OG 9-3 lämmityslaite-ongelma
OG 9-3 lämmityslaite-ongelma
Moro!
Kyssessä on Saab 9-3 OG, vm.-99. Autossa on automaattinen ilmastointi.
Elikkäs, muutama kysymys liittyen tohon lämmityslaitteen (ACC) vikaan: '
Eli, kun auton käynnistää, niin välillä siihen lämppärin näyttöön ilmestyy 'AUTO' ja ilmastointi menee päälle sekä näkyy aiemmin säädetty lämpötila (esim. 20c). Välillä taas näytössä näkkyy ne toiminnot, mitkä oli auton sammuttessa (eli näytössä lukkee 'ECON', se mihin puhallus on suunnattu, haluttu lämpötila sekä puhalluksen voimakkuus-asteikko).
Toinen juttu on tuo ulkoilman lämpötunnistimen anturi. Näyttää muutaman asteen enemmän, kuin ulkolämpötila on oikeesti (antaa siihen liittyvän vikakoodin P0073). Miten tuo vika vaikuttaa tohon lämppärin toimitaan? Eikös se katossa oleva tunnistin 'haistele' sisäilman lämpötilaa? Lisäksi penkilämmittimen vieressä surisee (siinäkin on joku tunnistin) vaikka auto on jo sammuttettu. Liittyy siihen ulkoilman tunnistimeen.
Vielä semmonen, eli kun lämppäri on säädetty 'HI'-asentoon (HIGH), niin tulee kuumaa ilmaa sisälle, mutta kun säätää asteen alemmaks (27c) niin puhallus muuttuu viileeks. Eikös sen pitäs viilentyä asteittain eikä kerralla nuin paljoo? Voiko siis tuo sisäilman tunnistin vaikuttaa siihen, ettei anna puhaltaa sisälle kuumempaa paitsi 'HI'-asennolla?
Eli onko kyseessä vika ja 'ominaisuus'?
Kyssessä on Saab 9-3 OG, vm.-99. Autossa on automaattinen ilmastointi.
Elikkäs, muutama kysymys liittyen tohon lämmityslaitteen (ACC) vikaan: '
Eli, kun auton käynnistää, niin välillä siihen lämppärin näyttöön ilmestyy 'AUTO' ja ilmastointi menee päälle sekä näkyy aiemmin säädetty lämpötila (esim. 20c). Välillä taas näytössä näkkyy ne toiminnot, mitkä oli auton sammuttessa (eli näytössä lukkee 'ECON', se mihin puhallus on suunnattu, haluttu lämpötila sekä puhalluksen voimakkuus-asteikko).
Toinen juttu on tuo ulkoilman lämpötunnistimen anturi. Näyttää muutaman asteen enemmän, kuin ulkolämpötila on oikeesti (antaa siihen liittyvän vikakoodin P0073). Miten tuo vika vaikuttaa tohon lämppärin toimitaan? Eikös se katossa oleva tunnistin 'haistele' sisäilman lämpötilaa? Lisäksi penkilämmittimen vieressä surisee (siinäkin on joku tunnistin) vaikka auto on jo sammuttettu. Liittyy siihen ulkoilman tunnistimeen.
Vielä semmonen, eli kun lämppäri on säädetty 'HI'-asentoon (HIGH), niin tulee kuumaa ilmaa sisälle, mutta kun säätää asteen alemmaks (27c) niin puhallus muuttuu viileeks. Eikös sen pitäs viilentyä asteittain eikä kerralla nuin paljoo? Voiko siis tuo sisäilman tunnistin vaikuttaa siihen, ettei anna puhaltaa sisälle kuumempaa paitsi 'HI'-asennolla?
Eli onko kyseessä vika ja 'ominaisuus'?
Re: OG 9-3 lämmityslaite-ongelma
Vikaan en osaa ottaa kantaa mutta sisälämpötilan "haistelija" ei ole katossa vaan siinä alhaalla keskikonsolissa 12V socketin yläpuolella. Oman vuotta uudemman kun sain niin siitä oli entinen omistaja nypänny syystä taikka toisesta tuon haistelijan piuha irti. Oisko ärsyttäny siinä olevan imurupelin ääni, se kun alkaa usein vanhemmiten resonoimaan.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Re: OG 9-3 lämmityslaite-ongelma
Moro!
Mitäs se katossa oleva anturi tekee?
Mitäs se katossa oleva anturi tekee?
Re: OG 9-3 lämmityslaite-ongelma
Siellä katossa on 2 lämpötila anturia. Taustapeilin lähellä ja keskellä kattovalaisimessa
Re: OG 9-3 lämmityslaite-ongelma
Og9-3:ssa on ainoastaan keskikonsolissa lämpöanturi. Katossa on ritilöiden takana edessä handsfree-mikrofoni ja keskellä lasinrikkotunnistin, jos ko. varusteet autosta löytyy. 9-5:ssä lämpöanturi on edessä katossa.
og900/9-3/9-5 vm.-88-05
Tech 2 china
Tech 2 china
Re: OG 9-3 lämmityslaite-ongelma
Moro!
En muuten kyselis, mutta ihmettelen kun 27-15c ei tapahu juurikaan muutoksia lämmön suhteen.
Mites sen kennolla olevan läpän pitäs toimia? Tiiän, että kun asento on 'HI', niin sen läpän pitäs olla siinä asennossa, jossa ilma virtaa suoraan kennon läpi.
Seurasin sen vivuston liikettä, niin 'HI'-asennolla se vipu oli oikeessa asennossa. Kun sääti asteen viileemmälle (27c), niin se vivusto liikku (ilmeisesti) toiseen ääripäähän, koska sen jälkeen se ei liikkunu vaikka sääti viileemmälle. Eli sillonhan se ilma kulkee kennon ohi.
En muuten kyselis, mutta ihmettelen kun 27-15c ei tapahu juurikaan muutoksia lämmön suhteen.
Mites sen kennolla olevan läpän pitäs toimia? Tiiän, että kun asento on 'HI', niin sen läpän pitäs olla siinä asennossa, jossa ilma virtaa suoraan kennon läpi.
Seurasin sen vivuston liikettä, niin 'HI'-asennolla se vipu oli oikeessa asennossa. Kun sääti asteen viileemmälle (27c), niin se vivusto liikku (ilmeisesti) toiseen ääripäähän, koska sen jälkeen se ei liikkunu vaikka sääti viileemmälle. Eli sillonhan se ilma kulkee kennon ohi.
Re: OG 9-3 lämmityslaite-ongelma
No toimiiko se kompura edes? Tai onko kylmäainettaSaappinen kirjoitti: ↑Ti Elo 13, 2019 15:42Moro!
En muuten kyselis, mutta ihmettelen kun 27-15c ei tapahu juurikaan muutoksia lämmön suhteen.
Mites sen kennolla olevan läpän pitäs toimia? Tiiän, että kun asento on 'HI', niin sen läpän pitäs olla siinä asennossa, jossa ilma virtaa suoraan kennon läpi.
Seurasin sen vivuston liikettä, niin 'HI'-asennolla se vipu oli oikeessa asennossa. Kun sääti asteen viileemmälle (27c), niin se vivusto liikku (ilmeisesti) toiseen ääripäähän, koska sen jälkeen se ei liikkunu vaikka sääti viileemmälle. Eli sillonhan se ilma kulkee kennon ohi.
Re: OG 9-3 lämmityslaite-ongelma
Onko lämmönsäädön kalibrointi tehty? Virta päälle, auto ja off nappi yhtäaikaa pohjaanSaappinen kirjoitti: ↑Ti Elo 13, 2019 15:42Moro!
En muuten kyselis, mutta ihmettelen kun 27-15c ei tapahu juurikaan muutoksia lämmön suhteen.
Mites sen kennolla olevan läpän pitäs toimia? Tiiän, että kun asento on 'HI', niin sen läpän pitäs olla siinä asennossa, jossa ilma virtaa suoraan kennon läpi.
Seurasin sen vivuston liikettä, niin 'HI'-asennolla se vipu oli oikeessa asennossa. Kun sääti asteen viileemmälle (27c), niin se vivusto liikku (ilmeisesti) toiseen ääripäähän, koska sen jälkeen se ei liikkunu vaikka sääti viileemmälle. Eli sillonhan se ilma kulkee kennon ohi.
OG900S MY91
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
Re: OG 9-3 lämmityslaite-ongelma
Ilmastointi toimii ja oon kalibroinu. Antaa näyttöön numeron '0' ja kohta taas puhaltaa.
Re: OG 9-3 lämmityslaite-ongelma
Lähteekö kompura pyörimään?
900 -88
9-3 cab re85 -00
9-3 sc ttid -10
#4260
9-3 cab re85 -00
9-3 sc ttid -10
#4260
Re: OG 9-3 lämmityslaite-ongelma
Jos ulkolämpötila näyttää yläkanttiin niin lähtee kyl helposti jäähdyttään täysillä. Se anturi maksaa parisen kymppii marmorilla niin kannattaa se vaan vaihtaa.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: OG 9-3 lämmityslaite-ongelma
Moro!
Kompura ei pyöri, vaikka pelkkä ECON ois päällä.
Muuten, miks toi ACC-paneeli kalibroi itekseen? Välillä saattaa yht'äkkiä alkaa kalibroimaan (eli siis tulee 0-näyttöön). Vai meinaako se ite lukee vikakoodit?
Kompura ei pyöri, vaikka pelkkä ECON ois päällä.
Muuten, miks toi ACC-paneeli kalibroi itekseen? Välillä saattaa yht'äkkiä alkaa kalibroimaan (eli siis tulee 0-näyttöön). Vai meinaako se ite lukee vikakoodit?
Re: OG 9-3 lämmityslaite-ongelma
ECONomy asennolla ei kompuran kuulukkaan pyöriä.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: OG 9-3 lämmityslaite-ongelma
Jos haluut jäähdyttää autoa niin econin pitää olla pois päältä. Econia käytetään talvella tehokkaampaan lämmitykseen, eli ei siis kesällä. Jos sulla on econ kesällä päällä nii se puhaltaa suoraan ulkoilmaa lehmänkielen läpi joka haisee hirveeltä.
Re: OG 9-3 lämmityslaite-ongelma
Moro!
Huomasin, että tuo ACC-paneeli alkaa välillä itekseen kalibroida. Esim. Kesken ajon saattaa mennä mykäks ja näyttöön ilmestyy 0. Sitten se taas alkaa toimimaan.
Ja muuten, sillon kun se on kesken kaiken tehny tuon, niin näyttöön on ilmestyny satunnaisesti numero 22 sen nollan jälkeen. Sitten taas toimii OK. Eikös tuo viittaa johonkin vikaan?
Huomasin, että tuo ACC-paneeli alkaa välillä itekseen kalibroida. Esim. Kesken ajon saattaa mennä mykäks ja näyttöön ilmestyy 0. Sitten se taas alkaa toimimaan.
Ja muuten, sillon kun se on kesken kaiken tehny tuon, niin näyttöön on ilmestyny satunnaisesti numero 22 sen nollan jälkeen. Sitten taas toimii OK. Eikös tuo viittaa johonkin vikaan?