Autom,laatikko
Autom,laatikko
Saab 9000 TA-91 ollut seisonnassa välillä useita kuukausia(kakkosa.)auto huippukunnossa mut nyt taisi jostain irrota vaihteensiirtäjän vaijeri.Oli pirun tahmea siirtää p asennosta pakille sen jälkeen vipu holtiton,ja auto ei tieten liiku.Olen huomannut ennennkin seisonnan jälkeen tahmeutta mutta on normalisoitunut ajossa.Laatikko on pelittänyt hyvin,varsinkin parivuotta sitten vaihdettuani matolaatikkoon ns.ajojousen,oli poikki.
Re: Autom,laatikko
Liekö katkennut se pallonivel, jolla vaihdevalitsinvaijeri liittyy vaihteiston vipuun. Pallonivelen voitelun puute voisi olla osatekijänä tapahtuneeseen.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Autom,laatikko
Näinhän siinä oli käynyt,vaijerin pallonivel jumittanut ja vivun tyvestä pallonakseli poikki pallo oli jäänyt vaijerin kuppiin.Aika lujassa tuntui toi vivun puolentuuman mutteri olevan,täytyy varmaan liottaa muutamatunti,samoin vaijerin päässä kierteillä oleva "kuppi"meinasin helpolla päästä irroittamatta koko vaijeria siirtovivusta asti.Josko lähtis mitään särkymättä toi vipu, sais porattua toin prässätyn akselintynkän pois samoten kupista tuon ruostuneen pallon.Kaipa jostain löytää uuden olisko 5mm pallo jossa olis tappi,mikillä tökkäis vipuun kiinni.