CS -takaluukun irroitus

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
GhostZigga
"Tuplakaasari"
Viestit: 80
Liittynyt: Ti Kesä 07, 2016 21:32
Paikkakunta: Järvenpää

CS -takaluukun irroitus

Viesti Kirjoittaja GhostZigga »

Mites noi johdot menee CS-mallissa korin ja takaluukun välillä? Eli siellähän menee se yksi johtonippu luukusta katonrajaan ja se katoaa sinne. Miten luukun irroitus käytännössä onnistuu johdotusten osalta siis? Onko kovakin paini edessä?
9000 Aero '97
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1780
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Re: CS -takaluukun irroitus

Viesti Kirjoittaja pevi »

On kohtuullinen jumppa tiedossa. Itse päädyin katkomaan johdot takaluukun sisällä. Vaikeinta on irrottaa luukun taivutussuojat ehjänä luukusta, mutta sinullahan on luukun luovuttaja-autossa kaksi harjoittelukappaletta. Niiden kynsien kanssa saa olla tosi varovainen. Eli taivutussuojat irrotettiin luukun päästä ja ja johdot luukun sisällä poikki ja uudet liitokset juottamalla ja kutistesukalla. Jarruvalon suojaputken liitos onkin sitten huomattavasti helpompi.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
Premium Override
"Hölösuu"
Viestit: 2233
Liittynyt: Ma Helmi 11, 2008 16:19
Paikkakunta: Tre

Re: CS -takaluukun irroitus

Viesti Kirjoittaja Premium Override »

Katkoo ne johdot sisäkaton alla, nii helpoin ja jää piiloon.
#5284# 900 GL -84, 9000 CSE 2.3TA-93, 9000 CD 2.3TA -91(projekti) + Muutama tonttu ollut. Petri Oja 0405261005
GhostZigga
"Tuplakaasari"
Viestit: 80
Liittynyt: Ti Kesä 07, 2016 21:32
Paikkakunta: Järvenpää

Re: CS -takaluukun irroitus

Viesti Kirjoittaja GhostZigga »

Ok, kiitos vinkeistä.
9000 Aero '97
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1780
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Re: CS -takaluukun irroitus

Viesti Kirjoittaja pevi »

Ei tule ihan heti mieleen miten johtojen liittäminen sisäkaton alla olisi helpompaa kuin takaluukun peitelevyn alla, jonka saa irti viidessä minuutissa. Pelkkä siskaton reunan raottaminenkin on jo työ takana. Jos sinne aikoo saada edes siedettävän työtilan niin C-pilareiden verhoilukin on irrotettava, jolloin ollaankin jo astetta mutkikkaammassa hommassa.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
GetawayCar
"Aero"
Viestit: 359
Liittynyt: Ke Tammi 16, 2008 22:56
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: CS -takaluukun irroitus

Viesti Kirjoittaja GetawayCar »

Alkukesästä vaihdettiin kaverin cs:n takaluukku. Kaikkien katossa kiinniolevien vermeiden irrotus. Lisäksi käytettiin ovien alalistat pois silleen, että b-pilarien verhoilut sai irti, c-pilarien verhoilut irti sekä kattoverhoilun taka kiinnikkeet pois, jonka jälkeen kattoverholun sai nätisti irti ja ulos autosta. Läpivientikumien kiinnikkeet on lukittu metallisokilla.
Sähköjohdot menee kuskinpuolen c-pilariin. Liittimet on kaiutinkopan alapuolella, jos haluaa hyvän työtilan kannattaa kaiutinkoppakin käyttää irti.
Liitintyökalulla johtimet irti liittimistä. Hyvä johdinväri ja liitinnumeroinnin dokumentointi, johtojen yhteen teippaus, ettei liittimet vaurioidu ja sen jälkeen johdot voi uittaa ulos pilarin sisältä. Jos on takalasin pesin, niin sen letkulle samat kuviot. Kaasujouset irti, sisäpuolelta saranamutterit irti ja nostaa luukun pois.

Uusi tai korjattu luukku paikalleen päinvastaisessa järjestyksessä. Liitintyökalut löytyy mm. Motonetistä.

On vähän isompi homma, luukun paikalleen laitossa piti olla kolme miestä, pääosin kaksissa miehin touhuttiin.
Aikaa meni n. 8 h, johon sisältyy myös ruostuneen luukun tilalle vaihdetun luukun irroitus autosta, josta oli kattoverhoilu purettu aiemmin pois. Vaihtoluukun johdinsarja oli kokonainen. Eikä pidetty kiirettä.
#3621
3 tonttua, 3 satkua ja femma
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1780
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Re: CS -takaluukun irroitus

Viesti Kirjoittaja pevi »

Hienon ja työlään homman teitte, hatun nosto.
En itsekkään sulkisi vältämättä pois kuvattua toimenpidettä luukun vaihdossa. Eniten askarruttaa huonot kokemukset B- ja C-pilareiden verhouksen irrotuksessa. On aina tullut rikotuksi jokin pidike. Olisiko vinkkejä?
Olisi pian edessä maalausurakka ja tekisi mieli irrottaa sitä varten ilmanvaihtoritilät, mutta se edellyttää C-pilareiden verhouksen irrottamisen :?
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
GetawayCar
"Aero"
Viestit: 359
Liittynyt: Ke Tammi 16, 2008 22:56
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: CS -takaluukun irroitus

Viesti Kirjoittaja GetawayCar »

Investoi motonetista tai biltemasta verhoilujen irroitukseen tarkoitettu työkalusarja. Sarjoissa on 5 - 34 kpl erilaisia vahvistetusta muovista valmistettuja työkaluja, hinnat 10 - 40 eur. Olen itsekin joskus käyttänyt metallisia työkaluja, mutta niillä tosiaan aika paljon helpommin muovit pirahtelee rikki.
Sopivalla vääntimellä sitten raottamaan varovasti sitä verhoilua reunasta ja lampulla valoa sinne väliin, niin kyllä sieltä jokin kiinnikekohdista löytyy. Ensimmäisen kun saa irti, niin loput lähtee helpommin. Toinen vaihtoehto on irrottaa verhoilussa kiinni oleva valaisin ja katsoa sitä kautta. Valaisin kiinnittyy verhoiluun jousivoimalla. Itse aloitin irroittamisen etuyläreunasta. C-pilarin verhoilupalassa on muistaakseni kolme tai neljä muovi/nylon "naulaa" joilla verhoilu on kiinnittyy koriin. Noilla nauloilla on taipumus jäädä runkoon kiinni, mutta kevyellä voimankäytöllä ne voi käyttää uudestaan. Pilariverhoilussa on nauloille hahlot, joihin ne asetetaan ja verhoilu kasatessa painetaan paikalleen. Ennen verhoilun takaisin asentamista on syytä varmistaa, että kaikki alle jäävät hommat on tehty, ettei tarvi toista kertaa repiä sitä irti. Yleisesti ottaen sisustan purkuhommissa kärsivällisyys on hyve.

B-pilareita irroittaessa pitää ottaa ensin oviaukkojen lattialistat irti. Pilarin alapään kiinnitysruuveihin pääsee käsiksi pienellä räikällä. Turvavyön korkeudensäätö nupikka irtoaa suoraan ulospäin vetämällä/kampeamalla, nupissa on suora tappi, jolla se on kiinni. Sivulle vääntämällä tuon tapin katkaisee varsin helposti. Turvavyön yläkiinnikkeen irroittamisen yhteydessä kannattaa huolehtia, että vyö ei pääse kelautumaan liian pitkälle sisään. Itse en ole sisään kelautunutta vyötä vielä onnistunut saamaan ulos kelalta. Ehkä siihenkin konstit on olemassa, mutta olen tähän asti katsonut helpommaksi huolehtia, että vyö ei pääse kelautumaan liian lyhyeksi. B-pilarissa on vyön läpiviennin kohdalla halkein, jonka kautta vyön saa läpiviennistä ulos. Kattoverhoilun poiston yhteydessä b-verhoilua ei tarvi irroittaa kokonaan, riittää, että se on irti paikaltaan sen verran, että kattopahvi pääsee liikkumaan.

Kattovalaimessa on muistaakseni lasikuvun alla kiinnitysruuvi, kartanlukuvalossa kannessa on ruuvin päällä pyöreä peitenatsa ja aurinkolippojen sähköliittimet tulee esille, kun johtimista varovasti vetämällä keplottelee.

Kattoverhoilua irroittaessa, takaluukun vieressä olevat muovikiinnikkeet saa irti helpoiten, kun taivuttaa kattoverhoilua takaluukun puolelta alas, varoen kuitenkaan murtamasta pahvia, ja pitkällä meisselillä tai kärkipihdillä räplää kiinnikkeen irti kiinnitysreiästään.

Eikös ne ilmanvaihtoritilät ole pop-niiteillä kiinni? Takaluukun puolelta näkyy, 2 kpl puolella ja ilmaukot, joista ilma menee ritilöille, peräkontin puolella kaiuttimien alla?
#3621
3 tonttua, 3 satkua ja femma
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1780
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Re: CS -takaluukun irroitus

Viesti Kirjoittaja pevi »

Kiitos yksityiskohtaisesta kuvauksesta. Mielestäni ilmanvaihtoritilät eivät ole kiinni pop-niiteillä, vaikka niin saattaisi kuvitella. Kiinnikeisiin pääsee käsiksi C-pilarin verhouksen purkamisella. Tämä muistikuva perustuu yhteen purkukertaan.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
Premium Override
"Hölösuu"
Viestit: 2233
Liittynyt: Ma Helmi 11, 2008 16:19
Paikkakunta: Tre

Re: CS -takaluukun irroitus

Viesti Kirjoittaja Premium Override »

Paripäivää sitte vaihdettiin CS takaluukku. Aikaa meni 2 tuntia ja tehtiin raottamalla pilarin verhoilua ja kattoa. Katosta poistettiin takakaffat ja valo. Mietittiin myös muita keinoja, ei keksitty helpompia. Kaikki paikat säilyi ehjinä. Samaan aikaan uus luukku pestiin ja paikat muutenkin putsittiin. Onnistuu kaksin.
#5284# 900 GL -84, 9000 CSE 2.3TA-93, 9000 CD 2.3TA -91(projekti) + Muutama tonttu ollut. Petri Oja 0405261005
Vastaa Viestiin