Moottoriohjain rikki TTiD?

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
cod
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Pe Heinä 14, 2006 18:35
Paikkakunta: Tampere

Moottoriohjain rikki TTiD?

Viesti Kirjoittaja cod »

Hei,

Saab 9-3 TTiD alkoi herjaamaan "stability control failure ja limited performance", moottorin vikavalo syttyi ja jarruvalot ovat jatkuvasti päällä, auton ollessa käynnissä.

Vikakoodit:
P1571 -Jarrukytkimen toimintahäiriö
U2142 - Poikittaiskiiht. -/pyörähdysnopeustunnistin.
P0404 EGR toimintapiirin häiriö
P0400 - Pakokaasun takaisinkierrätysjärj. toimintahäiriö.

Jarruvalojen koriohjausmoduuli sekä ohjauspyörän ohjauskulman anturi vaihdettu, mutta kumpikaan toimenpide ei ole poistanut kyseisiä ongelmia. Nyt epäillään että moottorinohjain on rikki. On yritetty korjata kyseistä laitetta, mutta tuloksetta. Kuulemma uuden moottoriohjaimen toimitusaika on puoli vuotta Saabin kautta.

Olisiko hyviä neuvoja, miten kannattaisi edetä tämän asian kanssa?
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Moottoriohjain rikki TTiD?

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Onko akun jännitettä katsottu ja ottaako akku kunnolla latausta vastaan? Monet NG9-3 sähköpuolen ongelmat ovat johtuneet huonosta varaustasosta tai akun maadoituksesta. Akkukaapelien terminaalitkaan eivät ole täysin ongelmattomia ja tämän myötä on mennyt latureitakin.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Moottoriohjain rikki TTiD?

Viesti Kirjoittaja petrisa »

En noiden kuvausten peruteella usko ollenkaan moottori ECU vikaan.

Ihan ensimmäiseksi, millähän laitteella viat on luettu?
Vika ilmoituksen mukaan ongelma tuntuisi olevan ABS/ESP-järjestelmässä. Varsinkin, kun jarruvalot palavat jatkuvasti. Tämä lienee syynä myös siihen että moottori on rajoitetussa tehossa ja siksi sen vikavalokin palaa. Eihän moottori anna tehoja kunnolla ulos jos koko ajan "painetaan jarrua".

Kannattaa nyt aloittaa vikaa etsimään ABS/ESP yksikön sähkönsyötöstä, kuten tietenkin myös noista edellä mainituista akku/lataus vioista. Kyseisen yksikön sulakkkeista ja sähköliittimestä. Myös "kunnon" testerillä vikakoodien luku/nollaus ja live-data ko. yksiköstä.

Älä lähde missään nimessä vaihtamaan moottori ECU:a :wink: .
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Moottoriohjain rikki TTiD?

Viesti Kirjoittaja AZP »

cod kirjoitti:
Ke Syys 04, 2019 15:08
Jarruvalojen koriohjausmoduuli
Mikä laite tämä on? Tarkoittaako sitä jarruvalokatkaisijaa, joka sijaitsee kuskin jalkatilassa jarrupolkimen yhteydessä? Tarkistaisin noilla vikakoodeilla sen kytkimen toiminnan, jos sitä ei ole vielä tutkittu tai vaihdettu. Sen vikaantuminen kun aiheuttaa jarruvalojen jatkuvaa palamista ja myös erinäköisiä ESP/ABS-vikakoodeja.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
cod
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Pe Heinä 14, 2006 18:35
Paikkakunta: Tampere

Re: Moottoriohjain rikki TTiD?

Viesti Kirjoittaja cod »

Hei,

Viat on luettu merkkikorjaamossa, joten testerinä olettaisin ollenn Tech2. Jarrupolkimen yhteydessä oleva katkaisin testattu ja toimii kuten pitäisi.

Akun liittimiä ja maadoitusta ei ole nyt tarkistettu, mutta akku on vaihdettu noin vuosi sitten, jolloin liitännät silloin tarkastettu.

Täytyy yrittää katsoa ESP/ABS yksikön sähkönsyöttöä.
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2132
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Moottoriohjain rikki TTiD?

Viesti Kirjoittaja anv »

cod kirjoitti:
Pe Syys 06, 2019 00:10
Hei,

Viat on luettu merkkikorjaamossa, joten testerinä olettaisin ollenn Tech2. Jarrupolkimen yhteydessä oleva katkaisin testattu ja toimii kuten pitäisi.

Akun liittimiä ja maadoitusta ei ole nyt tarkistettu, mutta akku on vaihdettu noin vuosi sitten, jolloin liitännät silloin tarkastettu.

Täytyy yrittää katsoa ESP/ABS yksikön sähkönsyöttöä.
Oletko varma että on tarkistettu? Ongelmahan on akun kengän ja kaapelin välinen liitos, johon ei akun vaihdossa kajota jos ei erikseen nähdä tarpeelliseksi.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Moottoriohjain rikki TTiD?

Viesti Kirjoittaja AZP »

Akunkenkien kunto kannattaa kyllä tarkistaa, mutta en usko että vaikuttaa ihan niin radikaalisti, että jarruvalot palaa koko ajan. Onko siis niin, että kun kone käy, jarruvalot palaa koko ajan eikä niitä saa sammumaan jarrupoljinta rynkyttämällä? Ja vastaavasti miten jarruvalot toimii kun auto ei ole käynnissä mutta virrat päällä?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Moottoriohjain rikki TTiD?

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Muistelisin joskus myös törmänneeni tapaukseen, jossa paloi jarruvalot jatkuvasti. Jarruvalokytkin toimi ihan ok, mutta ABS/ESP yksiköstä lähti väylään tieto, että jarrua painetaan :roll: .
Vika oli muistaakseni ohjausyksikön sisällä. Joko fyysinen tai jokin sekoilu. Sitä en enää muista miten se korjaantui; uusi boksi, juotos-/kontaktivika.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
cod
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Pe Heinä 14, 2006 18:35
Paikkakunta: Tampere

Re: Moottoriohjain rikki TTiD?

Viesti Kirjoittaja cod »

Jarruvalot tosiaan palavat koko ajan kun auto on päällä. Moottori sammutettuna jarruvalot toimivat normaalisti. Käytin MetroAutossa selvittämässä Saabin vikaa. Heidän mukaansa vika tosiaan moottorinohjaimessa joka syöttää väärää signaalia väylään. Heidän kauttaan ei kuulemma kuitenkaan saa uutta moottorinohjainta.

Olisiko Tampereen lähistöllä paikkoja, jotka osaisivat paremmin selvitellä ongelmaa tai joiden kautta olisi mahdollista tilata uusi moottoriohjain?
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Moottoriohjain rikki TTiD?

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Sikäli vain erikoinen juttu kun ei moottori ECU mielestäni syötä väylään mitään jarruvalosignaalia vaan abs/esp. Moottorin ECU kyllä lukee jarruvalosignaalia väylästä.
Voin tietenkin muistaa väärinkin, mutta muistaakseni jarruvalokytkin on yhdistetty abs/esp yksikköön ja sieltä edelleen väylätieto. Pitäsi tarkistaa WIS:stä.

Tukun turhia vikakoodeja tietenkin saa aikaan, jos ottaa vuorotellen moottorin ja abs/esp ohjainyksikön irti sähköistä ja testaa miten jarruvalot käyttäytyvät.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Moottoriohjain rikki TTiD?

Viesti Kirjoittaja petrisa »

No niin, nyt katsoin WIS:stä.

Kyllä se niin on sittenkin, että moottorin ECU voi aiheuttaa jarruvalon palamisen, mikäli se on vialla :!:
Jarruvalokytkin antaa jännitettä kolmelle eri komponentille; takasähkökeskukselle, moottorin ecu:lle ja abs/esp yksikölle. Eli jarruvalokytkimeltä haarautuu johtimet suoraan näille kolmelle.

Kun virrat eivät ole päällä, eivät abs/esp ja moottorin ecu ole toiminnassa. Tällöin jarruvalokytkimen jännite menee vain takasähkökeskukselle, joka sytyttää jarruvalot. Mikäli moottorin ecu on rikki ja sieltä pääsee jännite tähän piuhaan virtojen ollessa päällä, palaa jarruvalot koko ajan, vaikka jarruvalokytkintä ei painetakaan.
Näin se näköjään meni.

Tosiaan ecu voi olla rikki, joskin kovin on kummallinen vika, ja aiheuttaa tätä. Myös viallinen abs/esp voi myös tehdä saman, jota muistelinkin joskus tavanneeni. Ehkä se sitten kannattaa tehdä tuo edellisessä viestissäni mainittu "testi".
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Moottoriohjain rikki TTiD?

Viesti Kirjoittaja AZP »

Minä käsitin niin, että virrat päällä mutta kone seis toimivat jarruvalot normaalisti, kone käynnissä palaa koko ajan.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Moottoriohjain rikki TTiD?

Viesti Kirjoittaja petrisa »

cod kirjoitti:
Ti Syys 10, 2019 14:07
Jarruvalot tosiaan palavat koko ajan kun auto on päällä.
Mitä tuo sitten tarkoitaa :?:
Virrat päällä...auto käynnissä :roll:
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Vastaa Viestiin