Se. Varma. Kotimainen. Ilman. Kattoa. - Oli: ”Projekti Kimalainen”
Re: Se. Varma. Kotimainen. Ilman. Kattoa. - Oli: ”Projekti Kimalainen”
Nuo tullit ja ALV:it ovat vähän sama asia kuin perintövero, eli tavan ihminen ei pysty oikein ymmärtämään.
Dokumentoipa tuo sylkän vaihto-operaatio tänne niin joku vastaavan ongelman kanssa painiva pääsee ehkä vähän helpommalla aikanaan.
Dokumentoipa tuo sylkän vaihto-operaatio tänne niin joku vastaavan ongelman kanssa painiva pääsee ehkä vähän helpommalla aikanaan.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Re: Se. Varma. Kotimainen. Ilman. Kattoa. - Oli: ”Projekti Kimalainen”
Puuttuva työsylinteri saapui viimein. Pitää ruveta syynäämään sopivaa (ei sateista) päivää vaihtoon.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: Se. Varma. Kotimainen. Ilman. Kattoa. - Oli: ”Projekti Kimalainen”
Elikä näin sen pitäisi mennä:
Avaa katto mutta jätä tonneau cover auki.
Irroita takapenkin istuinosa. Lähtee ihan nostamalla.
Irroita sivuverhouspaneeli. Tätä varten pitää irroittaa oviaukon kynnyspaneeli ja turvavyön kiinnitys. Lisäksi on muutama verhousruuvi. Tämän jälkeen paneeli lähtee varobasti suoraan ylöspäin nostamalla.
Nosta katto takaisin ylös mutta jätä vitoskaari ylös.
Irroita lukitusklipsi tapista, joka yhdistää sylinterin vitoskaareen ja ota tappi pois.
Irroita lukitussokka sylinterin koriin liittävästä alemmasta tapista ja irroita tappi varoen pudottamasta sitä.
Nosta sylinteriä ylöspäin niin paljon, että pääset käsiksi hydrauliikkaletkuihin.
Irroita hydrauliikkaletkut sylinteristä 14 mm kiintoavaimella. Käytä 12 mm kiintoavainta tukemaan letkun liitosta avatessa. Tulppaa letkujen päät esim. sopivan kokoisella pultilla tai teipillä. Pidä huolta letkujen järjestyksestä.
Jos sylinterissä on johtosarja, etsi liitin johtosarjan toisesta päästä, irroita se ja irroita johtosarja nippusiteistä.
Vedä sylinteri johtosarjoineen pois. Jos uudessa sylinterissä ei ole johtosarjaa valmiina, älä irroita vanhan sylinterin johtosarjaa liittimistään ja nippusiteistä. Avaasen sijaan toisessa päässä kumitulppien alta abikoliittimien mutterit ja irroita johtosarja sylinteristä. Teippaa ja kiinnitä johtosarja uuteen sylinteriin.
Kiinnitä letkut uuteen sylinteriin. Katso, että tulevat oikein päin.
Asenna uusi sylinteri takaisin paikoilleen. Jos irroitit johtosarjan liittimestä, kytke takaisin kiinni ja kiinnitä uusilla nippusiteillä koriin.
Kun sylinteri on paikallaan, laske vitoskaari alas ja ota katon pumppuyksikkö esiin. Täytä säiliö ja avaa ja sulje kattoa muutaman kerran ilmataksesi systeemin. Täytä säilö uudestaan.
En siis ole vielä suorittanut tätä operaatiota. Kirjoitin sen lähinnä vain itselleni ylös lukemani pohjalta, jottei sitä tarvi vatuloida mielessä koko aikaa. Saa vapaasti kommentoida, jos havaitsee jotain. Ainakin pari muuttujaa tulee itsellä mieleen, jotka voi toteutua. Esim. onko hydrauliletkuissa tarpeeksi löysää.
Avaa katto mutta jätä tonneau cover auki.
Irroita takapenkin istuinosa. Lähtee ihan nostamalla.
Irroita sivuverhouspaneeli. Tätä varten pitää irroittaa oviaukon kynnyspaneeli ja turvavyön kiinnitys. Lisäksi on muutama verhousruuvi. Tämän jälkeen paneeli lähtee varobasti suoraan ylöspäin nostamalla.
Nosta katto takaisin ylös mutta jätä vitoskaari ylös.
Irroita lukitusklipsi tapista, joka yhdistää sylinterin vitoskaareen ja ota tappi pois.
Irroita lukitussokka sylinterin koriin liittävästä alemmasta tapista ja irroita tappi varoen pudottamasta sitä.
Nosta sylinteriä ylöspäin niin paljon, että pääset käsiksi hydrauliikkaletkuihin.
Irroita hydrauliikkaletkut sylinteristä 14 mm kiintoavaimella. Käytä 12 mm kiintoavainta tukemaan letkun liitosta avatessa. Tulppaa letkujen päät esim. sopivan kokoisella pultilla tai teipillä. Pidä huolta letkujen järjestyksestä.
Jos sylinterissä on johtosarja, etsi liitin johtosarjan toisesta päästä, irroita se ja irroita johtosarja nippusiteistä.
Vedä sylinteri johtosarjoineen pois. Jos uudessa sylinterissä ei ole johtosarjaa valmiina, älä irroita vanhan sylinterin johtosarjaa liittimistään ja nippusiteistä. Avaasen sijaan toisessa päässä kumitulppien alta abikoliittimien mutterit ja irroita johtosarja sylinteristä. Teippaa ja kiinnitä johtosarja uuteen sylinteriin.
Kiinnitä letkut uuteen sylinteriin. Katso, että tulevat oikein päin.
Asenna uusi sylinteri takaisin paikoilleen. Jos irroitit johtosarjan liittimestä, kytke takaisin kiinni ja kiinnitä uusilla nippusiteillä koriin.
Kun sylinteri on paikallaan, laske vitoskaari alas ja ota katon pumppuyksikkö esiin. Täytä säiliö ja avaa ja sulje kattoa muutaman kerran ilmataksesi systeemin. Täytä säilö uudestaan.
En siis ole vielä suorittanut tätä operaatiota. Kirjoitin sen lähinnä vain itselleni ylös lukemani pohjalta, jottei sitä tarvi vatuloida mielessä koko aikaa. Saa vapaasti kommentoida, jos havaitsee jotain. Ainakin pari muuttujaa tulee itsellä mieleen, jotka voi toteutua. Esim. onko hydrauliletkuissa tarpeeksi löysää.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: Se. Varma. Kotimainen. Ilman. Kattoa. - Oli: ”Projekti Kimalainen”
Vitoskaaren sylinteri on nyt vaihdettu. Neljä tuntia se otti ensikertalaiselta. Melkoista sorminäppäryyttä tuo kieltämättä vaati. Näin jälkikäteen voidaan todeta, että WISsin ohjeet ovat ihan käypäiset tuohon hommaan. Omiin askelmerkkeihin tulee sen verran korjausta, että yläletku pitää irroittaa ennen klipsien ja tappien poistoa. Kun nämä on tehty, niin koko hoito pitää saada ujutettua alas siten, että alaletkun saa irti. Tämän jälkeen sylinteri tulee alakautta pois
Ainakaan puolenkymmenen noston ja laskun jälkeen ei näy läikkiä ja katto tuntuu edelleen pelaavan, joten hommaa voi kait kutsua onnistuneeksi. Isoin hankaluus tuossa on että noissa letkuissa ei ole löysiä kauhean paljoa, minkä takia sylinteriä ei oikein tahdo saada sellaiseen asentoon, jossa letkun voisi irroittaa.
No, vielä olisi avoautoilukelejä luvassa.
Ainakaan puolenkymmenen noston ja laskun jälkeen ei näy läikkiä ja katto tuntuu edelleen pelaavan, joten hommaa voi kait kutsua onnistuneeksi. Isoin hankaluus tuossa on että noissa letkuissa ei ole löysiä kauhean paljoa, minkä takia sylinteriä ei oikein tahdo saada sellaiseen asentoon, jossa letkun voisi irroittaa.
No, vielä olisi avoautoilukelejä luvassa.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: Se. Varma. Kotimainen. Ilman. Kattoa. - Oli: ”Projekti Kimalainen”
Pahoittelut, ettei operaatiosta ole kuvia. Kädet oli enimmän osan ajasta niin ryvettyneet, ettei oikein viitsinyt alkaa kännykkää kopeloimaan. Pitäisi varmaan hommata joku rytykännykkä projektikuvien ottoon.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: Se. Varma. Kotimainen. Ilman. Kattoa. - Oli: ”Projekti Kimalainen”
Käytin avon katsastuksessa. Kaikin puolin hyvässä kunnossa oli. Periaatteessa ei olisi tarvinnut vasta kuin ensi keväänä katsastaa mutta ajattelin, että on mukava ottaa vaan suoraan liikenteeseen ja toisaalta on kaksi muuta autoa, joissa on kevättalvella katsastus.
K1:lla on Autoglymin tuotteet loppuunmyynnissä -30%. Ostin nahanpuhdistusaineen ja nahan hoitoaineen.
Varmaan vielä muutaman viikon ajelen ja sitten pistän avon talvisäilytykseen. Siirryn taas talveksi nauttimaan Pösön kyydistä.
K1:lla on Autoglymin tuotteet loppuunmyynnissä -30%. Ostin nahanpuhdistusaineen ja nahan hoitoaineen.
Varmaan vielä muutaman viikon ajelen ja sitten pistän avon talvisäilytykseen. Siirryn taas talveksi nauttimaan Pösön kyydistä.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: Se. Varma. Kotimainen. Ilman. Kattoa. - Oli: ”Projekti Kimalainen”
Mä oon kyllä ajellu avolla lokakuullakin. Toki tylsää, kun aamulla sen verran kosteutta, että katto märkä, eikä haluais sitä märkänä rullata kasaan...
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Re: Se. Varma. Kotimainen. Ilman. Kattoa. - Oli: ”Projekti Kimalainen”
Mulla oli viime vuonna helmikuuhun asti ajossa Hyvin se toimii talvellakin mitänyt aikamoinen pulkka oli kun omassa on 8cm maanvara eturenkaiden kohdalla sen X-tuen alla.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: Se. Varma. Kotimainen. Ilman. Kattoa. - Oli: ”Projekti Kimalainen”
Taidan kuitenkin säästää avon sohjoilta ja suoloilta. Eipä kyllä löydy talvitassujakaan tai lokilämppäriä. Sonettillakin on kyllä lokakuun puolelle tullut mentyä. Pitäisi joka tapauksessa putsailla ja kyllästellä rätti talvea varten jossain välissä.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: Se. Varma. Kotimainen. Ilman. Kattoa. - Oli: ”Projekti Kimalainen”
Puhdistin tänään istuimet Auto Glymin Leather Cleanerilla ja käsittelin ne Auto Glymin Leather Balmilla. Ihan hyvän näköiset noista tuli.
Tuli tässä aikaisemmin vaihdettua rikkinäinen hätävilkun katkaisija. Napin kaulus oli murtunut, joten se oli osittain painunut sisään, vaikka toimikin.
Torissa sattui olemaan kaupan ehjä, jonka ostin ja vaihdoin paikalleen.
Pitäisi vielä rätti putsata ja kyllästää ennen talviteloille laittoa. Kävin Moponetista ostamassa Star Briten kuomun pesuaineen ja kyllästeen.
Tuli tässä aikaisemmin vaihdettua rikkinäinen hätävilkun katkaisija. Napin kaulus oli murtunut, joten se oli osittain painunut sisään, vaikka toimikin.
Torissa sattui olemaan kaupan ehjä, jonka ostin ja vaihdoin paikalleen.
Pitäisi vielä rätti putsata ja kyllästää ennen talviteloille laittoa. Kävin Moponetista ostamassa Star Briten kuomun pesuaineen ja kyllästeen.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: Se. Varma. Kotimainen. Ilman. Kattoa. - Oli: ”Projekti Kimalainen”
Rätti on puhdistettu ja kyllästetty Star Briten tuotteilla. Ei tuo loppupeleissä ollut paha rasti ja lopputuloskin oli ihan hyvä.
Ennen pesua.
Pesun ja käsittelyn jälkeen.
Tämmöinen aluskateviritys tuli tehtyä pressutalliin. Jospa se jossain määrin ehkäisisi kondenssiveden muodostumista.
Edelleenkin pohdin autopeitteen hankkimista auton ja varsinkin tuon rättikaton pölysuojaksi. Ilmeisesti sisäkäyttöön tarkoitettujen peitteiden pitäisi olla hengittäviä, vaan ovatko kuitenkaan.
Ennen pesua.
Pesun ja käsittelyn jälkeen.
Tämmöinen aluskateviritys tuli tehtyä pressutalliin. Jospa se jossain määrin ehkäisisi kondenssiveden muodostumista.
Edelleenkin pohdin autopeitteen hankkimista auton ja varsinkin tuon rättikaton pölysuojaksi. Ilmeisesti sisäkäyttöön tarkoitettujen peitteiden pitäisi olla hengittäviä, vaan ovatko kuitenkaan.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: Se. Varma. Kotimainen. Ilman. Kattoa. - Oli: ”Projekti Kimalainen”
Eikös toi hankaloita lumien pudottamista
Itsellä kondenssi kyl keräytyy pressun sisäpintaan mut auto pysyy kohtuu kuivana.
Tarttis kyl keritä raivaamaan vaja niin sais avon oikeen katon alle, corsa joutaa olee pressutallis.
Edit. Mulla on siis tollane ja oon todennu et helpompi tökkii sisäpuolelt tai lähinnä harjan kanssa harjannu..
Itsellä kondenssi kyl keräytyy pressun sisäpintaan mut auto pysyy kohtuu kuivana.
Tarttis kyl keritä raivaamaan vaja niin sais avon oikeen katon alle, corsa joutaa olee pressutallis.
Edit. Mulla on siis tollane ja oon todennu et helpompi tökkii sisäpuolelt tai lähinnä harjan kanssa harjannu..
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: Se. Varma. Kotimainen. Ilman. Kattoa. - Oli: ”Projekti Kimalainen”
^Tuo kevytpeite ei ole koko matkalta. Molemmissa päissä on metrin verran avonaista, joten tarvittaessa pystyy tökkimään. Minulla on semmoinen lumenpudotin, jolla olen lumet vetänyt pressun päältä pois.
Oletko käyttänyt mitään autopeitettä vai oletko antanut olla noin?
Oletko käyttänyt mitään autopeitettä vai oletko antanut olla noin?
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: Se. Varma. Kotimainen. Ilman. Kattoa. - Oli: ”Projekti Kimalainen”
Ei oo avot talvehtinut tuol mut en oo peitettä käyttäny laikka-avon jälkeen.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: Se. Varma. Kotimainen. Ilman. Kattoa. - Oli: ”Projekti Kimalainen”
Avo siirtyi seisontaan ja Pösö astui remmiin. Otin ja pesin avon ja pistin TFC:t pintaan. Sain moottoriantennin virrattomaksi raottamalla takapaksin verhoilua ja nykäisemällä virtajohdon irti.
Laitoin myös kosteudenpoistajan jalkotilaan ja jätin ovien ikkunat sentin verran raolleen.
Palaamme huhti-toukokuussa asiaan. Raportointi jatkuu French Connection -ketjussa.
Laitoin myös kosteudenpoistajan jalkotilaan ja jätin ovien ikkunat sentin verran raolleen.
Palaamme huhti-toukokuussa asiaan. Raportointi jatkuu French Connection -ketjussa.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621