Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Re: Ajatuksia autoilusta, Haisu ja ne muut...
Tässä malliksi Aurista vastaava Corolla vs. aiemmassa viestissä haaveiltu vanhempi Corolla.
Re: Ajatuksia autoilusta, Haisu ja ne muut...
Kyllä siinä kone oli paikoillaan. Epäilyksiä jäi lähinnä korirakenteen tahallisesta heikentämisestä etukäteen.
Vaan onhan tuosta testistäkin jo 12+ vuotta aikaa joten olkoon nyt.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Re: Ajatuksia autoilusta, Haisu ja ne muut...
Jotenkin pysäyttävä tuo Riston linkkaama video ja huomionarvoista tuo meininki tuolla autojen sisätiloissa. Auriksessa homma menee hallitusti ja kori ottaa vaiheittain iskun vastaan. Corollassa se isku tulee päin näköä.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Re: Ajatuksia autoilusta, Haisu ja ne muut...
Jep, Hyvin näkee miten vanhemmasta A pilari antautuu ja siirtyy käytännössä katon rajaan asti alhaalta myös. Uudemmassa taas varmaan ovikin aukeaa ja edes sivuikkuna ei hajoa törmäyksessä. Vanhemmasta autosta kuski vammautuu vakavasti jos edes selviää hengissä. Uudemmassa saattaisi kävellä omin avuin ulos. Itse en epäile Fifth Gearin testin todenmukaisuutta (miksi he olisivat vääristäneet tuloksia?). Uudet autot pystytään vaan niin paljon paremmin suunnittelemaan, että niissä on noi energian imevät vyöhykkeet ja kuskin/matkustajien tilat pysyy mahdollisimman kasassa viimeiseen asti.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: Ajatuksia autoilusta, Haisu ja ne muut...
Juu. On siinä toyotissa melkone ero. Isälläki olis suht hyväkuntone corolla 90-luvulta mut empä siitä viitti likalle autoo väsätä. Jo puuttuvat absit ja airbagit riittää hylkyyn.
Ja ohan varmaan kaikkien ysärin käyttöautojen korirakennetta heikennetty, toi Ruoste on ahkera kaveri.
Ja ohan varmaan kaikkien ysärin käyttöautojen korirakennetta heikennetty, toi Ruoste on ahkera kaveri.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: Ajatuksia autoilusta, Haisu ja ne muut...
Jep, tylyä on tuo Toyotien vertailu. Sinänsä erittäin relevantti, koska tuo uudempi on sama kuin tuo mun Auris, mulla vaan farmari. Se ei ole Corolla, vaan Auris, nimenomaan v.2015 facelift malli. En ymmärrä, miksi on nimetty Corollaksi, ehkä sen takia, että alleviivaa enemmän eroja kun on sama nimi. Vanhempi Corolla ei myöskään voi tuolla keulalla olla 1998, vaan 1997 maksimissaan ja nimenomaan auto, jota tehtiin 1992-1997, vuodesta 1998 tuli mulkosilmä-facelift joka päivittyi kasvojen osalta v.2000 ja poistui lopullisesti uuden mallin tullessa 2002. En tiedä, tehtiinkö perusrakenteeseen muutoksia, vai oliko pelkkää meikkailua, periaatteessa sama auto oli Corollana myynnissä parilla faceliftillä 1992-2001. Sivuseikkoja, mutta kyllä pitää infot olla kunnossa kun testataan.
Tosiaan, sanoisin, että vanhemmassa olisi mennyt henki, tai loppuelämä vammautuneena, uudemmasta olisi päänpudistelun jälkeen noustu ylös kauhistelemaan, miten vastapuolelle kävi.
Sama hommahan se on, jos laitetaan vaikka Saab 9000 tai haaveilemani W124 Mersu vastakkain jonkun nyky-pikkuauton kanssa a´la Toyota Yaris, Sabassa ja Mersussa tulee rumaa jälkeä ja Yarpan kuski viheltelee. Varmaan monelle vanhan liiton miehelle vaikea pala nieltäväksi, että nykyaikainen "mopoauto" on rutkasti turvallisempi kuin vanha, turvalliseksi mielletty arvoauto. Tottakai jokainen onnettomuus on yksilöllinen, jos sillä Mersulla ajetaan tasa-arvoisessa risteyksessä kuuttakymppiä suoraan Yariksen kuskin oveen, niin huonostihan siinä käy Yariksessakin, mutta noin periaatteessa vastakkain ovat nykyautojen hallittu muodonmuutos ja lukuisat turvatyynyt ym. turvavarusteet ja vanhempien autojen jäykkä korirakenne, jossa tietyn rajan ylittyessä törmäysvoimat saa niskaansa kuljettaja ja matkustajat.
Fakta vaan on, että Suomessa iso joukko kansalaisia joutuu turvattomammalla kalustolla ajelemaan, jossei fyrkkaa ole, niin minkäs teet. Sitten olemme me, jotka haluamme ajaa niillä vanhemmilla, tietoinen riski, mutta fiilis edellä ja ajatus yläkertaan, että saadaan rauhassa fiilistellä ilman äkkipysäyttäviä kohtaamisia muiden tielläliikkujien kanssa.
Tosiaan, sanoisin, että vanhemmassa olisi mennyt henki, tai loppuelämä vammautuneena, uudemmasta olisi päänpudistelun jälkeen noustu ylös kauhistelemaan, miten vastapuolelle kävi.
Sama hommahan se on, jos laitetaan vaikka Saab 9000 tai haaveilemani W124 Mersu vastakkain jonkun nyky-pikkuauton kanssa a´la Toyota Yaris, Sabassa ja Mersussa tulee rumaa jälkeä ja Yarpan kuski viheltelee. Varmaan monelle vanhan liiton miehelle vaikea pala nieltäväksi, että nykyaikainen "mopoauto" on rutkasti turvallisempi kuin vanha, turvalliseksi mielletty arvoauto. Tottakai jokainen onnettomuus on yksilöllinen, jos sillä Mersulla ajetaan tasa-arvoisessa risteyksessä kuuttakymppiä suoraan Yariksen kuskin oveen, niin huonostihan siinä käy Yariksessakin, mutta noin periaatteessa vastakkain ovat nykyautojen hallittu muodonmuutos ja lukuisat turvatyynyt ym. turvavarusteet ja vanhempien autojen jäykkä korirakenne, jossa tietyn rajan ylittyessä törmäysvoimat saa niskaansa kuljettaja ja matkustajat.
Fakta vaan on, että Suomessa iso joukko kansalaisia joutuu turvattomammalla kalustolla ajelemaan, jossei fyrkkaa ole, niin minkäs teet. Sitten olemme me, jotka haluamme ajaa niillä vanhemmilla, tietoinen riski, mutta fiilis edellä ja ajatus yläkertaan, että saadaan rauhassa fiilistellä ilman äkkipysäyttäviä kohtaamisia muiden tielläliikkujien kanssa.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Ajatuksia autoilusta, Haisu ja ne muut...
Tuo testi on australialaisten tekemä, ja siellä tuo Auris on myyty Corollan nimellä. Tuota vanhempaa mallia valmistettiin Australiassa vielä vuoteen 1999. Tämä selittänee nämä vuosimalli- ja nimeämisomituisuudet.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Ajatuksia autoilusta, Haisu ja ne muut...
^No ilmankos ! Australiassa kaikki on erilaista. Ja suurta. Siellä on kenguruitakin, kuulemma.
Auris on hinkattu valmiiksi, vahasin jopa vanteet, kun oli vielä vähän kuuntelematta Speden ja Papukaija G.Pula-Ahon radiohupailujen koosteen toisesta cd:stä. Nyt vasta huomasin toisella vahauskierroksella takaluukun alalaidassa pienen kiveniskemän, jossa on maalinalaista röpöä millin-puolentoista alueella. Laitoin kyseiseen kohtaan kolmannen ja vielä neljännenkin kerroksen suojaa. Täytynee tuo jossain vaiheessa rapsauttaa auki ja paikata siististi. Jos ei muuta, niin onpahan nyt minunkin mittapuulla aika kerros liukkautta ja kiiltoa pinnassa, käytin Meguairsia tällä kerralla tavallista runsaammin.
Kohtapuoliin pitäisi pihaan tulla Hiacelle katsoja ja koeajaja, täytyy vetää puku päälle ja suihkauttaa suusuihketta. Eikäku työhaalari pääle ja käet rasvaan
Auris on hinkattu valmiiksi, vahasin jopa vanteet, kun oli vielä vähän kuuntelematta Speden ja Papukaija G.Pula-Ahon radiohupailujen koosteen toisesta cd:stä. Nyt vasta huomasin toisella vahauskierroksella takaluukun alalaidassa pienen kiveniskemän, jossa on maalinalaista röpöä millin-puolentoista alueella. Laitoin kyseiseen kohtaan kolmannen ja vielä neljännenkin kerroksen suojaa. Täytynee tuo jossain vaiheessa rapsauttaa auki ja paikata siististi. Jos ei muuta, niin onpahan nyt minunkin mittapuulla aika kerros liukkautta ja kiiltoa pinnassa, käytin Meguairsia tällä kerralla tavallista runsaammin.
Kohtapuoliin pitäisi pihaan tulla Hiacelle katsoja ja koeajaja, täytyy vetää puku päälle ja suihkauttaa suusuihketta. Eikäku työhaalari pääle ja käet rasvaan
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Ajatuksia autoilusta, Haisu ja ne muut...
Itsekin katsoin että oli RHD autot testissä, eli jossain muuallapäin maailmaa testattu. Tojotiahan myydään eri markkina-alueilla eri nimillä ja paikallisiakin versioita löytyy.
Noniin, myyntihousut vai haalarit jalkaan ja onnea myyntiin! Saadaan taas mahdollisesti uutta verta tähän keskusteluun
Noniin, myyntihousut vai haalarit jalkaan ja onnea myyntiin! Saadaan taas mahdollisesti uutta verta tähän keskusteluun
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: Ajatuksia autoilusta, Haisu ja ne muut...
Kyllähän sitä Sonettilla varsinkin pitkää matkaa ajaessa mietti, että turvapuskurit ei hirveästi lohduta tosipaikassa, kun kori on lasikuitua ja matkustamoa suojaa ainoastaan penkkien takana oleva turvakaari. Noutaja olisi todennäköisesti tullut, jos matsia olisi joutunut ottamaan.
Nämä on niitä tietoisia valintoja.
Nämä on niitä tietoisia valintoja.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: Ajatuksia autoilusta, Haisu ja ne muut...
Yksi kaveri kysyi muutama viikko sitten mun Oldsia katsellessa että onko sitä ajaessa sellainen turvallinen olo, että tietää auton jyräävän pienemmät nokkaantulijat tieltään. Siihen oli pakko todeta että taidan tietää autojen rakenteesta liikaa, jotta sitä pystyisi tuudittautumaan mihinkään turvallisuuden tunteeseen ihan vain massaan perustuen
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja niiden vaihdoista
Sinne meni Hiace. Kuten arvelin, ensimmäinen, joka vaivautuu pihaan asti todentamaan auton kilometrien takana, vie sen. Näin kävi. Ei tingattu, koska ostaja totesi, "ettei kehtaa tingata, kun on niin hienossa kunnossa". Kyllähän se minulle sopi. Arvonalenema 2v 4kk oli tasan 1000 euroa, ettei nyt sentään Hiacekaan ole immuuni sille.
Pitkään rupateltiin mukavia muutenkin autoilusta ja autoista, hyvään kotiin pääsi Hiace raskaan liikenteen ammattikuskin työmatka-autoksi. Totesi lopuksi että "oli ilo tehdä kauppaa", komppasin.
Nyt koittaakin sitten tähän ketjuun rauhan aika, Auris on vahattu, seuraavaksi kai kitkojen vaihto alle. En tiedä oliko tässä nyt järkeä, ei varmaan, koska enhän mä mitään wanhusta voi nyt ostaa, koska mun tarttee sillä ajaa sydäntalvi ja kevät, sitten kun poitsu valloittaa Auriksen.
Mitä mieltä raati on, pitäiskö se auto nyt ostella valmiiksi tässä syksyllä, vai hakea sitten vaan joku tonnin lintta helmikuussa itselle, jolla pärjää jonnekin toukokuuhun saakka. En minä tiedä. Mutta jos nyt ostaa, niin sittenhän se pitää taas myydä keväällä, että voi ostaa kesä-auton. Hmmm.
Pitkään rupateltiin mukavia muutenkin autoilusta ja autoista, hyvään kotiin pääsi Hiace raskaan liikenteen ammattikuskin työmatka-autoksi. Totesi lopuksi että "oli ilo tehdä kauppaa", komppasin.
Nyt koittaakin sitten tähän ketjuun rauhan aika, Auris on vahattu, seuraavaksi kai kitkojen vaihto alle. En tiedä oliko tässä nyt järkeä, ei varmaan, koska enhän mä mitään wanhusta voi nyt ostaa, koska mun tarttee sillä ajaa sydäntalvi ja kevät, sitten kun poitsu valloittaa Auriksen.
Mitä mieltä raati on, pitäiskö se auto nyt ostella valmiiksi tässä syksyllä, vai hakea sitten vaan joku tonnin lintta helmikuussa itselle, jolla pärjää jonnekin toukokuuhun saakka. En minä tiedä. Mutta jos nyt ostaa, niin sittenhän se pitää taas myydä keväällä, että voi ostaa kesä-auton. Hmmm.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
-
- "Turbo"
- Viestit: 249
- Liittynyt: Pe Syys 16, 2011 19:15
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja niiden vaihdoista
Tulee vielä ikävä Hiacee.
Nyt se tonnin lintta, niin ehtii hieroa hyvään kuntoon helmikuuksi ja vaihtaakin sen pariin kertaan ennen helmikuuta. Lisäksi meillä lukijoilla riittää erittäin mielenkiintoista seurattavaa.
Nyt se tonnin lintta, niin ehtii hieroa hyvään kuntoon helmikuuksi ja vaihtaakin sen pariin kertaan ennen helmikuuta. Lisäksi meillä lukijoilla riittää erittäin mielenkiintoista seurattavaa.
Opel Astra H wagon 1.6 2011
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja niiden vaihdoista
^Ikävä on jo, mutta näin tällä kertaa, hinta oli ihan hyvä. Joo, tarkoitus olisi lyhentää Auriksen velkaa nyt muutamalla tonnilla ja ihmetellä sitten jatkoa. Koska, nythän tässä käy niin, että helmikuun jälkeen se lintta on mun ainoa auto. Toisaalta, 2 x 18 km per päivä eikä joka päivä sitäkään, joten ei tartte kummoinen olla.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Ajatuksia autoilusta, Haisu ja ne muut...
Lohdullistahan tässä on se, että nykyään turvallisuuserot on uudempien osalta tasoittuneet hinta- ja kokoluokkien suhteen ja se parantaa meidän romuilla ajelevienkin tilannetta tulevaisuudessa. Se W124 tai 9000 on kuitenkin aivan toisesta maailmasta kun verrataan sen ajan Starlettiin tai Unoon.IC1970 kirjoitti: ↑Ke Syys 11, 2019 10:32Sama hommahan se on, jos laitetaan vaikka Saab 9000 tai haaveilemani W124 Mersu vastakkain jonkun nyky-pikkuauton kanssa a´la Toyota Yaris, Sabassa ja Mersussa tulee rumaa jälkeä ja Yarpan kuski viheltelee. Varmaan monelle vanhan liiton miehelle vaikea pala nieltäväksi, että nykyaikainen "mopoauto" on rutkasti turvallisempi kuin vanha, turvalliseksi mielletty arvoauto. Tottakai jokainen onnettomuus on yksilöllinen, jos sillä Mersulla ajetaan tasa-arvoisessa risteyksessä kuuttakymppiä suoraan Yariksen kuskin oveen, niin huonostihan siinä käy Yariksessakin, mutta noin periaatteessa vastakkain ovat nykyautojen hallittu muodonmuutos ja lukuisat turvatyynyt ym. turvavarusteet ja vanhempien autojen jäykkä korirakenne, jossa tietyn rajan ylittyessä törmäysvoimat saa niskaansa kuljettaja ja matkustajat.
Ex:Saab 90i -86, (Micra -99, Punto -02)