The French Connection, Peugeot 206 1.4 XR -02

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: The French Connection, Peugeot 206 1.4 XR -02

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Syksyä pukkaa ja avon jäljellä olevat ajoviikot voidaan varmaan jo laskea yhden käden sormin. Pösöä pitäisi varmaan ruveta puolestaan herkistelemään liikenteeseen. Mitään akuuttia ei ole tiedossa. Öljyt voisi varmaan jossain vaiheessa ajokautta vaihtaa.

Autokuume tuon osalta tahtoo myös nostaa päätään. Lähinnä ruvennut miettimään, ettei ne lukkiutumattomat jarrut välttämättä enää mitään turhanpäiväistä luksusta ole, varsinkaan kitkoilla. Merkkiä en koe tarpeelliseksi vaihtaa, mutta mallin upgreidaus houkuttaisi. 207 olisi looginen jatkumo tuolle nykyiselle. Vapaastihengittävää VTi -konetta ei piinaa THP:n ongelmat, vaikka samaa moottoriperhettä ovatkin. Ulkonäoltään 207 on tyylikäs ja ymmärtääkseni ei tarvi myöskään huolehtia taka-akseliston laakeripesien ruostumisesta.

Toisaalta 307 (faceliftattu 2006->) tuntuisi tarjoavan enämpi vastinetta rahalle, vaikkei enemmälle tilalle varsinaisesti olekaan tarvetta.

Järkevää toki on vain jatkaa tuolla 206:lla ajoa, kun se kerran on ajokunnossa. Autokuume on vain paha tauti.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: The French Connection, Peugeot 206 1.4 XR -02

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Tässä olisi yksi esimerkki. https://www.nettiauto.com/peugeot/307/10777858
Kilsat vähän kielii, että remmin vaihto saattaisi olla edessä.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4205
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: The French Connection, Peugeot 206 1.4 XR -02

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

tsaarela kirjoitti:
To Syys 12, 2019 15:39
Kilsat vähän kielii, että remmin vaihto saattaisi olla edessä.
Lisätiedoissa kylläkin lukee, että jakopää ja kytkin tehty äskettäin.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: The French Connection, Peugeot 206 1.4 XR -02

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Latailin Pösön akun valmiiksi vääjäämätöntä käyttöönottoa varten. Pitää tänään tai huomenna peruutella se kartanolle, jotta voin valmistella pilttuun avoa varten. Ristos mainitsi toisessa ketjussa laittaneensa kaksi pressua päällekkäin pressutalliinsa, mistä sain idean. Olen ostanut 3x5 m kevytpeitteen ja ajatus on viritellä siitä aluskate omaan pressutalliin. Kiinnitän peitteen nippareilla kattotuolien alapaarteisiin lukuunottamatta päätimmäisiä, jotta ilma pääsee vaihtumaan. Ristolla oli kaksinkertainen pressu auttanut kondensioveden muodostukseen ja tarkoitus on kokeilla samaa vähän eri tavalla.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: The French Connection, Peugeot 206 1.4 XR -02

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Pösö on taas liikenteessä. Tankki on täynnä uutta bensaa ja auto on pesty. Tulipa todettua, että kananmuna istuu maalipinnassa kuin tauti. Joku neropatti keksi nakkoa autoa viime talvipakkasilla kananmunalla ja erinäisistä syistä johtuen sain pestyä sen kunnolla vasta nyt. No, lähtipä kuitenkin.

Jarrulevyissä tuntuu kevyessä jarrutuksessa kieroutta. Pitää varmaan jossain välissä ottaa ja vaihtaa levyt sekä palat.

Laitoin autojerryyn tarjouspyynnön aurauskulmien säädöstä. Ratti on piirun verran vinossa, joten lienee aiheellista säätää. Pitäisiköhän samaan konkurssiin vaihtaa vielä raiderangon päät...?
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Maikki
"Hölösuu"
Viestit: 1118
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 22:52
Paikkakunta: Oulu

Re: The French Connection, Peugeot 206 1.4 XR -02

Viesti Kirjoittaja Maikki »

Turha mihinkään autojerryyn laittaa kyselyä jos haluaa että tulee kerralla hyvä niin point-s:lle vie kulmien säätöön
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 900i 16valve 3d - 93

detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: The French Connection, Peugeot 206 1.4 XR -02

Viesti Kirjoittaja aero »

Jos raidepäät tai jopa -tangot ei kauheita maksa, niin ne voi vaihtaa ennen ekaa säätöä. Jos ne on kalliita, voi vaihdon jättää edeltämään seuraavaa säätöä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: The French Connection, Peugeot 206 1.4 XR -02

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

No, aurauskulmien säätö ei mennyt aivan kuin Strömsössä. Sisemmät raidetangon päät olivat molemmat väljät. Päätin ottaa asiassa aikalisän. Ebaysta löytyi Meylen ulommat ja sisemmät päät 60€ kotia kannettuna, eli se on hoidossa.

Nyt pitää vain päättää, ähräänkö osat itse paikalleen ja säädätän kulmat vai menenkö yhden pysähdyksen taktiikalla. Itse tehdessä pitäisi todennäköisesti hommata noiden sisempien päiden vaihtoon tehty työkalu.

Ok, sanotaanko näin, että jos tämä olisi havaittu keväällä, niin olisin tuhrannut ne kesän aikana paikalleen auton ollessa muutenkin seisonnassa. Nyt, talvea kohti mentäessä, taidan kääntyä asiassa luottokorjaamoni puoleen, mikäli siellä vain onnistuu kulmien säätö.

Niin, ulommat päät olivat vielä ihan ok kunnossa mutta kun kerran pitää irti käyttää, niin sama vaihtaa nekin. Etupäästä onkin sitten jousia ja iskareita lukuun ottamatta vaihdettu kaikki kuluvat osat.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: The French Connection, Peugeot 206 1.4 XR -02

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Autokuume on paha tauti, kun se sattuu iskemään. Huomaan yhä enenevässä määrin tsekkailevani 307:ia Nettiautosta. Ovat yllättäen halvempia kuin vastaavan ikäiset 207:t.

Mitään järkeähän tässä ei kyllä ole. 206:sta tietää tällä hetkellä hyvin, mitä se on syönyt. Mitään katastrofaalista sen kanssa ei ole tullut eteen ja kertaakaan ei ole jääty tielle. Uudessa tulokkaassa joutuu käymään uudelleen sen rumban läpi mitä on tähän mennessä tuon nykyisen kanssa. Toisaalta nyt, kun on muutaman talven ajellut ABSittomalla ja ESPittömällä autolla, niin noita varusteita on ruvennut arvostamaan ihan erillä lailla. Vetokoukkukaan ei välttämättä olisi huono asia olla myös kakkoskulkineessa. Ja sitten on vaan se autokuume.

Omiaanhan tuosta ei millään saisi pois, jos sen möisi. Pienellä ehostuksella voisi hyvässä lykyssä saada sen mitä itse maksoi. Pieni ehostus tarkoittaa tässä kontekstissa toisen etulokarin sekä takaluukun maalausta. Toisesta etulokarista pitäisi oikaista yksi painauma. Mahdollisesti pitäisi myös hommata kesärenkaat. Vaihtoon tuota lienee turha edes yrittää tarjota.

Jos lottovoiton saisi, marssisin saman tien tilaamaan e-208:n - ja rupeaisin katsomaan Nettiautosta Corvettea.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: The French Connection, Peugeot 206 1.4 XR -02

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Lottovoittojakin on olemassa monen suuruisia, mutta harvempi ns. automieheksi profiloitunut ison lottovoiton kohdatessa haaveilee pikku-pösöstä :D
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Toyota Yaris 1.5 Hybrid Active -23, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: The French Connection, Peugeot 206 1.4 XR -02

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

^No, eräskin osti unelmiensa Yarpan. :lol:
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: The French Connection, Peugeot 206 1.4 XR -02

Viesti Kirjoittaja aero »

tsaarela kirjoitti:
Ti Loka 22, 2019 13:50
Jos lottovoiton saisi, marssisin saman tien tilaamaan e-208:n - ja rupeaisin katsomaan Nettiautosta Corvettea.
Tässä yks päivä uteliasuuttani moista tiirasin, miettien että kakkossarjan pösö voi olla sellainen entry-level -sähköauto, jota menee jopa kaupaksi koska auto on kohtuu halpa. Suomen sivusto ei tuntenut, joten laskin ranskan laskurilla. Ruksin mukaan persgrillit ja jonkun muun perusjutun, en muista mitä, niin hintaa napsahti reilut 32ke. Vaikka kuinka olis tilillä miltsi, niin on tuo minusta aika kova summa kakkossarjan pösöstä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: The French Connection, Peugeot 206 1.4 XR -02

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Onhan se vähän hapokas hinta B-segmentin autosta. Toisaalta tuo 208 on kyllä sellainen mitä kehtaisi pihallansa katsoa b
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: The French Connection, Peugeot 206 1.4 XR -02

Viesti Kirjoittaja AZP »

Hankintahinta voi olla kova, mutta käyttökuluissa voi tulla niin paljon säästöä, että menee tasoihin. Arvonalenemä on tietenkin mysteeri, kun markkina on sähköautoilla uusi ja toisaalta markkina sellaisessa murroksessa, ettei tiedä mitä polttomoottoriautoistakaan saa tulevaisuudessa. Mutta jos sillä kakkoskipolla ajaa jonkun verran, niin energiakuluissa voi helposti säästyä tonni tai ylikin.

Pointti lähinnä se, että sähköauto saakin olla vastaavaa polttomoottoriautoa jonkin verran kalliimpi, koska sitä on käytännössä aina halvempi käyttää. Samat laskelmat siis kannattaa tehdä kuin mitä perinteisesti on tehty (kalliimman) dieselauton ja bensa-auton välillä päätettäessä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: The French Connection, Peugeot 206 1.4 XR -02

Viesti Kirjoittaja aero »

Joo se on totta, lisäksi ei tartte nojata tankkimaattiin kun voi vaan tökkiä piuhaa kiinni kotipihassa.

208 Activen lähöthinta Ranskassa sähköisenä kuitenkin on 32100€, bensakoneella kalleimmillaan 20400€ ja dieselinä kalleimmillaan 20000€, joten se sähkön hintalisä on tuossa oikeasti aika huima, etenkin suhteessa. Sähkömalli on toki tehokkaampi (100kW) kuin tuo pikkuinen bensakone (75kW) tai diesel (75kW) ja jonkun ranskalaisen aivopierun ansiosta dieseliä saa vain manuaalina (sähköä toki vain automaattina), joten siinä on vertailussa epäkohta.

Bensakoneen kulutukseksi (Consommation mixte eli EU-yhdistetty) ilmoitetaan 4,3l/100km (97g/km) ja dieselin 3,2l/100km (84g/km). Jos bensalle laskee 1,6e/l ja dieselille 1,5e/l hintaa, niin sähkölisällä ostaa 7312,5l bensaa tai 8067l dieseliä. Ilmoitetuilla kulutuksilla tekee matkassa 170058km bensalla tai 252083km dieselillä. Toki tuon matkan aikana ehtii litkujen hinta muuttua ja huoltokustannukset sekä verot tekee osansa ja rahoituksen korkokulut tai sijoitusten korkotuotot oman osansa, joten ollaan kaukana tarkasta. Mutta pakko on todeta, että töpselitankkauksen hintalisä 208:n kohdalla on minusta aika kova. Näitä jos alkaisi saamaan sinne 20-25ke tontille, niin voisi alkaa yleistymään vähän eri tahtiin.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Vastaa Viestiin