Apua kaivataan!
-
- "Kaasari"
- Viestit: 13
- Liittynyt: To Loka 17, 2019 05:53
Apua kaivataan!
Terve,
Olen ostanut elämäni ensimmäisen Saabin ja nyt meni jo sormi suuhun:) Auto on vm 2007 2.0t automaatti tehtaan Biopower 280tkm mittarissa. Nyt tullut seuraavanlainen ongelma. Kun auto seisonut yön yli tai työpäivän verran. Starttaa normaalisti mutta kun laitan D vaihteen päälle alkaa auto rynkyttämään ja meinaa sammua. Tekee siis tätä vaikka en yritä edes lähteä liikkeelle. Laitan vaihteen vapaalle ja ihan kun kävisi hetken vajaalla. Joudun odottamaan hetken niin auto toimii jälleen normaalisti. Sammutan auton ja käynnistän niin vika ei enää tule päälle. On siis aina tuo ensimmäinen startti ongema. Ajattelin ensiksi vaihteistovikaa mutta on omituista kun tapahtuu vain ensimmäisen käynnistyksen yhteydessä. Muuten auto toimii kuin unelma ja vaihteet vaihtavat pehmeästi. Mistä voisi lähteä vikaa etsimmän. Kiitos kaikille jo etukäteen!
Olen ostanut elämäni ensimmäisen Saabin ja nyt meni jo sormi suuhun:) Auto on vm 2007 2.0t automaatti tehtaan Biopower 280tkm mittarissa. Nyt tullut seuraavanlainen ongelma. Kun auto seisonut yön yli tai työpäivän verran. Starttaa normaalisti mutta kun laitan D vaihteen päälle alkaa auto rynkyttämään ja meinaa sammua. Tekee siis tätä vaikka en yritä edes lähteä liikkeelle. Laitan vaihteen vapaalle ja ihan kun kävisi hetken vajaalla. Joudun odottamaan hetken niin auto toimii jälleen normaalisti. Sammutan auton ja käynnistän niin vika ei enää tule päälle. On siis aina tuo ensimmäinen startti ongema. Ajattelin ensiksi vaihteistovikaa mutta on omituista kun tapahtuu vain ensimmäisen käynnistyksen yhteydessä. Muuten auto toimii kuin unelma ja vaihteet vaihtavat pehmeästi. Mistä voisi lähteä vikaa etsimmän. Kiitos kaikille jo etukäteen!
Re: Apua kaivataan!
Oletko kokeillut tuon ensimmäisen startin yhteydessä käyttää autoa kauemmin tyhjäkäynnillä ennen vaihteen päälle laittoa ?
Jos et , niin kokeile. Onko viinaa tankissa? Eletään taas sitä aikaa vuodesta kun lämpötilat seilaavat nollan ympärillä, ja tämä
lämpötila alue on kaikkein haastavin tuon viinan kanssa käyntiin lähdölle.
Jos et , niin kokeile. Onko viinaa tankissa? Eletään taas sitä aikaa vuodesta kun lämpötilat seilaavat nollan ympärillä, ja tämä
lämpötila alue on kaikkein haastavin tuon viinan kanssa käyntiin lähdölle.
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
-
- "Aero"
- Viestit: 382
- Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 13:36
- Paikkakunta: Savonlinna
- Viesti:
Re: Apua kaivataan!
Ihan kuten tuossa jo sanottiin. Tähän vuodenaikaan aivan normaalia toimintaa jos tankissa on vain E85:sta. Anna käydä joutoa hetken tai pistä bensiiniä sekaan. Kun pakastuu toimii taas hyvin.
Niin ja pidä huolta siitä, että sinulla on verekset tulpat. Itselläni on VM07 biopower, jossa 255tkm takana.
Niin ja pidä huolta siitä, että sinulla on verekset tulpat. Itselläni on VM07 biopower, jossa 255tkm takana.
-
- "Kaasari"
- Viestit: 13
- Liittynyt: To Loka 17, 2019 05:53
Re: Apua kaivataan!
Terve.
Kiitos vinkeistä.
Pelkkää 85 tankissa. Kokeilen käyttää pidempää joutokäynnillä. Tosiaankin ensimmäinen Saab ja luulin heti että laatikko sökönä
Kiitos vinkeistä.
Pelkkää 85 tankissa. Kokeilen käyttää pidempää joutokäynnillä. Tosiaankin ensimmäinen Saab ja luulin heti että laatikko sökönä
-
- "Aero"
- Viestit: 382
- Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 13:36
- Paikkakunta: Savonlinna
- Viesti:
Re: Apua kaivataan!
Kiitos kiitoksista. Eikä mikään laatikko ole sökönä. Tosiaan aivan normaalia kakomista. Ne on nämä nollan kahta puolen olevat syys- ja kevätsäät jotka tuota teetättää. Itse tankkailen aina tankilliseen parikymmentä litraa bensiiniä sekaan niin se ei tuota tee laisinkaan. Kosteuttako kerännee sinne alkomahoolin sekaan, en tarkemmin tiedä. Toinen juttu on tietenkin sitten se, että tulpista pitää tosiaan pitää huolta. E85 tarvitsee hyvän kipinän, että se syttyy kunnolla. Jos on enemmän käyntihäiriöitä niin sitten uudet NGK BCPR7ES-11tulpat sinne. Vaikkapa tästä.Heikki1980 kirjoitti: ↑To Loka 17, 2019 07:32Kiitos vinkeistä.
Pelkkää 85 tankissa. Kokeilen käyttää pidempää joutokäynnillä. Tosiaankin ensimmäinen Saab ja luulin heti että laatikko sökönä
Säikäyttipä tuo aikanaan itselläkin kun auto teki tuon saman tempun ensimmäisen kerran. Arvelin, että perkeleenkö rynkyttäjä tälle nyt tuli. Hetken siinnä tuumattuani soitto paikalliselle Saappigurulle selvensi asiaa. Make kysyi ensimmäisenä, että onkos sinulla Mika siellä alkomahoolia tankissa. Ohjeet olivat, että joutokäytät vaan sitä ja kaasua ei sitten saa painaa. Jos lähtee ajamaa, niin ihan vaan joutokäynnillä antaa rullailla.
Niin ja sitten semmonen homma kun joskus vaihdat uuden polttoainepumpun niin älä tilaa siihen Walbron 255:sta. Se ei kestä. Kokeilin. Ei kestänyt. Nyt laitettiin Walbron E85, joka on luonnollisesti erityisesti tarkoitettu ko käyttöön. Tuossa Walbro E85:ssa on sitten tuottojakin sen verran railakasti, että houkuttelee lisäämään tehoja autoon.
Viimeksi muokannut PaulMuadDib, To Loka 17, 2019 15:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Apua kaivataan!
Myöhemmin softatuissa on rikastukset jo paremmin kohdallaan ja kakominen aika minimaalista, mutta viina haisee tietysti näillä keleillä käynnisteltäessä. Olen silti tyhjäkäyttänyt muutaman kymmenen sekuntia ennen liikkeelle lähtöä.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Re: Apua kaivataan!
Itsellä kakaisee pikkusen kylmällä koneella myös kun pistää d:n silmään. Ja jos tosiaan ihan suorilta lähtee ajamaan niin aika huonosti kulkee. 1-2min näillä keleillä tyhjäkäyntiä ja liikenteeseen niin ei mitään ongelmia.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
-
- "Aero"
- Viestit: 382
- Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 13:36
- Paikkakunta: Savonlinna
- Viesti:
Re: Apua kaivataan!
Oleellisin meinasi tuossa unohtua. Tervetuloa porukkaan! Toivon ongelmattomia kilometrejä ja jos murheita on, niin koitetaan autella.Heikki1980 kirjoitti: ↑To Loka 17, 2019 06:03Olen ostanut elämäni ensimmäisen Saabin ja nyt meni jo sormi suuhun:)
-
- "Kaasari"
- Viestit: 13
- Liittynyt: To Loka 17, 2019 05:53
Re: Apua kaivataan!
Kiitos paljon. Ongelma tosiaankin hävisi kun laitoin bensaa sekaan. Tulpat vaihdoin myös niin kuin neuvoitte. Eiköhän tällä vielä pitkään ajele. Ja jos hajoaa niin ostetaan uusi. Ovat niin pirun halpoja. Halvalla voi näköjään saada hyvää:)
Re: Apua kaivataan!
Minulla softatussa 9-3:ssa sama juttu ja käytännössä kun Sid-infosta seurasin mikä tekijä ratkaisee asian selvisi seuraavaa:
-käytä konetta sen aikaa, että moottorin lämpö ylittää 30 astetta
-lambda - arvo alkaa "vaihdella"
Eli antaa käydä jonkinaikaa. Laittaa turvavyön rauhassa kiinni ja asettautuu penkille mukavasti. Siinä ajassa lämpö jo nouseekin yli 30 näin plussakeleillä. Tuo lambdan herääminen on oikeastaan se minimi ja se tulee ennen lämpöjä.
-käytä konetta sen aikaa, että moottorin lämpö ylittää 30 astetta
-lambda - arvo alkaa "vaihdella"
Eli antaa käydä jonkinaikaa. Laittaa turvavyön rauhassa kiinni ja asettautuu penkille mukavasti. Siinä ajassa lämpö jo nouseekin yli 30 näin plussakeleillä. Tuo lambdan herääminen on oikeastaan se minimi ja se tulee ennen lämpöjä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
-
- "Aero"
- Viestit: 382
- Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 13:36
- Paikkakunta: Savonlinna
- Viesti:
Re: Apua kaivataan!
Onkohan tuo nyt koko totuus kun tämä oirehan on lähinnä syksyn ja kevään probleema. Ei tuo keskitalvella kakistele vaikka olisi parikymmentä pakkasta.
Re: Apua kaivataan!
Välikelejä kylmemmillä säillä kuulemma rikastus on niin isolla, että huonosti syttyvä viina menee raakana pakoputkeen. Liekkö urbaanilegendaa?
Tottapuhuen, sama ilmiö on havaittu meidänkin viinavaunuissa. 0-20astetta on hankalin alue. Sit kun on lämpimämpää tai kylmempää, kakominen loistaa poissaolollaan.
Tottapuhuen, sama ilmiö on havaittu meidänkin viinavaunuissa. 0-20astetta on hankalin alue. Sit kun on lämpimämpää tai kylmempää, kakominen loistaa poissaolollaan.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01