Vinkki: alaväännöt hukassa?
Re: Vinkki: alaväännöt hukassa?
Tuli vaihdettua tuo takaiskuventtiili, vanha oli aivan finaalissa eikä sulkeutunut puhaltamalla ollenkaan. 7€ kirjeenä PCS:ltä tuo vena.
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
Re: Vinkki: alaväännöt hukassa?
Venttiili vaihdettu, kiitos ohjeista. Ehkä asteen verran paremmin vääntää, mutta ero on kyllä hiuksen hieno. Mikäs rööri se on tuossa imusarjassa tämän putken yläpuolella? Meinaan tässä samalal huomasin, että se on meikäläisellä aikas halki sieltä nipan juuresta...
Re: Vinkki: alaväännöt hukassa?
Itsekin piti tuo takaisku tsekata ja ei kyllä päästänyt puhaltamalla eikä painepumpulla yhtään läpi, mutta aiheeseen liittyen huomasin vinkin tosta sulake nro. 2 irroittamisesta ja tämän jälkeen tuntui kyllä huomattava luonne-ero autossa mm. kaasuvasteen suhteen vaikka onkin pikkuturbolla varustettu ja manuaaliloota. Toki voi olla täyttä placeboa tuo vaikutus, mutta kannattaa ihmeessä kokeilla tuotakin jos tuntuu tukkoiselta.
Re: Vinkki: alaväännöt hukassa?
Mistä tuo venttiili kannattaa ostaa vuonna 2016? Onko muita syitä tehottomuuteen? Ostin elämäni ensimmäisen kolkin ja ihmettelin vähän miten laiska se on, eihän 150hv tietysti ole paljon mutta tuntuu kuin ajaisi 140hv vaparilla.
Re: Vinkki: alaväännöt hukassa?
Onnistuuko koko alipainelinjan/putken vaihto sormipelillä vai tarvitseeko siihen jotain tiettyjä työkaluja tyyliin kuumailmapuhallin vai onko työkalut tarpeen vain pelkän venttilin vaihdossa?
9-3 SC 1.8t M5 -08 "BioPower stage1"
Re: Vinkki: alaväännöt hukassa?
Riippuu mitä alipaineletkua olet vaihtamassa. Mutta oletuksena, jos vaihdat täydellisen uuden letkun takaiskuineen niin riittää oikeastaan vaan sorminäppäryys, mutta muutoin sitte pelkkää takaiskua vaihtaessa tarvii kuumailmapuhallinta.zenga kirjoitti:Onnistuuko koko alipainelinjan/putken vaihto sormipelillä vai tarvitseeko siihen jotain tiettyjä työkaluja tyyliin kuumailmapuhallin vai onko työkalut tarpeen vain pelkän venttilin vaihdossa?
9³SS Turbo X '08
-Janne
-Janne
Re: Vinkki: alaväännöt hukassa?
Koko letku (varaosa 12783806) on tarkoitus vaihtaa. Kiitos.jjasco kirjoitti:Riippuu mitä alipaineletkua olet vaihtamassa. Mutta oletuksena, jos vaihdat täydellisen uuden letkun takaiskuineen niin riittää oikeastaan vaan sorminäppäryys, mutta muutoin sitte pelkkää takaiskua vaihtaessa tarvii kuumailmapuhallinta.zenga kirjoitti:Onnistuuko koko alipainelinjan/putken vaihto sormipelillä vai tarvitseeko siihen jotain tiettyjä työkaluja tyyliin kuumailmapuhallin vai onko työkalut tarpeen vain pelkän venttilin vaihdossa?
9-3 SC 1.8t M5 -08 "BioPower stage1"
Re: Vinkki: alaväännöt hukassa?
Ai se on tuo letku. No vaihtoa helpottaa kun irrottaa sen moottorin päällä olven muovikopan niin pääsee nykertämään tuon toisen pään irti. Noi päät lähtee irti kun painaa reunoilta kasaan niitä, Kohtuu vittumainen painaa noita ahtaassa välissä vaikka olis miten sorminäppäryyttä.zenga kirjoitti:Koko letku (varaosa 12783806) on tarkoitus vaihtaa. Kiitos.jjasco kirjoitti:Riippuu mitä alipaineletkua olet vaihtamassa. Mutta oletuksena, jos vaihdat täydellisen uuden letkun takaiskuineen niin riittää oikeastaan vaan sorminäppäryys, mutta muutoin sitte pelkkää takaiskua vaihtaessa tarvii kuumailmapuhallinta.zenga kirjoitti:Onnistuuko koko alipainelinjan/putken vaihto sormipelillä vai tarvitseeko siihen jotain tiettyjä työkaluja tyyliin kuumailmapuhallin vai onko työkalut tarpeen vain pelkän venttilin vaihdossa?
9³SS Turbo X '08
-Janne
-Janne
Re: Vinkki: alaväännöt hukassa?
Onko mahdollista, että huonosti toimiva takaiskuventtiili tuossa imusarjaan menevässä putkessa aiheuttaa satunnaisesti joskus moottorin sammumista rauhallisen jarrutuksen jälkeen tyhjäkäynniltä? (9-3 1,8t)
Re: Vinkki: alaväännöt hukassa?
Teekki kirjoitti: ↑Ti Elo 20, 2013 18:31Jaahas ei kyllä sattunut silmään mitään valkoista "nappia"... Pitänee katsella tarkemmin joku päivä, kun vaan kerkeis...karg kirjoitti:Siinä liittimessä on valkoinen "nappi", mistä painamalla lukitus vapautuu ja putken voi vetästä imusarjasta irti. Aika kuumaks pitää tosiaan lämmittää se venttiilin pää, että putki irtoaa.
Tiukassa on ventiili. Siinä lämmitellessä sulaa pian kaikki muu venan ympäriltä
Koitin sitten irrottaa koko vänkyrän, mutten keksinyt miten saa alapään kiinnityksen irti ja luovutin tältä illalta...
Tuosta liittimen mystisestä valkoisesta napista ei ollutkaan tietoa. Hyvin se on piilossa, vaikka koitin pyöritellä miten siihen nyt otetta saa.
No pitää tutkia uudestaan... Oireina juurikin ailahtelevaa kaasun vastetta ja satunnaista alavääntöarin puutteen tunnetta.
Venttiili vuotaa, kuin sitä ei olisikaan, joten ehkäpä uudella venalla jotain vaikutusta luulis olevan.
Kiitos TommyW hyvästä aina ajankohtaisesta topicista.
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
#1429
Re: Vinkki: alaväännöt hukassa?
Jeps, Täältäkin kiitos topikista. Putki venttiileineen vaihdettu, auto toimii kuten pitääkin.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Re: Vinkki: alaväännöt hukassa?
Aluksi kiitos TommyW ja kumpp. noista hyvistä ohjeista ja neuvoista!
Sitten että mitäs seuraavaksi? Potilas on 93 1,8t ss -05:
- Takaiskuventtiili linjastoineen vaihdettu. Ei tosin alkuperäisosiin, mutta toimintaperiaate on sama.
- Stage 1 ohjelmoitu (Nappe). Oireet oli siis jo ennen sitä. Ohjelmoinnin jälkeisessä koeajossa ei löytynyt vikakoodeja, eikä oireillut, vaikka tarkoituksella ajettiin pidempään ja pysähdellen.
- IMMi putsattu bräkäleenillä. Siisti jo ennen puhdistusta ja langat vaikutti olevan ehjät.
Ei vaikutusta ko. oireeseen. Pääsääntöisesti kaksi ensimmäistä kiihdytystä toimii oikein ja sen jälkeen ykkösellä ja kakkosella alavääntö hukassa. Kolmosella vääntää alhaalta asti. Toisinaan virta-avaimen pois ottaminen auttaa hetkeksi. Sulake 2 ollut myös irti tunnin. Auttoi neljä ensimmäistä liikennevalopysähdystä. Nyt on pari päivää antanut alkutarkistuksessa "Engine malfunctionia", ja veto pois jo heti liikkeelle lähdössä. Ja kyllä, nypyttää välillä rauhallisesti kiihdytettäessä sekä tasakaasulla.
- Kaasuläppä puhdistettu carb cleanerilla. Oli jonkin verran karstainen, mutta nyt puhdas. Liittimet varmuuden vuoksi vielä electro cliinerillä.
- Tulpiksi BKR7ESC-11. Autolla ajettu pelkästään bensalla, viina vielä kokeilematta.
Malfunction-ilmoitukset loppuivat, mutta käytös edelleen sama. Mitä lähden vaihtamaan seuraavaksi? Kaasuläppä, puolat, bypass, jotain muuta? Autoa en haluais vaihtaa
Tähän EDITtiä:
Onkelma poistu kokonaan kaasuläpän vaihdolla. Nyt pelittäny kohta sen 600 km.
Sitten että mitäs seuraavaksi? Potilas on 93 1,8t ss -05:
- Takaiskuventtiili linjastoineen vaihdettu. Ei tosin alkuperäisosiin, mutta toimintaperiaate on sama.
- Stage 1 ohjelmoitu (Nappe). Oireet oli siis jo ennen sitä. Ohjelmoinnin jälkeisessä koeajossa ei löytynyt vikakoodeja, eikä oireillut, vaikka tarkoituksella ajettiin pidempään ja pysähdellen.
- IMMi putsattu bräkäleenillä. Siisti jo ennen puhdistusta ja langat vaikutti olevan ehjät.
Ei vaikutusta ko. oireeseen. Pääsääntöisesti kaksi ensimmäistä kiihdytystä toimii oikein ja sen jälkeen ykkösellä ja kakkosella alavääntö hukassa. Kolmosella vääntää alhaalta asti. Toisinaan virta-avaimen pois ottaminen auttaa hetkeksi. Sulake 2 ollut myös irti tunnin. Auttoi neljä ensimmäistä liikennevalopysähdystä. Nyt on pari päivää antanut alkutarkistuksessa "Engine malfunctionia", ja veto pois jo heti liikkeelle lähdössä. Ja kyllä, nypyttää välillä rauhallisesti kiihdytettäessä sekä tasakaasulla.
- Kaasuläppä puhdistettu carb cleanerilla. Oli jonkin verran karstainen, mutta nyt puhdas. Liittimet varmuuden vuoksi vielä electro cliinerillä.
- Tulpiksi BKR7ESC-11. Autolla ajettu pelkästään bensalla, viina vielä kokeilematta.
Malfunction-ilmoitukset loppuivat, mutta käytös edelleen sama. Mitä lähden vaihtamaan seuraavaksi? Kaasuläppä, puolat, bypass, jotain muuta? Autoa en haluais vaihtaa
Tähän EDITtiä:
Onkelma poistu kokonaan kaasuläpän vaihdolla. Nyt pelittäny kohta sen 600 km.
Viimeksi muokannut Hukkmi, To Marras 21, 2019 00:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 1,8t ss
Saab ng900 S 2,3 vapari
Kawasaki ZZR1100 D1
Saab ng900 S 2,3 vapari
Kawasaki ZZR1100 D1
Re: Vinkki: alaväännöt hukassa?
https://www.neobrothers.co.uk/vacuum-pi ... 4913-p.asp
Neo Brothersilta saa nyt koko linjan kohtuu hintaan. Postikuluthan on toki melkein tuplaten kalliimmat kuin osa, mutta jos on muutakin tavaraa tarvetta tilata niin tuon voi rastia mukaan. Itse tilasin näitä heti kaksin kappalein, niin saa molempiin autoihin uusittua. Sedanissa tämä jo selvästi valskaa, farkkuun tulevaisuuden tarpeita varten. Edelliseen sedaniinkin tämän sai vaihtaa, joten kyllä nämä tuntuu ihan käyttötavaraa olevan.
Neo Brothersilta saa nyt koko linjan kohtuu hintaan. Postikuluthan on toki melkein tuplaten kalliimmat kuin osa, mutta jos on muutakin tavaraa tarvetta tilata niin tuon voi rastia mukaan. Itse tilasin näitä heti kaksin kappalein, niin saa molempiin autoihin uusittua. Sedanissa tämä jo selvästi valskaa, farkkuun tulevaisuuden tarpeita varten. Edelliseen sedaniinkin tämän sai vaihtaa, joten kyllä nämä tuntuu ihan käyttötavaraa olevan.
9-3 SS 1.8t Linear, -03 (v.2010-2015)
9-3 SS 1.8t Vector BioPower, -08 (v.2015-)
9-3 SC 2.0t Vector BioPower, -08 (v.2018-)
9-3 SS 1.8t Vector BioPower, -08 (v.2015-)
9-3 SC 2.0t Vector BioPower, -08 (v.2018-)