9-5 viritys

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2497
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: 9-5 viritys

Viesti Kirjoittaja Termos »

Hiikeri kirjoitti:
Ke Syys 25, 2019 14:33
Siis mikähän on pirssini vakiona ollut ahtopaine? Kun täysin sama ahdin kuin tässä B235L:ssä kuin AEROn B235R, eli pitäneekö paikkansa että ahdin sama, softalla vain tämä 2.3T kesytetty? Mutta silti, paljonko vakio ahdot:

vuosimallien 9-5 2006:
2.3T 220hv
AERO 260hv
2.3T on softalla kesytetty, mutta ei kuitenkaan raudaltaan ihan Aeroa vastaava. Aerossa on Nimonic -täytetyt pakoventtiilit lämmönjakauman parantamiseksi.

2006 => Aeroissa on erona vanhempiin 250 heppaisiin Aeroihin verrattuna suurempi imuputki, ns. King Kobra. Sen johdosta ahtimen imupuolen kaulaa on lyhennetty, että paketti mahtuisi paikoilleen. Ahdin on kuitenkin tyypiltään sama Mitsubishi TD04HL-15T.

Muistaakseni Aeron ahtopaine vakiona on abaut 0,8 bar.

Tuolla ahtimella ei paljon päälle 300 hepan päästä, silloinkin on rauta jo äärirajoilla. Tarvii tuohonkin lukemaan etanolilla suuremmat suuttimet, 3" downpipen, mieluusti saman kokoisen catbackin, tehopumpun ja tietty just eikä melkein muutoksiin räätälöidyn softan. Sitten mennäänkin riskillä, vian sattuessa, esmes väärin mitatulla ilmamassalla, Trionic ei pysty välttämättä kompensoimaan tilannetta ja mäntäpistiäinen iskee :roll:

Trionic tunnistaa nakutukset sytkäkasetin ionisaatiomittauksen perusteella, eli aiemmin ehdottamasi suurtehopuolat eivät auta tehonnälkään. Silloin pitää vaihtaa koko moottorinohjaus johonkin "parempaan" :lol:
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Avatar
Juho80
"Hirsch"
Viestit: 751
Liittynyt: La Touko 24, 2003 11:39

Re: 9-5 viritys

Viesti Kirjoittaja Juho80 »

Termos kirjoitti:
To Syys 26, 2019 00:09
2.3T on softalla kesytetty, mutta ei kuitenkaan raudaltaan ihan Aeroa vastaava. Aerossa on Nimonic -täytetyt pakoventtiilit lämmönjakauman parantamiseksi.
EPC:n mukaan Nimonic-venat löytyy femmasta 1998-2010 B235R, 2004-2007 B235L, 2008-2010 B235E biopower sekä 9-3:sta B205L ja R sekä B235R.
Ilmeisesti Ahdin on ollut B235L:ssä pitkäkaulainen mitsu ja normaali imuputki, ei king-cobra.
og900/9-3/9-5 vm.-88-05
Tech 2 china
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10272
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 9-5 viritys

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Marakatti kirjoitti:
Ke Syys 25, 2019 22:35

Mielestäni aika riskiä ruveta kokeilemaan orkkis mäntien rajoja,vielä kun ei uusista männistä ole kyse vaan siellä jo paljon työtä tehneistä. Tuo mainitsemasi T5 mäntä/kankki setti on hyvä budjetti ratkaisu. Onhan noi T5 männät ja kanget raskaampia vrt T7 ni jo sillä kulutus kasvaa.

Voihan se olla että omaan nilkaan kopsahtaa tää mäntä keskustelu,kun mulla on vakio männät tontussa.
Niin, no tässä on riskillä aika monikin ajanut menestyksekkäästi, mutta luulenpa ettei kaikkia tehoja mitata ulos koneesta pitkiä aikoja. Voi olla, että lentokenttävetoja ja maksiminopeuksiin asti ajettuna vaurioita tulisi. Eli kevyt käyttö pelastaa aika pitkälti nämä stage1-3 laitteet.

Mitä tulee moottorin varustamiseen paremmilla männillä, olen lukenut rivien välistä useammankin harrastajan kirjoituksista, että paikkaa moottorin/auton rakentamiseen ei usein ole. Toinen seikka mikä selvästi on havaittavissa, virimoottorin rakentaminen maksaa. Itelläkin on ihan vakio oikaistu kansi ja uudet venttiilit tuolla odottamassa venttiilinjousia, enkä ole vielä saanut aikaiseksi tilata siihen parempia vietereitä. Olisihan se makeata laittaa kone valmiiksi pukissa vielä kun autot liikkuu. Näinkin olen 99turboon joskus tehnytkin ja ihan tuli uudet turbon ylikokomännät siihen.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2497
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: 9-5 viritys

Viesti Kirjoittaja Termos »

Juho80 kirjoitti:
To Syys 26, 2019 10:22
EPC:n mukaan Nimonic-venat löytyy femmasta 1998-2010 B235R, 2004-2007 B235L, 2008-2010 B235E biopower sekä 9-3:sta B205L ja R sekä B235R.
Ilmeisesti Ahdin on ollut B235L:ssä pitkäkaulainen mitsu ja normaali imuputki, ei king-cobra.
Jotain outoa tuossa listassa on, jo senkin perusteella, että B235R -tuli markkinoille vuonna 2000.

Mutta ihan uuttakin noista pakoventtiileistä tuli opittua, kun tietoa etsiskelin (boldasin oleellisen):
jcarlson kirjoitti:
Ti Maalis 01, 2016 15:11
B235R on alusta asti Nimonic-pakoventtiilit, alkupään matalapaineissa tavalliset stelliittipinnoitteiset, joita ei kannata mihinkään virikoneeseen laittaa. Kokoeroa ei ole, pakovenan lautasessa oli muistaakseni hieman erinäköinen kolo josta erottaa nopeasti kumpi vena.
Saattoi olla myös MY02 milloin tuli kaikkiin Nimonic-venat, EPC:stä tuon voi varmistaa.
Lyhytkaulainen Mitsu ja King-cobra löytyy ainoastaan 2006 => aidoista Aeroista, joissa on se 191 kW (260 hv). Loppupään OG-Aerot oli niitä varustepaketteja tuhnulla koneella :roll:

Offtopic: Ei nuo WIS ja EPC aina kerro absoluuttista totuutta mallisarjasta, alkuperäiskuntoisesta autoyksilöstä puhumattakaan.

Meidän 2006 viiruAerosta jäi bensatankin luukku lukkoon. Etsin kontista sitä vaijeria, jolla luukun saa avattua mekaanisesti, eipä löytynyt.
WIS kyllä kertoi, että moinen vaijeri on ko. vuosimallissa, samoin kuin uudemmissa. Sedan kyseessä ja sen tietoja selasin.

Erinäisiä Saabbifoorumeita lukiessa paljastui, että ei tuota vaijeria ole 2006 ja sitä uudemmissa sedan -femmoissa. Ei jenkkilässä eikä euroopan malleissakaan :mrgreen:
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: 9-5 viritys

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Marakatti kirjoitti:
Ke Syys 25, 2019 22:35
... suurteho puola,...
Taitaapa olla niin, että nk. "suurehopuolat" kalpenevat Saabin DI-kasetin rinnalla... :mrgreen:
Termos kirjoitti:Jotain outoa tuossa listassa on, jo senkin perusteella, että B235R -tuli markkinoille vuonna 2000.
Kyllä B235R-moottorina taisi tulla markkinoille ainakin vuotta aiemmin, nimittäin OG9-3 Viggeniin.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Avatar
Juho80
"Hirsch"
Viestit: 751
Liittynyt: La Touko 24, 2003 11:39

Re: 9-5 viritys

Viesti Kirjoittaja Juho80 »

Termos kirjoitti:
Ma Syys 30, 2019 23:06
Jotain outoa tuossa listassa on, jo senkin perusteella, että B235R -tuli markkinoille vuonna 2000.
Taidettu vaan tarkoittaa, että alusta loppuun on og9-5:ssä B235R-moottorilla. Ei tuohon paljon tulkinnanvaraa jää.
og900/9-3/9-5 vm.-88-05
Tech 2 china
Hiikeri
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: Ma Syys 02, 2019 01:58

Re: 9-5 viritys

Viesti Kirjoittaja Hiikeri »

Olevinaan tilasin DP:n ja cat-backin yhdestä paikasta parisen viikkoa sitten, kattelin sitten tilaushistoriaani sieltä eikä siellä näkynyt mitään eikä meileihinkään ole tullut mitään tilausvahvistusta, minne lie bittiavaruuteen tilaukseni hävinnyt.

Äsken sitten tilasin ja maksoin pelkän 3" DP:n tuolta PartsforSaabs:lta, UK:sta siis kiireellä kun vielä ovat EU:ssa eli tulee ilman tulleja/Suomi ALV lisää.
Edullinenkin vielä, ~424€ posteineen.

Tänään tuli TurboSmartin Compact Dual-Port 25mm 4on1 BOV, merkkikohtainen tälle femmalle.

Dual-port on markkinoiden monikäyttöisimpiä dumppeja, sillä siinä on neljä dumppia yhdessä paketissa.

Voit itse valita käytätkö sitä ulospäästävänä, kierrättävänä vai molempina yht'aikaa. Joissain autoissa ulospäästävän dumpin käyttö voi sotkea seoksia vaihtotilanteessa turhan rikkaalle, mutta vähän suhinaa ja melskettä tekisi kuitenkin mieli. Dual port hoitaa molemmat hommat, kuskin fiilis-kertoimen sekä kierrättää samaan aikaan osan ilmasta kiertoon, pitäen auton moottorinohjauksen tyytyväisenä.

Pakari kirjoitti:
Ti Loka 01, 2019 18:53
Taitaapa olla niin, että nk. "suurehopuolat" kalpenevat Saabin DI-kasetin rinnalla... :mrgreen:
Aivan, oppia kaikki tyynni kuten allekirjoittanut. 8)
Ensimmäinen Saab, 9.9.2019 (kortti '92)
SAAB 9-5 2.3T Vector '06 Sedan @ E85 280/450 by Nappe
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: 9-5 viritys

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Et ole ensimmäinen, etkä viimeinen joka kokeilee Trionic 7:n kanssa dumppia. Päädyt myöhemmin palauttamaan alkuperäisen bypass venttiilin tilalle, koska vähäkin ulospäästävä malli sotkee Trionicin ja eteenkin BioPower ohjelmiston. On pienemmän riesan tie, kun pidät vain sen alkuperäisen bosch:in by-pass venttiilin siellä.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Hiikeri
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: Ma Syys 02, 2019 01:58

Re: 9-5 viritys

Viesti Kirjoittaja Hiikeri »

Mielestäni hyvin on toiminut tämän pari päivää.

Ohjeen mukaisesti aloitin dumpin säätämisen, piti aikalailla laittaa välilevyjä säädellessä, 4kpl 6:sta on nyt sisällä että sai säädettyä ettei koneen kierrokset droppaa 3-400rpm, tai jopa sammu kun paikallaan ryntäyttää konetta ja suhisee (hssssss) ja sitten laskeutuu tyhjäkäynnille.

Hieman putoaa vielä kiekot jonnekkin 6-700 paikkeille, joskus, ei aina vaan välillä putoaa suoraan tyhjäkäynti kierroksille.

Ajaessahan ei mitään vaikutusta kun laitetaan jo isompaa pykälää silmään, pitää vielä joku päivä säädellä lisää, laittaa viides välilevy sinne ja lisää säätämistä.

Voishan sitä kokeilla ja tilata suoraan jo jäykemmän jousen kun tuohon dumppiin niitä on saatavilla.

3" Downpipe on jo eilen lähetetty, nopeata toimintaa by PartsforSaabs.Com. Pitää kysyä heiltä onko tuossa 100CPI (=Race) vai 200CPI (=Sport) katalysaattori vai onko jollain täällä faktatietoa ko. DP:stä, itse kun sanovat vain että mallia Performance.
Ensimmäinen Saab, 9.9.2019 (kortti '92)
SAAB 9-5 2.3T Vector '06 Sedan @ E85 280/450 by Nappe
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: 9-5 viritys

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Onko tuo mielestäsi hyvin toimivan määritelmä? Menee mm. öljynpaineet aika alas noinkin suurella tyhjäkäynnin droppauksella, lisäksi polttoainetta pääsee voiteluöljyn sekaan kun seos on liian rikkaalla...

Ihan mielenkiinnosta, millä perustelet dumpin tarvetta ja suhinaa? Kulkeeko se esimerkiksi yhtään kovempaa kuin toimivalla bypassillä?
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10272
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 9-5 viritys

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Eiks joku sanonut viritystä onnistuneeksi, jos tehot laskee vain 10%? Rinnastettavissa kyllä viriin, joka pilaa auton.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3875
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: 9-5 viritys

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Ei pidä masentaa, antaa kokeilla vaan. Koneet ja rempat nykyään niin halpoja vaikka parit pistiäisetkin kävisi ja äänet nykypäivänä on tärkeät :wink:
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Hdjanne
Matalapaineturbo
Viestit: 189
Liittynyt: Ma Touko 03, 2010 20:13
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: 9-5 viritys

Viesti Kirjoittaja Hdjanne »

Moro
Hiikeri kirjoitti:
La Loka 05, 2019 19:10

Ajaessahan ei mitään vaikutusta kun laitetaan jo isompaa pykälää silmään, pitää vielä joku päivä säädellä lisää, laittaa viides välilevy sinne ja lisää säätämistä.

Voishan sitä kokeilla ja tilata suoraan jo jäykemmän jousen kun tuohon dumppiin niitä on saatavilla.
Taikka sitten uskot noita aiempia herroja ja kommentteja ja laitat alkup Boschin takaisin.
Jos tämä ratkaisu nyt aivan järjettömästi sattuu sieluun, niin laita nyt ainakin tämä uusi upea multikäyttöinen bypass kokonaan takaisin kierrättävään asentoon.
Toki tällä tavalla pihinät ja puhinat loppuu, mutta toisaalta onhan lähtökohtaisesti autolla mukavampi ajella kun on kone ehjänä. :wink:
Asioilla on tapana järjestyä..
9-5 Aero wagon MY04 Eko
Ex 9-3 SS Aero MY03 Eko
Ex 9-3 1.9 TTid SC MY08
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10272
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 9-5 viritys

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tässä on tietysti yksi vaihtoehto, eli IMM siirretään ahtoputkeen vähän ennen kaasuläppäkoteloa. Joitakin kuvia asennuksista olen nähnyt ja tässä linkkaan videon, jossa eräs ruotsalainen Saab-harrastaja kehuu ratkaisua toimivaksi. Mikä parasta, piuhakin taitaa yltää ilman jatkamista tuonne.

https://youtu.be/8BAwHnPW-EA?t=436
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Hiikeri
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: Ma Syys 02, 2019 01:58

Re: 9-5 viritys

Viesti Kirjoittaja Hiikeri »

Mertmi kirjoitti:
Su Loka 20, 2019 18:08
Tässä on tietysti yksi vaihtoehto, eli IMM siirretään ahtoputkeen vähän ennen kaasuläppäkoteloa. Joitakin kuvia asennuksista olen nähnyt ja tässä linkkaan videon, jossa eräs ruotsalainen Saab-harrastaja kehuu ratkaisua toimivaksi. Mikä parasta, piuhakin taitaa yltää ilman jatkamista tuonne.

https://youtu.be/8BAwHnPW-EA?t=436
Aivan, tässä Kakariksen uusi video toimenpiteestä,
phpBB [video]


uusi MAF kun ei ole niin pahan hintainen etteikö... Itselle kun tulossa muutenkin kalikkaa ennen ensi kesää. Viime viikolla meni koneeseen K&N vapari suodin alkuperäiseen koteloon, RVS:n Nanokeraaminen "huolto" toimitettu loppuun (=tippui kulutus 98E:llä ~0.5L, RE85:lla ~1L)).

Kontista löytyy jo 3" DP, talven aikana pitää vielä hommata 2.5" loppuputkisto sekä tuotteliaampi polttoaine pumppu.

DO88:n IC myös kanssa harkinnassa parempine ahtoputkineen (Iso setti, ~800e), ja toki lopuksi Stage3 RE85 softa ja sitten laitos penkkiin ensi keväänä.
Ensimmäinen Saab, 9.9.2019 (kortti '92)
SAAB 9-5 2.3T Vector '06 Sedan @ E85 280/450 by Nappe
Vastaa Viestiin