ruisku V4ään

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
AnttiK
"Turbo"
Viestit: 225
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 11:03
Paikkakunta: Oulu

Re: ruisku V4ään

Viesti Kirjoittaja AnttiK » Su Huhti 07, 2019 18:57

Otin ennakkokäyrät superin jakajasta ja näyttää tosiaan olevan merkittävä ero noiden vanhempiin. Pitänee vaihtaa vielä tässä vaiheessa, kun en ole vielä seostaulukoita ajellut kohdille. Hyvä vinkki!

Jos olen ymmärtänyt oikein nuo käppyrät, niin maksimiennakko kierroksilla alipaineella on luokkaa 46 astetta ja kaasuläppä auki (=minimialipaine) 31 astetta. Kumpikin lukema sisältää 6 asteen perusennakon.
96 V4 -73

Avatar
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 4963
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: ruisku V4ään

Viesti Kirjoittaja mestari » Su Huhti 07, 2019 19:03

oliko myös niin että alipaine ennakko täytti ennakko odotukset? :D
saab,96,99,90,900,9000,rabeneic binetta de luxe,fordson major,fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165, olympia maamosa,nuffield 10/60,vesioinas

AnttiK
"Turbo"
Viestit: 225
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 11:03
Paikkakunta: Oulu

Re: ruisku V4ään

Viesti Kirjoittaja AnttiK » Su Huhti 07, 2019 19:16

Tuostapa en ossaa sanoa, mutta ainakin ensimmäisillä käynnistyksillä alipaine-ennakot olivat tyhjäkäynnillä liian pienet ja moottori lämpeni aika paljon nopeammin käyntilämpötilaan.
96 V4 -73

AnttiK
"Turbo"
Viestit: 225
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 11:03
Paikkakunta: Oulu

Re: ruisku V4ään

Viesti Kirjoittaja AnttiK » To Kesä 06, 2019 18:40

2011 syksyllä alkoi projekti ja nyt on tuore leima muutoskatsastettuna ruiskulle. Usko ei loppunut kertaakaan vaikka vielä parisen vuotta sitten korissa oli vain kattoverhoilu paikallaan.

On tuo V4:n ääni niin omintakeinen, että ihmisten päät kääntyy :D Toisin kuin hopeanharmaalla audilla :lol:
96 V4 -73

vkutvonen
"Aero"
Viestit: 343
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 20:45
Paikkakunta: Pirkkala

Re: ruisku V4ään

Viesti Kirjoittaja vkutvonen » To Kesä 06, 2019 20:48

Tossa varmaan tarvi teholapun, vai saiko ihan puhumalla.

AnttiK
"Turbo"
Viestit: 225
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 11:03
Paikkakunta: Oulu

Re: ruisku V4ään

Viesti Kirjoittaja AnttiK » Pe Kesä 07, 2019 06:52

EI tarvitse teholappua, kun trafin ohjeissa katsotaan ruiskun lisäävän tehoa 10%. Tässä tapauksessa otteeseen merkittiin ruiskun malli eli megasquirt MS1 v2.2 ei oikeastaan muuta erityisempää ollut muutoskatsastuksen osalta. Katsastusmies kyseli mitkä ruiskusuuttimet laitettiin jne.

Liekö tuo kuitenkaan 10% lisää tehoa tuolla vakio imusarjalla, jossa on 40mm kaasuläppäkotelo 32mm kaasarin sijasta, mutta kyllä tuo moottoritienopeuteen tuntui kiihtyvän kohtuudella :D
96 V4 -73

AnttiK
"Turbo"
Viestit: 225
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 11:03
Paikkakunta: Oulu

Re: ruisku V4ään

Viesti Kirjoittaja AnttiK » To Kesä 13, 2019 19:20

Ensimmäinen versio nelipisteruiskusta ja suorasytkästä:
Kuva

Mittarit kojelaudan sisässä. Normiajossa 96 merkki kiekkamittarin päällä ja tuhkakupin nysä.
Kuva
96 V4 -73

Avatar
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1268
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Re: ruisku V4ään

Viesti Kirjoittaja turkkaki » Pe Kesä 14, 2019 10:31

Hienoa, että tehdään.

Mulla olis tulossa kans ohjelmoitava sytkä tuossa kesällä, niin minkälaisia ennakoita käytit lopulta. Ei tarttis hakata päätään ainakaan siihen samaan mäntyyn.
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
96 -77, harrastepeli. 9-5 2.3 AERO -08
9000 2.3 CDTA griffin -97, toivottavasti vielä liikenteeseen.

AnttiK
"Turbo"
Viestit: 225
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 11:03
Paikkakunta: Oulu

Re: ruisku V4ään

Viesti Kirjoittaja AnttiK » Pe Kesä 14, 2019 17:31

Pistin kuitenkin melko lailla vastaavat ennakot mitä 73:ssa on alunperin. Hieman ne saattaa poiketa, mutta kun bensasyötön puolella on sen verran säädettävää niin en viitsinyt tässä vaiheessa kokeilla aikaisempien vuosimallien suurempia ennakkoja. Hyvin tuntuu noilla olevan vetoja. Nuo lukemat siis pitävät sisällään 6 asteen perusennakon eli nuo asteet ovat TDC:stä. Ensi talvena voisi paneutua sytkän säätämiseen hieman enemmän, kun vaihtaa 7.2 nokan ja pakoputken.

Kuva
96 V4 -73

AnttiK
"Turbo"
Viestit: 225
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 11:03
Paikkakunta: Oulu

Re: ruisku V4ään

Viesti Kirjoittaja AnttiK » Ti Elo 06, 2019 07:03

Ensimmäiset 1000km on ajettuna tuolla kokoonpanolla ja moottorin toimii mainiosti. Moottorin käytös tuntuu jouhevalta eli vääntöä tuntuu olevan paremmin vaihteiden vaihtotilanteissa, liikkeellelähdössä. Ilman kaasun painamistakin pääsee tarvittaessa liikkeelle, kun tyhjäkäyntimoottori hoitaa lisäilman tarpeen. Kaasarikoneen ryypyn kanssa räplääminen ja tymäkämpi pakokaasun haju ovat jääneet pois. Niitä ei ole ikävä 8)

Kulutus on kaupunkiajossa jäänyt alle 10 litran/100km ja matka-ajossa luulisin menevän alle 7L:n, mutta ei ole tullut varsinaisesti mittailtua.

Sähköflekti toimii megan ohjaamana mainiosti. Lämpötila ei noussut edes parin viikon takaisilla kuumimmilla keleillä kuin hieman yli mittarin N -merkin. Liekö tähän vaikuttaa myös suorasytkän vakaana pysyvät ennakot.
96 V4 -73

Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 5140
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: ruisku V4ään

Viesti Kirjoittaja tetammi » Su Syys 01, 2019 19:26

Komiat asennukset antilla. :saab:

Saabium196
"Turbo"
Viestit: 244
Liittynyt: Pe Syys 21, 2012 21:25
Paikkakunta: Epsoo

Re: ruisku V4ään

Viesti Kirjoittaja Saabium196 » Ke Syys 18, 2019 19:39

Oben ohne - Aero-ilmaa Ukista 2002
Tid -03 (Ng9-3) - saa ostaa! 160tkm moottorilla.
NG9-5 TiD aut. 2010

veini siekkinen
"Hirsch"
Viestit: 778
Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56

Re: ruisku V4ään

Viesti Kirjoittaja veini siekkinen » To Syys 26, 2019 14:24

Bensat ovat muuttuneet nuo ennakot ovat liian suuria ainakin 10 astetta voi tiputtaa pois.
itse laittaisin tyhjäkäyntyi 10 astetta 4000 rpm 25 astetta ja max 32-36 astetta.jos viriä ei yli 30 astetta ollenkaan.

kilpureissa nyky pensoilla käytetään jopa 15 astetta normaalia pienempiä max ennakoita

AnttiK
"Turbo"
Viestit: 225
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 11:03
Paikkakunta: Oulu

Re: ruisku V4ään

Viesti Kirjoittaja AnttiK » Su Loka 13, 2019 18:13

Stage 2: 7.2 nokka ja ruotsin klubin sporttiputki koeajettu ja vähän säädettykin. 7.2 nokalla piti laittaa tyhjäkäyntiennakkoa lisää ja samalla pudotin kierrosten ennakoita pienemmäksi muutamia asteita. Tyhjäkäynnillä map arvot ovat tuolla nokalla selvästi suurempia kuin vakiolla eli vähemmän alipainetta. Vetoja tuntuu olevan varsin mukavasti yläkierroksilla ja säädettäessä suuttimen säätöarvot ovat yllättäen pienempiä kuin vakionokalla ja putkella, joten polttoainettakin voisi kulua vähemmän 8O

Sporttiputki kun on takaosaltaan Simonsin putki, niin ei tuon asentamisessa muuta ongelmaa ollut kuin takapönttö, joka osuu renkaaseen. Piti pistää väliaikaisesti vakiorenkaat paikalleen, jotta sopii pyörimään. Takapönttö kun on tuollainen mölyävä läpivirtaava malli ja tuo kromattu suuri putkenpää on jotenkin hölmön näköinen kajakissa saa se aika äkkiä tehdä tilaa paremmalle äänenvaimentimelle. Liian äänekäs :lol:
96 V4 -73

veini siekkinen
"Hirsch"
Viestit: 778
Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56

Re: ruisku V4ään

Viesti Kirjoittaja veini siekkinen » Ma Loka 14, 2019 21:05

aikainen enakko johtuu siitä että pytty paine pieni.jos ei puristusta nostettu niin pienempi kun vakio 7,2 nokalla epäilen 10bar,pitäs olla vähintään 13,5 tai 14bar.

Vastaa Viestiin