Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Re: Ajatuksia autoilusta, Haisu ja ne muut...
Se on sellainen juttu että hiace on sellainen auto minkä myynti alkaa kaduttaa liki välittömästi.
Iveco 50C14 -05
Dacia Duster -18 4x4
Mercedes-Benz 313/adria -03
Plymouth Valiant -62
MB w108 3.5 - 71
Honda HR-V -99
Dacia Duster -18 4x4
Mercedes-Benz 313/adria -03
Plymouth Valiant -62
MB w108 3.5 - 71
Honda HR-V -99
Re: Ajatuksia autoilusta, Haisu ja ne muut...
^Olet oikeassa. Niin kadutti edellisen Hiacen myynti rajusti ja siksi tämäkin on pysynyt niin kauan, kun aina keksii käyttöä. Viimeiset pari talvea tuon kanssa ovat olleet helpoimmat ikinä, kiitos webaston, korkean maavaran ja avarien pyöränholvien, sekä aivan riittävästi toimivan nelivedon. Nyt on vielä iskemättömät nastat odottamassa, viime talvi mentiin loppuunajetuilla slickseillä.
Auriksen hankkimisen ideana oli, että omaa autoa ei tarvitse vikojen ja yllätysten puolesta rassata, kun jälkikasvun auto sellaista kuitenkin järjestää. Nyt aloin miettiä käänteisesti, että entäpä jos poika ajaa autolla minkä toimivuudesta ei tarvitse kantaa huolta ja minä jatkan tutkimusmatkailua halvempien autojen parissa kevät-kesä-syksykauden ja pidän Hiacen kätevänä talviautona + aina saatavilla, jos tarvitsee pakun kuljetuskapasiteettia tai kesäkalusto sattuu porsimaan. Kun nyt satun moisesta hommasta pitämään. Win-win. Poitsun kanssa äsken päivällisellä asiasta tarkemmin keskusteltiin ja oltiin samoilla linjoilla.
Jos ja kun näin tehdään, ei ehkä valmis museokalusto tule kysymykseen, koska vakuutuksen puolesta niillä on edelleen se 30 käyttökerran rajoitus vuodessa, eli hieman tuoreempaa autoa hakuseen, tai sitten ottaa itselleen niitä projekteja ja tekee vanhasta käyttöautosta museovehkeen.
Joku tämäntyyppinen -> https://www.nettiauto.com/toyota/corolla/10710628, tuossa joutuisi hieman palauttelemaan autoa kohti alkuperäistä kuosia, mutta vain hieman.
Taikka sitten vaan fiilistellä menemään tämmösellä -> https://www.nettiauto.com/toyota/corolla/10761515
Tai testata miten kesä menee tonnin just leimatulla pommilla ja saako vielä vuoden päästä omat pois -> https://www.nettiauto.com/nissan/almera/10760716
Tai kokeilla miten kuuppa kestää mahdollisimman pienellä ajelua -> https://www.nettiauto.com/kia/picanto/10760703
Tai aivan hullutella ja palata myös kaluston puolesta oikeaksi Saabistiksi -> https://www.nettiauto.com/saab/9000/10696221
Ideoita on yhtä paljon kuin autoja !
Vaarallisena pidän sitä, että olen viime päivinä katsellut YouTubesta tuntitolkulla Mercedes-Benz W123-diesel aiheisia videoita, löysin muutaman loistavan kanavan, joilla asioista oikeasti tietävät rassailevat kalustoa kuntoon kädestä pitäen opastaen. Aika paljon on jo tarttunut hyvää tietoa kyseisestä vekottimesta, joka on takaraivossa kummitellut jo vuodesta 1976 lähtien, kun keltaisen uuden taksimersun takapenkillä istuin matkalla uimakouluun. Silloin jo alle kouluikäisenä mietin, että tämmönen on saatava. Nyt täytän ensi keväänä 50v, joten...
Auriksen hankkimisen ideana oli, että omaa autoa ei tarvitse vikojen ja yllätysten puolesta rassata, kun jälkikasvun auto sellaista kuitenkin järjestää. Nyt aloin miettiä käänteisesti, että entäpä jos poika ajaa autolla minkä toimivuudesta ei tarvitse kantaa huolta ja minä jatkan tutkimusmatkailua halvempien autojen parissa kevät-kesä-syksykauden ja pidän Hiacen kätevänä talviautona + aina saatavilla, jos tarvitsee pakun kuljetuskapasiteettia tai kesäkalusto sattuu porsimaan. Kun nyt satun moisesta hommasta pitämään. Win-win. Poitsun kanssa äsken päivällisellä asiasta tarkemmin keskusteltiin ja oltiin samoilla linjoilla.
Jos ja kun näin tehdään, ei ehkä valmis museokalusto tule kysymykseen, koska vakuutuksen puolesta niillä on edelleen se 30 käyttökerran rajoitus vuodessa, eli hieman tuoreempaa autoa hakuseen, tai sitten ottaa itselleen niitä projekteja ja tekee vanhasta käyttöautosta museovehkeen.
Joku tämäntyyppinen -> https://www.nettiauto.com/toyota/corolla/10710628, tuossa joutuisi hieman palauttelemaan autoa kohti alkuperäistä kuosia, mutta vain hieman.
Taikka sitten vaan fiilistellä menemään tämmösellä -> https://www.nettiauto.com/toyota/corolla/10761515
Tai testata miten kesä menee tonnin just leimatulla pommilla ja saako vielä vuoden päästä omat pois -> https://www.nettiauto.com/nissan/almera/10760716
Tai kokeilla miten kuuppa kestää mahdollisimman pienellä ajelua -> https://www.nettiauto.com/kia/picanto/10760703
Tai aivan hullutella ja palata myös kaluston puolesta oikeaksi Saabistiksi -> https://www.nettiauto.com/saab/9000/10696221
Ideoita on yhtä paljon kuin autoja !
Vaarallisena pidän sitä, että olen viime päivinä katsellut YouTubesta tuntitolkulla Mercedes-Benz W123-diesel aiheisia videoita, löysin muutaman loistavan kanavan, joilla asioista oikeasti tietävät rassailevat kalustoa kuntoon kädestä pitäen opastaen. Aika paljon on jo tarttunut hyvää tietoa kyseisestä vekottimesta, joka on takaraivossa kummitellut jo vuodesta 1976 lähtien, kun keltaisen uuden taksimersun takapenkillä istuin matkalla uimakouluun. Silloin jo alle kouluikäisenä mietin, että tämmönen on saatava. Nyt täytän ensi keväänä 50v, joten...
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Ajatuksia autoilusta, Haisu ja ne muut...
Eikös museoautoon voi ottaa täysihintaisen vakuutuksen ja ajella vaikka joka päivä. Verovapaus säilyy silti.
Ex:Saab 90i -86, (Micra -99, Punto -02)
Re: Ajatuksia autoilusta, Haisu ja ne muut...
^En ole niin tarkkaan tutustunut, voihan sellaisen varmaan vakuuttaa ihan normaalisti, jos tosiaan tuo verovapaus säilyy, niin sehän hieman muuttaa asiaa. Täytyy opiskella.
EDIT: Kurkkasin nopeasti IFiltä, siellä on erikseen vakuutus museoajoneuvolle, sekä harrasteajoneuvovakuutus, johon saa normaalit bonukset jne. Tuo olisi varmaan se järkevin valinta vanhaan autoon, jos ei halua miettiä 30 päivän rajoitusta, joka on nimenomaan vakuutuskohtainen, eikä sinällään liity museoajoneuvoon millään tavalla.
EDIT2: Esim.tälle vehkeelle -> https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/300/10763948,
IF tarjosi mun tiedoilla liikennevakuutusta + osakaskoa 350e/vuosi. SIitä sitten seisonta-aika pois, niin eipähän tuollainen kulu maata kaada, kun ei tuosta veroa tarvitse maksaa siihen päälle.
EDIT: Kurkkasin nopeasti IFiltä, siellä on erikseen vakuutus museoajoneuvolle, sekä harrasteajoneuvovakuutus, johon saa normaalit bonukset jne. Tuo olisi varmaan se järkevin valinta vanhaan autoon, jos ei halua miettiä 30 päivän rajoitusta, joka on nimenomaan vakuutuskohtainen, eikä sinällään liity museoajoneuvoon millään tavalla.
EDIT2: Esim.tälle vehkeelle -> https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/300/10763948,
IF tarjosi mun tiedoilla liikennevakuutusta + osakaskoa 350e/vuosi. SIitä sitten seisonta-aika pois, niin eipähän tuollainen kulu maata kaada, kun ei tuosta veroa tarvitse maksaa siihen päälle.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8088
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Ajatuksia autoilusta, Haisu ja ne muut...
Mul olis tiedossa 2004 vuotinen Nissan Almera, sedan 1,5litrasella tykkikoneella, n. 70tkm ajettu, huollettu kaksi kertaa vuodessa (öljyt, nesteet jne) merkkiliikkeessä. Ei pal uudelle häpeä. Hinta asettunee jonnekin 3...4,5k€ välimaastoon.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Ajatuksia autoilusta, Haisu ja ne muut...
Appivanhuksilta löytyisi 1994 Carina E. 1.6 ruiskulla. Ajettu 241 tkm ja ikäiseksensä yllättävän hyvässä kunnossa. Katsastettu kesällä.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: Ajatuksia autoilusta, Haisu ja ne muut...
Älkööt ottako kukaan tästä palkokasvia nokkaan, mutta ainakin omalla kohdalla on auton turvallisuus tärkeää ja mitään vanhaa japsia en antaisi omalle jälkikasvulle käyttöön.
Ymmärrän hyvin ajatuksen siitä, että nuori saa harjoitella vähän vanhemmalla/huonommalla autolla, mutta siltikin...
Ymmärrän hyvin ajatuksen siitä, että nuori saa harjoitella vähän vanhemmalla/huonommalla autolla, mutta siltikin...
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Re: Ajatuksia autoilusta, Haisu ja ne muut...
^ Kolmevuotias Auris on siis vanha japsi.
Re: Ajatuksia autoilusta, Haisu ja ne muut...
^No onhan se, vanha mikä vanha.
Jos joku tosiaan missasi pointin, niin näillä näkymin poitsu saa ajaakseen vm. 2016 Auriksen ja minä, kohta 50v, jatkan tetsailua vanhemmalla kalustolla, oli se sitten Mersu, Saab tai mikälie. Ilman palkokasveja, tuntuu että nykyään vouhotetaan turvallisuudesta naama punaisena vähän liikaakin, aika hyvin isotkin ikäluokat selvisivät kaiken maailman tappovehkeillä ilman minkäänlaisia turvavarusteita. Nykyään pitää olla jos mitä hilavitkutinta, eihän nuo opi elämään kovassa maailmassa jos kokovartalovaippaan puetaan pienestä pitäen. Ensin ajetaan muutama vuosi viritetyillä mopoilla ja kevareilla, sitten autoon siirtyessä pitäisi olla heti 20 turvatyynyä !? No joo, onhan se turvallisuus tärkeä asia, tottakai, mutta silti. Jos sitä vain turvallisuutta ajattellsi, niin ei olisi pojat mopokorttia ajaneet, ei. Turvallisuus lähtee 99.9% sieltä ratin ja penkin välistä, joistakin ei vaan koskaan tule kuskeja, joiden soisi yleisellä tiellä ajavan, kalustosta viis. Sattumalta heitä työssäni olen tavannut kolmen vuosikymmenen aikana joitakuita satoja, ellen enemmän.
Ylempänä mainittu 1.5 Almera menee ns. no go- osastolle, tuo 1.5 yhdessä 1.8 kanssa on noita Nissanin venyvällä jakoketjulla varustettuja malleja jotka porsivat milloin 50 tkm ajettuina ja joskus eivät koskaan, vaan kun ei sitä tiedä mikä arpa sattuu kohdalle. Nissankin pilasi Almeran ja Primeran kun vanhat 1.4, 1.6 ja 2-litrainen vaihtuivat noihin uudempiin susikoneisiin.
Peliliikkeitä puoleen tai toiseen tuskin tulee tässä suunnassa ennen ensi kevättä, ainoana hakukoneena on tällä hetkellä diesel-Mersut vm.1976-1993, seurataan vähän tarjolla olevaa ja tarjolle tulevaa kalustoa ja hintatasoa. Tuuliviirin luonteen omaavana, kuten joku on ehkä havainnut, keväällä voi olla eri aatokset, kun on jyryyttänyt talven läpi vanhalla Hiacella
Jos joku tosiaan missasi pointin, niin näillä näkymin poitsu saa ajaakseen vm. 2016 Auriksen ja minä, kohta 50v, jatkan tetsailua vanhemmalla kalustolla, oli se sitten Mersu, Saab tai mikälie. Ilman palkokasveja, tuntuu että nykyään vouhotetaan turvallisuudesta naama punaisena vähän liikaakin, aika hyvin isotkin ikäluokat selvisivät kaiken maailman tappovehkeillä ilman minkäänlaisia turvavarusteita. Nykyään pitää olla jos mitä hilavitkutinta, eihän nuo opi elämään kovassa maailmassa jos kokovartalovaippaan puetaan pienestä pitäen. Ensin ajetaan muutama vuosi viritetyillä mopoilla ja kevareilla, sitten autoon siirtyessä pitäisi olla heti 20 turvatyynyä !? No joo, onhan se turvallisuus tärkeä asia, tottakai, mutta silti. Jos sitä vain turvallisuutta ajattellsi, niin ei olisi pojat mopokorttia ajaneet, ei. Turvallisuus lähtee 99.9% sieltä ratin ja penkin välistä, joistakin ei vaan koskaan tule kuskeja, joiden soisi yleisellä tiellä ajavan, kalustosta viis. Sattumalta heitä työssäni olen tavannut kolmen vuosikymmenen aikana joitakuita satoja, ellen enemmän.
Ylempänä mainittu 1.5 Almera menee ns. no go- osastolle, tuo 1.5 yhdessä 1.8 kanssa on noita Nissanin venyvällä jakoketjulla varustettuja malleja jotka porsivat milloin 50 tkm ajettuina ja joskus eivät koskaan, vaan kun ei sitä tiedä mikä arpa sattuu kohdalle. Nissankin pilasi Almeran ja Primeran kun vanhat 1.4, 1.6 ja 2-litrainen vaihtuivat noihin uudempiin susikoneisiin.
Peliliikkeitä puoleen tai toiseen tuskin tulee tässä suunnassa ennen ensi kevättä, ainoana hakukoneena on tällä hetkellä diesel-Mersut vm.1976-1993, seurataan vähän tarjolla olevaa ja tarjolle tulevaa kalustoa ja hintatasoa. Tuuliviirin luonteen omaavana, kuten joku on ehkä havainnut, keväällä voi olla eri aatokset, kun on jyryyttänyt talven läpi vanhalla Hiacella
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Ajatuksia autoilusta, Haisu ja ne muut...
Luulin olleeni ketjussa mukana, mutta ilmeisesti sitten en, Auris on varmasti hyvä auto harjoitella turvallisesti ekoja metrejä liikenteessä.
Kyllä monessa kohtaa on tuurilla menty, ainakin omalla kohdalla, jos puhutaan ekoista ajovuosista mopolla, kevarilla ja autolla. Ja kyse ei ole ollut ajotaidon puutteesta vaan sen "limitin" ulosmittaamisesta. Mulla oli esim. B-Ascona ja senhän tietää, millainen peli se on talvella huonoilla nastarenkailla ja nuoren miehen alla.
Kaikista ei tule hyviä kuskeja ja jossain vaiheessa ilmeisesti tulee kuvitelma, että liikenteessä voi ajella puolivaloilla, koskee ns. hyviä kuskeja ainakin täällä PK-seudulla. Juuri eilen meinasin ottaa Cabben kylkeen erään Sirkuksen pakettiauto-traileri-yhdistelmän, kun vaihtoi vaan kaistaa suoraan kylkeen... Aina ei ole omissa käsissä hommat ja sitä varten kait se kaskovakuutuskin monella autossa on...
Kyllä monessa kohtaa on tuurilla menty, ainakin omalla kohdalla, jos puhutaan ekoista ajovuosista mopolla, kevarilla ja autolla. Ja kyse ei ole ollut ajotaidon puutteesta vaan sen "limitin" ulosmittaamisesta. Mulla oli esim. B-Ascona ja senhän tietää, millainen peli se on talvella huonoilla nastarenkailla ja nuoren miehen alla.
Kaikista ei tule hyviä kuskeja ja jossain vaiheessa ilmeisesti tulee kuvitelma, että liikenteessä voi ajella puolivaloilla, koskee ns. hyviä kuskeja ainakin täällä PK-seudulla. Juuri eilen meinasin ottaa Cabben kylkeen erään Sirkuksen pakettiauto-traileri-yhdistelmän, kun vaihtoi vaan kaistaa suoraan kylkeen... Aina ei ole omissa käsissä hommat ja sitä varten kait se kaskovakuutuskin monella autossa on...
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
-
- "Viggen"
- Viestit: 603
- Liittynyt: Ma Heinä 13, 2015 20:57
- Paikkakunta: Oulu
Re: Ajatuksia autoilusta, Haisu ja ne muut...
Tuo turvallisuus edellä meneminen on helppo ymmärtää juurikin siksi että kolhuitta selviäminen ei ole vain omissa käsissä. Kollegaa oli pelastuksen henkilökunta tunnin kaivanut romusta ulos. Syynä oli vastapuolen päin punaista ajaminen. Ei siinä pahasti käynyt, tarkistuksen ja jonkun tunnin seurannan jälkeen käveli sairaalasta ulos. Onneksi alla oli uudehko menopeli. Jos alla olisi ollut vanhempaa kalustoa olisi seuraukset olleet toisenlaiset.
"Hevoseton" mies on huoleton mies
Re: Ajatuksia autoilusta, Haisu ja ne muut...
Jep, sehän näissä on että jos vastapeluriksi sattuu auto joka on 10 vuotta tuoreempi, ja vaikka olis "pikku auto" niin ne painuu vanhemmista autoista läpi koska ovat huomattavasti tukevampaa rakennetta. Hyvä esimerkki Fifth Gearin tekemä puolittainen nokkakolari testi, jossa oli 90-luvun alun 940? Volle ja olisko ollut 2002 Renault Modus.
Eli nuorisolle Auris ei ole mikään huono idea!
Mielenkiinnolla jäädään odottelemaan mitä porvoon suunnalla tapahtuu autorintamalla ja jotenkin en kuitenkaan usko etteikö jotain tapahtuisi ennen kevättä, ihan vaan tämän langan historian huomioon ottamalla.
Eli nuorisolle Auris ei ole mikään huono idea!
Mielenkiinnolla jäädään odottelemaan mitä porvoon suunnalla tapahtuu autorintamalla ja jotenkin en kuitenkaan usko etteikö jotain tapahtuisi ennen kevättä, ihan vaan tämän langan historian huomioon ottamalla.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: Ajatuksia autoilusta, Haisu ja ne muut...
Hyvää ajatusten Tonavaa kaikilta yllä. Sehän tässä justiinsa on, että vaikka itse yrittää olla hölmöilemättä, niin aina on liikkeellä niitä, jotka koheltavat. Sitä vaan aina toivoo, etteivät osu omalle tai läheisten, tai ylipäätään kenenkään! kohdalle. Vaikka kuinka pysyttelet huonollakin kelillä mutkassa omalla kaistalla, mikään ei takaan sitä, etteikö seuraavan mutkan takana joku oikoja odota sinua törmäyskurssilla. Muutamankin kerran on tullut esim. tuollaisessa mainitussa tilanteessa tehtyä hätäväistöjä, mielellään olisi kääntynyt perään ojentamaan ja kysymään että mitä helevettiä sä oikeen meinasit, muttei paskat housuissa viitsi...
Onhan se bonusta, jos sen huonon tuurin kohdalle sattuessa sattuu olemaan alla mahdollisimman turvallista kalustoa ja tähän voi tietenkin myötävaikuttaa omalla toiminnallaan. Minäkin kun ajattelen talviajoa -76 Corollalla, niin onhan se ihme, että olen edelleen hengissä tarinoimassa, aivan käsittämättömän lipoinen auto, joka oli jatkuvasti poikittain joka suuntaan, vaikkei olisi edes halunnut. Auto, jolla perä heitti railakkaasti myös kesäkelillä, vaikkei tehojakaan liiemmin ollut. Ei ollut rentoa ajoa hänellä, ei. Siitä kun seuraavaksi talveksi hyppäsi -78 Saab 96:n ja myöhemmin -84 malllisen 900i:n puikkoihin, niin oli talviajo hanskassa ihan vähän eri tavalla. Valtavan hienoja talviautoja kumpikin.
NIin, en tosiaan anna mitään takuita, etteikö jotain tapahdu hankintarintamalla Haisu on edelleen tarjolla, ihan empiirisen tutkimuksen puitteissa tiputtelen hintaa ja katson, että missä vaiheessa alkaa tosiostajat ilmaantua näköpiiriin. Riippuu ihan sitten hinnasta, myynkö vai passaanko. Mutta kyllä mä siihen tulokseen tulin, että mitäs sitä turhia nuorisolle vanhoja raasuja hankkimaan, kun selvästi tässä perheessä se olen minä, joka haluaa kaikenmualiman ritsoilla liikennöidä ja kokemuksia hankkia. Onks tää nyt se 50 villitys, joka alkoi joskus reilut 10 vuotta sitten hieman etuajassa...
Onhan se bonusta, jos sen huonon tuurin kohdalle sattuessa sattuu olemaan alla mahdollisimman turvallista kalustoa ja tähän voi tietenkin myötävaikuttaa omalla toiminnallaan. Minäkin kun ajattelen talviajoa -76 Corollalla, niin onhan se ihme, että olen edelleen hengissä tarinoimassa, aivan käsittämättömän lipoinen auto, joka oli jatkuvasti poikittain joka suuntaan, vaikkei olisi edes halunnut. Auto, jolla perä heitti railakkaasti myös kesäkelillä, vaikkei tehojakaan liiemmin ollut. Ei ollut rentoa ajoa hänellä, ei. Siitä kun seuraavaksi talveksi hyppäsi -78 Saab 96:n ja myöhemmin -84 malllisen 900i:n puikkoihin, niin oli talviajo hanskassa ihan vähän eri tavalla. Valtavan hienoja talviautoja kumpikin.
NIin, en tosiaan anna mitään takuita, etteikö jotain tapahdu hankintarintamalla Haisu on edelleen tarjolla, ihan empiirisen tutkimuksen puitteissa tiputtelen hintaa ja katson, että missä vaiheessa alkaa tosiostajat ilmaantua näköpiiriin. Riippuu ihan sitten hinnasta, myynkö vai passaanko. Mutta kyllä mä siihen tulokseen tulin, että mitäs sitä turhia nuorisolle vanhoja raasuja hankkimaan, kun selvästi tässä perheessä se olen minä, joka haluaa kaikenmualiman ritsoilla liikennöidä ja kokemuksia hankkia. Onks tää nyt se 50 villitys, joka alkoi joskus reilut 10 vuotta sitten hieman etuajassa...
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Ajatuksia autoilusta, Haisu ja ne muut...
OT mutta tuo testi oli ja on hieman epäilyttävä. Muistaakseni Volvon mukaan auton korin ei olisi pitänyt pettää siten kuin se petti ja he olisivat halunneet auton tutkittavakseen, mutta eivät sitä saaneet.
Vaan eipä tuolla enää merkitystä kun '02 Moduskin on kohta 18 vuotta vanha auto.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Re: Ajatuksia autoilusta, Haisu ja ne muut...
OT2: Volvosta tais puuttua ainakin moottori ... ehkä
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia