AZP kirjoitti: ↑Pe Elo 23, 2019 22:48^Mitsu oli tammi-kesäkuussa 7. suosituin käytettynä Suomeen tuotu automerkki. Niitä tuotiin 928 kpl. En ole tarkistanut tilastoista, mutta arvaisin että yli 90 % tuoduista Mitsuista oli Outlander PHEVejä. Kolmessa vuodessa Nettiautosta löytyvien Outlander PHEVien kanta on noin kymmenkertaistunut. SAKAn myyjä mulle totesi talvella kun kävin Outlanderin renkaita potkimassa, että kaikki mitä he ehtivät maahan tuoda, viedään saman tien käsistä. Turku saattaa olla vieläpä etulinjassa tässä myynnissä, koska miksi rahdata niitä satamakaupunkia pidemmälle, kun ostajia tuntuu olevan jonoksi asti täälläkin?
Teinpä lämpimikseni pienen ekselharjoituksen. Kohteena tammi-heinäkuun käytettyjen henkilöautojen verotustilastot tullin sivuilta. Lukuja:Haza kirjoitti: ↑Su Elo 25, 2019 10:26Tullin 2019 excelistä nopeasti katsottuna kesäkuu ja heinäkuu niin kyllä se yli 90% menee phevit kaikista tuoduista mitsuista
Vaikka GTE passatteja ja golfeja näkyy paljon niin melkein väittäisin että D6 on ihan vastaavia määriä, niitä ei vaan ole niin helppo erottaa muista V60 kuin selvästi merkityt volkkarit. Outlander on kyllä ihan oma lukunsa kun tuntuu että ei niitä muita olekaan kuin phev.
Autoja yhteensä: 22 034 kpl
Mitsubishejä 993 kpl (4,5 % autoista)
Outlandereja (tai nimellä Outlander PHEV) 925 kpl (93 % Mitsuista)
Outlandereita, joiden käyttöönotto ollut syksyllä 2013 tai sen jälkeen (jolloin PHEV esiteltiin) 889 kpl (90 % Mitsuista, 96 % Outlandereista)
Nopealla sorttauksella näistä olisi PHEVejä 863 kpl (87 % Mitsuista, 93 % Outlandereista ja 97 % 2013-> käyttöönotetuista Outlandereista)
Eli ei ihan 90 % tuoduista Mitsuista ole phevioutlandereita, mutta ei paljoa jälkeen jää.
Siellä oli yksi hybridiltä mallimerkinnän mukaan vaikuttava yksilö, joka oli kuitenkin käyttöönotettu jo tammikuussa 2013. En laskenut sitä PHEViksi, kun siinä lienee virhe joko mallimerkinnässä tai käyttöönottopäivässä. Ehkä todennäköisemmin näistä ensimmäisessä.