Lämpimänä käynnistyvyys?
Lämpimänä käynnistyvyys?
Yritin kysellä facen Saabistit ryhmässä tästä asiasta mutta en oikein saanut kunnollista vastausta. Jotain imuvuotoa siellä heitettiin mutta minusta aika epätodennäköistä kun auto muuten toimii hyvin.
2,0 bensa verme kyseessä.
Oire ilmennyt sen ajan mitä minulla ollut (varmaan viitisen vuotta), lämpimänä ei ensimmäisellä starttauksella jää käyntiin vaan sammuu.
Ja lämpimänä tarkoitan kovia helteitä (mitä ei tänä kesänä paljon ollut) tai että autolla on ajettu pitempi matka ja lämmöt tapissa.
Toisella starttauksella tai kaasua antamalla auto jää käymään ja toimii sen jälkeen normaalisti.
Viime kesänä kun helteitä sattui olemaan niin tuli monen vuoden jahkailun jälkeen hommattua uusi originaali kaa-anturi, jos se siitä olisi ollut kiinni.
Sain vaihdettua sen nyt ja tuntui että oire vain paheni. Eli ei tarvitse olla enää niin sexy helle tai motti tosi lämmin.
Kylmänä kuitenkin aina laakista käyntiin.
Mikä muu tuommoisen voisi aiheuttaa? Ja jos ja kun se uuden anturin myötä vielä muuttui huonompaan suuntaan.
Mittasin huvikseen molemmat anturit ennen vaihtoa ja n.+18 lämpötilassa aikalailla samat ohmi määrä sieltä sain esille.
Sid:n ulkolämpötila näyttää parkissa ollessa hieman pielessä olevia lukemia mutta ei kait tuon puskurissa olevan ulkolämpötila-anturin pitäisi vaikuttaa motin toimintaan mitenkään? Vai vaikuttaako? Yritin wis:stä tuota kaivaa esille mutta en löytänyt.
2,0 bensa verme kyseessä.
Oire ilmennyt sen ajan mitä minulla ollut (varmaan viitisen vuotta), lämpimänä ei ensimmäisellä starttauksella jää käyntiin vaan sammuu.
Ja lämpimänä tarkoitan kovia helteitä (mitä ei tänä kesänä paljon ollut) tai että autolla on ajettu pitempi matka ja lämmöt tapissa.
Toisella starttauksella tai kaasua antamalla auto jää käymään ja toimii sen jälkeen normaalisti.
Viime kesänä kun helteitä sattui olemaan niin tuli monen vuoden jahkailun jälkeen hommattua uusi originaali kaa-anturi, jos se siitä olisi ollut kiinni.
Sain vaihdettua sen nyt ja tuntui että oire vain paheni. Eli ei tarvitse olla enää niin sexy helle tai motti tosi lämmin.
Kylmänä kuitenkin aina laakista käyntiin.
Mikä muu tuommoisen voisi aiheuttaa? Ja jos ja kun se uuden anturin myötä vielä muuttui huonompaan suuntaan.
Mittasin huvikseen molemmat anturit ennen vaihtoa ja n.+18 lämpötilassa aikalailla samat ohmi määrä sieltä sain esille.
Sid:n ulkolämpötila näyttää parkissa ollessa hieman pielessä olevia lukemia mutta ei kait tuon puskurissa olevan ulkolämpötila-anturin pitäisi vaikuttaa motin toimintaan mitenkään? Vai vaikuttaako? Yritin wis:stä tuota kaivaa esille mutta en löytänyt.
9-5 1,9TiD -08, 9-5 2,0t -06, 9-5 3.0 V6t -99
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726
Re: Lämpimänä käynnistyvyys?
Puskurin lämpötila anturi ei vaikuta koneen ohjaukseen.
Miten käy käynnistymisen jälkeen? Jos kovin vaikeaa käyntiä aluksi niin voisi saada liikaa bensaa...
Miten käy käynnistymisen jälkeen? Jos kovin vaikeaa käyntiä aluksi niin voisi saada liikaa bensaa...
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
-
- "Ruisku"
- Viestit: 142
- Liittynyt: Pe Syys 28, 2018 16:36
Re: Lämpimänä käynnistyvyys?
Vuotavat suuttimet on mun veikkaus...
Saab 9-5 2.0t/stg1 BiopoweR (EXä)
Re: Lämpimänä käynnistyvyys?
Sitäpä minäkin tässä ajoin takaa...
Bensapumpun takaisku kun oireilisi kylmänäkin.
Joku tietävämpi tietenkin voisi sanoa, voiko viallinen maf aiheuttaa tuota. Maffin töpselin voisit ainakin irrottaa testiksi, eräs väärämerkkinen nimenomaan käynnistyi, sammui ja pysyi kaasulla käynnissä kun oli maf pelistä pois.
Bensapumpun takaisku kun oireilisi kylmänäkin.
Joku tietävämpi tietenkin voisi sanoa, voiko viallinen maf aiheuttaa tuota. Maffin töpselin voisit ainakin irrottaa testiksi, eräs väärämerkkinen nimenomaan käynnistyi, sammui ja pysyi kaasulla käynnissä kun oli maf pelistä pois.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Re: Lämpimänä käynnistyvyys?
Hyvin käy, immu on vaihdettu muutama vuosi sitten ja tuolla ei ainakaan tuohon ollut mitään vaikutusta.
Vai vuotavat suuttimet... auttaako puhdistus tuommoiseen tjmv. toimenpide vai pitäisikö uusia?
Vai vuotavat suuttimet... auttaako puhdistus tuommoiseen tjmv. toimenpide vai pitäisikö uusia?
9-5 1,9TiD -08, 9-5 2,0t -06, 9-5 3.0 V6t -99
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726
-
- "Ruisku"
- Viestit: 142
- Liittynyt: Pe Syys 28, 2018 16:36
Re: Lämpimänä käynnistyvyys?
Täytyy uusia, mutta on myös helposti testattavissa...
1. Irroita suuttimet kannesta niin että ne on tukissa kiinni.
2. Käännä tukki ylösalaisin ja kiinnitä se siihen asentoon
3. Anna paine eli laita virrat päälle
4. Seuraa suuttimien päitä noin 1t. ajan bensan ilmestymisen varalta
Ei pitäisi näkyä yhtään bensaa jos ilmestyy pisaria niin vaihtokunnossa.
1. Irroita suuttimet kannesta niin että ne on tukissa kiinni.
2. Käännä tukki ylösalaisin ja kiinnitä se siihen asentoon
3. Anna paine eli laita virrat päälle
4. Seuraa suuttimien päitä noin 1t. ajan bensan ilmestymisen varalta
Ei pitäisi näkyä yhtään bensaa jos ilmestyy pisaria niin vaihtokunnossa.
Saab 9-5 2.0t/stg1 BiopoweR (EXä)
Re: Lämpimänä käynnistyvyys?
Ok, pitää testata.
Miten tuo vuotava suutin pelkästään lämpimänä vaikuttaa käynnistyvyyteen vai onko aika määräävä tekijä vuotavan suuttimen aiheuttamassa oireessa?
Miten tuo vuotava suutin pelkästään lämpimänä vaikuttaa käynnistyvyyteen vai onko aika määräävä tekijä vuotavan suuttimen aiheuttamassa oireessa?
9-5 1,9TiD -08, 9-5 2,0t -06, 9-5 3.0 V6t -99
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726
Re: Lämpimänä käynnistyvyys?
SID info auki? Näyttää moottorinlämpö oikeita lukemia?
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
9-5 Aero -01 Biopower
Re: Lämpimänä käynnistyvyys?
Vuotava suutin vuotaa bensat sylinteriin ja ei jaksa käynnistyä kun on liikaaa bensaa koneessa.
Kaasu sitten monesti auttaa siihen, kunnes vuoto niin iso, että kone tukehtuu väkisin.
Kaasu sitten monesti auttaa siihen, kunnes vuoto niin iso, että kone tukehtuu väkisin.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Re: Lämpimänä käynnistyvyys?
Ei ole sid infoa käytössä. Pitää seurata obd:n kautta motin lämpötilaa kunhan muistaa.
Mutta jos suutin vuotaa niin eikö se vuotaisi lämpötilasta huolimatta?
Mutta jos suutin vuotaa niin eikö se vuotaisi lämpötilasta huolimatta?
9-5 1,9TiD -08, 9-5 2,0t -06, 9-5 3.0 V6t -99
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726
Re: Lämpimänä käynnistyvyys?
Ei välttämättä. Toisekseen, kylmä kone vaatii enemmän bensaa, eli pieni ylimääräinen määrä ei vielä haittaa. Lämpöinen kone sen sijaan tulee vähemmällä toimeen.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Re: Lämpimänä käynnistyvyys?
Mietitään asiaa vielä kertaalleen. Mitkä asiat vaikuttavat kaikista kriittisimmin T7 tyhjäkäyntiin ja mikä hoitaa varsinaisen tyhjäkäynnin säädön? Koska kriittisin komponentti on kaasuläppäkotelo, niin lähtisin itse tutkimaan sitä ensimmäisenä. Ja tutkithan facebook-ryhmästä saamien ohjeiden mukaisesti sen imu/ahtoputkiston mahdollisten vuotojen varalta?
Itse en pidä suutinvikoja kovinkaan yleisinä. Yhden tiedän ja siinä suutin jäi ns. selälleen auki.
Itse en pidä suutinvikoja kovinkaan yleisinä. Yhden tiedän ja siinä suutin jäi ns. selälleen auki.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Lämpimänä käynnistyvyys?
Torquella sain esille imuilmanlämpötilan ja jäähdytysnesteen lämpötilan.
Onko muita lämpötila antureita osoittamaan koneen lämpötilaa?
Pitää tutkia mahdollisia vuotoja kunhan aikaa on.
Onko muita lämpötila antureita osoittamaan koneen lämpötilaa?
Pitää tutkia mahdollisia vuotoja kunhan aikaa on.
9-5 1,9TiD -08, 9-5 2,0t -06, 9-5 3.0 V6t -99
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726