Kipinä

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Ripe1949
"Tuplakaasari"
Viestit: 54
Liittynyt: Ke Loka 02, 2019 18:32

Kipinä

Viesti Kirjoittaja Ripe1949 »

Minulta hukku kipinä ja auto on 9000 CS-2.0-C-651/267.
Pesun jälkeen ajoin 15 km, seisoi 2 vuorokautta, niin ei lähtenyt käyntiin.
Tarkastettu on kaikki sulakkeet, lukittu avattu ovien lukkoja monta kertaa, kokeiltu toista DI:tä, akku on ollut irti tunnin ja ei tule kipinää.
Onkohan ajonesto mennyt päälle? Mites tästä jatkaa, kun tekis kuitenkin mieli ajella autolla?

Vika löytyi:
Voi ärräpään ärräpää, pensamittari näytti 20 litraa, vaikka tankki oli tyhjä.
Viimeksi muokannut Ripe1949, Ti Loka 15, 2019 16:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ab^]
Matalapaineturbo
Viestit: 188
Liittynyt: Ti Elo 30, 2011 21:21
Paikkakunta: Tornio/Oulu

Re: Kipinä

Viesti Kirjoittaja Ab^] »

Jos arvailla pitäs, niin kampiakselin asento anturi rikki. Ajonesto ei minun tietääkseni vaikuta kipinään, vaan bensapumppuun.
Opel Insignia 1.6T sport sedan my15
Vaikka omaa saabia ei ole, niin rouvalla edelleen tonnari ajossa.
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Kipinä

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Pikatesti eli jos kiekkamittarissa neula liikkuu ja nousee startatessa niin kampuran anturi on ehjä, jos neula ei liiku anturi rikki. Liitinkin vo tsekata ettei pesussa päässy likaa ja kosteutta.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Ripe1949
"Tuplakaasari"
Viestit: 54
Liittynyt: Ke Loka 02, 2019 18:32

Re: Kipinä

Viesti Kirjoittaja Ripe1949 »

Kupari kirjoitti:
Ke Loka 02, 2019 21:35
Pikatesti eli jos kiekkamittarissa neula liikkuu ja nousee startatessa niin kampuran anturi on ehjä, jos neula ei liiku anturi rikki. Liitinkin vo tsekata ettei pesussa päässy likaa ja kosteutta.
Joo, kiekkamittari ei näytä liikkuvan, joten huomenna jatkettava päivän valossa. Kiitos ohjeesta.

Lisäys 20.10.2019: Minun autossa kiekkamittari heiluu vasta moottorin käynnistyttyä, ei siis startatessa.
Viimeksi muokannut Ripe1949, Su Loka 20, 2019 14:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7461
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Kipinä

Viesti Kirjoittaja mestari »

pesu voi olennaisesti vaikuttaa asiaan jos vielä kone huonetta on pesty mikä ei käynyt ilmi alkuviestistä
kuupan konehuonetta sai pestä huolella pl jakajan kansi laturinkin pesin aina huolella ulkoa ja pitkään. ei koskaan mitään sähkövikaa sen jälkeen :mrgreen:
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Ripe1949
"Tuplakaasari"
Viestit: 54
Liittynyt: Ke Loka 02, 2019 18:32

Re: Kipinä

Viesti Kirjoittaja Ripe1949 »

Mutta minä en osannut löytää sitä anturia, vaikka yritin katsoa joka puolelta. Siis kytkimen päästä, etupuolelta, hihnan puoleisesta päästä, takapuolelta, yläpuolelta ja alapuolelta. Löysin vesipumpun, laturin, tarttimoottorin.
Mutta missä kohtaan on tämä kampuran anturi? Pitääkö purkaa jotain, että se näkyy?

Pesu oli vain huoltoaseman pesukoneessa ulkopuolelta.
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Kipinä

Viesti Kirjoittaja Kupari »

93 asti jakopään puolella piilossa hihnapyörän alla, 94-98 vauhtipyörän kohilla näkösällä
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Ripe1949
"Tuplakaasari"
Viestit: 54
Liittynyt: Ke Loka 02, 2019 18:32

Re: Kipinä

Viesti Kirjoittaja Ripe1949 »

Kupari kirjoitti:
To Loka 03, 2019 18:39
93 asti jakopään puolella piilossa hihnapyörän alla, 94-98 vauhtipyörän kohilla näkösällä
97 malli, siis vauhtipyörän kohilla, etu vai takapuolella, ylä vai alapuolella?
Siksi vielä kysyn tarkennusta, kun en siitä löytänyt samanlaista osaa, kuin mitä on katalogissa.
Taikka minulla oli väärä katalogi.
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7461
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Kipinä

Viesti Kirjoittaja mestari »

siinähän sen pitäisi olla pakosrj vieressä selasen pellinlipareen takana
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Kipinä

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Kuten edellä mestari vinkkaskin niin pitäs olla hyvin näkyvissä koneen etupuolel siellä vauhtipyörän päässä .
Nykyiseen -93 jouduin anturin uusimaan niin sen paikka hihnapyörän alla oli itsellä tiedossa.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Ripe1949
"Tuplakaasari"
Viestit: 54
Liittynyt: Ke Loka 02, 2019 18:32

Re: Kipinä

Viesti Kirjoittaja Ripe1949 »

Kävin taskulampun kanssa katsomassa ja sieltähän se löytyi, mutta on vain paksun moskan peitossa.
70v pappa kauniisti kiittää neuvoista.
Ripe1949
"Tuplakaasari"
Viestit: 54
Liittynyt: Ke Loka 02, 2019 18:32

Re: Kipinä

Viesti Kirjoittaja Ripe1949 »

Eipä mennyt niinkuin Römpsöössä.
Vaihdettuani kulma-anturin (aika työläs homma), sain saapin käyntiin.
Mutta kun auto oli seisonut ehkä varttitunnin, niin eipäs lähtenytkään enää käyntiin, hörähti vain.
Huomasin miettiessäni, että edelliselläkin kerralla tein saman virheen, että uudelleen käynnistäessäni en muistanut käyttää sitä kauko-ohjainta, eli tais mennä käynnistyksen päälle, ehkä samalla tavalla, kuin ensimmäiselläkin kerralla.
Oliko kulma-anturin vaihto ihan turha toimenpide?
Olisko taas neuvoja, että miten saisin saappini käyntiin?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11485
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kipinä

Viesti Kirjoittaja jus »

Jos vaikka taas painaisit kaukosäätimestä ajoneston pois päältä? Lähialueellasi joku Tech-toimija voi tarkistaa miten lyhyeksi ajoneston automaattisen aktivoinnin viive autossasi on asetettu ja tarvittaessa pidentää sitä hiukan.

Jätit aloitusviestissäsi kertomatta millä konstilla suljit ja avasit lukkoja monta kertaa. Käänsit avainta ovenkahvassa vai painelit kaukosäädintä?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Kipinä

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Yleiskysymys eli pystyykö ledistä näkemään meneekö tuo hälytin/ ajonesto päälle? Toisenmerkkisessä ledistäkin sai jotain osviittaa.

Km riippuen tuo kampuran asentotunnistin kuten di kasetti ja bensapumppu menee kuitenkin rikki niin ei siitä tarvia ainakaan jatkossa enää huolehtia.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7461
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Kipinä

Viesti Kirjoittaja mestari »

eikös 97 mallissa vilku se punainen ledi kojetulussa kun häly menee päälle, samaa harmia oli iteläkin ja käynti procar servicellä jyväskylässä poisti ongelman
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Vastaa Viestiin