ABS lyö päälle herkästi
ABS lyö päälle herkästi
mikähän abs vaivaa kun alkaa heti ruksuttaa jarrua poljettaessa kevyellä voimalla
oikea etu pyörännapa vaihdettu purkuosaan viime vuonna etelänukkojen toimesta.. eli siellä vika todennäköisimmin. ei jaksais alkaa murjomaan pyörännapaa irti koska niveletkin uusittu hiljan.
saiskohan jotenkin diaknosoitua feilikohdetta jos se ilmaisis itsestään jotenkin muutenkin oirehtien?
oikea etu pyörännapa vaihdettu purkuosaan viime vuonna etelänukkojen toimesta.. eli siellä vika todennäköisimmin. ei jaksais alkaa murjomaan pyörännapaa irti koska niveletkin uusittu hiljan.
saiskohan jotenkin diaknosoitua feilikohdetta jos se ilmaisis itsestään jotenkin muutenkin oirehtien?
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 23995
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: ABS lyö päälle herkästi
Oisko kehä poikki?
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: ABS lyö päälle herkästi
Jos kehä on poikki abs ei toimi ja varotusvalot palaa.
Saab OG9-5 AERO -00 harraste auto
Volvo V90 -17 käyttis
Volvo V90 -17 käyttis
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 23995
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: ABS lyö päälle herkästi
ok.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: ABS lyö päälle herkästi
Juuri näin oli meilläkin tilanne.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Re: ABS lyö päälle herkästi
Omissa femmoissa mistä on kehä katkennut niin joka kerta absit lakanneet toimimasta ja varotusvalot syttyneet.
Saab OG9-5 AERO -00 harraste auto
Volvo V90 -17 käyttis
Volvo V90 -17 käyttis
Re: ABS lyö päälle herkästi
Tuo vikavalon syttyminen riippuu ilmeisesti siitä, että pahastiko hammaskehä irvistää katketessaan.
Ainakin meidän tapauksessa jouduin oikeasti suurennuslasin avulla etsimään katkoskohtaa Vaihdelaatikon uusimisen yhteydessä vaihtui toinen vetarikin, niin syyllinen oireisiin oli helpompi selvittää.
Siltikin vaati sen, että leveällä talttapäisellä ruuvimeisselillä vääntelin läpi lähes koko hammasjaon. Oli käytössä paineilmaa ja teräsharjaa yms. tarviketta
Yhdessä kohtaa kuului hento napsahdus ja katkos löytyi, kun hammaskehä irtosi akselista. Sellainen vajaan millin rako siinä paljastui, se kaiketi olisi jo vikavalonkin sytyttänyt.
Ainakin meidän tapauksessa jouduin oikeasti suurennuslasin avulla etsimään katkoskohtaa Vaihdelaatikon uusimisen yhteydessä vaihtui toinen vetarikin, niin syyllinen oireisiin oli helpompi selvittää.
Siltikin vaati sen, että leveällä talttapäisellä ruuvimeisselillä vääntelin läpi lähes koko hammasjaon. Oli käytössä paineilmaa ja teräsharjaa yms. tarviketta
Yhdessä kohtaa kuului hento napsahdus ja katkos löytyi, kun hammaskehä irtosi akselista. Sellainen vajaan millin rako siinä paljastui, se kaiketi olisi jo vikavalonkin sytyttänyt.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Re: ABS lyö päälle herkästi
kiitokset runsaista vastauksista
tässä ei syty varoitusvalot, päällisesti kaikki ok. takajarruja eilen leimalle ropatessa ABS alkoi toimimaan taas normaalisti. mitä lie tapahtuikaan, toimi katsastuksen ajan normaalisti että leima napsahti
nyt taas vähänkin jarrua poljettaessa ruksuttaa vanhaanmalliin..
tätyypä tutkia noi ABS rengaskehät tarkkaan. AIHEUTTAAKO pienikin hiusmurtuma härön?
ja ONKO taka-akselin navoissaki abs hammaskehät/ miten niihin pääsee käsiksi?
tässä ei syty varoitusvalot, päällisesti kaikki ok. takajarruja eilen leimalle ropatessa ABS alkoi toimimaan taas normaalisti. mitä lie tapahtuikaan, toimi katsastuksen ajan normaalisti että leima napsahti
nyt taas vähänkin jarrua poljettaessa ruksuttaa vanhaanmalliin..
tätyypä tutkia noi ABS rengaskehät tarkkaan. AIHEUTTAAKO pienikin hiusmurtuma härön?
ja ONKO taka-akselin navoissaki abs hammaskehät/ miten niihin pääsee käsiksi?
Re: ABS lyö päälle herkästi
Ei tarvitse iso halkeama olla.
Takana kehät integroitu laakereihin
Takana kehät integroitu laakereihin
OG900S MY91
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
Re: ABS lyö päälle herkästi
Uskomattoman tarkka tuo mittaus on, tosiaan akseliin kiinni ruostunut, mutta poikki oleva kehä aiheuttaa oireita. Jotain millimetrin kymmenyksiä tuo meidän kehä irvisti
Biltemasta löytyy kehiä, tuon itsekin asensin: https://www.biltema.fi/redirect/product ... 2000033390
Vaihto ei periaatteessa ole iso homma, kunhan vetari irtoaa navasta kohtuullisella voimalla. 3 x itse irroittanut, yhden kerran oli aivan älyttömän jumissa. Kyseessä oli juuri tuo kehävikainen käytettynä ostettu vetari Tai oli se kehä vielä asennettaessa ehjä, muutaman kuukauden toimi ongelmitta. 70 tkm ajettu 2007 Aeron vetari, muuten kuin uusi, mutta ilmeisesti huonon varastoinnin johdosta tuo kehän seutu oli vankasti ruosteessa.
Biltemasta löytyy kehiä, tuon itsekin asensin: https://www.biltema.fi/redirect/product ... 2000033390
Vaihto ei periaatteessa ole iso homma, kunhan vetari irtoaa navasta kohtuullisella voimalla. 3 x itse irroittanut, yhden kerran oli aivan älyttömän jumissa. Kyseessä oli juuri tuo kehävikainen käytettynä ostettu vetari Tai oli se kehä vielä asennettaessa ehjä, muutaman kuukauden toimi ongelmitta. 70 tkm ajettu 2007 Aeron vetari, muuten kuin uusi, mutta ilmeisesti huonon varastoinnin johdosta tuo kehän seutu oli vankasti ruosteessa.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Re: ABS lyö päälle herkästi
Milläs keinoilla näitä kiinni jumineita vetareita on irroiteltu?Termos kirjoitti: ↑Ti Loka 08, 2019 20:52Uskomattoman tarkka tuo mittaus on, tosiaan akseliin kiinni ruostunut, mutta poikki oleva kehä aiheuttaa oireita. Jotain millimetrin kymmenyksiä tuo meidän kehä irvisti
Biltemasta löytyy kehiä, tuon itsekin asensin: https://www.biltema.fi/redirect/product ... 2000033390
Vaihto ei periaatteessa ole iso homma, kunhan vetari irtoaa navasta kohtuullisella voimalla. 3 x itse irroittanut, yhden kerran oli aivan älyttömän jumissa. Kyseessä oli juuri tuo kehävikainen käytettynä ostettu vetari Tai oli se kehä vielä asennettaessa ehjä, muutaman kuukauden toimi ongelmitta. 70 tkm ajettu 2007 Aeron vetari, muuten kuin uusi, mutta ilmeisesti huonon varastoinnin johdosta tuo kehän seutu oli vankasti ruosteessa.
Jännä tuo hammaskehä että on noin pienestä kiinni, yleensähän siinä on vähintään muutaman millin paskakerros päällä, luulisi senkin haittaavan.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Re: ABS lyö päälle herkästi
No se paskakerros ei haittaa toimintaa, kun maantiekura yms. töhnä ei tuppaa olemaan magneettista
Irroituksesta on vain omakohtaista kokemusta, en ole asiaan sen kummemmin perehtynyt. Mutta tuossa stooria:
ViiruAeron alkuperäiset vetarit, siis ne tehtaalla asennetut, irtosivat navoista ihan helposti. Laudanpala vetarin päähän ja siihen pari napautusta tavallisella timpurin vasaralla, niin irti olivat.
Se käytettynä ostettu 2007 Aeron vetari kyllä lumpsahti meidän 2006 Aeron napaan paikoilleen ihan vain työntämällä, toki poorit oli putsattu ja rasvattu puolin ja toisin. Mutta ilmeisesti moottorin väännön hyödyntäminen ajossa kuitenkin pikkaisen muokkaa poorien profiilia, koskapa se eri Aerosta peräisin ollut vetari jotenkin leikkasi kiinni.
Lauta+vasara -metodilla liikkui navassa jonkin verran, kunnes jumitti täysin. Ruutailin pooreihin irroitusöljyä ja kampesin vetaria isolla 3-haaraisella ulosvetäjällä, liikkui taas vähän. Lopuksi piti pyytää apumies kampeamaan napaa ja minä muksin abaut parikiloisella moskalla vetarin päähän ruuvattua mutteria.
Sitten napsahti irti
Noh, uusi ABS-kehä vetariin ja pelko persiissä, että noinkohan se asentuu takaisin napaan. Rasvaa taas pooreihin ja lumps, upposi kuin *kuvittele joku hävytön fraasi tähän*.
Sen verran asia edelleen askarruttaa, että pitääpä kysäistä tässä samalla:
Vuosimallin 2006 vetarissa on erilainen mutteri kuin vuosimallin 2007 vetarissa. Kun olin asentanut 2007 vetarin 2006 napaan, niin en keksinyt syytä, minkä perusteella ko. mutteri pitäisi valita. Laitoin siis 2007 vetariin siinä olleen mutterin, jossa on muistaakseni suurempi laippa napaa vasten.
Niin juu se kyssäri. Että tuliko tuon mutterin valinnassa tehtyä joku moka?
Irroituksesta on vain omakohtaista kokemusta, en ole asiaan sen kummemmin perehtynyt. Mutta tuossa stooria:
ViiruAeron alkuperäiset vetarit, siis ne tehtaalla asennetut, irtosivat navoista ihan helposti. Laudanpala vetarin päähän ja siihen pari napautusta tavallisella timpurin vasaralla, niin irti olivat.
Se käytettynä ostettu 2007 Aeron vetari kyllä lumpsahti meidän 2006 Aeron napaan paikoilleen ihan vain työntämällä, toki poorit oli putsattu ja rasvattu puolin ja toisin. Mutta ilmeisesti moottorin väännön hyödyntäminen ajossa kuitenkin pikkaisen muokkaa poorien profiilia, koskapa se eri Aerosta peräisin ollut vetari jotenkin leikkasi kiinni.
Lauta+vasara -metodilla liikkui navassa jonkin verran, kunnes jumitti täysin. Ruutailin pooreihin irroitusöljyä ja kampesin vetaria isolla 3-haaraisella ulosvetäjällä, liikkui taas vähän. Lopuksi piti pyytää apumies kampeamaan napaa ja minä muksin abaut parikiloisella moskalla vetarin päähän ruuvattua mutteria.
Sitten napsahti irti
Noh, uusi ABS-kehä vetariin ja pelko persiissä, että noinkohan se asentuu takaisin napaan. Rasvaa taas pooreihin ja lumps, upposi kuin *kuvittele joku hävytön fraasi tähän*.
Sen verran asia edelleen askarruttaa, että pitääpä kysäistä tässä samalla:
Vuosimallin 2006 vetarissa on erilainen mutteri kuin vuosimallin 2007 vetarissa. Kun olin asentanut 2007 vetarin 2006 napaan, niin en keksinyt syytä, minkä perusteella ko. mutteri pitäisi valita. Laitoin siis 2007 vetariin siinä olleen mutterin, jossa on muistaakseni suurempi laippa napaa vasten.
Niin juu se kyssäri. Että tuliko tuon mutterin valinnassa tehtyä joku moka?
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Re: ABS lyö päälle herkästi
VIKA PAIKALLISTETTU.
ABS rengaskehä oli haljennut 1mm. vasemmalta edestä ko eilen kävin kaikki nurkat läpi. se ei siis ollutkaan etelänukkojen oikean puolen naparemontin aikaansaannosta niinkuin aluksi tunnusti
putsasin kehän ja anturin ja nyt pitänee seurata alkaako vörkkimään.
mikäli ei, lieko kemiallisella metallilla tehty korjaus heftaus halkeamaan auttaisi? ei jaksaisi alkaa purkamaan/ rikkomaan uudehkoja niveliä..
ABS rengaskehä oli haljennut 1mm. vasemmalta edestä ko eilen kävin kaikki nurkat läpi. se ei siis ollutkaan etelänukkojen oikean puolen naparemontin aikaansaannosta niinkuin aluksi tunnusti
putsasin kehän ja anturin ja nyt pitänee seurata alkaako vörkkimään.
mikäli ei, lieko kemiallisella metallilla tehty korjaus heftaus halkeamaan auttaisi? ei jaksaisi alkaa purkamaan/ rikkomaan uudehkoja niveliä..
Re: ABS lyö päälle herkästi
Kemiallinen metalli ei ole magneettista. Ei auta.
Rikki mikä rikki, pitää vaihtaa
Rikki mikä rikki, pitää vaihtaa
OG900S MY91
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05