Ng 9-5 2.0t kulutus

Vuonna 2010 markkinoille tullut täysin uusi 9-5.
MattiR
"Turbo"
Viestit: 267
Liittynyt: Pe Elo 13, 2004 11:05
Paikkakunta: Oulu

Re: Ng 9-5 2.0t kulutus

Viesti Kirjoittaja MattiR »

NG-95 on mahtava auto - varmaankin riippumatta siitä mikä kone pellin alla on. Mutta kulutus näyttää vaihtelevan rajusti mallien välillä, diiselit taitavat mennä jopa alle puolella siitä mitä esim. tuo Turbo6.

Keisarin Turbo6 menee kyllä vähällä, meillä on perheessä noita kutosia sekä vakiona että Hirschin seteillä ja kaikilla palaa bensaa todella paljon. Täydeltä utopialta vaikuttaa se 8.5 litraa sataselle. En toki ole koskaan kokeillut esim. pitkää tasaista maantielenkkiä 80 km/h nopeudella. Pienin koskaan mittaamani kulutus Saabille on ollut 6.3 litraa sataselle, se oli talvirajoituksilla ja autona täysin vakio 9-5 2.3t SE Aut. Kutoskoneisella NG-ysivitosella moisista lukemista voi vain haaveilla. Dieseleitä ei perheessä ole ollut.

Offtopikiksi menee, mutta Keisari taisi kirjoittaa joskus että autonsa on ollut USA:ssa valtionhallinnon autona. Jos joku on sattunut lukemaan Michelle Obaman elämäkertaa niin siitä ilmenee että hän on ainakin ollut kova saabisti. Olisipa kiva tietää (todennäköisyys on tietysti pieni) oliko Obaman perheellä ollut vaikutusta siihen, että tuo NG-95 aikanaan USA:n valtionhallintoon hankittiin. Jos näin sattuisi olemaan niin kyseessä olisi potentiaalisesti aika uniikki auto.
Matti
veini siekkinen
"Hirsch"
Viestit: 889
Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56

Re: Ng 9-5 2.0t kulutus

Viesti Kirjoittaja veini siekkinen »

Saab com ohjelma on hyvä ja tasainen käytössä voin suositella.kytkin kyllä kestää mutta ei kannata ottaa kovin piikkaava ohjelmaa kun vääntöpiikki tulee siihen 1900rpm-2000rpm se ei ole hyvä se pitää olla sellainen tasaisesti menevä käyrä.
oma on penkitetty piikaavalla oli 246hv-487nm vääntö.nyt saab com 235-240hv ja vääntö 480nm joka pikkasen punarajalla.
penkitin siksi auton koska haluan aina nähdä mitten se softa käyttäytyy.
hiukkanen jos on pois ja parempi ilmansuodin niin varmaan se 250hv.
jan carsonin softat kanssa hyviä ollut.mutta on siellä mailmalla paljon tekijöitä mutta on siellä paljon myös huonoja ohjelmia.kulutus tippu melkein litran en olisi uskonut mutta se vääntö tuli alas just sinne käyttöalueelle. :D
keisari
"Aero"
Viestit: 381
Liittynyt: Ma Tammi 21, 2008 19:16

Re: Ng 9-5 2.0t kulutus

Viesti Kirjoittaja keisari »

MattiR kirjoitti:
La Elo 10, 2019 09:19
NG-95 on mahtava auto - varmaankin riippumatta siitä mikä kone pellin alla on. Mutta kulutus näyttää vaihtelevan rajusti mallien välillä, diiselit taitavat mennä jopa alle puolella siitä mitä esim. tuo Turbo6.

Keisarin Turbo6 menee kyllä vähällä, meillä on perheessä noita kutosia sekä vakiona että Hirschin seteillä ja kaikilla palaa bensaa todella paljon. Täydeltä utopialta vaikuttaa se 8.5 litraa sataselle. En toki ole koskaan kokeillut esim. pitkää tasaista maantielenkkiä 80 km/h nopeudella. Pienin koskaan mittaamani kulutus Saabille on ollut 6.3 litraa sataselle, se oli talvirajoituksilla ja autona täysin vakio 9-5 2.3t SE Aut. Kutoskoneisella NG-ysivitosella moisista lukemista voi vain haaveilla. Dieseleitä ei perheessä ole ollut.

Offtopikiksi menee, mutta Keisari taisi kirjoittaa joskus että autonsa on ollut USA:ssa valtionhallinnon autona. Jos joku on sattunut lukemaan Michelle Obaman elämäkertaa niin siitä ilmenee että hän on ainakin ollut kova saabisti. Olisipa kiva tietää (todennäköisyys on tietysti pieni) oliko Obaman perheellä ollut vaikutusta siihen, että tuo NG-95 aikanaan USA:n valtionhallintoon hankittiin. Jos näin sattuisi olemaan niin kyseessä olisi potentiaalisesti aika uniikki auto.
Meillä ollut 220 hv 2,0 t ja TTID XWD ennen tätä Isolohkoa. TTID oli kulutuksellaan noin 8 l joka minusta oli paljon koska olin ajannut eri valmistajien dieselautoja työni puolesta. Taas NG-93 ttid vei 6,5 l ja se oli minusta ok sillä auto kulki hyvin.... Kun ostimme tuon NG 9-5 en miettinyt kulutusta sillä se ei ollut osto kriteri meillä, vaan autom. ja xwd. Se että kulutus olisi noinkin sopiva se oli pelkkää plussa. Off topicia täytyy kommentoida että olisi kyllä mielenkiintoista tietää kuka/ketkä valtionhallinnossa sillä oli ajannut. Ainakin siihen oli kerran vaihdettu kaikki veto ja xwd öljyt sillä kun vaihdatin öljyt ne eivät ollet läpi mustia.... Eli veikkaan että joku valtiohallinnon Saabisti 8). Olemme nyt itse ajannet autolla noin 20 tkm tähän saakka ja yhtä hymyä :D Jos Matti ajelet joskus etelään ota yhteyttä olisi mukava verrata Isolohkoa toiseen, meillä siis perus jenkki Aero jossa ei ole mitään extra. ((ei HUDia, kameraa, navia, harmakardon jne.)) :?
Keisarilla uusia vaatteita....
NG 9-5 Aero Isolohko XWD aut., 9-5 Aero aut. -06(toiseksi vanhim. pojan),9-3 autm.XWD FARKKU -09, 9-3 TTID FARKKU -08 (nuorimman pojan), BMW G 310 GS sekä BMW G 310 R
veini siekkinen
"Hirsch"
Viestit: 889
Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56

Re: Ng 9-5 2.0t kulutus

Viesti Kirjoittaja veini siekkinen »

Mittasko keisari koskaan kulutusta tankki täyteen ja kilometrit nollille kultutusta.omassa oma ajotietokone näyttää liikaa vajaan litran.nyt olen ajamassa jo neljäs tankillinen yli 1000tkm.oma tietsikka näyttää 6.6-6.7 sadalle.hiukkanen jos on kovin tukkonen tai pikku ahdin ei toimi kunnolla niin voi kyllä vaikuttaa.omaan vaihdoin talvella pikku ahtimen mangneetti kytkimen ja ala kierrosalueen herkkyys muuttui paremmaksi.ostaessa auton laitoin heti purkillisen hiukkasen putsaus ainetta ja ruisku järjestelmän puhistus purkin jolla oli kanssa vaikutus kun ajoi tankillisen.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ng 9-5 2.0t kulutus

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Meillä tuo TTiD on "vain" etuveto. Saattaa olla, että tuo XWD lisää auton kulutusta.

Eilen tuli ajettua Helsingistä Tampereelle Särkänniemeen moottoritietä vakkarin ollessa 135 km/h.
Kulutus oli 6.8-7.0 litraa satasella.

Minulla oli 2015-2018 työsuhdeautona MY2016 Volvo V70 Classic kahden litran turbodieselillä (Volvon "oma" dieselmoottori, joka on nyt ilmeisesti heidän kaikissa dieselmalleissaan).
Volvo ilmoitti auton yhdistetyksi keskikulutukseksi 5 litraa satasella, mutta kyllä sitä meni vähintään 6 litraa satasella sekalaisessa ajossa.
En ole selvittänyt em. Volvon ja NG9-5:n painoja toisiinsa nähden, mutta NG9-5:n moottori on ilmeisesti hieman vanhempaa tekniikkaa kuin tuo Volvon moottori. Siksi kulutuskin on hieman suurempi kuin Volvolla.

Kaikista pienimmillä höyryillä Saabeista kulkee ilmeisesti NG9-3 TiD. Olenkin miettinyt sitä, pitäisikö luopua kalliista työsuhdeautosta ja hommata sellainen perheen toiseksi autoksi :roll:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
MattiR
"Turbo"
Viestit: 267
Liittynyt: Pe Elo 13, 2004 11:05
Paikkakunta: Oulu

Re: Ng 9-5 2.0t kulutus

Viesti Kirjoittaja MattiR »

[[/quote]
Meillä ollut 220 hv 2,0 t ja TTID XWD ennen tätä Isolohkoa. TTID oli kulutuksellaan noin 8 l joka minusta oli paljon koska olin ajannut eri valmistajien dieselautoja työni puolesta. Taas NG-93 ttid vei 6,5 l ja se oli minusta ok sillä auto kulki hyvin.... Kun ostimme tuon NG 9-5 en miettinyt kulutusta sillä se ei ollut osto kriteri meillä, vaan autom. ja xwd. Se että kulutus olisi noinkin sopiva se oli pelkkää plussa. Off topicia täytyy kommentoida että olisi kyllä mielenkiintoista tietää kuka/ketkä valtionhallinnossa sillä oli ajannut. Ainakin siihen oli kerran vaihdettu kaikki veto ja xwd öljyt sillä kun vaihdatin öljyt ne eivät ollet läpi mustia.... Eli veikkaan että joku valtiohallinnon Saabisti 8). Olemme nyt itse ajannet autolla noin 20 tkm tähän saakka ja yhtä hymyä :D Jos Matti ajelet joskus etelään ota yhteyttä olisi mukava verrata Isolohkoa toiseen, meillä siis perus jenkki Aero jossa ei ole mitään extra. ((ei HUDia, kameraa, navia, harmakardon jne.)) :?
[/quote]

Ilman muuta potkitaan renkaita jos samoille kulmille satutaan :) Minulla taitaa olla kaikki muut varusteet (ei ihan kaikkia samassa autossa) paitsi panoraamakatto. Ainakin nimim. Valtterilla olisi sekin.
Matti
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2706
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Ng 9-5 2.0t kulutus

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Turbo Sensonic kirjoitti:
Su Elo 11, 2019 09:18

Kaikista pienimmillä höyryillä Saabeista kulkee ilmeisesti NG9-3 TiD. Olenkin miettinyt sitä, pitäisikö luopua kalliista työsuhdeautosta ja hommata sellainen perheen toiseksi autoksi :roll:
Toi on vähän kakspiippunen juttu, itse olen laskeskellut, että käytetyllä ajelu on edullista, kun itse pystyy tekemään melkein kaikki perushuollot ja kuluvien osien vaihdot jne ja eipä noihin osat yleensä paljoa maksa, työ enemmänkin.. tosin aina silloin kun joku näistä ritsoista porsii, niin kyllä sitä vaan vannoo vaihtavansa työsuhdeautoon ja onhan uusi aina uusi.. Toistaiseksi kuitekin excel-harjoituksen seurauksena omat autot on pysyneet pihassa ja onhan noita ihan kiva räpeltää ja sitten toisaalta vielä kivempaa on, ettei tarvitse sitoutua kolmeksi vuodeksi yhteen autoon. Katsotaan sitten kun tulee eka konerikko tms, josta saa useemman tonnin maksella, niin varmaan sitten alkaa kiinnostamaan taas...
Tomppa & Saabit myyty :(
veini siekkinen
"Hirsch"
Viestit: 889
Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56

Re: Ng 9-5 2.0t kulutus

Viesti Kirjoittaja veini siekkinen »

Kyllä ei tämänpäivän uudet ole enää varmoja 1990-2000 silloin on tehty varmimmat autot.volvossakin kyllä se v70 vielä hyvä mutta kyllä nämä uudemmat v60 mallit jo aika vikaisia on.muutama tuosta lähipiiristä löytyy.kaikista paikoista näkyy että sitä vanhaa jämäkyttä ei löydy.
saabeissa pieniruokaisin on kyllä se 9-3 ttid 130hv kuusivaihteinen.tid vie sen 1.5 litraa enempi.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ng 9-5 2.0t kulutus

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Rommitommi kirjoitti:
Su Elo 11, 2019 20:57
Toi on vähän kakspiippunen juttu, itse olen laskeskellut, että käytetyllä ajelu on edullista, kun itse pystyy tekemään melkein kaikki perushuollot ja kuluvien osien vaihdot jne ja eipä noihin osat yleensä paljoa maksa, työ enemmänkin.. tosin aina silloin kun joku näistä ritsoista porsii, niin kyllä sitä vaan vannoo vaihtavansa työsuhdeautoon ja onhan uusi aina uusi.. Toistaiseksi kuitekin excel-harjoituksen seurauksena omat autot on pysyneet pihassa ja onhan noita ihan kiva räpeltää ja sitten toisaalta vielä kivempaa on, ettei tarvitse sitoutua kolmeksi vuodeksi yhteen autoon. Katsotaan sitten kun tulee eka konerikko tms, josta saa useemman tonnin maksella, niin varmaan sitten alkaa kiinnostamaan taas...
Täysin samaa mieltä.

Olen aina sanonut, että ei kannata ottaa liian kallista työsuhdeautoa. Joku 850 € / kk verotusarvolla oleva auto alkaa olla aika maksimi.

Minulla on ollut työsuhdeauto aina vuodesta 2004, kun oman NG900:n rengas (225/45/17) vasen takarengas puhkesi "keskellä ei-mitään" ajellessani Jyväskylästä Helsinkiin. Tällöin tuon kokoisia renkaita oli vaikea saada normaalista rengasliikkeestä. Tilanne saattaa olla erilainen nykyään. Silloin paloi hihat ja tein päätöksen työsuhdeauton hankkimisesta.

Huoletonhan tuo työsuhdeauto on aina ollut, mutta nyt laskeskelin, että nettoliksasta menee noin 500 € / kk tuon auton (BMW) takia. Tietysti jos tulee joku vakavampi juttu eteen, niin 500 € on siinä vaiheessa kohtuuhinta, mutta jos hyvä tuuri käy, niin viidelläsadalla ajelee omalla autolla aika paljonkin, varsinkin jos saa kilometrikorvaukset siitä.

Omalla autolla on myös se hyvä puoli, että saa ajaa sillä millä haluaa. Yleensä yrityksillä on jonkinlainen autopolitiikka, joka on rajattu niihin tiettyihin merkkeihin, joille leasingyhtiö on laskenut kaikista parhaimman jäännösarvon.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
veini siekkinen
"Hirsch"
Viestit: 889
Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56

Re: Ng 9-5 2.0t kulutus

Viesti Kirjoittaja veini siekkinen »

Hurjia hintoja ovat kun ajattelee että vuodessa tuo 6000e on paljon.850e kuussa tekee jo vuodessa 10 000e.sillähän saa uusia jo autoon kaikki.kolmessa vuodessa uuden auton hinta.pitäs kyllä voittaa lotossa eikä sittenkään. :D
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2706
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Ng 9-5 2.0t kulutus

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

veini siekkinen kirjoitti:
Ma Elo 12, 2019 15:37
Hurjia hintoja ovat kun ajattelee että vuodessa tuo 6000e on paljon.850e kuussa tekee jo vuodessa 10 000e.sillähän saa uusia jo autoon kaikki.kolmessa vuodessa uuden auton hinta.pitäs kyllä voittaa lotossa eikä sittenkään. :D
Kyllä siihen auton pitoon vaan yllättävän paljon menee kuukaudessa, jos kilsoja tulee esim. 30tkm, niin NG9-5 TTID:n kulut on polttoaineiden osalta 3000e, vakuutus 700e, verot 750e, korjaus ja huolto 500e (tämä reippaasti alakanttiin ainakin omiin kokemuksiin perustuen) ja tähän päälle vaikkapa 2000e arvonalennusta vuodelle kun NG9-5 pitää arvonsa suht hyvin, noista kertyykin sitten jo se n. 600e kuussa..

Ilmeisesti Turbo Sensonic saa auton palkan päälle, jolloin se kustannus on n. 500e? Itselle kun autoetu on osa kokonaispalkkaa, niin se on tosiaan vähintään se 850e netosta pois jos haluaa NG:n kokoisen auton, oman auton kustannus on n. 500-600e/kk, jolloin säästää sen 2500e vuodessa. Onko se sitten tarpeeksi säästöä siitä, että kantaa itse riskin rikkoutumisista&jälleenmyyntiarvosta ja ajelee vanhalla autolla, itselleni toistaiseksi on, mutta jos pari mottia pamahtaa rikki, niin varmaan alkaan työsuhdeautoilu kiinnostamaan, mutta toistaiseksi jatketaan "riskillä" ajelua näillä vanhoilla lintoilla.

Se on kuitenkin selvää, että ilmaista autoilu ei ole, ja yllättävän korkeiksi nousee kokonaiskustannukset myös omalla autolla, kun laskeskelee joka pennin mikä autoon menee.
Tomppa & Saabit myyty :(
veini siekkinen
"Hirsch"
Viestit: 889
Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56

Re: Ng 9-5 2.0t kulutus

Viesti Kirjoittaja veini siekkinen »

Vakuutus itsellä 228e kuussa ei kaskoa eikä edes palo vakuutusta.vuodessa kilometrejä noin 25tkm.huollot kaikki itse 1000e max.vuodessa.renkaat noin 500e.auton arvon alennusta ei juurikaan vuodessa noin 1000e.

jos uusi volvo xc60 eka vuonna arvon alennus noin.10000e.pakollinen kasko volvia turva yli 1000e.huollot n.500e.
on se vaan pirun kallista.polttoainetta siinäkin menee.

jos ostaa max.3000e auton voi päästä 10 vuotta ja osiin 2000-3000e.
pihassa esimerkki kun kaveri osti minulta saab 9-3 t5 vm.1999 noin 200tkm ajettuna nyt siinä noin 500tkm mittarissa.
kuitit löytyy hankalokerosta kaikki jos joku haluaa tulla laskemaan.
veini siekkinen
"Hirsch"
Viestit: 889
Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56

Re: Ng 9-5 2.0t kulutus

Viesti Kirjoittaja veini siekkinen »

Tänään tankattu seka ajoa ja tyhjäkäyntiä omalla 976km tankiin 61 litraa ainetta.nyt viisi tankillista ajettu mahtuu kulutus 5.7 ja 6,8 väliin.talvella varmaan seiska :?: parempi ilmasuodin puhas hiukkanen ja saab com ohjelma.pyörät 19/245 45.
veini siekkinen
"Hirsch"
Viestit: 889
Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56

Re: Ng 9-5 2.0t kulutus

Viesti Kirjoittaja veini siekkinen »

Jyväskylän diselin keskihinta 1.3 keskikulutus 6.7 25tkm vuodessa niin 2200e polttoainekulut.volvon 10 000e arvon alennus niin saa viidenvuoden polttoaineet vuodessa ostaa samalla rahalla melkein.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ng 9-5 2.0t kulutus

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Rommitommi kirjoitti:
Ma Elo 12, 2019 16:43
Ilmeisesti Turbo Sensonic saa auton palkan päälle, jolloin se kustannus on n. 500e?
Minulla on ollut kolmenlaista autoetua työurani varrella:

1) pari kertaa ollut niin, että auto on laskettu palkan päälle. Silt pelkkä verotus vie nettopalkasta esim. tuollaisesta Bemarista n. 500 € / kk.
2) kerran ollut niin, että työnantaja kustantaa suurimman osan autosta, ja minulla on jäänyt 150-200 € / kk "omavastuu", joka on pidätetty palkasta verotuksen lisäksi.
3) Nyt viimeisimmässä työpaikassa auto on veloitettu kokonaispalkasta, mutta olen neuvotellut kokonaispalkan sille tasolle, että se on suurin piirtein sama kuin aiemmalla työnantajalla, johon sisältyi kuukausipalkka + vapaa autoetu.

Mutta joo, jos ei pysty neuvottelemaan itselleen sellaista pohjaliksaa, jolla voisi "kuolettaa" auton (vaan auton verotusarvo otetaan kokonaisuudessaan palkasta), niin kyllä tulee kalliiksi.

Jos joku ehdottaisi minulle, että auto veloitetaan kokonaisuudessaan palkastani, enkä saisi neuvoteltua palkkaa sille tasolle, jolla tuon auton verotusarvon voisi "kuolettaa", niin todennäköisesti ajaisin omalla autolla. Olen kuitenkin aina yrittänyt järjestää asiat niin, että työpaikka on maksimissaan 10-20 kilometrin päässä kodista.

Mutta tuossa työsuhdeautossa on se hyvä puoli, että kun kesämökki on 170 km päässä kotoa, niin ajo sinne on "ilmaista". Pari kertaa kun on kesän aikana ajanut sinne myös NG9-5:lla, niin kyllä se meno-paluu sinne on maksanut 30-35 € luokkaa.

Olen varmaan kertonutkin tämän jo täällä (vai olikohan sen Saabistien Facebook -sivulla?), niin pari vuotta sitten tuli ajettua työsuhde-Volvolla Kilpisjärvelle ja siitä edelleen Pohjois-Norjaan. Kilometrejä kertyi viikossa vähän yli 3000. Se olisi ollut melko tyyristä ajaa omalla autolla :roll:


Aika monen kaverin kanssa on tullut keskusteltua tuosta autoedusta siltä pohjalta, että jotkut firmat asettavat katon auton verotusarvon hinnalle, eikä siis pysty ottamaan sellaista autoa kuin itse haluaisi ja p*rs* kestäisi. Joku taas on halunnut niin, että saisi ottaa sellaisen auton kuin oma p*rs* kestää palkasta pidättää. Itse olen tuon Bemarin kanssa (joka annettiin minulle, koska oli jäänyt edelliseltä työntekijältä) tullut siihen lopputulokseen, että liian kallista työsuhdeautoa ei kannata ottaa. Esimerkiksi aiemmin minulla ollut Volvo V70 Classic vm. 2016 oli vielä kohtuuhintainen, samoin Volvo V60 vm. 2019 (mutta peräkontti oli pienehkö). Mutta jos olisi esimerkiksi ottamassa Volvo V90:stä, Audi A6, BMW 500 -sarjaa, niin verotusarvo kasvaa jos sen verran suureksi, että siinä ei ole mitään järkeä. Jos ei olisi muita menoja (asuntolainaa jne.), niin sitten ehkä, mutta ei tässä elämäntilanteessa.

Jos haluaisi jatkaa Saabilla ajoa työasioissa, niin kyllä joku TiD/TTiD olisi se kaikista paras vaihtoehto. Moottorin ääni ei ole herkkua, mutta kulutus on bensakoneisiin nähden huomattavasti kohtuullisempaa - ainakin kaupunkiajossa. Mutta kun kuuntelee noita VAG -konsernin dieseleitä, niin ei niidenkään käyntiääni ole sieltä miellyttävimmistä päästä.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Vastaa Viestiin