Haluaisko joku vähän hitsailla satkun etukaaria

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Avatar
vilhosyvis
"Viggen"
Viestit: 620
Liittynyt: La Maalis 17, 2018 19:17
Paikkakunta: Tapiola, Espoo
Viesti:

Haluaisko joku vähän hitsailla satkun etukaaria

Viesti Kirjoittaja vilhosyvis »

Iteltä ei hitsaustaitoa tai -vehkeitä löydy, joten kätevintä olis saada joku toinen tekemään kaaret siihen kuntoon, että vois leimaa herua autolle. :saab: on Espoossa, mutta liikkuu lähialueille.

Löytyy yksi uusi peltiosa. Takakaari, mutta käynee myös eteen.

Kuva
Oikea etukaari, josta tuli huomautus viime katsastuksessa.

Kuva
Vasen etukaari, jolle kannattaa varmaan tehdä joka tapauksessa jotain.

Oikean etukaaren seutuvilla myös akkukotelon pohjaa ja pissapojan säiliön viereistä peltiä pitäs vähän hitsata.

Jos voit tehdä työn, niin ilmoita suoraan hinta. :)
Nykyiset:
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7458
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Haluaisko joku vähän hitsailla satkun etukaaria

Viesti Kirjoittaja mestari »

näin kuvia katselemalla varmaan kukaan ei voi sanoa hintaa näkemättä ensin vaurioiden laajuutta sekä kunnostuksen taso on myös vielä avoinna.
mutta jos minimillä menisi eli vähän rälläkällä ruostetta veke ja ratsupaikkaa 0,75mm bellistä legatolla avustettuna akkukotelon syrjään niin ei kai siihen tuntia menisi.
ja samalla ehkä huomataan että vetarintunnelikin vaatisi korjausta kun on vähän haperoa ja mutta hei mites se apparin kumimaton alapuoli. olikos se kondiksessa? nuo lokarin kaarethan voi naamioida kustannussäästöä hakiien vaikka lasikuidulla, riippuu miten haluaa panostaa autoon.
oliko peräpäässä takakuraläppien tiimoilla eli vakiopaikoilla reikiä?
mutta jos hitsailemaan alkaa sietäs tehdä ne kunnolla eli hoitopalaa pois ja uutta peltiä päittäissaumalla kiinni saumat hioten ja tinaten, mutta aikaa se vie ja samalla kustannukset voi karata tavoittamattomiin.
mutta itse alkutyöt tehden eli avustavat ruostekohtien avaukset, poistot ja hionnat hitsarin aika pienenee huomattavasti
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23967
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Haluaisko joku vähän hitsailla satkun etukaaria

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

2000e orggis kaaripaloilla korjattuna pakkeloinnin saat tehdä itse.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Haluaisko joku vähän hitsailla satkun etukaaria

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Hei nyt nyt. Ihan uusi Saabisti niin älkää nyt mitään levottomia jutelko, kun toisaalla on jo kehuttu, miten hyvä yhteisö on kyseessä (mikä on ihan totta). Ettei säikähdä ja siirry Volvojen pariin :mrgreen: :saab:
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Lerssinen
"Viggen"
Viestit: 596
Liittynyt: Su Tammi 26, 2014 11:08
Paikkakunta: Oulainen

Re: Haluaisko joku vähän hitsailla satkun etukaaria

Viesti Kirjoittaja Lerssinen »

Rälläkällä siistaa suoraksi nuo ruosteet ja laittaa harakiri-levikkeet ruuveilla kylkeen :D

Kuva

No, vitsit sikseen... Kyllä tuollainen kaarenvaihto on päivä per kaari vaikka olis kuinka korjauspala olemassa, sisäsuoja on lahonnu kuitenkin samaa tahtia ja se pitää silputa palasista tms siinä samalla..
Iveco 50C14 -05
Dacia Duster -18 4x4
Mercedes-Benz 313/adria -03
Plymouth Valiant -62
MB w108 3.5 - 71
Honda HR-V -99
Avatar
vilhosyvis
"Viggen"
Viestit: 620
Liittynyt: La Maalis 17, 2018 19:17
Paikkakunta: Tapiola, Espoo
Viesti:

Re: Haluaisko joku vähän hitsailla satkun etukaaria

Viesti Kirjoittaja vilhosyvis »

Ruosteenpoiston ja toisen kaaren pakkeloinnin voin toki itse tehdä. Tota oikeaa kaarta en kuitenkaan pääse laittamaan fiksuun kuntoon omin avuin. Muuallakin on kyllä reikiä, mutta en tiedä kuinka paljon vaikuttavat leiman saamiseen? Voin laittaa kuvia, jos asiantuntijat osaavat jotain suuntaa antavaa edes sanoa.
Nykyiset:
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
Avatar
vilhosyvis
"Viggen"
Viestit: 620
Liittynyt: La Maalis 17, 2018 19:17
Paikkakunta: Tapiola, Espoo
Viesti:

Re: Haluaisko joku vähän hitsailla satkun etukaaria

Viesti Kirjoittaja vilhosyvis »

2.polvi kirjoitti:
Pe Loka 18, 2019 19:03
Ettei säikähdä ja siirry Volvojen pariin :mrgreen: :saab:
Älä huoli, siitä ei ole pelkoa! :D :saab:
Nykyiset:
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7458
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Haluaisko joku vähän hitsailla satkun etukaaria

Viesti Kirjoittaja mestari »

kyllä korissa ei saisi olla reikiä ainakaan katsurin mielestä. jos pohjasta paikkais ne peräkontin kulmat, takapyörän etupuolelta ne pikkuset reiän alut, alatukivarsien tienoot apukuskin lattian kohdan palkin tienoolta ja akun nurkat niin eipä jäisi kuin sitä lasikuituhommaa ittelle.ovissa vissiin jokaisessa reikää iäpuolella?
meinaan hitsata kandee aina ikäänkuin sitä toista katsastusta varten vuoden päähän niin ei sitten tarvi kun käy näyttämässä. :D
pikku kuva kavalkaadi ei ole tietysti liikaa viikonlopun rentoutuksena katsella :D

tosin aika huono kori saa olla ettei sitä leimakuntoon hitsaa kun heittää vähän jäykemmän viikonlopun ja aloittelee jo perjantai iltana töiden jälkeen ja lanka palaa taas jo la aamuna 4 aikaan iltaan saakka parilla tauolla ja migitys jatkuu su aamusta vitoselta tai jos laiskottaa niin ainakin kutoselta. :) iltapäivällä sitten kiesin pitäisi olla jo korin puolesta valmis maalauksineen ja pakkelointeineen ja hitsauksineen ja hiomisineen. vähän niinku touhua päälle töiden ohessa. :mrgreen:
Viimeksi muokannut mestari, La Loka 19, 2019 10:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Haluaisko joku vähän hitsailla satkun etukaaria

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

No nyt alkaa olemaan tsemppi päällä!
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Avatar
vilhosyvis
"Viggen"
Viestit: 620
Liittynyt: La Maalis 17, 2018 19:17
Paikkakunta: Tapiola, Espoo
Viesti:

Re: Haluaisko joku vähän hitsailla satkun etukaaria

Viesti Kirjoittaja vilhosyvis »

mestari kirjoitti:
Pe Loka 18, 2019 20:15
kyllä korissa ei saisi olla reikiä ainakaan katsurin mielestä. jos pohjasta paikkais ne peräkontin kulmat, takapyörän etupuolelta ne pikkuset reiän alut, alatukivarsien tienoot apukuskin lattian kohdan palkin tienoolta ja akun nurkat niin eipä jäisi kuin sitä lasikuituhommaa ittelle.ovissa viiin jokaisessa reikää iäpuolella?
meinaan hitsata kandee aina ikäänkuin sitä toista katsastusta varten vuoden päähän niin ei sitten tarvi kun käy näyttämässä. :D
pikku kuva kavalkaadi ei ole tietysti liikaa viikonlopun rentoutuksena katsella :D

tosin aika huono kori saa olla ettei sitä leimakuntoon hitsaa kun heittää vähän jäykemmän viikonlopun ja aloittelee jo perjantai iltana töiden jälkeen ja lanka palaa taas jo la aamuna 4 aikaan iltaan saakka parilla tauolla ja migitys jatkuu su aamusta vitoselta tai jos laiskottaa niin ainakin kutoselta. :) iltapäivällä sitten kiesin pitäisi olla jo korin puolesta valmis maalauksineen ja pakkelointeineen ja hitsauksineen ja hiomisineen. vähän niinku touhua päälle töiden ohessa. :mrgreen:
Olispa hitsaaminen yhtä helppoa ku tietokoneiden kasaus. :D Tai onhan se varmasti kokeneelle. Pitää kattoa jos löytyis joku kaveri tai tuttu joka vois hitsailla ainaki osan. Ei viittis vaivata kuitenkaan ihan hirveesti, jos en paljoa edes maksaisi.

Käsittääkseni auton voi viedä johonkin edullisempaan ns. katsastustarkistukseen, jos on varma, että autosta löytyy jotain vikaa, niin sais kunnon vikalistan? Vai onko ihan vaan mentävä suoraan oikeeseen katsastukseen ja pulittaa täysi hinta?
Nykyiset:
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2140
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Haluaisko joku vähän hitsailla satkun etukaaria

Viesti Kirjoittaja anv »

Väittäisin että tuo ns. katsastustarkastus on pelkää rahastusta.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7458
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Haluaisko joku vähän hitsailla satkun etukaaria

Viesti Kirjoittaja mestari »

melkein jos haluat jarrut testata niin halvin on korjaamolla jarrutesterillä käynti ja samalla otetaan pakokaasulappu, jo siinä on ongelmaa niin saako sen läpi? jarrut jos menee testiajossa läpi ei sinulle jää kuin kallistuksen vakaimen kumien tarkastus takaa , kun kurkaat eli ryömit varapyöräkotelon tienoile ja se vaaka tanko on puslilla tuettu koriin, siinä katsuri roikkuu ensimmäisenä onko välijiä? yeensä on. , puslat maksaa muutaman euron, jos edessä on kallistuksen vakain sen alatukivarteen kiinnityvä osan tarkastus ja samalla tullaan katsoneeksi etujarruletkujen kunto lähinnä koriin tulevan osan murtumien stekkaus ja vetarin kumien ehjys/pallonivelet ja onko iskarit märkiä.
kun poisryömiessä kuitenkin lyö päänsä etupuskuriin, voi siinä lukua ottaessa katsoa vielä alatukivarren tienoon ruostetilanteen eli onko reikiä.
nykyään myös puututaan ovissa oleviin reikiin, ainakin meilläpäin.,meinaan kun vein mb autoa leimalle katsuri sanoi ensimmäiseksi että oven kulmasta puuttuu pala. kerroin että auto menee tämän jälkeen purkuun hiekkapuhallukseen hitsaukseen ja maalaukseen, no jarrupaineen vipu oli jumissa ja tuli hylky ja sanoin että kirjoitit kuitenkin huomautuksen oven alareunasta, juu katsuri sanoi, siinä ei saa olla teräviä särmiä johon sanoin että juurihan kerroit että siitä puuttu pala niin eihän siinä ole terävää särmää :D
no kävin herkistämässä jarrupaineen vivun ja nappasin paikan ratsu sellaisen nopeasti oven kulmaan ja menin puolen tunnin päästä näytölle ja sain leiman ja merkintä oven nurkasta poistui, sen jälkeen ajoin suoraan hallille ja purin auton hiekkapuhallusta varten ja jäykän viikon päästä kun sitä iltaa myöten paklasi hioi ja maalasi nin pääsi ajeleen. meni loppu vähän off topicciin :!:

eli tätä aasinsiltaa myöten käy jututtamassa sitä kaveriasi ja tehkää alustava tarkastus mikä jo antaa osviittaa tulevasta rupeamasta
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Uteip
Matalapaineturbo
Viestit: 199
Liittynyt: Ke Syys 19, 2018 20:53
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Haluaisko joku vähän hitsailla satkun etukaaria

Viesti Kirjoittaja Uteip »

Itse hitsaushan on nopeaa, ainakin itsellä menee ehkä maksimissaan 10-15 prosenttia ajasta langan polttoon peltitöissä. Eli jos saat itse leikattua mädät pois ja tehtyä paikkapalat muotoon ei se hitsaus välttämättä hirveitä maksa.

Kannattaa kysellä hitsarilta ohjeet paikkapalojen tekoon, mutta perusohjeet voisi olla seuraavat:

1. Hiotaan maalit ja ruosteet reiän ympäriltä muutaman sentin terveen pellin puolelle. Lamellilaikka on hyvä.
2. Leikataan reikä selvärajaiseksi selvästi terveen pellin puolelle. Mielellään niin kauas, että pelti ei ole ohentunut ruosteesta, mutta tapauskohtaisesti voidaan tästä tinkiä hieman.
3. Poistetaan ruosteita myös kotelon sisäpuolelta mahdollisimman hyvin. Hionta ja mahdollisesti hapotus fosforhapolla.
4. Tehdään pahvimalli tarvittavasta paikkapalasta, jäykähkö kartonki on hyvää tähän, painamalla saa reiän jäljet näkyviin ja taitoksetkin pysyy kohtuu hyvin.
5. Kopioidaan paikkapala peltiin pahvimallista ja leikataan se muutaman millin ylikokoon. Työstetään muodot käytettävissä olevin menetelmin...
6. Leikataan paikkapala oikeaan kokoon, hitsarista ja laatutasosta riippuen joko täysin puskuun (hankalampi, mutta onnistuessaan ei juuri pakkelia tai tinaa tarvitse näyttää) tai sitten puolisen milliä ylikokoon jolloin paikan voi asettaa reiän reunojen päälle ja painaa sormilla hitsatessa pienet muotovirheet kuntoon (katsastushitsaukseen täysin riittävä taso). Milliä enempää ei limitystä saa olla, tällöin tunkeuma ei polta peltejä yhteen ja väliin menee vesi ja ruostuttaa sauman.

Jos hitsari pitää turhana reiän siistimistä ja haluaisi laittaa paikan vanhan ruosteen päälle vaihdetaan hitsaria.

Hitsauksen jälkeen sauman hionta ja kittaus / maalaus. Puutteellisissa oloissa itse vedän pohjalle epoksin jolloin pintakerrosten vedentunkeuman keston eli kalvopaksuuksien ja käytettyjen maalien ja kittien kanssa ei tarvitse olla niin tarkkana. Ranemeiningillä epoksin päällä toimivat paukkupuollomaalit. Sisäpuolen suojaus on yhtä tärkeää kuin ulkopuolenkin, Epoksimaalaus mahdollisuuksien mukaan ja kotelosuojaa riittävästi.

Tarvikkeissa pääsee alkuun aika pienellä, pikkurälläkkä, kummankin kätiset peltisakset, pallopäävasara kera pehmeähkön puupalikan, pihdit ja viilapenkki pokkausten tekoon riittää pitkälle.
Ex:Saab 90i -86, (Micra -99, Punto -02)
Baas900
"Viggen"
Viestit: 575
Liittynyt: Ti Maalis 29, 2005 21:49

Re: Haluaisko joku vähän hitsailla satkun etukaaria

Viesti Kirjoittaja Baas900 »

Näyttää niin paperilta nuo kaaret, että lie helpoin etsiä ehjemmät (lue: vähemmän hitsaamista kaipaavat) tilalle.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23967
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Haluaisko joku vähän hitsailla satkun etukaaria

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Ei kelvannu original osat. Mihin maailma on menossa
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Vastaa Viestiin