohon asiaan on EGR. Kun kokeilin tuosta Passatista ottaa EGR:n pois toiminnasta, niin sitten oli lämpöjen kanssa jo ongelmia. Pakko oli pistää takaisin toimintaan.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Eberin toiminta

Viesti Kirjoittaja AZP »

Sen verran voin yksiturboisen osalta kommentoida, että koneessä kyllä lämmöt pysyy normaalitasolla kaupunkiajossakin kohtalaisilla pakkasilla (luokkaa - 20), jos ei ota kabiiniin lämpöä. Fiatin kone siis tuottaa kyllä lämpöä omiin tarpeisiinsa, mutta Saabin lämmityslaite vie koneesta voiton :D

Se on sitten oma valinta kuuluuko lämpö koneelle vai ohjaamoon. Mutta jos on tottunut vaikka - 20 asteessa pyöräilemään muutaman kilssn matkat, niin ei kai sitä lämpöä autossakaan kaipaa :mrgreen:

Vakavammin puhuen tosiaan merkittävin hyöty Eberistä on parkkilämmityksen lisäksi siinä koneen lämpeämisnopeudessa, varsinkin kaupunkiajossa ja kovemmilla pakkasilla. Kun kone on saatu normaalilämpöön, riittää kabiinissa lämpöä vaikka Eberi olisi kokonaan pois pelistä, mutta koneen lämmöt voi jäädä jonnekin 70 asteen tienoille. Tälläkin koneen lämmöllä tuntuu lämmityslaitteen teho olevan vielä ok.

Tosin omat kokemukset rajoittuu tuonne - 25 asteeseen saakka, Oulun läänin pakkastasoista sinne 40 asteeseen saakka ja pidemmällekin ei ole kokemuksia.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Vastaa Viestiin