ruisku V4ään

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
Avatar
AnttiK
"Aero"
Viestit: 454
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 11:03
Paikkakunta: Oulu

Re: ruisku V4ään

Viesti Kirjoittaja AnttiK »

Otin ennakkokäyrät superin jakajasta ja näyttää tosiaan olevan merkittävä ero noiden vanhempiin. Pitänee vaihtaa vielä tässä vaiheessa, kun en ole vielä seostaulukoita ajellut kohdille. Hyvä vinkki!

Jos olen ymmärtänyt oikein nuo käppyrät, niin maksimiennakko kierroksilla alipaineella on luokkaa 46 astetta ja kaasuläppä auki (=minimialipaine) 31 astetta. Kumpikin lukema sisältää 6 asteen perusennakon.
96 V4i -73
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7437
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: ruisku V4ään

Viesti Kirjoittaja mestari »

oliko myös niin että alipaine ennakko täytti ennakko odotukset? :D
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Avatar
AnttiK
"Aero"
Viestit: 454
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 11:03
Paikkakunta: Oulu

Re: ruisku V4ään

Viesti Kirjoittaja AnttiK »

Tuostapa en ossaa sanoa, mutta ainakin ensimmäisillä käynnistyksillä alipaine-ennakot olivat tyhjäkäynnillä liian pienet ja moottori lämpeni aika paljon nopeammin käyntilämpötilaan.
96 V4i -73
Avatar
AnttiK
"Aero"
Viestit: 454
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 11:03
Paikkakunta: Oulu

Re: ruisku V4ään

Viesti Kirjoittaja AnttiK »

2011 syksyllä alkoi projekti ja nyt on tuore leima muutoskatsastettuna ruiskulle. Usko ei loppunut kertaakaan vaikka vielä parisen vuotta sitten korissa oli vain kattoverhoilu paikallaan.

On tuo V4:n ääni niin omintakeinen, että ihmisten päät kääntyy :D Toisin kuin hopeanharmaalla audilla :lol:
96 V4i -73
vkutvonen
"Aero"
Viestit: 479
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 20:45
Paikkakunta: Pirkkala

Re: ruisku V4ään

Viesti Kirjoittaja vkutvonen »

Tossa varmaan tarvi teholapun, vai saiko ihan puhumalla.
Avatar
AnttiK
"Aero"
Viestit: 454
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 11:03
Paikkakunta: Oulu

Re: ruisku V4ään

Viesti Kirjoittaja AnttiK »

EI tarvitse teholappua, kun trafin ohjeissa katsotaan ruiskun lisäävän tehoa 10%. Tässä tapauksessa otteeseen merkittiin ruiskun malli eli megasquirt MS1 v2.2 ei oikeastaan muuta erityisempää ollut muutoskatsastuksen osalta. Katsastusmies kyseli mitkä ruiskusuuttimet laitettiin jne.

Liekö tuo kuitenkaan 10% lisää tehoa tuolla vakio imusarjalla, jossa on 40mm kaasuläppäkotelo 32mm kaasarin sijasta, mutta kyllä tuo moottoritienopeuteen tuntui kiihtyvän kohtuudella :D
96 V4i -73
Avatar
AnttiK
"Aero"
Viestit: 454
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 11:03
Paikkakunta: Oulu

Re: ruisku V4ään

Viesti Kirjoittaja AnttiK »

Ensimmäinen versio nelipisteruiskusta ja suorasytkästä:
Kuva

Mittarit kojelaudan sisässä. Normiajossa 96 merkki kiekkamittarin päällä ja tuhkakupin nysä.
Kuva
96 V4i -73
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1349
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Re: ruisku V4ään

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

Hienoa, että tehdään.

Mulla olis tulossa kans ohjelmoitava sytkä tuossa kesällä, niin minkälaisia ennakoita käytit lopulta. Ei tarttis hakata päätään ainakaan siihen samaan mäntyyn.
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
Avatar
AnttiK
"Aero"
Viestit: 454
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 11:03
Paikkakunta: Oulu

Re: ruisku V4ään

Viesti Kirjoittaja AnttiK »

Pistin kuitenkin melko lailla vastaavat ennakot mitä 73:ssa on alunperin. Hieman ne saattaa poiketa, mutta kun bensasyötön puolella on sen verran säädettävää niin en viitsinyt tässä vaiheessa kokeilla aikaisempien vuosimallien suurempia ennakkoja. Hyvin tuntuu noilla olevan vetoja. Nuo lukemat siis pitävät sisällään 6 asteen perusennakon eli nuo asteet ovat TDC:stä. Ensi talvena voisi paneutua sytkän säätämiseen hieman enemmän, kun vaihtaa 7.2 nokan ja pakoputken.

Kuva
96 V4i -73
Avatar
AnttiK
"Aero"
Viestit: 454
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 11:03
Paikkakunta: Oulu

Re: ruisku V4ään

Viesti Kirjoittaja AnttiK »

Ensimmäiset 1000km on ajettuna tuolla kokoonpanolla ja moottorin toimii mainiosti. Moottorin käytös tuntuu jouhevalta eli vääntöä tuntuu olevan paremmin vaihteiden vaihtotilanteissa, liikkeellelähdössä. Ilman kaasun painamistakin pääsee tarvittaessa liikkeelle, kun tyhjäkäyntimoottori hoitaa lisäilman tarpeen. Kaasarikoneen ryypyn kanssa räplääminen ja tymäkämpi pakokaasun haju ovat jääneet pois. Niitä ei ole ikävä 8)

Kulutus on kaupunkiajossa jäänyt alle 10 litran/100km ja matka-ajossa luulisin menevän alle 7L:n, mutta ei ole tullut varsinaisesti mittailtua.

Sähköflekti toimii megan ohjaamana mainiosti. Lämpötila ei noussut edes parin viikon takaisilla kuumimmilla keleillä kuin hieman yli mittarin N -merkin. Liekö tähän vaikuttaa myös suorasytkän vakaana pysyvät ennakot.
96 V4i -73
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7333
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: ruisku V4ään

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Komiat asennukset antilla. :saab:
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Saabium196
"Aero"
Viestit: 378
Liittynyt: Pe Syys 21, 2012 21:25
Paikkakunta: Epsoo

Re: ruisku V4ään

Viesti Kirjoittaja Saabium196 »

Oben ohne - Aero-ilmaa Ukista 2002 avo
NG9-5 TiD aut. 2010
Hanke hangessa: NG 9-3SC
Exiä: 95 7p -75, 900 T8 -80, NG 9-3 -03
veini siekkinen
"Hirsch"
Viestit: 889
Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56

Re: ruisku V4ään

Viesti Kirjoittaja veini siekkinen »

Bensat ovat muuttuneet nuo ennakot ovat liian suuria ainakin 10 astetta voi tiputtaa pois.
itse laittaisin tyhjäkäyntyi 10 astetta 4000 rpm 25 astetta ja max 32-36 astetta.jos viriä ei yli 30 astetta ollenkaan.

kilpureissa nyky pensoilla käytetään jopa 15 astetta normaalia pienempiä max ennakoita
Avatar
AnttiK
"Aero"
Viestit: 454
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 11:03
Paikkakunta: Oulu

Re: ruisku V4ään

Viesti Kirjoittaja AnttiK »

Stage 2: 7.2 nokka ja ruotsin klubin sporttiputki koeajettu ja vähän säädettykin. 7.2 nokalla piti laittaa tyhjäkäyntiennakkoa lisää ja samalla pudotin kierrosten ennakoita pienemmäksi muutamia asteita. Tyhjäkäynnillä map arvot ovat tuolla nokalla selvästi suurempia kuin vakiolla eli vähemmän alipainetta. Vetoja tuntuu olevan varsin mukavasti yläkierroksilla ja säädettäessä suuttimen säätöarvot ovat yllättäen pienempiä kuin vakionokalla ja putkella, joten polttoainettakin voisi kulua vähemmän 8O

Sporttiputki kun on takaosaltaan Simonsin putki, niin ei tuon asentamisessa muuta ongelmaa ollut kuin takapönttö, joka osuu renkaaseen. Piti pistää väliaikaisesti vakiorenkaat paikalleen, jotta sopii pyörimään. Takapönttö kun on tuollainen mölyävä läpivirtaava malli ja tuo kromattu suuri putkenpää on jotenkin hölmön näköinen kajakissa saa se aika äkkiä tehdä tilaa paremmalle äänenvaimentimelle. Liian äänekäs :lol:
96 V4i -73
veini siekkinen
"Hirsch"
Viestit: 889
Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56

Re: ruisku V4ään

Viesti Kirjoittaja veini siekkinen »

aikainen enakko johtuu siitä että pytty paine pieni.jos ei puristusta nostettu niin pienempi kun vakio 7,2 nokalla epäilen 10bar,pitäs olla vähintään 13,5 tai 14bar.
Vastaa Viestiin