JARRURUMPU ei irtoa millään?
JARRURUMPU ei irtoa millään?
nyt otti ohrakyrsä!
tarttis pikaseen saada og 9-5 vas. taka jarrurumpu irti että sais säädettyä leimalle tehottoman käkkärin.
ongelma johon nyt tarvitsen tietotaitoa aiheutui kun olen säätänyt kenkien säätötangon rullapyörän liianpitkälle auki. nyt säätötangon 2 osaa ovat irronneet toisistaan ja siis puskeneet kengät ääriasentoon ulos rummun kuluma polanteisiin ja rumpu ei irtoa paukuttamalla, vaikka käkkärin vaijeri löysitty.. ?
säätötangon osat ovat myös kampeutuneet toisiinsa nähden vääriin kulmiin, eli niitä ei pysty palauttamaan yhteen- totesin eilen vuoden ekassa räntäsateessa tota taas ulkona ruuvatessani.
eli miten alan rikkomaan?
tarttis pikaseen saada og 9-5 vas. taka jarrurumpu irti että sais säädettyä leimalle tehottoman käkkärin.
ongelma johon nyt tarvitsen tietotaitoa aiheutui kun olen säätänyt kenkien säätötangon rullapyörän liianpitkälle auki. nyt säätötangon 2 osaa ovat irronneet toisistaan ja siis puskeneet kengät ääriasentoon ulos rummun kuluma polanteisiin ja rumpu ei irtoa paukuttamalla, vaikka käkkärin vaijeri löysitty.. ?
säätötangon osat ovat myös kampeutuneet toisiinsa nähden vääriin kulmiin, eli niitä ei pysty palauttamaan yhteen- totesin eilen vuoden ekassa räntäsateessa tota taas ulkona ruuvatessani.
eli miten alan rikkomaan?
Re: JARRURUMPU ei irtoa millään?
Hiljattain vaimon femman jarruja laittaessa oli samanmoinen tiukkuus esissä. Kammetessani rumpua voimalla ulospäin, toisen puolen pidiketappi katkesi huonouttaan (oli ruostunut) ja rumpu tuli ulos sen verran, että pääsi jo kenkiin käsiksi... Eli jos pääsisit sieltä takaa työstämään jollain ne pidiketappien päät hajalle, niin se koko rumpu/kenkä paketti pääsisi tulemaan sieltä ulospäin...
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
#3873
-Rane-
Re: JARRURUMPU ei irtoa millään?
kiitos pikaisesta vastauksesta
tuata itsekin ajattelin- olen ennenkin ihmetellyt ja eilen kanssa ropatessa kun ei rummin takana näkynyt tappien kantoja ollenkaan. liekö modifioitu tai ruostuneet näkymättömiin.
mitehän onnistuis jos sais kärkipihdeillä väänettyä tappien lukkolevyt auki rummun säätöreijän kautta. mahtuiskohan kengät kääntymäänpolanteista jotta saisi rummun irti.
oon meinaan pulassa jos kampee kengät puoulitiehen. sitten ei saa takas nippuun, eikä irti ja eikä ajeta kanssa enää..
og 9-5
tuata itsekin ajattelin- olen ennenkin ihmetellyt ja eilen kanssa ropatessa kun ei rummin takana näkynyt tappien kantoja ollenkaan. liekö modifioitu tai ruostuneet näkymättömiin.
mitehän onnistuis jos sais kärkipihdeillä väänettyä tappien lukkolevyt auki rummun säätöreijän kautta. mahtuiskohan kengät kääntymäänpolanteista jotta saisi rummun irti.
oon meinaan pulassa jos kampee kengät puoulitiehen. sitten ei saa takas nippuun, eikä irti ja eikä ajeta kanssa enää..
og 9-5
Re: JARRURUMPU ei irtoa millään?
Juu, ne tappien ns. "uppokantapäät" ovat siellä takana varsin näkymättömissä, eli kuopissaan ja hankala tosin työstää niitä hajalle. Sehän tekee saman efektin, jos saat sieltä rummun sisältä ne lukkoprikat käännettyä jollain irti... mutta voi tulla ahdasta, koska eivät taida olla ihan linjassa pyöränpultin reikien kanssa. No kokeilemaan vaan rohkeasti.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
#3873
-Rane-
Re: JARRURUMPU ei irtoa millään?
Ulosvetäjällä vaan väkivalloin pois sorkkarautaa apuna käyttäen
Re: JARRURUMPU ei irtoa millään?
Ajaa isolla rälläkällä rummun etunaaman, eli sen napa pinnan pois
Saab 9-5 2,3t arc -05 Chevy van 6.2d
Volvo 740 2,3t -88 Volvo 244 2,0t -80
Volvo 360 2,0i -89 Jeep GrandCherokee
Jeep cherokee Kia picanto
Volvo 740 2,3t -88 Volvo 244 2,0t -80
Volvo 360 2,0i -89 Jeep GrandCherokee
Jeep cherokee Kia picanto
Re: JARRURUMPU ei irtoa millään?
Oletko varma, että säätötangon päät ovat irti toisistaan?
Äkkiseltään ei tuntuisi mahdolliselta, että säädön mahtuu kiertämään niin pitkälle rummun ollessa paikallaan, vaikka sulla olisi kengät ihan lopussa.
Säädin tänään just pojan femmasta kässärin ja muistaakseni vasemmalla puolella säädön levittämiseen piti painaa meisseliä alaspäin eli säätörattaan hampaat kiertyvät ylöspäin. Oikealla puolella sitten toisinpäin. Voin kyllä muistaa väärinkin, mutta ajattelin vain, että jos haluat vielä koittaa saada säädön ottamaan kierteilleen.
Jos säätötangon osat ovat oikeasti pois kierteiltään niin, ettei niitä saa enää takaisin, niin onnistuisikohan siitä rummun reiästä kammeta ne kokonaan pois paikoiltaan? Silloinhan kengät pääsisivät vetäytymään ja ei tarttis sentään sitä rumpua lähteä rikkomaan.
Yksi keino voisi myös olla se, että ujutat ison meisselin tai vastaavan rummun ja jarrukilven väliin, pyydät apumiehen pitämään siitä vääntöä päällä eli aiheutat rumpua irrottavan voiman. Samalla koitat toisella meisselillä ja vasaralla kopauttaa rummun reiästä jarrukengän "runkoon". Tarkoitus siis täräyttämällä saada rumpu liikahtamaan kengän pinnalla. Sama molemmille kengille, niin voisit saada hivutettua rummun ulos. Tietysti, jos sulla on sopiva ulosvetäjä, niin sillä voinet korvata tuon apumiehen kampeamisen ja saat kerralla suoraan ulospäin suuntautuvan vedon. Olipas hankalasti selitetty, mutta ehkä sait idean. Tietty se rummun reunaan muodostunut olake voi olla niin suuri, että ei onnistu enää.
Äkkiseltään ei tuntuisi mahdolliselta, että säädön mahtuu kiertämään niin pitkälle rummun ollessa paikallaan, vaikka sulla olisi kengät ihan lopussa.
Säädin tänään just pojan femmasta kässärin ja muistaakseni vasemmalla puolella säädön levittämiseen piti painaa meisseliä alaspäin eli säätörattaan hampaat kiertyvät ylöspäin. Oikealla puolella sitten toisinpäin. Voin kyllä muistaa väärinkin, mutta ajattelin vain, että jos haluat vielä koittaa saada säädön ottamaan kierteilleen.
Jos säätötangon osat ovat oikeasti pois kierteiltään niin, ettei niitä saa enää takaisin, niin onnistuisikohan siitä rummun reiästä kammeta ne kokonaan pois paikoiltaan? Silloinhan kengät pääsisivät vetäytymään ja ei tarttis sentään sitä rumpua lähteä rikkomaan.
Yksi keino voisi myös olla se, että ujutat ison meisselin tai vastaavan rummun ja jarrukilven väliin, pyydät apumiehen pitämään siitä vääntöä päällä eli aiheutat rumpua irrottavan voiman. Samalla koitat toisella meisselillä ja vasaralla kopauttaa rummun reiästä jarrukengän "runkoon". Tarkoitus siis täräyttämällä saada rumpu liikahtamaan kengän pinnalla. Sama molemmille kengille, niin voisit saada hivutettua rummun ulos. Tietysti, jos sulla on sopiva ulosvetäjä, niin sillä voinet korvata tuon apumiehen kampeamisen ja saat kerralla suoraan ulospäin suuntautuvan vedon. Olipas hankalasti selitetty, mutta ehkä sait idean. Tietty se rummun reunaan muodostunut olake voi olla niin suuri, että ei onnistu enää.
Nyt: Saab 9-3 Cab MY08
Ex: 9-5 Aero Wagon MY08, 9-3 TiD Wagon MY08, 9-5 SE Wagon MY99, 9000 CS MY96, 9000 CC MY87
Ex: 9-5 Aero Wagon MY08, 9-3 TiD Wagon MY08, 9-5 SE Wagon MY99, 9000 CS MY96, 9000 CC MY87
Re: JARRURUMPU ei irtoa millään?
no lopputulemana..
.. onneksi en raastanut rumpua väkivalloin irti. olin varustautunut jo sorkkaraudalla ja rälläkällä leikkaamistakin suunittelin jo, kuten yllä ehdotettiinkin.
kärkipihdeillä avasin jarrukenkien tappien lukkolevyt rummun isomman säätöreijän läpi, ja saatuani raotettua 5mm. rumpua, naputtelin lattaraudan palasella ulkona polanteissa olevet kengät sisään
ONGELMA olisi muutoin ollut kenkien asennustapit, jotka eivät mun femmassa MAHDU TULEMAAN ULOS reijistään kuin 3mm. ja ottavat sitten kannastaan kiini napa-akseliin?? joten oli pakko kasata uudet kengät ja rumpu ym. vanhoilla hapettuneilla tapeilla ko en saanut vaihdettua uusia.
ja koko härdellin aiheutti talvella jäätynyt/laahanut käkkärin kenkä, joka söi 3tkm. ajetun rummun ja kengän loppun.
mikähän juttu tää on. liekö normaalia vaiko ranetettu härötunetus?
niin mulla jarrukilvet puistettu huonouttaan.
.. onneksi en raastanut rumpua väkivalloin irti. olin varustautunut jo sorkkaraudalla ja rälläkällä leikkaamistakin suunittelin jo, kuten yllä ehdotettiinkin.
kärkipihdeillä avasin jarrukenkien tappien lukkolevyt rummun isomman säätöreijän läpi, ja saatuani raotettua 5mm. rumpua, naputtelin lattaraudan palasella ulkona polanteissa olevet kengät sisään
ONGELMA olisi muutoin ollut kenkien asennustapit, jotka eivät mun femmassa MAHDU TULEMAAN ULOS reijistään kuin 3mm. ja ottavat sitten kannastaan kiini napa-akseliin?? joten oli pakko kasata uudet kengät ja rumpu ym. vanhoilla hapettuneilla tapeilla ko en saanut vaihdettua uusia.
ja koko härdellin aiheutti talvella jäätynyt/laahanut käkkärin kenkä, joka söi 3tkm. ajetun rummun ja kengän loppun.
mikähän juttu tää on. liekö normaalia vaiko ranetettu härötunetus?
niin mulla jarrukilvet puistettu huonouttaan.
Re: JARRURUMPU ei irtoa millään?
ja tosiaan säätötangon säädön pystyy saamaan kierrettyä yli; eli tangon osat oli erillään..
Re: JARRURUMPU ei irtoa millään?
Hyvä kun palasit raportoimaan.
En huomannut aiemmin linkata, tässä oma kokemukseni käkkärirempasta aikanaan:
viewtopic.php?f=14&t=177427
En huomannut aiemmin linkata, tässä oma kokemukseni käkkärirempasta aikanaan:
viewtopic.php?f=14&t=177427
Nyt: Saab 9-3 Cab MY08
Ex: 9-5 Aero Wagon MY08, 9-3 TiD Wagon MY08, 9-5 SE Wagon MY99, 9000 CS MY96, 9000 CC MY87
Ex: 9-5 Aero Wagon MY08, 9-3 TiD Wagon MY08, 9-5 SE Wagon MY99, 9000 CS MY96, 9000 CC MY87
Re: JARRURUMPU ei irtoa millään?
nohjoo,
toi sun linkin "alkupuheenvuoro" kuvastaa hyvin minunkin tuntemuksia auton alla . on kyllä ***kele keksintö kun ei ole tajuttu suunitella kunnon reikiä tapeille, jotta saa huollettua käkkärin ilman leikkejä..
kiitos linkin hyvästä kuvasta ja selvityksestä. tietää mitä tekee kun lahot tapit antautuu talvisen, pimeän tien pientareella
toi sun linkin "alkupuheenvuoro" kuvastaa hyvin minunkin tuntemuksia auton alla . on kyllä ***kele keksintö kun ei ole tajuttu suunitella kunnon reikiä tapeille, jotta saa huollettua käkkärin ilman leikkejä..
kiitos linkin hyvästä kuvasta ja selvityksestä. tietää mitä tekee kun lahot tapit antautuu talvisen, pimeän tien pientareella
Re: JARRURUMPU ei irtoa millään?
Itse just äsken takanavat (ja siis jarrutkin) purkaneena tuntuu ettei sitä takanapaa liene suunniteltu, vaan se on kasattu romukastasta kerätyillä osilla jotka piti jotenkin vaan sovittaa jotenkin yhteen... Tosin kuulemma tuo käkkäri on tehty ehkä vähän fiksummin kuin GM konsernin toisella, eli Chryslerillä...
Lähteekö muka ne lukkotapit irti sieltä takaa ilman että purkaa koko navan? Jotenkn vaikutti ettei...
9-5 2.3t WVA vm.-08 ex. 9k 2.0-16 CDTA vm.-89 - Saabisti since -86
Re: JARRURUMPU ei irtoa millään?
kröhöm, pakko oikaista: Chrysler ei ole koskaan ollut GM:n tuote.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: JARRURUMPU ei irtoa millään?
Ah - joo taitaapa olla näin - seison siis korjattuna
9-5 2.3t WVA vm.-08 ex. 9k 2.0-16 CDTA vm.-89 - Saabisti since -86