TTiD ei vastaa kaasuun

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Hokkis
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Ma Helmi 02, 2015 15:16
Paikkakunta: Tarvasjoki

TTiD ei vastaa kaasuun

Viesti Kirjoittaja Hokkis »

Nyt Saabi on alkanut kiusailemaan satunnaisesti tälläisen ongelman kanssa.
Kaasupoljin tuntuu lakkaavan toimimasta, useiten ongelma on ilmennyt risteyksessä kun kääntyy ja pitäisi kiihdyttää niin mitään ei tapahdukkaan.
Kierrokset ei nouse eikä "turbo" viisari heilahda vaikka kuinka polkisi. Kun pysähtyy niin auto käy mutta mitään ei tapahdu.
Kun auton sammuttaa ja käynnistää uudelleen kaikki pelaa vallan mainiosti.
Jotta ongelma ei olisi liian helppo niin ongelma ilmenee 1-2 kertaa kuussa vaikka kuukaudessa tulee kilsoja 3tkm.
Koskaan en ole Esid2 palikan avulla saanut haaviin mitään vikakoodeja jotka viittais mihinkään. Nytkään ei ollut kuin herjat parkkitutkista jotka ei toimi.
Omat epäilykset oli aluksi automaattilaatikon puolella koska en tiedä näyttääkö esid laatikon vikakoodeja, mutta tuo kaasupolkimen kuolema tuntuu jotenkin oudolta. Kaasupolkimen asentoanturi olisi tietenkin luonnollinen mutta siitä luulisi jäävän joku koodi muistiin. Vai voiko anturi jäädä sellaiseen tilaan että ecu luulee ettei kaasua paineta ja kuuluu käydä tyhjäkäyntiä?
aluksi ongelma ilmeni pari kertaa vuodessa mutta tahti näyttää kiihtyvän. Jos saisi vian kiinni ennen kuin pirssi seisoo tien poskessa ja käy vain tyhjäkäyntiä 8O
Olisko jollain ollut jotain vastaavan tyyppistä vaivaa?

Autohan oli allekirjoituksen 9-3
ex.9-3 SC TTiD A6 Vector -08
ex.9000 CS 2.0t -97
#6797
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: TTiD ei vastaa kaasuun

Viesti Kirjoittaja AZP »

Itselläni ei Saabista vastaavaa kokemusta, mutta äidin Mersusta meni sähköinen kaasupoljin vaihtoon vähän vastaavan ongelman vuoksi. Eli tieto polkimen asennosta ei välittynyt oikein moottorinohjaukselle, koska poljinanturi antoi väärää tietoa.

En tiedä pitäisikö moisesta jäädä koodia, mutta uskoisin että on mahdollista että ei jää. Tämä siksi että vikakoodi syntyy usein kun verrataan kahta anturitietoa, jotka auton mielestä antavat ristiriitaista tietoa tai jos yksittäinen anturi antaa arvon joka on toleranssien ulkopuolella. Esim jarrupoljin pohjassa, mutta silti auton vauhti kiihtyy - > jossain häikkää.

Nyt jos auto saa kaasupolkimelta anturitiedon, jonka mukaan poljinta ei paineta, mutta sen asento on toleranssien sisällä, pitäisi ristiriitaiduuden toteamiseksi saada jostain muualta tieto, että poljinta painetaankin tai että kuski haluaa kiihdyttää. Sellaista anturitietoa ei kuitenkaan ole mistään saatavilla.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2132
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: TTiD ei vastaa kaasuun

Viesti Kirjoittaja anv »

Ainakin pensakoneisessa jää, uskoisin saman olevan tiisseleissäkin. Siinä on kaksi potikkaa, jotka toimivat eri suuntiin. Siis painettaessa kaasu pohjaan, toisen potikan resistanssi muuttuu 0->100 ja toisen 100->0. ECU seuraa noiden potikoiden summaa. Näin siis karkeasti kuvaillen.

Siis mun 1.8t:stä tuli tällainen vikakoodi kun oli kaasuläpän asentotunnistin rikki: Vikakoodina oli P2135 (00) Kaasuläpän asentotunnistin, kohtuullisuusvika piirien 1 ja 2 välillä.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: TTiD ei vastaa kaasuun

Viesti Kirjoittaja SS »

Samanlailla on potikat dieselissäkin, ESID2 kyllä pitäisi saada kaikki koodit kiinni.

Mulla on vastaavan kone- laatikkokombinaation kanssa kerran ilmennyt mystinen tehojen katoaminen kiihdyttessä. Väittäisin että samalla myös nyki oudosti. Vikakoodeja ei eSID2 tai TECH2 löytänyt eikä ongelma ole toistunut. Tuo tosin ilmeni kiihdytyksessä, pintakaasulla auto toimi normaalisti.

Edit: Muistissa oli yksi EGR-vika, mutta tuokin on tulpattu joten tuskin liittyy ongelmaan.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: TTiD ei vastaa kaasuun

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Jos on vikakoodi EGR virheasennosta niin TTiD:ssä tämä aiheuttaa limpputilan, tosin vastaa kyllä kaasuun mutta hyvin huonosti.
Olen nykyään poistanut softasta koko venttiilin ettei kummittele tulpattunakaan jos keksii itselleen virheasennon.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Hokkis
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Ma Helmi 02, 2015 15:16
Paikkakunta: Tarvasjoki

Re: TTiD ei vastaa kaasuun

Viesti Kirjoittaja Hokkis »

Tuo EGR ongelma oli muistaakseni viive vuonna ja silloin laitettiin jcarlssonin päivitetty softa. Kun alunperin softattiin 2015.
Pitää varmaan tuon poljin kaivaa pois autosta ja samalla tarkastaa ecun ja polkimen väliset piuhat.
WIS:ssä näytti olevan vastus arvotkin mitä polkimen asentotunnistimesta pitäis tulla.
ex.9-3 SC TTiD A6 Vector -08
ex.9000 CS 2.0t -97
#6797
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: TTiD ei vastaa kaasuun

Viesti Kirjoittaja SS »

jcarlson kirjoitti:
To Loka 17, 2019 22:20
Jos on vikakoodi EGR virheasennosta niin TTiD:ssä tämä aiheuttaa limpputilan, tosin vastaa kyllä kaasuun mutta hyvin huonosti.
Olen nykyään poistanut softasta koko venttiilin ettei kummittele tulpattunakaan jos keksii itselleen virheasennon.
Ahaa... kiitos, tämä olikin hyvä tieto. Vikakoodi oli P0040 24, EGR Actuator Circuit, Short to B+.

Softa on laitettu autoon muutama vuosi sitten, joten korjaus puuttunee. Kyllä toi nyt kieltämättä limpulta vaikutti, liikkui normaalisti pintakaasulla.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: TTiD ei vastaa kaasuun

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Joo tuo vika on itse asiassa oikosulku venttiilissä tai johtosarjassa. Tekee myös limpun. Olen päivittäny softasta EGR poiston nykyään kokonaisvaltaisemmaksi niin että koko venttiilin voi poistaa/johdon irroittaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Hokkis
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Ma Helmi 02, 2015 15:16
Paikkakunta: Tarvasjoki

Re: TTiD ei vastaa kaasuun

Viesti Kirjoittaja Hokkis »

Vika senkun jatkuu.
Käytin 3 viikkoa sitten kaasupoljin asetelman pöydällä ja ihmettelin sitä. Tuntui toimivan ihan normaalisti.
Sen jälkeen auto toimi moitteetta kolmen viikon ajan.
Kunnes eilen hyytyi . Liikennevaloista lähtiessä oli lähtenyt liikkeelle mutta heti huomas että vika on päällä.
Bussi pysäkillä ennen sammutusta auto otti kierroksia max 2000 mutta ei samoin kuin normaalisti. Mikään vikavaloa tai ilmoitusta ei näkynyt.
Uudelleen sammutus korjasi taas vian eikä vika muistissa ollut yhtään vikakoodia.

Olisko jollain jotain valistunutta arvausta mistä päin lähtis vikaa etsimään? Itsellä on tuli läppäkotelo mieleen mutta siitäkin pitäisi
vika koodi tulla.
ex.9-3 SC TTiD A6 Vector -08
ex.9000 CS 2.0t -97
#6797
Avatar
pjv
"Hölösuu"
Viestit: 2066
Liittynyt: To Helmi 12, 2004 11:57
Paikkakunta: Paimio

Re: TTiD ei vastaa kaasuun

Viesti Kirjoittaja pjv »

Hmm, nyt tarvitaan tarkennusta. Ensimmäisestä viestistä sain käsityksen, että auto käy vain tyhjäkäyntiä, eikä reagoi millään tavalla kaasupolkimen painamiseen. Tässä viimeisessä taas kuulostaa normaalilta limppitilalta, eli vastaa kyllä kaasupolkimeen, mutta tehoja on luokkaa 5% normaalista.

Siitä pitäisi päästä lukemaan koodit ennen sammutusta.

Minulla käyttäytyi noin kun dpf:n lämpöanturi oli rikki, mutta luultavasti on useita muitakin syitä mistä voi tulla limppi ilman CE-valoa.
Petteri #507 | Klubin puhis 2018 - 2022 | IT- ja tiedotusvastaava 2016 - 2022
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
Hokkis
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Ma Helmi 02, 2015 15:16
Paikkakunta: Tarvasjoki

Re: TTiD ei vastaa kaasuun

Viesti Kirjoittaja Hokkis »

Joo itsekkin olen hiukan ihmeissäni. Autoa ajaa pääsääntöisesti vaimoni ja hänelle vika useiten on osunut.
Vanhin poikani on myös saanut tuta ko vaivan. Itselle ei ole tätä vaivaa suostunut tekemään.
Jos autolla koittaa ajaa eikä pysähdy niin vauhti vain hiipuu eikä vastaa kaasuun mitenkään voi oikeastaan koittaa lirutella johonkin parkkiin.
Tehoja ei ole juuri ollenkaan kun vertaa tilanteeseen kun herjaa "limited performance"
Poika kertoi tällaisen tilanteen, ajetaan 80 kun painaa kaasua niin mitään ei tapahdu ja vauhti alkaa tippua. Lopulta laatikko alkaa vaihtaa pienemmälle vaihteelle ja vauhti senkun hiipuu kun ei pahemmin ole voimaa.
Tuota parkissa ollessa kaasun painamista ei kait ole aikaisemmin tullut tehtyä.

Tostahan on dpf ja egr softailtu pois jcarsonin toimesta.
Vikakoodihan olisi avain tähän mutta kertaakaan ei ole ESID2 mitään löytänyt. Eiks se silleen ollut että jos auto käy niin ko. palikalla ei pääse lukemaan koodeja.
ex.9-3 SC TTiD A6 Vector -08
ex.9000 CS 2.0t -97
#6797
Avatar
pjv
"Hölösuu"
Viestit: 2066
Liittynyt: To Helmi 12, 2004 11:57
Paikkakunta: Paimio

Re: TTiD ei vastaa kaasuun

Viesti Kirjoittaja pjv »

Ok, onpas outoa. Oma autoni on limp modessa tuskaisen hidas, mutta kiihtyy jotenkuten kuitenkin käskettäessä. Toki mulla on manuaali ja vuosimallikin on eri.
Hokkis kirjoitti:
Su Marras 17, 2019 16:43
Tostahan on dpf ja egr softailtu pois jcarsonin toimesta.
Lämpöanturi on siellä kuitenkin ja sitä valvotaan. Itse asiassa mulla anturi vikaantui aikanaan juuri DPF:n "huollon" yhteydessä ja vaivat alkoivat sen jälkeen. Mulla on ollut sen jälkeen anturin tilalla sopiva vastus.

Jos selailet linkkaamani ketjun läpi niin siellä JC on listannut muitakin vikamahdollisuuksia - ahtoletku ja mankkuvenat.
Petteri #507 | Klubin puhis 2018 - 2022 | IT- ja tiedotusvastaava 2016 - 2022
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
Hokkis
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Ma Helmi 02, 2015 15:16
Paikkakunta: Tarvasjoki

Re: TTiD ei vastaa kaasuun

Viesti Kirjoittaja Hokkis »

Kiitti vinkistä.
Noi mankkuvenat on vuosien saatossa molemmat vaihdettu mutta toi dpf lämpötila anturi pitää tutkia.
ex.9-3 SC TTiD A6 Vector -08
ex.9000 CS 2.0t -97
#6797
Avatar
pjv
"Hölösuu"
Viestit: 2066
Liittynyt: To Helmi 12, 2004 11:57
Paikkakunta: Paimio

Re: TTiD ei vastaa kaasuun

Viesti Kirjoittaja pjv »

Mitenkäs tämän kanssa on tilanne kehittynyt?
Petteri #507 | Klubin puhis 2018 - 2022 | IT- ja tiedotusvastaava 2016 - 2022
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
Hokkis
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Ma Helmi 02, 2015 15:16
Paikkakunta: Tarvasjoki

Re: TTiD ei vastaa kaasuun

Viesti Kirjoittaja Hokkis »

Tällä hetkellä auto on tainnut 2 viikkoa toiminut taas normaalisti.
Sen dpf lämpötila anturin vaihdoin kun sattui sellainen olemaan kotona. Vanha anturikin näytti ainakin mittaus hetkellä ihan samoja arvoja kuin uusi.
Eipä tässä auta muuta kuin ajella ja seurata tilanteen kehitystä.
ex.9-3 SC TTiD A6 Vector -08
ex.9000 CS 2.0t -97
#6797
Vastaa Viestiin