EOEA - 99 EMS:n käyntihäiriöt

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
nuorempinykänen
"Turbo"
Viestit: 228
Liittynyt: La Marras 05, 2016 16:45
Paikkakunta: Oulu

EOEA - 99 EMS:n käyntihäiriöt

Viesti Kirjoittaja nuorempinykänen »

Facebookissa bongattua:

"Nyt tarvittaisiin vähän apua. EMS on tovin seisonut tallissa käyntihäiriön vuoksi. Kone lähtee hyvin käymään, mutta vääntö puuttuu kokonaan.

Olen tehnyt tästä projektista oikein videon, jossa näkyy mm. paine-erot sylinterien välillä. Kaikki hyvät neuvot ja vinkit ovat nyt tervetulleita. Vai onko koneen purkaminen se ainut järkevät vaihtoehto tässä vaiheessa?"

https://www.youtube.com/watch?v=2gBnuGZeK-w
"Jag har en Saab" på finska "Olen mieleltäni sairas, en saa julkisesta terveydenhuollosta apua ja nyt pihani on täynnä autoja"
8 kpl Saabeja (tällä hetkellä)
petromies
"Viggen"
Viestit: 575
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 23:02
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: EOEA - 99 EMS:n käyntihäiriöt

Viesti Kirjoittaja petromies »

Jos tuo on rallikone niin kääykö ne yleensä ollenkaan alle 3000 kierroksen...
Yhden sylinterin tuo vertainen heitto ei kyllä noin oirehdi eikä vaadi heti koneremonttia. Paremminkin muiden pyttyjen puristus oli yläkantissa mutta se johtunee höylätystä kannesta.
Paremminkin hakisin vikaa kjetistä. Ei näyttänyt olevan ohjauspaineensäädintä eikä lisäilmaluistia niin ei ihme että kylmänä ei tyhjäkäyntiä.
Mustat tulpat kielii rikkaadta seoksesta mutta eiköhän niidenki väri muutu kun kone sais kenkää.
Venttiilikopassa vasaralla ruuvien venymäpussit suoraksi, tiiviste liimalla kiinni koppaan ja kiristys ruuveilla joissa kumirikat.
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
nuorempinykänen
"Turbo"
Viestit: 228
Liittynyt: La Marras 05, 2016 16:45
Paikkakunta: Oulu

Re: EOEA - 99 EMS:n käyntihäiriöt

Viesti Kirjoittaja nuorempinykänen »

Muistan itsekin kuulleeni pitkän linjan Saab-mekaanikolta joka kuuli saman toiselta pitkän linjan Saab-mekaanikolta, että 90% käyntihäiriöistä liittyy ohjauspainesäätimeen
"Jag har en Saab" på finska "Olen mieleltäni sairas, en saa julkisesta terveydenhuollosta apua ja nyt pihani on täynnä autoja"
8 kpl Saabeja (tällä hetkellä)
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23921
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: EOEA - 99 EMS:n käyntihäiriöt

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

miten mahtaa vaikuttaa nuo erillaiset bensaputket. 1 orggis ja loput teetettyjä ?
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2132
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: EOEA - 99 EMS:n käyntihäiriöt

Viesti Kirjoittaja anv »

nuorempinykänen kirjoitti:
To Elo 15, 2019 14:53
Muistan itsekin kuulleeni pitkän linjan Saab-mekaanikolta joka kuuli saman toiselta pitkän linjan Saab-mekaanikolta, että 90% käyntihäiriöistä liittyy ohjauspainesäätimeen
Jep, ja yhtä usein ohjauspainehäiriöt johtuvat kosketushäiriöstä liittimessä, joka tulee tuohon säätimeen BTDT
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10272
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: EOEA - 99 EMS:n käyntihäiriöt

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

K-jetistä on voitu ottaa irti enemmän syöttöä siirtämällä ohjauspainesäädin kylmempään paikkaan. Temppu on voitu tehdä jopa niin, että se on jossain lokarissa kiinni. Näin ruisku luulee kyseessä olevan kylmä kone. Samoin jos syöttöä on haettu lisää yläkierroksille säätämällä seosruuvista isommalle, tahtoo tulpat nokeutua pienillä kierroksilla ihan poskettoman rikkaan tyhjäkäyntiseoksen takia.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10272
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: EOEA - 99 EMS:n käyntihäiriöt

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

nalleolut kirjoitti:
To Elo 15, 2019 15:06
miten mahtaa vaikuttaa nuo erillaiset bensaputket. 1 orggis ja loput teetettyjä ?
Ettei olisi Volkkarin K-jetistä?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23921
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: EOEA - 99 EMS:n käyntihäiriöt

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

no sit ei tarvii ihmetellä käyntihäröjä... hi .. :mrgreen: :mrgreen:
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
lge746
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: Pe Heinä 13, 2012 21:52

Re: EOEA - 99 EMS:n käyntihäiriöt

Viesti Kirjoittaja lge746 »

Ne suihkuputket pitää olla mallia kovat ja saman mittaisia kaikki.Kyllä sen käymään saa jos määränjakaja ei ole totaalisen tukossa.
Määränjakajia on maailma väärällään.Esim turbon jakajaa voi myös käyttä ja porschen mallleja.Tuossahan on tietääkseni kyseisessä autossa ollut mekaaninen lucas 16venttiilisessä eli luokitus sallii käyttämään.Onhan nuissa ollut kaasuttimetkin.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10272
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: EOEA - 99 EMS:n käyntihäiriöt

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Yksi määräjakaja meni sillä tapaa rikki, että yksi suutin antoi vähemmän soppaa kuin muut. Vaihdoin toiseen samanlaiseen ja vika hävisi. Eli testi : suuttimet neljään samanlaiseen pulloon ja pumppu hyppylangalla päälle bensarelen kannasta. Määräjakajan lautasta nostaen syötöt päälle. Samalla voi katsoa suuttimien kuviot, että sumuttaa nätisti. Lopuksi laittaa uudet tiivisteet imusarjaan asentaessa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin